آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو

آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو

آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو


رادیاتور بازوی مهمی از سیستم خنک‌کننده موتور خودرو است و وظیفه حفظ دمای مناسب موتور را بر عهده دارد. برای انجام این وظیفه، رادیاتور به دسترسی مقدار کافی آب برای خنک کردن موتور نیاز دارد. اما گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که سطح آب در رادیاتور به طرز ناگهانی کاهش می‌یابد، که این موضوع می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود.

با کاهش سطح آب در رادیاتور، خنک شدن موتور به خوبی انجام نمی‌شود و این ممکن است منجر به افزایش دمای موتور و آسیب‌های ناشی از آن شود. بنابراین، بررسی علت کاهش آب رادیاتور و اقدام به تصحیح آن ضروری است.

در این مقاله از سایت مجله، به بررسی عوامل مهمی که منجر به کاهش آب رادیاتور می‌شوند، خواهیم پرداخت. همچنین، راه‌حل‌های حرفه‌ای برای تعمیر آن را بررسی خواهیم کرد. با مطالعه این مقاله، شما قادر خواهید بود مشکل آب کم رادیاتور را شناسایی کرده و به صورت حرفه‌ای آن را رفع کنید.

بخار شدن آب

میتوان گفت ساده ترین علت برای کاهش سطح آب رادیاتور، بخار شدن آب بدون وجود نشتی یا ایراد فنی در سیستم است.

عدم استفاده از ضد یخ

عدم استفاده از ضد یخ

عدم استفاده از ضد یخ

اگر شما در سیستم خنک‌کننده موتور از ضد یخ استفاده نکنید، در نتیجه دمای بالا، آب رادیاتور به صورت تدریجی به بخار تبدیل می‌شود. بنابراین، اولین مرحله برای حل این مشکل، اطمینان حاصل کردن از وجود ضد یخ مناسب در رادیاتور شما است.

خرابی فن رادیاتور

خرابی فن رادیاتور

خرابی فن رادیاتور

هنگامی که فن خراب است، رادیاتور قادر به خنک کردن آب موجود در سیستم به طور کافی نمی باشد و از طریق افزایش گرمایش و دمای موتور، مقداری از آب رادیاتور تبخیر می‌شود.

نشتی آب

یکی از دلایل رایجی که خودروها آب می‌کنند، نشتی آب است. نشتی ممکن است به علت موارد زیر رخ دهد:

سوراخ شدن رادیاتور

سوراخ شدن رادیاتور

سوراخ شدن رادیاتور

رادیاتور، که در قسمت جلوی خودرو قرار دارد، اصلی‌ترین عضو سیستم خنک کنندگی موتور است. با برخورد هوا (هنگام حرکت خودرو یا کارکرد فن‌ها)، رادیاتور آب را خنک می‌کند. در صورت برخورد با جسم سخت یا گرفتگی مجرای آب، رادیاتور ممکن است سوراخ شده و نشتی ایجاد کند. در بعضی موارد، رادیاتور قابل تعمیر است، اما در صورت مشکل شدید، جایگزینی ضروری خواهد بود.

نشتی از شلنگ ها و اتصالات

نشتی از شلنگ ها و اتصالات

نشتی از شلنگ ها و اتصالات

وجود نشتی در سیستم آب خودرو ممکن است ناشی از فرسودگی اتصالات و لوله‌های آب باشد. هنگامی که خودرو آب را کم می‌کند، باید مسیرهای رفت و برگشت آب را بررسی کنید. لوله‌های بالا و پایین رادیاتور، لوله‌های رفت و برگشت منبع انبساط و لوله‌های رفت و برگشت آب رادیاتور بخاری، ممکن است در صورت فرسودگی نشتی آب ایجاد کنند.

خرابی درب رادیاتور

خرابی درب رادیاتور

خرابی درب رادیاتور

نشتی آب می‌تواند ناشی از خرابی درب رادیاتور یا منبع انبساط خودرو باشد. در صورتی که درب رادیاتور خراب باشد،  قادر نیست فشار آب را به‌ طور کامل حفظ کند و ممکن است منجر به تبخیر یا نشتی آب از اطراف خود شود. دیدن رسوبات آب در اطراف درب رادیاتور نشانه‌ای از خرابی درب می‌باشد.

خرابی منبع انبساط

خرابی منبع انبساط

خرابی منبع انبساط

منبع انبساط نیز یکی از عواملی است که نیاز به بررسی دارد. وجود یک سوراخ ریز در اطراف منبع انبساط می‌تواند باعث کاهش سطح آب رادیاتور شود. در نتیجه، باید این نقطه را نیز مورد توجه قرار داد و بررسی کرد.

خرابی رادیاتور بخاری

خرابی رادیاتور بخاری

خرابی رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری یک قطعه کوچک است که در پشت داشبورد خودرو قرار دارد و وظیفه گرم کردن هوای سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. استفاده طولانی مدت از آب شهری در خودرو یا سن بالای خودرو می‌تواند باعث انسداد رادیاتور بخاری شده و در نتیجه، فشار آب به زمان نشتی منجر شود. بوی ضد یخ در داخل کابین، صدای شرشر آب از داشبورد و کاهش عملکرد بخاری نشانه‌هایی از خرابی رادیاتور بخاری هستند. جهت تعویض این قطعه، لازم است داشبورد را کاملاً بازکرد.

بیشتر بخوانید:آشنایی کامل با ضد یخ و فواید آن برای خودرو

ایرادات فنی موتور

اگر سطح آب خودرو شما کاهش می‌یابد و این مسئله ناشی از هیچ یک از علل مذکور نیست، باید به موتور خودروتان توجه بیشتری کنید و علل تخلیه آب رادیاتور را بررسی کنید. برخی از مشکلات فنی که می‌توانند منجر به کاهش سطح آب رادیاتور شوند عبارتند از:

خرابی واشر منیفولد

خرابی واشر منیفولد

خرابی واشر منیفولد

طرح فنی منیفولد هوا یا واشر اورینگ یکی از عوامل ساده‌تری است که باعث می‌شود سطح آب خودرو کاهش یابد. اگر این قطعه خراب شده باشد، آب وارد موتور می‌شود و همراه بنزین در محفظه احتراق سوخته می‌شود.

خرابی واترپمپ

خرابی واترپمپ

خرابی واترپمپ

واشر یا اورینگ منیفولد هوا نقشی در سیستم خنک کنندگی موتور ایفا می‌کند و وظیفه گردش آب در این سیستم را برعهده دارد. در صورت خرابی واترپمپ، ممکن است به نشتی آب در سیستم منجر شود.

خرابی ترموستات

خرابی ترموستات

خرابی ترموستات

ترموستات نمی‌تواند به تنهایی باعث نشتی آب شود، اما در صورت خراب شدن و در حالی که بسته بماند، ممکن است به جوش آوردن خودرو و تبدیل آب در رادیاتور به بخار منجر شود.

خرابی واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر که فرسوده شده است یک مشکل رایج در موتورهاست و منجر به کاهش سطح آب رادیاتور می‌شود. در صورت فرسودگی واشر سرسیلندر، آب وارد سیلندر می‌شود و با بنزین سوخته می‌شود. برای حل این مشکل، شما باید سرسیلندر خودرو را باز کنید و واشر سرسیلندر را جایگزین کنید.

مستهلک شدن بوش سیلندر

مستهلک شدن بوش سیلندر

مستهلک شدن بوش سیلندر

مستهلک شدن بوش‌های سیلندر در موتورهایی مانند TU3 و XU7 نیز می‌تواند عامل کاهش سطح آب خودرو باشد. در چنین حالتی، نیاز به یک تعمیر اساسی برای موتور خودرو دارید.

ترک خوردن بلوک موتور

ترک خوردن بلوک موتور

ترک خوردن بلوک موتور

ترک خوردن سطح بلوک موتور و نشتی آب از موتور به عنوان آخرین و بعید ترین عامل برای کاهش سطح آب خودرو شناخته می‌شود. در صورت بروز این مشکل، ممکن است با جوش دادن بلوک موتور بتوانید عیب را برطرف کنید. اما اگر این روش قابل انجام نباشد، باید موتور را کاملا تعویض کنید که این با هزینه‌های زیاد و مراحل مستند سازی همراه است.

در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل عواملی که باعث آب کردن رادیاتور خودرو میشود را به طور کامل توضیح دهیم. امیدواریم مفید بوده باشد.

منبع:car.ir

امتیاز

خودرو

نگهداری از خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *