طرز تهیه عدسی خوشمزه برای صبحانه مقوی

طرز تهیه عدسی خوشمزه برای صبحانه مقوی

طرز تهیه عدسی خوشمزه برای صبحانه مقوی


یکی از انواع آش های معروف و سنتی ایرانی، عدسی است که به عنوان صبحانه مورد علاقه بسیاری از افراد سرو می‌شود. این غذای خوشمزه را می‌توان با استفاده از موادی مانند سیب زمینی یا قارچ طبیعی تهیه کرد. برای دسترسی به آموزش‌های پخت عدسی و فرآیند تهیه این غذا، می‌توانید به وب‌سایت مجله آنلاین  مراجعه کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر
عدس۲٫۵ لیوان
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
پیاز۱ عدد بزرگ
آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبهبه اندازه کافی

 

مرحله نخست

مرحله نخست

مرحله نخست

جهت تهیه عدسی خوشمزه و مختصر به روش سنتی، ابتدا یک ظرف بزرگ را با آب پر کرده و عدس را مورد آماده سازی قرار دهید، سپس عدس را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب خیسانید. پس از انقضای زمان مورد نظر، عدس را سپری کنید و به دقت تمیز کنید.

 بیشتر بخوانید : ۳۷ تا از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا که باید حتما آنها را امتحان کنید !

مرحله دوم

در صورت استفاده از عدس محلی، حتماً از آنرا با دقت بازبینی کنید، زیرا در بین دانه‌های عدس محلی سنگ ریزه‌های متعددی ممکن است وجود داشته باشد. در این مرحله، پیاز را به صورت خرد شده ریز کرده و سپس با استفاده از ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک قابلمه مناسب تفت دهید.

مرحله سوم

در این مرحله، تفت دادن پیاز را به مدتی ادامه دهید تا به طور کامل نرم شود. سپس، مقداری زردچوبه اضافه کرده و تفت دادن را به طور مداوم ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز به‌طور یکنواخت مخلوط شوند. سپس رب گوجه فرنگی را به این مخلوط اضافه کنید.

مرحله چهارم

بعد از آن، به خوبی تفت دهید تا رب گوجه فرنگی به‌طور کامل سرخ شود. توجه داشته باشید که سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی آن را از بین می‌برد، باعث می‌شود در نهایت، غذای عدسی رنگارنگ‌تری داشته باشد.

مرحله پنجم

مرحله پنجم

مرحله پنجم

در این مرحله، عدس آبکشی شده به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید و در صورت تمایل، عدس را نیز کمی تفت دهید. سپس ۶ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و قابلمه را با درب پوشانده و آرام‌آرام عدس را پخته بگذارید.

مرحله ششم

در این مرحله، حرارت زیر قابلمه را افزایش دهید تا آب سریع‌تر به جوش آید. پس از آغاز جوش آب در قابلمه، حرارت را کم کنید تا عدس با حرارت ملایم بپزد. در ادامه، آرد سفید را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه کوچک تفت دهید.

مرحله هفتم

تفت دادن آرد باعث می‌شود تا طعم و بوی خامی آن دور شود و در نهایت رنگ آن کرمی شود. پس از اینکه آرد را به خوبی تفت دادیم، آن را به قابلمه حاوی عدسی اضافه می‌کنیم. این کار باعث می‌شود عدس یک لایه لعابی بهتر بگیرد.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه دمپختک دمی باقالی خوشمزه و ساده به روش اصفهانی

مرحله هشتم

در ادامه، سیب زمینی را به صورت مکعب‌های کوچک خرد می‌کنیم تا به راحتی بپزند، سپس آن‌ها را با آب سرد شسته و کنار می‌گذاریم. پس از اینکه عدس نیمه پخته شد، سیب زمینی‌های خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

مرحله نهم

برای پخت سیب زمینی‌ها، ۳۰ دقیقه کافی است و اگر زودتر آن‌ها را به عدسی اضافه کنیم، له می‌شوند و ظاهر عدسی را بهم می‌ریزند. پس از پخت عدسی، می‌توانید برای تزیین از کنجد، جعفری تازه یا پیاز داغ به سلیقه خود استفاده کنید.

مرحله دهم

مرحله دهم

مرحله دهم

پس از اینکه عدسی را در ظرف دلخواه خود قرار دادید، ۱ قاشق غذاخوری از روغن زیتون باقیمانده را برای زیبایی بیشتر روی آن بریزید. در صورت تمایل می‌توانید چند برش لیمو ترش تازه را هم در کنار عدسی خود سرو کنید.

روش تهیه عدسی با قارچ

اگر تمایل دارید علاوه بر سیب‌زمینی از قارچ هم در عدسی خود استفاده کنید، برای مقدار مواد بالا می‌توانید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم قارچ اضافه کنید. قارچ را با مقداری روغن و آبلیمو تفت داده، سپس در ۱۵ دقیقه آخر پخت عدسی به آن اضافه کنید. استفاده از آبلیمو برای سرخ کردن قارچ باعث می‌شود که رنگ قارچ‌های شما تیره نشود.

محلول کردن عدس

عدس همانند نخود و لوبیا نیاز به محلول شدن ندارد، ۱۵ دقیقه محلول کردن عدس برای نرم شدن و تمیز کردن آن کافی است. یک نکته دیگر این است که اگر عدس را برای مدت طولانی محلول کنید، در زمان پخت بیش از حد نرم می‌شود و ممکن است له شود و ظاهر عدسی شما را خراب کند. زمان پخت عدس با حرارت ملایم حدود ۱ ساعت است و نباید بیشتر از این زمان روی حرارت بماند.

موادی برای بهتر شدن عدسی

از موادی که باعث بهتر شدن طعم عدسی می‌شوند، می‌توان به سیر و پیاز اشاره کرد. اگر با طعم سیر مشکل ندارید، می‌توانید برای مقدار مواد بالا بین دو تا سه حبه سیر استفاده کنید. پیاز فراوان نیز به بهتر شدن طعم عدسی کمک زیادی می‌کند، البته به دلیل اینکه دستور بالا برای همه سلیقه‌ها ارائه شده است، از سیر در آن استفاده نشده است و مقدار پیاز آن نیز متعادل است.

عدسی بدون سیب‌زمینی

حضور سیب‌زمینی در عدسی علاوه بر اینکه به بهتر شدن طعم آن کمک می‌کند، باعث می‌شود عدسی لعاب بیشتری داشته باشد. البته اگر دوست ندارید از سیب‌زمینی در عدسی خود استفاده کنید، می‌توانید آن را حذف کنید. توصیه می‌کنیم در صورت حذف سیب‌زمینی، مقدار بیشتری آرد تفت داده و در عدسی بریزید تا عدسی شما پس از پخت لعاب کافی داشته باشد.

تازه‌تر شدن عدسی

برای تازه‌تر شدن عدسی راه‌های مختلفی وجود دارد که از روش‌های رایج‌تر می‌توان به افزودن آرد سرخ‌شده اشاره کرد. مقداری آرد را در روغن سرخ‌کنید تا کاملاً سرخ شود، سپس در حین پخت به عدسی خود اضافه کنید، این کار باعث می‌شود عدسی به شکل براق‌تری درآید.

منبع : چی شی 

امتیاز

آشپزی

صبحانهغذای سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *