آموزش هنر گرافیک: گامی در جهان خلاقیت و طراحی با بهترین کتاب های آموزشی

بهترین کتاب های طراحی گرافیک

بهترین کتاب های طراحی گرافیک


در این مقاله از سایت مجله ، قصد داریم درباره ‌ی بهترین کتاب‌ های طراحی گرافیک صحبت کنیم؛ منابع ارزشمندی که اغلب توجهی به آن‌ها نمی‌شود. اگر عاشق دنیای گرافیک هستید و می‌خواهید به یک طراح خلاق و حرفه‌ای تبدیل شوید، به شدت توصیه می‌کنیم از این گنجینه‌ی طلایی عبور نکنید. اما کدام کتاب‌ها در حوزه گرافیک دیزاین اولویت دارند؟ در این مقاله، به بررسی کتاب های برتر در طراحی گرافیک خواهیم پرداخت.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک یک شاخه از طراحی و هنر بوده و برای انتقال مفهوم‌ها از طریق رمزگذاری زبانی به صورت جلوه‌های بصری استفاده می‌شود. برای انجام این کار، یک طراح گرافیک باید با فرهنگ، تاریخچه، اصول و قراردادهای این حوزه آشنا باشد. طراحی گرافیک شامل هفت عنصر اصلی، به عبارتی رنگ، فرم، خط، شکل، اندازه، فضا و بافت است. اصول اساسی طراحی گرافیک شامل تعادل، تضاد، تاکید، حرکت، تناسب و ریتم می‌شوند. مطالعه کتاب‌های مرتبط با این حوزه می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند هنر تجسمی، زیبابی‌شناسی، نمونه کارهای هنرمندان مشهور، آموزش تکنیک‌ها (دستی و رایانه‌ای)، تایپوگرافی، صنعت چاپ، رنگ‌شناسی و غیره مفید باشد. این دامنه می‌تواند به زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی وب، طراحی پوستر، طراحی لوگو، صفحه‌آرایی، تصویرسازی، گرافیک محیطی، بسته‌بندی و غیره گسترده شود.

چرا باید به عنوان یک دیزاینر کتاب بخوانیم؟

انگار ارزش و اهمیت کتاب‌ خواندن برای همه واضح شده است، اما هنوز تعداد کمی از دیزاینرها در کنار یادگیری تکنیک‌های فنی و دانش گرافیک از راه عملیات وب، به کتاب‌ها هم رجوع می‌کنند. این یک واقعیت است که آن کسی که به کتاب‌ها به عنوان منابع موثق توجه نمی‌کند، به عنوان یک حرفه‌ای در این زمینه ،به اندازه‌ جدّی گرفته نشده است.از طرفی، طراحانی که بهترین کتاب‌های طراحی گرافیک را می‌شناسند و همواره علاقه‌مند به خواندن بیشتر در این حوزه هستند، همان دیزاینرهایی هستند که می‌توانند آثاری برتر و بنیانگذاری در زمینه‌ی گرافیک ایجاد کنند.چیزی که به عنوان یک طراح گرافیک با تجربه یا حتی یک مبتدی که به تازگی این مسیر را شروع کرده  باید در نظر بگیرید این است که هرچند در دنیای فعالیت‌های دیجیتال امروزی، مهارت‌های کار با ابزارهای دیجیتالی مانند فتوشاپ ضروری است، اما این مهارت تنها برای تبدیل شدن به یک دیزاینر کافی نیست! مغز شماست که تصمیم‌می‌گیرد چه طرحی را با استفاده از این ابزارها ایجاد کند و شما تنها با کسب دانش بیشتر و به‌ ویژه خواندن کتاب‌های مربوط به حوزه گرافیک، می‌توانید این قدرت را تقویت کنید.آیا جایگاه گرافیک در دنیای امروز تا جایی پیشرفت نکرده که به آن به چشم یک رشته علمی نگاه کنیم که در کنار سیلقه و حس زیبایی‌شناسی، نیازمند تخصص و دانش است؟

بهترین کتاب های طراحی گرافیک

اگر شما به تصمیم رسیدید که دانش و تخصص خود را از زمینه ی گرافیک وارد حوزه ی جدیدی کنید، همراه با ما باشید تا به بررسی چند کتاب برتر در طراحی گرافیک بپردازیم و متوجه شویم کدام یک از آنها برای شما اولویت قابل توجهی دارد.

۱)   اصول تایپوگرافی

اصول تایپوگرافی

اگر بخواهید برای یک کمپانی خارجی یا ایرانی طرحی ایجاد کنید، باید بدانید که متن و حروف جزئی بی‌ نهایت مهم در یک طراحی هستند. حالا اگر به بازی با حروف فارسی علاقه ‌مند هستید، می ‌توانید به حوزه ‌ای بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نام کالیگرافی وارد شوید. به عنوان یک طراح، باید درک کنید که تأثیر قرار دادن حروف در یک طرح بر پیام و حس آن بسیار قابل توجه است. اگر این کتاب را مطالعه کنید، می‌توانید از پتانسیل تایپوگرافی بهترین استفاده را ببرید.مباحث این کتاب:

  • فاصله ‌بینی حروف و کلمات
  • تنظیم تایپوگرافی
  • میزان ‌سازی
  • ترکیب‌ بندی و …

۲)   لی اوت

کتاب لی اوت

کتابی الهام‌ بخش برای طراحی معنادارجزء مجموعه کتاب‌های معروف Rockport است که به طراحان گرافیکی کمک می‌کند در حوزهی اصول اساسی طراحی گرافیک به بهترین شکل ممکن عمل کنند. نویسندهی کتاب، کریستین کالن، در این نسخه به بررسی طرح ‌بندی موثر و گیج‌ کننده می‌ پردازد و مطالب را به شکلی ساده و قابل فهم برای دانشجویان، طراحان و متخصصان خلاقیت ارائه می‌ دهد.همچنین، کریستین کالن، طراح گرافیک، نویسنده و مربی ساکن شیکاگو است و آثار او در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و در نشریاتی که شامل هویت شرکت‌های آمریکایی و طراحی گرافیک در آمریکا منتشر می‌شوند، به نمایش گذاشته شده است. وی همچنین کتاب “مبانی تایپوگرافی: راهنمای سبک گرافیکی برای درک تأثیر تایپوگرافی بر طراحی” را نوشته است که توسط ناشران Rockport به چاپ رسیده است.

مباحث این کتاب:

  • نحوه استفاده از خلاقی
  • فرایند طراحی
  • ساختار و سازماندهی
  • شناخت عناصر بصری
  • طراحی تحلیلی
  • و…

۳)   مبادی سواد بصری

مبادی سواد بصری

این کتاب یکی از کتاب‌های مرجع در زمینه هنرهای تجسمی است و شامل توضیحات کاملی درباره رشته‌های مختلف و سبک‌های هنری است. با توجه به اینکه در دنیای امروز تصاویر همانند کلمات برای ارسال پیام استفاده می‌شوند نویسنده، کلام و تصویر را با یکدیگر مقایسه کرده و تمرین‌هایی را ارائه می‌دهد تا بینایی را آموزش دهد. همانند یادگیری زبان، ابتدا با آموزش الفبای هنر آغاز شده و به تدریج به توسعه حس دیداری می‌پردازد. با انجام این تمرین‌ها، خواننده می‌تواند سطحی از سواد بصری را کسب کند که به دست آوردن آن آسان نیست و نیاز به تمرین و شناخت عمیق از هنر و تاریخ آن دارد.

مباحث مورد بحث در این کتاب:

  • خصوصیات و محتوای سواد بصری
  • ترکیب بندی
  • عناصر اولیه در ارتباط بصری
  • تشریح پیام بصری
  • جنبش و تحرک در کنتراست
  • و…

۴)   مبانی هنر های تجسمی

مبانی هنر های تجسمی

کتاب “مبانی هنرهای تجسمی” نوشته آرمین هوفمان و ترجمه مهرنوش اسدی، توسط نشر آبان منتشر شده است. این کتاب به فعالیت‌ های خلاقانه در هر زمینه‌ای که تسلط و کنترل آن صورت گیرد، می‌ پردازد. اما اصطلاح “هنر” به معنای خاص برای فعالیت ‌ها یی مانند نقاشی، مجسمه ‌سازی، طراحی، گرافیک، معماری، موسیقی، شعر و ادبیات، رقص، تئاتر، سینما و هنرهای رسانه‌ ای استفاده می‌شود. “مبانی هنرهای تجسمی” عبارتی است که در قرن بیستم متداول شده و به اصول اساسی ساختار هر اثر هنری اشاره می‌کند. آموزش مبانی طراحی در مدارس هنری شامل شناخت ویژگی‌های عناصر بیان هنری و اصول ملموس استفاده و ترکیب این عناصر بصری می‌شود.

مباحث این کتاب:

  • خط
  • نقطه
  • تضاد و تقابل در حروف و تصاویر
  • حروف نشانه ها
  • و…

۵) هنر رنگ ایتن

هنر رنگ ایتن

هنر رنگ” کتابی است که توسط یوهانس ایتن با ترجمه صدیقه زرین فر دربارهٔ رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها در هنر، روانشناسی و زندگی انسان نوشته شده است. در این کتاب اصول و تکنیک‌های مختلف هنری در استفاده از رنگ‌ها بررسی می‌شود و نکاتی برای آموزش و آشنایی با ترکیب رنگ‌ها ارائه می‌شود. ایتن در این کتاب، به طور عمیق به روانشناسی رنگ‌ها و تأثیرات خود رنگ‌ها روی روح و احساسات می‌پردازد. “هنر رنگ” یک راهنمای کامل و طبقه‌بندی شده برای هنرمندان، طراحان، دانشجویان هنر و علاقه‌مندان به رنگ‌ها و هنر است.

در این کتاب با مباحث زیر آشنا خواهید شد:

  • انواع کنتراست رنگ
  • هارمونی رنگ ها
  • دایره و مثلث رنگ
  • کمپوزیسیون یا ترکیب بندی رنگ ها
  • امپرسیون واکسپرسیون رنگ ها
  • و…

بیشتر بخوانید:معرفی بهترین کتاب فلسفی

۶)  مبانی طراحی گرافیک

مبانی طراحی گرافیک

در این کتاب، اصول، تاریخ و تکنولوژی عصر حاضر به هم ترکیب شده‌اند تا به هنرجویان مبانی طراحی گرافیک را آموزش دهند. نویسنده کتاب، پروفسور ایمی ای‌آرنستون، با بیش از ۲۰ سال سابقه در آموزش هنر، گرافیک و گرافیک رایانه‌ای، تاکید می‌کند که در عصری که تغییرات به سرعتی رخ می‌دهند، لازم است کیفیت حفظ شده و طراحی به روز باقی بماند.هر فصل کتاب حاوی یک سری تمرین، پاسخ و نقد اثر است تا به هنرجویان اصول کار و ارزیابی آن را به خوبی آموزش دهد. این کتاب به یک سه‌گانه شامل مفهوم، تاریخ و تمرین تمرکز دارد که کمترین کتابی این اندازه به این سه بعد موضوع پرداخته است. نمایش آثار این نویسنده در گالری‌های مشهور بین‌المللی نیز برگزار شده است.

منبع:graphical.ir

در اخر

کتاب‌ها همیشه قدرت و تأثیر خود را حفظ می‌کنند و هرگز از تداوم پیروی نخواهند کرد. بنابراین، افرادی که تمایل بیشتری به یادگیری دارند، در رقابت موفق‌تر خواهند بود. آیا شما هم کتاب دیگری را می‌شناسید که بتواند بهبود قابل توجهی در توانایی ذهنی طراحان گرافیک ایجاد کند؟ ما خوشحال می‌شویم اگر نظر خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز

دسته‌بندی نشدهفرهنگ و هنر

سواد بصریکتاب آموزش طراحی گرافیکهنر های تجسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *