آشنایی با تناژ پوست: کلید انتخاب رنگ های آرایشی مناسب برای هر فرد

آشنایی با تناژ پوست: کلید انتخاب رنگ های آرایشی مناسب برای هر فرد

آشنایی با تناژ پوست: کلید انتخاب رنگ های آرایشی مناسب برای هر فرد


بسیاری از خانم ‌ها وقت زیادی را در مغازه‌ های لوازم آرایشی می ‌گذرانند و به دنبال انواع رنگ ها، رژ لب و سایر لوازم آرایشی می‌گردند تا بهترین انتخاب برای ظاهر زیبایی ‌شان را داشته باشند، یا حتی تناژ پوستی خود را نمی‌دانند. اما اگر شما تناژ رنگ پوست خود را بشناسید و با تشخیص تناژ پوست، به راحتی بفهمید کدام کرم پودر، رنگ مو، رژ لب، رژ گونه و حتی کدام رنگ لباس بیشتر به شما می‌ آید، می‌توانید در انتخاب‌ های خود شایسته‌تر باشید و خرید بی‌ موردی انجام ندهید. در ادامه‌ی این مطلب، انواع تناژها و روش‌های تشخیص تناژ پوست را برای شما توضیح می‌دهیم.

تناژ پوست و اثرات آن با تابش خورشید:

تناژ پوست، مقدار ملانینی است که به صورت طبیعی در لایه بیرونی پوست (اپیدرم) موجود است. ملانین، رنگدانه‌های طبیعی قهوه‌ای تیره یا سیاه رنگی است که توسط سلول‌های ملانوسیت در پوست تولید می‌شود. وقتی پوست با نور خورشید در تماس است، به منظور محافظت از خود، تولید ملانین در پوست را افزایش می‌یابد و باعث جذب اشعه‌های مضر خورشید می‌شود.تناژ پوست به میزان تابش خورشیدی که در معرض آن قرار می‌گیرید بستگی دارد، اما مقدار ملانین به صورت ژنتیکی تعیین می‌شود. نسل‌های قبلی با شرایط زندگی خود سازگار شده‌اند، بنابراین افرادی که در مناطق آفتابی، بیشتر زندگی کرده‌اند به دلیل تولید بیشتر ملانین در پوست خود تناژ پوست تیره‌تری دارند.

اطلاعات تناژ پوست و اثرات آن با تابش خورشید می‌تواند به شما کمک کند تا در انتخاب لوازم آرایشی، آرایش صحیح و محافظت از پوست خود، بهترین تصمیم‌ها را بگیرید.

بیشتر بخوانید:نکات طلایی داشتن پوست زیبا و مراقبت از پوست

دسته ‌بندی رنگ‌ های پوست:

به طور کلی، رنگ‌های پوست را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. این دسته‌بندی‌ها به صورت کلی هستند و ممکن است هرکدام زیرگروه‌های بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، تناژ پوست شما ممکن است در محدوده‌ای بین روشن تا متوسط قرار داشته باشد و تشخیص آن  به رنگ دقیق پوست شما وابسته باشد.

پوست روشن

پوست روشن و تناژ آن در کشورهای شمالی اروپا بیشتر مشاهده می‌شود. این کشورها عمدتاً هوای ابری و بارانی دارند و در این شرایط، پوست نیاز کمتری به تولید ملانین (ماده‌ای که پوست را در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند) دارد. افرادی که تناژ پوست بسیار روشن و سفید دارند، معمولاً قد بلند و موهای بلندی دارند و بیشتر حساسیت به نور خورشید را تجربه می‌کنند و پوست آن‌ها در مقابل نور آفتاب تیره میشود. این نوع پوست به نظر کمی صورتی می‌رسد. اگر تناژ پوست شما در این دسته قرار دارد، باید به خاطر داشته باشید که حساسیت بیشتری در قبال اشعه فرابنفش خورشید دارید و باید پوست خود را در برابر آن محافظت کنید.

پوست متوسط

تناژ پوست متوسط در تبارهای شمال آسیا و جنوب آفریقا مشاهده می‌شود. این نوع پوست دارای رنگی خنثی است و انتخاب رنگ پایه آرایشی برای آن آسان است. اگر پوست شما در این گروه قرار دارد، احتمالاً تحت تأثیر خورشید قرار نمی‌گیرد، اما این دلیل نمیشود که در برابر مشکلات پوستی ناشی از تابش آفتاب در امان باشید، بنابراین به استفاده جدی از کرم ضد آفتاب نیاز دارید.

پوست تیره

تناژ پوست تیره بیشتر در مناطقی مانند خاورمیانه، هند و آفریقا مشاهده می‌شود. در عین حال، شباهتی به سایر افراد دارند و در برابر اثرات مضر تابش خورشید در امان نیستند. در واقع، آن‌ها بیشتر در معرض ابتلا به پرفیوژن هستند. به همین دلیل، باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند.

اگر بخواهیم این طبقه‌بندی را دقیق‌تر کنیم، شامل این نوع‌های تناژ پوستی خواهد بود:

پوست سفید

پوست سفید، یک نوع رنگ پوست بدون ماده رنگی است . این نوع پوست به صورت بسیار سفید و شیری رنگ است و رگ های زیر پوست به صورت برجسته قابل رویت هستند. موها اغلب سفید و بی‌رنگ هستند و رنگ چشم عموماً صورتی یا آبی است و قرمزی چشم بسیار شدید است، اگرچه این نوع پوست بسیار نادر است.

پوست خرمایی یا گندمی

پوست گندمی، یکی دیگر از نوع‌های رنگ پوست است. گاهی افرادی را مشاهده می‌کنیم که می‌توانیم بگوییم پوست آن‌ها رنگ خرما را دارد. این نوع پوست می‌تواند رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره داشته باشد و ته آن رنگ زرد یا قرمز است.

پوست آبنوسی

آبنوس نامی است که به یک نوع چوب تقریباً سیاه اطلاق می‌شود، اگرچه نه به اندازه‌ای که بسیار سیاه باشد. در این رده، انواع پوست‌های بسیار تیره مثل زیتونی تیره، زرد و قهوه‌ای جای می‌گیرند.

پوست زیتونی

رنگ پوست به طور عمومی به رنگ زیتون شبیه است و معمولاً به رنگ زردی با تم سبز می‌باشد، که به ترکیبی از رنگ قهوه‌ای نیز می‌رسد. افرادی با این نوع پوست معمولاً موهای تیره دارند. به خاطر تنوع رنگ پوست ها، بهتر است نسبت به ترکیب رنگ ها آگاه باشیم تا انتخاب مناسبی از محصولات آرایشی داشته باشیم

تفاوت تناژ پوست ورنگ پوست چیست ؟

تفاوت تناژ پوست ورنگ پوست چیست

تناژ یا تن پوست در واقع رنگ پایه پوست است و از رنگ پوست متفاوت است. رنگ پوست معمولاً توسط همه مشهور و قابل تشخیص است، زیرا ما آن را در ظاهر فرد می‌بینیم. اما تناژ پوست رنگ زیرین پوست را که به آن “رنگ دانه‌ها” یا “Under Tone” می‌گویند، مشخص می‌کند. این رنگ دانه‌ها بسیار وابسته به شرایط آب و هوایی و نور خورشیدی است که در آن زندگی می‌کنید. برخلاف تشخیص رنگ پوست که با دیدن ظاهر فرد به راحتی امکان‌پذیر است (مانند سفید، گندمی، سبزه یا سیاه پوست بودن)، تشخیص تناژ پوست به این راحتی امکان‌پذیر نیست.

انواع تناژ پوست

تناژ سرد یا روشن (cool tone)

افراد با تناژ پوست سرد معمولاً دارای پوست حساس‌تری هستند و باید مراقبت ویژه‌تری از پوست خود داشته باشند.

تناژ گرم یا تیره (warm tone)

پوست افراد با تناژ گرم معمولاً در مقابل نور آفتاب بسیار مقاوم است و به ندرت سوختگی ناشی از افتاب را تجربه می کنند.

تناژ خنثی یا متوسط (neutral tone)

افراد با تناژ خنثی معمولاً در میانه طیف گرم و سرد قرار دارند. این نوع تناژ، همه رنگ ها را به خوبی پوشش می‌دهد و می‌توان گفت که بهترین رنگ پوست را دارند.

روی بسته‌بندی بعضی از لوازم آرایشی حروف اول تناژ نوشته شده است که با آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید آیا برای پوست شما مناسب است یا خیر:

C: نمایانگر تناژ سرد

W: نمایانگر تناژ گرم

N: نمایانگر تناژ خنثی

برای انتخاب لوازم آرایشی مناسب، یادگیری تشخیص تناژ پوست به تعیین ته رنگ پوست (تن پوست) بستگی دارد. بهتر است با تشخیص ته رنگ‌های مختلف آشنا شویم، زیرا ممکن است هنگام خرید لوازم آرایشی به این عنوان‌ها اشاره شود. همچنین، آشنایی با عنوان‌های دیگر نیز مفید است تا در خرید و تشخیص تناژ پوست به گمراهی نیفتیم.

رنگ‌های خنک شامل قرمز و صورتی با رگه‌های آبی است.

رنگ‌های گرم شامل زرد، هلویی و رگه‌های طلایی است.

در حالی که رنگ‌های خنثی برای تناژ پوست زیتونی است یا می‌تواند یک ترکیب متعادل از سایه‌های فوق باشد.

برای پیدا کردن تناژ پوست، روش‌های مختلفی وجود دارد

کاغذ سفید

کاغذ سفید

برای تشخیص تناژ پوست، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید: ابتدا صورت خود را بشویید و بدون استفاده از هیچ مواد آرایشی و مرطوب کننده‌ای، به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس یک ورق کاغذ سفید را در کنار گردن و سینه خود قرار داده و در آینه نگاه کنید. اگر پوست شما به‌طور مشخص در کنار این ورق سفید به رنگ زرد بپیچد، بدین معنی است که تناژ پوست شما گرم است.روش‌های تشخیص تناژ پوست متنوع هستند. اگر پوستتان به صورتی می‌زند، به معنای تناژ پوست سرد است. اما اگر نتوانستید به درستی تشخیص دهید و به زردی یا صورتی می‌زند، ممکن است تناژ پوست شما خنثی باشد. در این صورت، بهتر است روش‌های دیگری را نیز تست کنید تا بتوانید با اطمینان بیشتری از نوع تناژ پوست خود مطلع شوید.برای تشخیص تناژ پوست، به رگ‌های زیر پوست خود در نور طبیعی نگاه کنید. اگر رگ‌های شما به رنگ آبی یا بنفش مشاهده می‌شوند، به این معنی است که تناژ پوست شما سرد است. اما اگر رگ‌های شما سبز یا سبز آبی هستند، این نشانگر تناژ پوست گرم است.اگر نمی‌توانید رنگ رگ‌ها را تشخیص دهید، احتمالا تناژ پوستیتان خنثی است. همچنین، افرادی که ترکیب رنگ پوست‌شان زیتونی است، احتمالا در این دسته قرار می‌گیرند.

رگ‌های زیر پوست

تست نقره و طلا

با اختصار، اگر نقره بیشتر از طلا به پوست شما می‌چسبد، احتمالاً تناژ پوست شما سرد است. اما اگر تناژ پوست شما گرم است، استفاده از طلای زرد بهتر به نظر خواهد رسید. تشخیص تناژ پوست با استفاده از طلا و نقره روش ساده‌تری است.

واکنش به آفتاب

واکنش به آفتاب

واکنش پوست به خورشید یکی دیگر از راه‌های تشخیص تناژ پوست شماست. اگر در معرض آفتاب بودن و آفتاب گرفتن باعث می‌شود پوست شما سریع بسوزد و دچار آفتاب سوختگی شود، بدین معنی است که تناژ پوستی شما سرد است. همچنین، اگر با آفتاب گرفتن سریع برنزه می‌شوید و قرمز میشوید ، نوع تناژ پوستی شما گرم است. اما اگر پوست‌تان هم برنزه شده و هم قرمزی دارید، تناژ پوستی شما خنثی است.

در نتیجه

توجه داشته باشید که یک انتخاب غلط در ترکیبات آرایشی ممکن است باعث شود پوست شما رنگ پریده یا بسیار سیاه شود. بنابراین، تشخیص تناژ پوست بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر نوع رنگ پوست خود را نشناسید، ممکن است در انتخاب محصولات آرایشی گیج شوید و به طور ناخواسته رنگ‌ های کرمی را انتخاب کنید که با پوست شما همخوانی ندارد.ممنون که با ما همراه بودید امیدواریم که مطالب ما مفید واقع شده باشه.

امتیاز

سلامت

تشخیص تناژ پوستتفاوت تناژ پوست ورنگ پوست چیسترنگ بندی پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *