استایل وینتیج (vintage) به چه استایلی گفته می شود؟

استایل وینتیج (vintage) به چه استایلی گفته می شود؟

استایل وینتیج (vintage) به چه استایلی گفته می شود؟


استایل وینتیج (Vintage Style) یک نوع سبک لباس ‌پوشیدن است، که گفته می‌شود در نخستین بار در طول جنگ جهانی اول به شدت مورد توجه قرار گرفت. در واقع، شکل‌گیری این سبک تا حدی به دلیل فشار ها و محدودیت ‌های پس از جنگ اتفاق افتاد که افراد را به استفاده از لباس ‌های قدیمی و دست دوم ترغیب کرد. در آن زمان، اکثر افراد لباس ‌های آسیب‌ دیده را تعمیر و دوباره به ‌کار بردند و گاهی مجبور بودند، به منظور تعمیر لباس‌ های عتیقه که خیلی قدیمی بودن و از پارچه ‌های دیگر استفاده کنند. به همین دلیل استایل وینتیج به وجود آمد.قبل از اینکه در ادامه مقاله در سایت مجله درباره استایل وینتیج و معیارهای آن بفهمیم، باید بدانید که کلمه “وینتیج” یک استاندارد صنعتی است که برای محصولاتی که بین ۲۰ تا ۱۰۰ سال قبل ساخته شده ‌اند، استفاده می‌شود. اگر یک محصول بیش از صد سال قدمت داشته باشد، به آن “عتیقه” (Antique) گفته می ‌شود و دیگر به‌ عنوان وینتیج در نظر گرفته نمی‌شود. بعد از معرفی مفهوم لغوی وینتیج، باید بدانید که استایل لباس وینتیج در واقع یک ترکیب مدرن از دوره‌ی کلاسیک است.استایل وینتیج در طول جنگ جهانی اول بسیار محبوب شد. آمریکا در آن دوران با شعارهای مد اقتصادی و حفظ محیط زیست، توانست میزان تولید زباله را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

استایل وینتیج (Vintage Style) چیست؟

استایل وینتیج (Vintage Style) چیست؟

استایل وینتیج (Vintage Style) چیست؟

استایل وینتیج در اوایل جنگ جهانی اول بسیار محبوب شد. آن زمان، بسیاری از مردم لباس ‌های آسیب‌دیده را ترمیم و مجدداً استفاده می‌کردند. بعضی اوقات هم مضطرب می‌شدند و از پارچه‌های دیگر برای ترمیم لباس ‌های بسیار قدیمی استفاده می‌کردند. این روند منجر به شکل‌گیری استایل جدیدی به نام “وینتج” شد. به هر حال، حالا باید بدانید که استایل وینتیج دیگر به معنای استفاده از لباس ‌های قدیمی و کهنه نیست. این سبک لباس به صورتی است که اگرچه از نظر نوع و مدل به نظر قدیمی می‌رسد، ولی به صورت کاملاً نو و سالم است. این ممکن است لباسی باشد که در گذشته استفاده شده و الان کاملاً نو و قابل استفاده است.

شناخت لباس‌ های سبک وینتیج ممکن است از طریق جزئیاتی مانند تور در لبه‌ی آستین، دوخت دقیق و تمیز، نوع مارک یا طرح خاص، نوع پارچه و غیره به دست آید. اما باید توجه داشت که درباره وینتیج یک نکته مهم وجود دارد؛ انتخاب اجزای لباس باید مبتنی بر طرح، دوخت یا پارچه ‌های دهه‌ های گذشته باشد، در حالی که قسمت‌های دیگر لباس باید به طور واضح و مدرن باشند. به همین دلیل، در طراحی لباس‌های خود، هنرمندان امروزی از جزئیات استایل وینتیج استفاده می‌کنند؛ مثلاً آستین‌ های پفی یا دامن‌ های پیلیسه که در سال‌ های اخیر بسیار محبوب شده‌ اند.

فلسفه سبک وینتیج چیست؟

لباس‌های وینتیج به شما امکان می‌دهند در هر مکانی از دیگران متمایز شوید. فلسفه سبک وینتیج در واقع ترکیبی است از مدهای قدیمی و مدرن و تلاش برای ایجاد تعادل و ظرافت بین آنهاست. به زبان ساده، استایل وینتیج به معنای بازتعریف و بازآفرینی سبک‌ های قدیمی با استفاده از مد و سلیقه مدرن است. واضح است که استایل وینتیج از استایل آنتیک و رترو متمایز است. آنتیک وسایل و لباس ‌هایست که بیش از صد سال قدمت اطلاق می‌شود. رترو به لباس ‌ها و اکسسوری‌هایی اشاره دارد که نماد هایی از گذشته را دارند، اما در زمان حال تولید می ‌شوند، به بیانی دیگر، فقط طرح قدیمی دارند. اما وینتیج به تمامی آثار، لباس‌ ها و وسایلی چند دهه از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ میلادی اطلاق می‌شود و در کل نوستالژی واقع می‌شود. برای داشتن استایل وینتیج، شما نیازی ندارید که لباس ‌های قدیمی را انتخاب کنید، می‌توانید با لباس ‌های مدرن خود جزئیات کوچک ‌تری مانند شال گردن یا جواهرات مدل قدیمی را ترکیب کنید.

معیار های استایل وینتیج چیست؟

معیارها و ویژگی‌های اصلی استایل وینتیج عبارتند از:

  • استفاده رایج از رنگ ‌های گرم مانند کرم، زرد، قرمز و نارنجی در این سبک و استایل.در استایل وینتیج نوجوانان، استفاده بیشتر از دستمال سر، هدبند و کلاه مشاهده می‌شود.
  • تعداد لایه  ‌های لباس در استایل وینتیج بسیار زیاد است و بیشتر از پارچه ‌های ظریف و بافت‌ های ریز استفاده می‌شود.
  • استفاده بیشتر از کفش ‌های پاشنه بلند و پاپیون ‌دار و کیف‌ های کوچک و دستی در این سبک و استایل.
  • در استایل وینتیج مردانه، استفاده بیشتری از کفش‌های پاشنه تخت و دورنگ سفید مشکی مشاهده می‌شود.
  • در استایل وینتیج زنانه، انتخاب لباس‌های گل گلی، خال‌خالی و پارچه‌های طرح‌دار و ریزنقش مناسب است.
  • از رایج ترین این استایل‌ در این سبک استفاده از لباس کوتاه تا زیر زانو است.
  • استفاده از لباس‌ها و دامن‌های چین‌دار و پلیسه هم جزء ویژگی‌های این سبک می‌باشد.
  • دامن‌ های کلوش و چین‌دار، راسته و بلند نیز جزء ویژگی‌های استایل وینتیج زنانه است.
  • در استایل وینتیج مردانه نیز استفاده از کیف و کفش چرم بسیار رایج است.
  • بیشتر پارچه ‌های استفاده شده در این سبک دارای طرح ‌های متنوع هستند.
  • لباس ‌های کلاسیک و قدیمی به‌ عنوان نماد اصلی سبک وینتیج مردانه و زنانه شناخته می‌ شوند.

اکسسوری های استایل وینتیج

اکسسوری های استایل وینتیج

اکسسوری های استایل وینتیج

با استفاده از چند اکسسوری مدرن، می‌توانید تعادل خوبی بین لباس‌ های قدیمی و جدید ایجاد کنید، به این ترتیب ویژگی ‌های قسمت ‌های قدیمی تیپ و استایل شما بهتر و جذاب ‌تر دیده می ‌شوند. همچنین، می‌توانید لباس ‌های مدرن را با اکسسوری ‌های قدیمی ست کنید تا استایل وینتیج خود را بسازید. در سبک وینتیج، زیورآلات نقره، مروارید، دستبند های پهن و گوشواره‌ های بزرگ بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

تفاوت استایل وینتیج و استایل کلاسیک چیست؟

تفاوت استایل وینتیج و استایل کلاسیک چیست؟

وینتیج و استایل کلاسیک و قدیمی دارای تفاوت‌ های زیادی هستند. استایل کلاسیک در دوران جدید همچنان مورد استقبال قرار می‌گیرد و لباس ‌ها، کفش ‌ها و دیگر عناصری که در گذشته استفاده می‌شدند، هنوز هم طرفدار دارند و به استفاده می‌پردازند. اما استایل وینتیج، استایلی است که از لباس ‌ها و سبک پوشش گذشته استفاده نمی‌کند؛ بلکه فقط از مراجعه به مشخصه‌ هایی که در طراحی لباس ‌های مدرن استفاده می‌شوند، می‌باشد. به عنوان مثال، اِپُل یا بقه‌های آبشاری یادآور دوران خاصی هستند و در طراحی لباس ‌های امروزی، حالت وینتیج به آنها اضافه می‌شود.

سبک لباس های محبوب در دوره های زمانی مختلف

برای شناخت فاکتور ها و معیارهای انتخاب لباس وینتیج، در ادامه دوره‌ های زمانی مختلف و سبک لباس محبوب آنها را بررسی می‌کنیم:

  • دهه ۱۹۰۰: لباس‌های توری، پیراهن‌ های کمر باریک و تنگ، و بالاتنه یقه‌دار محبوب بودند.
  • دهه ۱۹۱۰: کت ‌های بلند و تنگ زنانه و بوت ‌های دارای بند توری پرطرفدار بودند.
  • دهه ۱۹۲۰: لباس‌ های داخلی برازنده و لباس‌های ابریشمی زنانه با منجوق ‌دوزی‌ های زیبا و جذاب شناخته شدند.
  • دهه ۱۹۳۰: کلاه ‌های بزرگ و یقه ‌های خزدار مد بودند.
  • دهه ۱۹۴۰: شلوارهای مدل سیگاری، ژاکت‌ های کشبافت پشمی و رنگارنگ و بالاتنه ‌های دارای یقه بلند محبوب بودند.
  • دهه ۱۹۵۰: دامن ‌های دایره‌ای و پشمالو، کت‌ های چرمی، و پیراهن‌ های تنگ و بلند پرطرفدار بودند.
  • دهه ۱۹۶۰: شلوار جین پاچه گشاد و تیشرت‌ های طرحدار شلوغ مد بودند.
  • دهه ۱۹۷۰: شلوار جین با لباس‌های رنگارنگ، کت و شلوار ست، و گرمکن پا محبوب بودند.
  • دهه ۱۹۸۰: رنگ‌های نئون، لباس‌های اپل، بالا تنه توری ، و ترکیب شلوار لگ با تونیک مد بودند.

منبع:www.banimode.com

در آخر

استایل وینتیج شامل عناصر مشخصی است که شامل طرح‌ های گل‌گلی، خال‌خالی، لباس‌های چین‌دار و لایه‌ لایه و پلیسه‌ ها در دامن و پیراهن می‌شود. دلیل اصلی محبوبیت لباس‌ های وینتیج استفاده از سبک مدرن برای یادآور مد قرن بیستم است. اگر قابلیت ‌های خاصی در یک مدل خاص از لباس دوران قدیم را دوست دارید و مایلید آن را در تیپ و استایل خود بهره ‌برداری کنید، بهتر است آن را به صورت ترکیبی با تیپ مدرن و امروزی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید یک دامن پلیسه قرمز را با یک نیم ‌بوت ساق ‌دار پلنگی ست کرده و با یک شومیز بنفش آن را همراهی کنید. همچنین، می‌توانید با استفاده از یک شومیز قدیمی در قسمت بالاتنه، آن را با یک شلوار مدرن و امروزی ست کنید.

امتیاز

فشن

استایل وینتیج (Vintage Style) چیست؟فلسفه سبک وینتیج چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *