بررسی تفاوت های موتورهای XU7 و XU7 پلاس که در حال حاضر بر روی خودروهای ایران خودرو نصب می شوند.
مجموعه موتورهای XU7 توسط گروه صنعتی PSA در فرانسه ساخته شدهاند. این گروه صنعتی مسئول ساخت موتور برای خودروسازیهای بزرگ فرانسه اعم از پژو، سیتروئن، اپل و دی اس بوده است. به دلیل استفاده گسترده از سری موتورهای XU در ایران، در این مقاله قصد داریم تاریخچه، مزایا، معایب و نمونه جدید این موتورها را به شما معرفی کنیم. سری موتورهای XU در کارخانه پژو و در لاین خودروسازی این کمپانی جایگاه ویژهای داشتند. برای اولین بار موتور XU برای پژو ۳۰۵ در سال ۱۹۸۱ رونمایی شد. طراحی و شکل بلوکه سلیندر یا سر سیلندر در آن زمان با دو یا چهار دریچه ورودی و خروجی هوا همراه بود و همچنین سوخت مصرفی انجین، بنزین نیز بود.
در کمپانی خودروسازی پژو، موتورهای XU به تدریج جایگزین موتورهای خانواده EW در اواخر دهه ۱۹۹۰ شدند. به دلیل مسائل اقتصادی و تکنولوژی محدود آن زمان، قطعهسازی برای موتور XU به طور کامل انجام نشد و برخی قطعات از موتور EW به سری موتورهای XU منتقل شدند. هدف از این کار، علاوه بر رشد تکنولوژی، صرفه اقتصادی برای کارخانه سازنده بود. موتورهای خانواده XU تنوع زیادی دارند و در حجمهای مختلف از ۱.۶ لیتر تا ۲ لیتر عرضه میشوند. در این خانواده، موتورهای پیشرفتهتری نیز وجود دارند از موتورهای کاربراتوری قدیمی گرفته تا انژکتوری و توربوشارژر. امروزه برخی از آنها را در خودروهای ایرانی مشاهده میکنیم. در ادامه به بررسی بیشتر این موتورها میپردازیم.
مزایا موتور XU7 عبارت اند از:
امکان دسترسی آسان به تمامی لوازم یدکی و تعویضی
گیربکس هماهنگ با موتور و کارایی خوب در کشش
قیمت مناسب تر لوازم یدکی نسبت به سایر موتور های ایران خودرو
آشنایی بیشتر مکانیک های بازار با تعمیرات و رفع مشکلات مربوط به این موتور
شتاب اولیه و سرعت حداکثر قابل قبول در مقایسه با خودروهای داخلی
امکان تیونینگ آسان و با هزینه کمتر نسبت به سایر موتور ها
بیشتر بخوانید: ایراد های شایع پژو ۲۰۷ |
معایب موتور XU7 عبارت اند از:
مصرف سوخت نسبتا بیشتر
انتقال صدا و لرزش موتور به کابین خودرو
استهلاک بالای موتور در مقایسه با رقبا
احتمال بالای سوختن واشر سر سیلندر در شرایط مختلف استفاده
استفاده از تکنولوژی قدیمی در ساختار موتور.
راهکارهایی برای جلوگیری از واشر زدن موتور XU7
یکی از شایعترین مشکلات در موتور xu7، سوختن واشر سر سیلندر و افزایش دمای موتور است که به نظر میرسد برای جلوگیری از آن، میتوان اقدامات زیر را انجام داد:
۱) اطمینان حاصل کردن از سالم بودن سیستم خنک کننده خودرو
۲) استفاده از ضدیخ با نسبت مناسب، تا دمای آب درون سیستم علیرغم گرمای بالای موتور، تا دمای قابل قبولی بالاتر از ۱۱۰ درجه سلسیوس نرسد و واشر سر سیلندر صرفهجویی شود.
۳) تنظیم درست پیچهای سر سیلندر با استفاده از ترکمتر
۴) به جای نگهداشتن دور موتور بالای ۵۰۰۰ دور در دقیقه، از دور مطمئنتری استفاده کنید
۵) استفاده از ترموستات با دمای کمتر میتواند به خنک نگه داشتن موتور در دمای کمک کند.
مقایسه موتورهای XU7 و XU7P
موتور XU7 پلاس یا xu7p، نسخه بهروزشده از مجموعه موتورهای XU7 است که توسط شرکت خودروسازی ایران خودرو معرفی شده است. بر طبق اعلام یکی از ویژگیهای جدید این موتور، افزایش قدرت و گشتاور در مقایسه با نسخه قبلی است. همچنین، مشکلات شایع مانند سوختن واشر سرسیلندر نیز به حد قابل قبولی کاهش یافتهاند. ما در ادامه مزایا و معایب این موتور را نسبت به نسخه قدیمی آن برای شما جمعآوری کردهایم.
ویژگی | پارس XU7p | پارس XU7 |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتر | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتر |
قدرت | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ | ۹.۳ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای | پاشش چند نقطه ای |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ | ۱۹۰ |
۰ تا ۱۰۰ | ۱۲ ثانیه | ۱۱ ثانیه |
گیربکس | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
طول/عرض/ارتفاع | ۱۴۱۰/۱۷۰۴/۴۴۹۸ میلیمتر | ۱۴۱۰/۱۷۰۴/۴۴۹۸ میلیمتر |
فضای بار(لیتر) | ۴۷۰ | ۴۷۰ |
مصرف ترکیبی (لیتر) | ۷ | ۹.۱ |
وزن | ۱۱۶۵ کیلوگرم | ۱۱۶۵ کیلوگرم |
در موتور xu7p، برخی از لوازم داخلی مانند میل بادامک، میل لنگ و پوسته یاتاقان با طراحی شکل جدیدی بهروزرسانی شدهاند. همچنین، مسیر خروجی گازها از کلاچ و لنگ نیز تغییر کرده است.
افزایش طول عمر شمعها و تسمه موجود در این موتور نیز دیگر تفاوتهای آن با مدل قبلی است.
برای نسخه دوگانه سوز این موتور، بهینهسازی استفاده از چندراهه سوخت و انژکتور هر سیلندر صورت گرفته است.
استفاده از سرسیلندر مشابه مدل XU7 دوگانه سوز در موتور xu7p به منظور جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر و افزایش عمر این موتور نیز صورت گرفته است.
همچنین، سیستم خنک کننده جدیدی با منبع انبساط مجزا و هواگیری سیستم خنک کننده در موتور xu7p بهکار رفته است که شباهتهایی به موتورهای TU5 و EF7 دارد.
موتور xu7p، افزایش توان و گشتاور خود را به میزان ۱۰ درصد و افزایش نسبت تراکم از ۹.۳ به ۱۰.۵ دست یافته است. با این حال، برای جلوگیری از کاهش توان در برخی مواقع، اندازه دیسک و صفحه کلاچ افزایش یافته است.
موتور xu7p، در سرعتهای بالاتر نسبت به xu7، کمتر صدا میدهد و همچنین مصرف سوخت آن نیز کمتر است.
این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است، اما با وجود بنزین بی کیفیت یورو ۲ در داخل کشور، این استاندارد بهصورت کامل رعایت نمیشود.
تنها ۵ درصد قطعات موتور XU7 پلاس از خارج از کشور وارد میشوند و ۹۵ درصد آن در داخل کشور تولید میشوند.
بهرغم بهروزرسانیهای انجامشده در موتور xu7p، برخی کاستیها نسبت به نمونه قبلی باقیمانده است. بهعنوان مثال، استفاده دوباره از ۸ سوپاپ به جای ۱۶ سوپاپ، کاهش گشتاور و قدرت موتور نسبت به نسخه قبلی، به کارگیری دریچه گاز مکانیکی به جای دریچه برقی و افزایش زمان شتابگیری نسبت به نمونه قبلی از جمله مشکلاتی هستند که در تستهای اولیه مشخص شدهاند.
روغن موتور مخصوص موتور
xu7p
چیست؟
هر خودروی با توجه به حجم موتور خود، نیاز به میزان مشخصی از روغن برای راندگی صحیح دارد که باید بهصورت کامل در آن ریخته شود. خودروهایی مانند آریسان دو و پژو پارس جدید با مدل xu7p هم باید با توجه به حجم موتور خود، مقدار مناسبی از روغن دریافت کنند. در صورت عدم تعویض فیلتر روغن، همیشه باید ۴٫۴ لیتر روغن به خودرو افزوده شود، اما در صورتی که فیلتر روغن را هم تعویض کنید، حدود ۴٫۷۵ لیتر روغن باید درون مخزن موتور ریخته شود. بهطورکلی، یک ظرف روغن برای پژو پارس جدید ۵ لیتر حجم دارد و در زمان تعویض روغن موتور، تمام روغن موجود در مخزن بهکار میرود.
روغن مناسب برای پیشرانه XU7 پلاس، ۰W-20 است.
مصرف روغن موتور ۱۰W40 و ۲۰W50 در موتور پژو پارس یورو ۵ ممنوع است.
بیشتر بخوانید : جدید ترین خودرو های تولیدی در چین |
کلام آخر
بسیاری از افراد علاقه مند به شناخت قابلیت های موتور های خودرو ها هستند در این مقاله به برسی دو موتور پر حاشیه مورد استفاده در خودرو های ایران خودرو پرداختیم .