چای یا قهوه ؟ کدام نوشیدنی بهتر است ؟

چای یا قهوه ؟ کدام نوشیدنی بهتر است ؟

چای یا قهوه ؟ کدام نوشیدنی بهتر است ؟


احتمالاً شما هم مانند بسیاری دیگر افراد، بارها در مورد مزایا و معایب چای و قهوه شنیده‌اید. تحقیقات بسیاری در رسانه‌ها منتشر می‌شوند که هر روز یکی از این دو نوشیدنی را به عنوان مفید تاکید می‌کنند و دیگری را به عنوان ضررآور اعلام می‌کنند. احتمالاً گزارش زیر می‌تواند این موضوع را به وضوح‌تر نمایش دهد.

احتمالاً در ابتدا به نظر نمی‌رسد که این موضوع پیچیده باشد. اما بحث درباره چای و قهوه، در واقع به سادگی انجام نمی‌شود. پس از نفت، دومین حجم معاملات جهان به قهوه اختصاص دارد و این امر باعث شده که تعداد زیادی از تحقیقات و اخبار مختلف در مورد مزایا یا معایب مصرف چای و قهوه تولید شود.

به گزارش اکونومیست، در ایران هر فنجان قهوه‌ای، معادل ۹ فنجان چای نوشیده می‌شود. این آمار در سطح جهان ۱ به ۳ است. به عبارت دیگر، در سرتاسر جهان، مصرف چای سه برابر مصرف قهوه است.

تاریخچه قهوه و چای

اگرچه تا قرن هجدهم میلادی، مصرف اصلی قهوه در سرتاسر جهان به محدوده «جهان اسلام» محدود بوده است، و به طرفی، انگلیسی‌ها چای را به عنوان نوشیدنی ملی خود معرفی کردند و سنت نوشیدن چای را به کلیه مستعمرات خود انتقال دادند، اما در ادامه، تحولات مختلف در سطح جهان باعث تغییراتی در جغرافیای مصرف چای و قهوه شده است. گفته می‌شود که انتخاب بین چای و قهوه در کشورهای مختلف تا حد زیادی نتیجه تأثیرات ژئوپلیتیکی، توسعه مستعمرات در جهان و تغییرات ناشی از فرآیندهای معاملات بین‌المللی است.

مارتین لوییس، جغرافیدان از دانشگاه استنفورد، با توجه به برخی از این عوامل، توضیح می‌دهد که منطقی نیست که نام هند و چای با یکدیگر ترکیب شده باشند. به علاوه، کشورهای کره جنوبی و فیلیپین که جغرافیایی در میانهٔ مناطق مصرف‌کنندگان چای قرار دارند، بیشتر به قهوه علاقه دارند. این دو کشور همچنین در آن ناحیه نزدیک‌ترین روابط با آمریکا را دارند. نقشه‌ای که توسط اکونومیست ارائه شده است، توزیع مصرف چای و قهوه در سراسر جهان را نشان می‌دهد:

بیشتر بخوانید : مفیدترین ضد عطش‌ها برای گرمازدگی

فواید و ضرر های قهوه و چای

فواید و ضرر های قهوه و چای

فواید و ضرر های قهوه و چای

در مورد اثرات مفید و ضررآور هر یک از این دو نوشیدنی، تحقیقات زیادی انجام شده است. از تأثیر مثبت قهوه در افزایش توانایی حافظه تا کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم‌ها به دلیل مصرف چای، گزارش‌های متعددی وجود دارند. همچنین، اشاره شده که افزودن شیر به چای ممکن است برخی از مزایای آن در مقابله با سرطان را کاهش دهد. از مزایای قهوه برای کبد و مزایای چای برای قلب نیز نام برده شده است. همچنین، ضررهای مرتبط با مصرف کافئین که در هر دو نوشیدنی وجود دارد، به تصویر کشیده شده است. فلوراید موجود در چای نیز مورد اشاره قرار گرفته و ممکن است به همین دلیل، آسیب محتمل قهوه به دندان‌ها بیشتر باشد.

با این حال، با توجه به توضیحات کاملی که در بالا ارائه شده است درباره پیچیدگی مسئله چای و قهوه، گزارش سلامتی از دانشگاه هاروارد می‌تواند به عنوان خلاصه‌ای مناسب عمل کند: اگر قصد مدیریت مصرف نوشیدنی‌های روزانه خود را دارید، اولین انتخاب باید آب باشد. توصیه می‌شود که نیمی از مصرف مایعات روزانه از طریق آب تأمین شود. در حالی که مقدار دقیقی تعیین نشده است، معمولاً مصرف روزانه بین ۱۱ تا ۱۵ لیوان آب برای افراد توصیه می‌شود (۱۱ لیوان برای زنان و ۱۵ لیوان برای مردان).

چند لیوان قهوه یا چای در روز مصرف کنیم ؟

پس از آب، سالمترین نوشیدنی‌ها، چای و قهوه هستند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد دیگری هستند که می‌توانند برای سلامت انسان مفید باشند. مصرف سه تا چهار فنجان چای و قهوه در طول روز مناسب است. چای سبز به نسبت سایر انواع مفیدتر است و قهوه هم ممکن است به پیشگیری از بروز دیابت نوع دو کمک کند. تحقیقات بیشتری برای ارزیابی دقیق‌تر اثرات چای و قهوه لازم است، اما بدون شک، افزودن موادی مانند خامه، شکر و طعم‌دهنده‌ها می‌تواند از یک نوشیدنی “سالم”، آن‌ها را به یک نوشیدنی “نه چندان سالم” تبدیل کند. برای زنان باردار، توصیه نمی‌شود که بیش از یک فنجان نوشیدنی حاوی کافئین (چای یا قهوه) در روز مصرف کنند.

گزینه سوم، شیر کم چرب است که می‌تواند منبعی از کلسیم و ویتامین D باشد. با این حال، حتی مصرف زیاد شیر کم چرب هم ممکن است به ضرر بیانجامد. به همین دلیل، به جز کودکان که مصرف شیر برای آن‌ها بسیار مفید است، برای افراد بالغ توصیه می‌شود مصرف شیر و محصولات لبنی را به یک یا دو لیوان در روز محدود کنند. البته با فرض اینکه نیاز به کلسیم بیشتر از طریق منابع دیگر تامین شود.

منبع متمم

 

امتیاز

سبک زندگی

تاریخچه قهوهفواید چایفواید قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *