سفری به دنیای مردم کانادا ؛آشنایی با فرهنگ و رسوم این سرزمین

سفری به دنیای مردم کانادا ؛آشنایی با فرهنگ و رسوم این سرزمین

سفری به دنیای مردم کانادا ؛آشنایی با فرهنگ و رسوم این سرزمین


کانادا دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است که در شمال قاره آمریکای  شمالی قرار دارد و از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده است .این کشور بسیار مهاجر پذیر بوده و به همین دلیل دارای تنوع فرهنگی بالاست . مردم این کشور معتقدند که همه شهروندان برابر اند و این تنوع فرهنگ آنها را به عنوان یک کشور قوی تر می کند.در این مقاله از مجله آنلاین به بررسی زوایای مختلف فرهنگ ، آداب و رسوم کشور کانادا میپردازیم.

زبان و مذهب مردم کانادا

زبان

با توجه به این‌که اولین افرادی که به کانادا مهاجرت کردند از کشورهای بریتانیا و فرانسه بودند، زبان‌های انگلیسی و فرانسوی به‌عنوان زبان‌های اصلی و رسمی در این کشور شناخته می‌شوند. افرادی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند را “آنگلوفون” و افرادی که به زبان فرانسوی مکالمه می‌کنند را”فرانکوفون” می نامند. در بیشتر مناطق کانادا به‌جز استان کبک،افراد به زبان انگلیسی صحبت می کنند در حالی‌که زبان فرانسوی به‌عنوان زبان رسمی مردم کبک شناخته می‌شود.

با این‌حال، به دلیل مهاجرت‌پذیری فراوان و وجود افراد از کشورهای مختلف در کانادا، زبان‌های دیگر نیز گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. افرادی که به زبان‌های چینی، پنجابی، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی حرف‌می‌زنند، بخش قابل‌توجهی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. با این حال، آگاهی و تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی در صورت تمایل به زندگی در کانادا به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

مذهب

کانادا کشوری چند فرهنگی است با انواع مذاهب و ادیان مختلف و آزادی اعتقاد به عنوان یک اصل حمایت شده در قانون اساسی کانادا قرار دارد. بنابراین، در کانادا دین رسمی و یکتایی وجود ندارد، اما بیشتر مردم این کشور از دین مسیحیت پیروی می‌کنند. علاوه بر مسیحیت، ادیان دیگری مانند هندوئیسم، اسلام، سیک، بودیسم، یهودیت و سایر ادیان در فرهنگ و زندگی مردم کانادا گنجانده شده‌اند.

 آداب احوالپرسی در کانادا

 آداب احوالپرسی در کانادا

از آداب و فرهنگ احوالپرسی مردم کانادا می توان به این اشاره کرد که در برقراری ارتباط با غریبه‌ها کمی با ملاحظه رفتار میکنند. افراد کانادایی در اولین برخورد با افراد جدید،به آنها دست داده و تماس چشمی برقرار می کنند. در این مواقع، احوالپرسی خاصی در اولین ملاقات صورت نمی گیرد. ولی در کل با افرادی که از قبل آشنایی دارند بسیار گرم و صمیمی برخورد کرده و آنها را ب آغوش میگیرند.

آداب غذا خورد مردم کانادا

در بیشتر خانواده‌های کانادایی، احترام به افراد بزرگتر یک اصل مهم است، بنابراین معمولاً در مراسم صرف غذا ،افراد صبر میکنند تا بزرگ جمع شروع به خوردن کند سپس آنها شروع کنند.

در فرهنگ کانادایی، آداب و رسوم مربوط به صرف غذا و حضور در میز به‌طور غیررسمی و آسان تلقی می‌شود. اغلب مردم چنگال را در دست چپ نگه می‌دارند، در حالی که چاقو یا قاشق را در دست راست نگه می‌دارند. قرار دادن آرنج‌ها برای استراحت روی میز در فرهنگ کانادایی رفتار درستی نبوده و بهتر است کمی از غذایتان را در ظرف باقی بگذارید .

درصورتی که برای صرف غذا به خانه فردی کانادایی دعوت شدید حتما با خود یک هدیه کوچک برای تشکر از زحمات میزبان ببرید. در کانادا، مهمانی‌ها معمولاً زود برگزار می‌شوند و ساعت ورود به خانه میزبان مشخص است. مهمانان زود شام می‌خورند و پس از پایان شام به خانه برمی‌گردند.

غذاها و مشروبات

برخی از غذاهای سنتی و معروف کانادا شامل:

پوتین

پوتین

تنها تعداد معدودی از غذاهای کانادایی به شهرت جهانی دست یافته اند، که یکی از آن‌ها پوتین است. این غذای خاص شامل سیب‌زمینی‌های ترد سرخ شده، کشک پنیر و سس غلیظ است که ترکیبی منحصر به فرد و لذیذ ایجاد می‌کند. این غذای محبوب فرانسوی-کانادایی به اندازه‌ای مورد توجه مردم قرار گرفته است که امروزه در سراسر جهان سرو می شود. حتی نسخه ساده و کلاسیک این غذا خود به تنهایی بسیار خوشمزه و لذیذ است، اما اگر با تاپینگ‌هایی مانند گوشت خوک دودی، بیکن و گوشت دودی تزئین شود، طعم‌ بی‌نظیری به خود میگیرد.

بنوک

بنوک

یکی از غذاهای محبوب دیگر در فهرست غذاهای کانادایی، بنوک (Bannock) است. این نان ساده و خوشمزه در گذشته به عنوان یک قسمت اساسی از رژیم غذایی سنتی کانادایی‌ها بوده است. امروزه، بنوک به دو صورت نان‌های اصلی و ترد تهیه می‌شود و در رستوران‌ها و نانوایی‌های سراسر کانادا پخت می شود.

رول خرچنگ نوا اسکوشن

رول خرچنگ نوا اسکوشن

کانادا، کشوری وسیع و دارای منابع غنی است . این کشور دارای یک تنوع بی‌نظیر از غذاهای دریایی است که شامل: ماهی‌های سالمون از اقیانوس آرام و اطلس، ماهی‌های سالمون دودی، ماهی قزل‌آلای شمالی کانادا و خرچنگ دریایی سواحل شرقی است. همچنین، رول خرچنگ نوا اسکوشن (Nova Scotian lobster roll) یکی از غذاهای محبوب دریایی کانادا است که طرفداران بسیاری در سراسر این کشور دارد.

گوشت دودی مونترال

گوشت دودی مونترال

گوشت دودی مونترال، یکی از غذاهای بی نظیرکانادایی است که قبل از دودی شدن و پخته شدن کامل، به مدت یک هفته در نمک و غلات مختلف خوابانده می‌شود. این گوشت معمولا به صورت ساندویچ  با سس خردل تند تزئین و سرو می شود اما گاهی از آن برای تاپینگ روی پوتین نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید :آشنایی با فرهنگ مردم روسیه

جشنواره ها

کانادایی ها جشن های مختلفی دارند که در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره می کنیم .

روز ملی کانادا (Canada Day)

هر سال در اول جولای، مردم کشورکانادا وحدت و استقلال کشورشان را جشن می گیرند. افراد در این روز لباس‌های قرمز و سفید رنگ پرچم کانادا می‌پوشند و در اماکن عمومی ظاهر می شوند. سرو غذاهای محلی، نوشیدنی‌های محلی و آتش بازی از جمله فعالیت‌هایی است که شهروندان در جشن روز ملی کانادا انجام می‌دهند. این جشن در تمام شهرهای کانادا برگزار می‌شود، اما اتاوا؛ پایتخت این کشور به عنوان بهترین مکان‌ برگزاری این جشن‌ شناخته می‌شود.

روز ویکتوریای کانادا (Victoria Day )

یکی از تعطیلات مهم کانادا است که هر سال در روز دوشنبه قبل از ۲۵ می، به مناسبت تولد ملکه ویکتوریا جشن‌گرفته می‌شود. ابتدا این روز به مناسبت تولد ملکه الکساندرینا ویکتوریا برگزار می‌شد. اما با توجه به تفاوت روز تولد حکمرانان کانادا، در سال ۲۰۲۳ اعلام شد که روز ویکتوریا به‌عنوان جشن تولد تمام پادشاهان آینده و گذشته کانادا جشن گرفته خواهد شد.

جشن روز شکرگزاری کانادایی (Canadian Thanksgiving )

یکی از جشن‌های سنتی کانادا که هر سال در دومین دوشنبه ماه اکتبر برگزار می‌شود جشن روز شکرگزاری است. این روز مرتبط با جشنواره برداشت محصول کانادا است و به همین دلیل در فصل پاییز برگزار می‌شود. جشن روز شکرگزاری کانادایی فرصت خوبی برای یک دورهمی خانوادگی است و همواره با شادابی و لذت برگزار می‌شود.

کریسمس

کریسمس یکی از بزرگترین تعطیلات در تقویم کانادا است. این روز در ۲۵ دسامبر هر سال به مناسبت تولد حضرت مسیح جشن‌گرفته می‌شود. امروزه، خانواده‌های کانادایی، بدون توجه به دین و مذهب، در این روز یکدیگر را می‌بینند، هدایایی به یکدیگر می‌دهند و این روز را به جشن و شادی می گذرانند.

لباس های سنتی مردم کانادا

لباس های سنتی مردم کانادا

لباس مردم کانادا شبیه به لباس‌های مردم ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی است، اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، تغییرات شدید در هوا و سرمای زمستانی این کشور است که بر لباس‌های مورد استفاده تأثیرگذار است. در برخی مناطق شمالی کانادا، دما به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد زیر صفر هم می‌رسد، بنابراین حفاظت از خود در برابر سرما با لباس‌های گرم و مناسب بسیار حیاتی است.

حرکات ناپسند در کانادا

در کانادا، تعدادی از حرکات ناپسند و بی ادبی تلقی شده و برخلاف بسیاری از نقاط دیگر جهان، به صورت بسیار محدود انجام می‌شوند. برخی از این حرکات شامل موارد زیر می‌شود:

– نشان دادن انگشت وسط: این حرکت ناپسند بیشتر در زمان عصبانیت و معمولاً در حین رانندگی انجام می‌شود.

– گرفتن شصت دست به سمت پایین: نشانه مخالفت و عدم توافق است.

– گذاشتن آرنج بر روی میز در هنگام صرف غذا: در محفل‌های رسمی، ممکن است بی‌ادبی محسوب شود، اما در جمع‌های غیررسمی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

– غذا خوردن با دهان باز یا حرف زدن با دهان پر: اغلب توسط افراد به عنوان یک حرکت نامناسب تلقی می‌شود.

– کشیدن خمیازه: اگر با دست جلوی دهانتان را نگیرید، این حرکت بی احترامی و ناپسند محسوب می‌شود.

– نگاه‌خیره و اشاره به غریبه‌ها: بی احترامی و تمسخر تلقی می‌شود.

در کل کشور کانادا برای مهاجرت گذینه بسیار مناسبی است و مردم آن بسیار مودب و مهربان هستند .همچنین این کشور داری اقتصادی قوی و باثبات است و موقعیت های شغلی متنوعی برای افراد دارد . آشنایی با فرهنگ مردم کانادا در صورتی که بخواهید به این کشور مهاجرت یا سفر کنید بسیار به شما کمک خواهد کرد و ارتباطات شما را با مردم این کشور بهبود می دهد .

منبع : گروه مهاجرتی آوید

امتیاز

دانستنی ها

فرهنگ و رسوم مردم کانادا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *