۷ راهکار جذاب برای حفاظت از پوست در هوای آلوده

۷ راهکار جذاب برای حفاظت از پوست در محیط هوای آلوده

۷ راهکار جذاب برای حفاظت از پوست در محیط هوای آلوده


افزایش آلودگی هوا به مدت چندین سال، اثرات مخربی را بر روی پوست انسان دارد. پوست در معرض اشعه ماورا بنفش (UVR) و آلاینده ‌های محیطی هوا مانند هیدروکربن‌ های آروماتیک چند حلقه‌ ای (PAHs)، اکسیدها، ترکیبات آلی فرار (VOCs)، ذرات معلق (PM)، ازن (O3) و دود سیگار قرار می‌گیرد.تأثیر آلودگی هوا بر روی پوست بسیار ملاحظه ‌برانگیز است و برای حفاظت از پوست راهکار هایی ارائه شده است که در این مقاله از سایت مجله به آن ‌ها خواهیم پرداخت. علیرغم اینکه پوست انسان به عنوان یک سپر بیولوژیکی در برابر آلاینده‌ های شیمیایی و فیزیکی هوای آلوده عمل می‌کند، قرار گرفتن بطور مداوم و تکراری در معرض سطوح بالای آلاینده‌ ها ممکن است تأثیرات منفی عمقی روی پوست را داشته باشد.تأثیر آلودگی هوا بر روی پوست انسان با بروز علائم سن پوست و بیماری ‌های پوستی آلرژیک و التهابی مثل اگزما، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و آکنه مرتبط است، که سرطان پوست از جدی‌ ترین عوارض آن به حساب می ‌آید.

کدام آلاینده ها به پوست آسیب می رساند ؟

کدام آلاینده ها به پوست آسیب می رساند ؟

آلاینده‌ های هوا، از جمله ازن، هیدروکربن‌ها مثل VOCs و PAHsاکسیدها مثل اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق، قادرند به پوست صدمه برسانند. این آلاینده‌ ها راه‌ های گوناگونی برای مسموم کردن پوست دارند، به علاوه آکسیژن واکنش پذیر یا اوزون را ایجاد می‌ کنند که نوعی اکسیژن فعال است.ذرات بسیار ریز و جزئی، به ویژه ذراتی که کوچک‌تر از ۱۰۰ نانومتر هستند، بیشترین اثر آلودگی هوا را بر روی پوست دارند. این ذرات به میزان کافی کوچک هستند که بتوانند به بافت‌ ها نفوذ کرده و تجزیه و پیری را تسریع کنند.علاوه بر ایجاد آسیب، ذرات تجمع یافته در پوست می‌ توانند سبب التهاب شوند و آسیب به سد پوستی برسانند. این ذرات حتی می ‌توانند تأثیری بر میکروفلور طبیعی پوست داشته باشند که به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کند.

چگونه آسیب های پوستی را به حداقل برسانیم ؟

چند راه ساده برای حفاظت از پوست در برابر تأثیر آلودگی هوا وجود دارد. روش ساده‌ ترین این راه‌ ها، به یادآوری شستشوی صورت در پایان هر روز است. آلاینده‌ هایی که در طول روز بر روی پوست جمع می‌ شوند، تا صبح باقی می ‌مانند و می‌ توانند به پوست آسیب برسانند، به شرطی که پیش از خواب صورت به‌ طور کامل شسته شود.اگر روتین مراقبت از پوست شما شامل شستشو در صبح است، حداقل به خاطر داشته باشید که پایان روز را با یک پاک‌کننده مناسب برای صورت تمام کنید.روش دیگری برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر پوست، کاهش تعامل با محیط‌ های پرآلود است. هنگام ورزش در فضا های باز، بهتر است از جاده‌ های اصلی و معابر پرترافیک دوری کرده و در زمان‌ هایی که ممکن است آلودگی هوای داخل خانه افزایش یابد، مثل زمان آشپزی، گردآوری، رنگ‌آمیزی یا فعالیت‌ های خانگی مشابه، از تهویه یا تصفیه‌کننده هوا استفاده نمایید.استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز یک راه دیگر برای محافظت از پوست در برابر اثرات آلودگی هواست. ویتامین E، ویتامین C، کوآنزیم Q10 و ترکیبات فنلی گیاهی می‌توانند به خنثی کردن گونه‌ های فعال اکسیژن و رادیکال‌ های آزاد کمک کرده و دفاع طبیعی بدن در مقابل این عوامل را تقویت نمایند. این ترکیبات را می‌توان در محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده کرد و یا از آن‌ها به عنوان تکمیل غذایی نیز بهره‌ مند شد.

۷ روش برای مراقبت از پوست در هوای آلوده

7 روش برا مراقبت از پوست در هوای آلوده

با وجود مواد شیمیایی موجود در دود، منافذ پوست مسدود شده و تأثیر منفی بر روی آن به وجود می‌ آید. هوای آلوده باعث تحریک، کم آبی و بدتر شدن شرایط موجود در پوست می‌ شود. برای اکثریت، پوست کدر و بسته شدن منافذ امری ناخوشایند است و با وجود سطح بالای آلودگی در شهر، مشکلات بیشتری برای پوست به وجود می‌آید. حال از راهکارهای خانگی برای مقابله با تأثیرات آلودگی هوا بر روی پوست صحبت می‌کنیم.

۱٫    جهت کاهش آلودگی هوا پوست را هیدراته کنید

با مصرف مقادیر مناسبی از آب، همچنین استفاده از برگ‌های آملا یا تولسی به عنوان آب سم‌ زدایی در خانه ، می‌توانید به دفع سموم کمک کرده و به پوست آنتی ‌اکسیدان‌ های لازم را تأمین کنید.

۲٫    استفاده از امکانات برای محافظت از پوست

برای پوست می‌توانید از یک کرم ضدآفتاب یا رژیم مراقبتی، مانند سرم یا مرطوب‌کننده روزانه، استفاده کنید تا لایه ‌های محافظتی در بخش بالایی پوست ایجاد شود. این اقدام می‌تواند پوست را دربرابر آسیب‌ های ناشی از اشعه ماورا بنفش محافظت کرده و تأثیر آلودگی هوا روی پوست را کاهش دهد. علاوه بر این، از طریق به دام انداختن ذرات دود، نفوذ مواد شیمیایی مضر به عمق پوست را به خوبی جلوگیری می‌کند. پاکسازی صورت را با آب سرد انجام داده و برای پاک کردن آلودگی ‌ها از یک شوینده صورت غیرلایه‌ بردار استفاده نمایید.

۳٫    اسکراب کنید

برای بهبود پوست و کاهش تأثیر آلودگی هوا، توصیه می ‌شود روزانه اسکراب را در نظر بگیرید. حتی با اسکراب کردن صورت به مدت ۱۰ ثانیه روزانه، می‌ توانید به بهبود پوست کمک کنید و تأثیر آلودگی هوا روی پوست را کاهش دهید. برای تهیه یک اسکراب خانگی، گردو را خرد کنید و با مقداری شکر و چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. سپس با ملایمت به مدت ۱۰ ثانیه صورت خود را ماساژ دهید.همچنین می‌توانید اسکراب خانگی را با ترکیب عسل، شکر و لیمو تهیه کنید و آن را دو بار در هفته استفاده کنید. آلودگی باعث ایجاد یک لایه از مواد شیمیایی روی پوست می ‌شود که باعث التهاب می‌شود. بنابراین، پاکسازی صبح و شب جزء مراقبت ‌های پوستی ضروری است. اگر نیاز داشتید، به ویژه در شب، می‌توانید دوباره پوست را تمیز کنید یا حتی از روش پاکسازی سه گانه استفاده کنید تا آلودگی روی پوست را کاملاً از بین ببرید.

۴٫    از ماسک استفاده کنید

همچنین، برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر روی پوست، می‌توانید از پاپایای سبز خام استفاده کنید. یک برش از پاپایای سبز را برداشته و به مدت ۲۰ ثانیه به آرامی روی پوست خود بزنید. آنزیم ‌های طبیعی موجود در پاپایا به شما کمک می‌کنند تا سیاهی ‌های صورت را از بین ببرید.همچنین، استفاده از ماسک صورت یک روش عالی برای مقابله با اثرات مضر آلودگی است. این محصولات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که با دفع رادیکال‌ های آزاد، پوست را از سموم تمیز کرده و تغذیه و درخشندگی سالمی به پوست می‌بخشند.

۵٫    برای کاهش الودگی هوا روی پوست به حمام بروید

همچنین، برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر روی پوست، می‌توانید به حمام بروید. هر هفته یکبار، بعد از ماساژ پوست با روغن بادام یا نارگیل، از بخار آب استفاده کنید. برای افزایش جوانسازی، چند قطره روغن اسطوخودوس یا پرتقال را به آب بخار داغ اضافه کنید. قبل از برداشتن حمام، با یک ماساژ با روغن نارگیل گرم، پوست خود را درمان کنید و سپس با یک دوش آب گرم تمامی پوستتان را شستشو دهید.

۶٫    از پاکسازی پوست استفاده کنید

ماست را به همراه یک قاشق غذاخوری آبلیمو و عسل مخلوط کنید تا تاثیر آلودگی هوا روی پوست کاهش یابد. برای پاکسازی عمیق و رفع صدمات ناشی از آلاینده‌ ها، معجون را با حرکات دورانی روی ناحیه صورت مالیده و پس از آن پد های پنبه ‌ای را در گلاب و شیر خیس کنید. سپس ماسک را در منزل تهیه کرده و آن را در یک ظرف درب‌ دار قرار داده، در یخچال بگذارید. برای استفاده، ماسک را روی پوست تمیز قرار دهید و پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آن را بردارید. همچنین، تکه ‌های یخ را با چای سبز یا گلاب منجمد کرده و به آن آب خیار اضافه کنید. سپس مخلوط را روی صورت خود بزنید تا به آرامش و طراوت صورت از آلودگی کمک کند.

۷٫    پوست خود را مرطوب کنید

برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر روی پوست و جلوگیری از تیرگی و کدر شدن آن، استفاده از مرطوب کننده‌ ها توصیه می‌شود. همچنین، بهتر است دو بار در هفته از خمیر کره کاکائو استفاده کنید تا پوست را عمیقا تغذیه کند. همچنین، روغن زیتون که دارای مقدار زیادی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است، به بازسازی سلولی کمک کرده و ظاهر آسیب دیده را کاهش می‌دهد.

در اخر

تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر پوست و مو را می‌توان با اضافه کردن عادت‌های ساده به برنامه روزانه‌ی خود به حداقل رساند. همیشه به این نکته توجه کنید که مراقبت کمی می‌تواند تاثیرات بسیار بزرگی در مواجهه با چالش‌های محیطی داشته باشد و علاوه بر حفظ سلامتی، به زیبایی شما نیز کمک کند.

منبع:https://www.darmankade.com

امتیاز

سلامت

۷ راهکار جذاب برای حفاظت از پوست در هوای آلودهمراقبت از پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *