زاهدان شهری که نمیشناسید !آشنایی کامل با جاذبه های گردشگری زاهدان

زاهدان شهری که نمیشناسید !آشنایی کامل با جاذبه های گردشگری زاهدان

زاهدان شهری که نمیشناسید !آشنایی کامل با جاذبه های گردشگری زاهدان


فهرست محتوا

جاهای دیدنی زاهدان، به‌تنهایی آن‌قدر تنوع و جذابیت دارند که هرکسی را متقاعد کنند که حداقل یکبار به این شهر سفر کند و از دیدنی‌های زاهدان لذت ببرد. شهری که فرهنگ و جغرافیای منحصربه‌فرد خودش را دارد و تجربه سفری متفاوت را به شما می‌دهد.

ما در ادامه مطلب، به معرفی دیدنی‌های زاهدان پرداخته‌ایم. از دیدنی‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، مساجد، بازار‌های سنتی و مراکز خرید تا مراکز تفریحی، پس اگر در فکر برنامه‌ریزی برای سفر به زاهدان هستید با ما همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟

اگر بنا باشد از بین تمام جاهای دیدنی زاهدان، بهترین و معروف‌ترین آن‌ها را انتخاب کنیم، باید به نام‌های، خانه ابویی، خانه شمس، گورستان هفتاد ملا، معبد سیک‌ها، کاروان‌سرای نصرت آباد، موزه بزرگ زاهدان، موزه پست زاهدان، مسجد مکی، مسجد زرنج، ریگ یلان، روستای لادیز، روستای تمین، کوه تفتان، کوه لوچو، کوه ملک سیاه، بازار رسولی، بازار مشترک و بازار سرپوشیده زاهدان اشاره کنیم. در ادامه، هرکدام از این جاذبه‌ها را به تفکیک برایتان شرح می‌دهیم.

دیدنی‌های تاریخی زاهدان

تاریخ استان سیستان بلوچستان به درازای تاریخ ایران است؛ اما، شهر زاهدان به‌عنوان مرکز این استان، قدمت چندانی ندارد و نسبتاً شهری نوبنیاد محسوب می‌شود. زاهدان تا زمان جنگ جهانی اول، دهکده‌ای خلوت بود که با نام دزدآب شناخته می‌شد و در سال ۱۳۰۸ در دوره پهلوی اول، نام زاهدان به معنای شهر پرهیزکاران، روی این روستا گذاشته شد و به‌عنوان شهری با موقعیت استراتژیک رو به آبادی رفت. اما این به این معنا نیست که زاهدان در مقوله دیدنی‌های تاریخی دست خالی است. در ادامه، به معرفی جاهای دیدنی زاهدان، آن هم از نوع دیدنی‌های تاریخی این شهر می‌پردازیم.

خانه ابویی زاهدان

خانه ابویی زاهدان

خانه ابویی زاهدان

خانه ابویی زاهدان، خانه‌ای شخصی متعلق به فردی به نام زعیم ابویی است که در سال ۱۳۱۱ و دوره پهلوی اول ساخته شده است. معمار چیره‌دست این خانه، فردی به نام استاد محمودی بوده که با تلفیقی از معماری یزد و معماری بومی منطقه، این بنای زیبا را طراحی کرده است. خانواده ابویی تا سال ۱۳۴۰ در این منزل زیبا سکونت داشته‌اند و بعد از آن، خانه بدون سکنه و متروک رها شده بود. خوشبختانه فرآیند مرمت و بازسازی و بازگشایی خانه ابویی به‌عنوان خانه‌ای تاریخی در شهر زاهدان، انجام شد و امروز به‌عنوان یکی از دیدنی‌های زاهدان، می‌توانید به این خانه تاریخی زیبا مراجعه کنید. مساحت ساختمان خانه ابویی حدود ۵۰۰ متر مربع است و در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع بنا شده که با دیدن معماری منحصربه‌فرد و بی‌نظیرش لذت می‌برید.

خانه شمس زاهدان

خانه شمس که با نام خانه شمسی هم شناخته می‌شود، یکی از خانه‌های تاریخی زاهدان است که به دوره پهلوی اول تعلق دارد. در معماری خانه شمسی زاهدان، فضاهایی مثل هشتی، حمام، مطبخ، طاق‌نما، اتاق و انبار دیده می‌شود و عمده مصالح به‌کاررفته در ساخت آن، خشت و گل است که همه این‌ها، این خانه را به یکی از نمونه‌های اعلای معماری ایرانی، خصوصاً معماری خطه یزد تبدیل کرده است.

کاروان‌سرای نصرت آباد زاهدان

قدمت کاروان‌سرای نصرت آباد به دوره صفویه برمی‌گردد و ۶۰ حجره و ۲۳ طاق‌نما دارد. این کاروان‌سرا در جاده زاهدان به شهر بم در دامنه کویر لوت ساخته شد تا در آن دوره‌ای که عبور و مرور به سهولت امروز نبود، جان‌پناهی برای مسافران خسته باشد. مهم‌ترین ویژگی‌ این کاروان‌سرا که در نگاه اول هم پیداست، قرینه بودن و چهار ایوانی بودن آن است. مصالحی که در ساخت کاروان‌سرای نصرت آباد زاهدان استفاده شده است، خشت و گل است و یکی از شاخصه‌‌های این بنا، تزیینات ساده و بی‌آلایش آن است.

بیشتر بخوانید : گردشگری در جنگل های ایران

ساختمان قدیم دادگستری زاهدان

ساختمان قدیم دادگستری زاهدان

ساختمان قدیم دادگستری زاهدان

ساختمان قدیمی دادگستری زاهدان، یکی از بناهای قدیمی و شاید بتوان گفت اولین ساختمان‌های این شهر است و قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. این ساختمان از نظر معماری و طراحی، یکی از زیباترین بناهای شهری زاهدان است که در طراحی آن، ویژگی‌هایی مثل، نمای آجری و طاق‌های قوسی به چشم می‌خورد. در گذشته کاربری این ساختمان دادگستری بوده و در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروز، به‌عنوان خانه خلاق صنایع دستی کاربری دارد. اما هنوز هم به‌عنوان ساختمان قدیم دادگستری در بین اهالی شهر شناخته می‌شود و یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان است.

کاروان‌سرای ملک زاهدان

کاروان‌سرای ملک، اولین کاروان‌سرای شهر زاهدان است که ساخت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. ساخت این کاروان‌سرا توسط فردی به نام ملک شفیع، از اتباع کشور پاکستان انجام شد و نام سازنده برای همیشه روی این بنا ماندگار شد. کاروان‌سرای ملک در زمینی مستطیل‌شکل به ابعاد ۱۶۵۵ متر احداث شد. این بنا به ثبت ملی رسیده است؛ اما با این وجود، حال و روز خوشی ندارد و زوال را در نقطه به نقطه این بنا که روزی رونق و آبرویی داشته، می‌توان دید. بااین‌حال، سر زدن به آن به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی زاهدان خالی از لطف نیست.

گورستان هفتاد ملا زاهدان

گورستان هفتاد ملا زاهدان

گورستان هفتاد ملا زاهدان

گورستان تاریخی هفتاد ملا، در شهرستان میرجاوه با فاصله ۷۵ کیلومتری از زاهدان قرار گرفته است. این قبرستان با مساحت ۵۰۰ متر در دامنه کوه‌های تفتان قرار دارد و قدمتش به حدود ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بین مردمان محلی، درباره این قبرستان روایت‌‌ها و داستان‌های جالبی دهان‌به‌دهان می‌شود و از جمله معروف‌ترین آن‌ها، این است که موبدان زرتشتی به این نقطه پناه برده بودند تا از گزند حمله اعراب در امان بمانند که در نهایت مرگ از راه می‌رسد و برای همیشه در همین‌جا دفن می‌شوند. این قبرستان در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بازدید از آن به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان بر هر مسافری واجب است.

مکان معبودی زاهدان

مکان معبودی به معنای مکانی برای عبادت است و مکان معبودی زاهدان، در دوره پهلوی اول به عنوان محلی برای عبادت و تجمع دراویش زاهدان ایجاد شد. معماری این مکان با الهام از معماری اسلامی است و نمای بیرونی آن با آجربندی و کاشی‌کاری تزیین شده است و فضای روحانی و در عین حال ساده و بدون آلایش این مکان، اینجا را به یکی از دیدنی‌های زاهدان تبدیل کرده است.

محل سیک‌های زاهدان

سیک‌ها مردمانی از کشورهای هند و پاکستان هستند که در زمان ساخت راه‌آهن هند به میرجاوه وارد ایران شدند و به دلیل دشواری رفت‌وآمد، برای همیشه در زاهدان ماندگار شدند. ویژگی‌های ظاهری که با آن‌ها می‌توانیم پیروان آیین سیک را بشناسیم، موی سر و محاسن بلند آن‌ها و پیچیدن پارچه‌ای به شکل عمامه دور سر است. شهروندان زاهدانی سال‌ها است که در کنار پیروان آیین سیک با رواداری و مسالمت زندگی می‌کنند. در آیین سیک‌ها به محلی که مختص عبادت و برگزاری آداب و مناسک مذهبی است، گودواره می‌گویند و تاریخ ساخت گودواره سیک‌ها در زاهدان، به سال ۱۳۰۲ شمسی بازمی‌گردد. در گودواره زاهدان، مکانی برای سوزاندن مردگان سیک‌ها وجود دارد و مراسمی مثل ازدواج و سوگواری در این محل برگزار می‌شود. اگر برای سفر به زاهدان برنامه‌ریزی می‌کنید، سر زدن به گودواره سیک‌ها را به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی زاهدان در برنامه خود قرار دهید.

موزه بزرگ زاهدان (موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران)

موزه بزرگ زاهدان (موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران)

موزه بزرگ زاهدان (موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران)

موزه بزرگ زاهدان که با اسم موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران هم شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری زاهدان است که بازدید از آن را نباید به‌هیچ‌وجه از دست داد. این موزه با پنج طبقه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود و می‌توانید در این موزه درباره موضوعاتی مثل فرهنگ، تاریخ، هنر، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، خوراک و سنت‌های مناطق جنوب شرقی ایران اطلاعات کسب کنید. در این موزه آثار ارزشمند و مهمی وجود دارد که دیدنشان لذت سفرتان را به زاهدان مضاعف می‌کند.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست زاهدان، یکی از مکان‌های دیدنی زاهدان است که بازدید از آن می‌تواند برای هر مسافری تجربه‌ای جذاب و به یاد ماندنی باشد. موزه پست درواقع ساختمان قدیمی پست‌خانه شهر زاهدان بوده که در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و به جای تخریب ساختمان، حفظ شده و امروز به موزه جذابی از تمبر‌های قدیمی و کهن، مهرهای شهر سوخته و گوشی‌ها و ابزارهای ارتباطی تبدیل شده است. ساختمان موزه پست با معماری ساده و بومی خودش به جذابیت این مجموعه اضافه کرده است.

جاذبه‌های طبیعی زاهدان

زاهدان، از نظر جاذبه‌های طبیعی دست‌نخورده‌ی دیگری دارد. شاید تصور عمومی و غالب نسبت به این شهر و استان این باشد که اقلیمی خشک و تقریباً بیابانی و یک‌شکل دارد؛ اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است. چرا که در قلب یکی از خشک‌ترین نقاط این استان، روستا‌هایی سبز با خنکایی به غایت دل‌چسب هست و در دل بیابان، آبشار و رودخانه‌هایی خروشان! وجود کوه‌های برافراشته‌ای مثل تفتان و مجاورت این منطقه با دریای عمان و بادهای موسمی، باعث شده تا تنوع اقلیمی و زیستی این شهر و استان بی‌نظیر باشد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زاهدان، جاذبه‌های طبیعی این شهر باشد.

کوه رئیسی

کوه رئیسی، آتش‌فشان خاموش در شمال شهر زاهدان، با فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر است که ارتفاعش به ۱۶۰۵ متر می‌رسد. کوه رئیسی با دو خط مستقیم مرز ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان را جدا می‌کند. این کوه یکی از جاذبه‌های گردشگری زاهدان است که در عین حال که جاذبه طبیعی محسوب می‌شود، فضایی رازآلود و آمیخته با افسانه هم دارد. در نزدیکی کوه رئیسی، آرامگاهی قرار دارد که مردم بومی به آن زیارتگاه فرشته‌ تپه سیاه می‌گفتند و قدمت آن به دوره پیش از اسلام بازمی‌گردد. یکی از رسومی که در این زیارتگاه انجام می‌شده، پیشکش کردن عروسک‌ها و اشیای نمادین به این مکان بوده است. در قسمت پایین کوه رئیسی هم کوه مخروطی شکلی به نام لار وجود دارد که در آن رگه‌های طلا کشف شده است.

کوه تفتان:

کوه تفتان با ارتفاع ۳۹۴۱ متر، بلندترین قله استان سیستان و بلوچستان است و یکی از مقامات دیدنی مشهور و محبوب این استان، خصوصاً در میان کوه‌نوردان و صخره‌نوردان محسوب می‌شود. کوه تفتان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهر زاهدان قرار گرفته است و یکی از آتش‌فشان‌های نیمه فعال ایران محسوب می‌شود. آخرین باری که آتش‌فشان تفتان خروشید و طغیان کرد، به حدود ۷ هزار سال پیش باز‌می‌گردد و باید بگوییم که این کوه فوق‌العاده، سه دهانه آتش‌فشانی به نام‌های چهل تن، نر کوه و ماده کوه دارد که بخار گوگرد و دود از دهانه‌های آن‌ها بلند می‌شود و خبر از جوش و خروش درونی تفتان به ما می‌دهد.

از دیگر جذابیت‌های کوه تفتان، وجود چشمه‌های معدنی و آبگرم و رودخانه‌های زلال و گوارا در اطراف آن است که زیبایی و فضای روح‌بخش تفتان را دوچندان می‌کنند. اگر هم اهل کوه‌پیمایی یا صخره‌نوردی باشید، تفتان برای شما تجسم بهشت روی زمین است و صعود به آن می‌تواند یکی از به یادماندنی‌ترین خاطرات سفر شما و دیدن مقاصد دیدنی زاهدان باشد.

کوه لوچو:

کوه لوچو با ارتفاع ۲۷۸۵ متر در فاصله ۲۵ کیلومتر، در جنوب شهر زاهدان قرار گرفته است. لوچو به معنای لخت و عریان است و وجه تسمیه نام‌گذاری این کوه هم این است که سنگ‌های این کوه، از جنس گرانیت صاف و صیقلی هستند و حس عریانی را به بیننده منتقل می‌کنند. صعود به کوه لوچو زاهدان می‌تواند یکی از مقاصد جذاب و به یادماندنی سفر شما به زاهدان باشد. چشم‌انداز کوه لوچو هنگام غروب، درخشش سنگ‌های صیقلی این کوه تحت تابش نور سرخ آفتاب یا تماشای آسمان شب از فراز کوه لوچو، می‌تواند تصویری باشد که در ذهن شما برای همیشه ماندگار می‌شود.

تالاب هامون:

تالاب هامون:

تالاب هامون:

تالاب هامون، سومین دریاچه بزرگ ایران، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین فلات ایران است. وقتی دریاچه هامون مملو از آب باشد، مساحت این تالاب به ۵۷۰۰ متر می‌رسد. تالاب هامون سکونتگاه بسیاری از پرندگان مهاجر و گونه‌های گیاهی و جانوری نادر و کمیاب کره زمین است. تالاب هامون به‌عنوان یکی از بهترین ذخایر زیست کره زمین به ثبت یونسکو رسیده و اهمیت جهانی دارد. همه این ویژگی‌ها، تالاب هامون را به یکی از جاهای دیدنی زاهدان تبدیل کرده که نه فقط مسافران داخلی بلکه بازدیدکنندگانی از سراسر جهان از آن لذت می‌برند.

روستای لادیز:

در بخش میرجاوه شهر زاهدان، روستایی به نام لادیز وجود دارد که یکی از مقاصد دیدنی زاهدان است و هر مسافری را مسحور زیبایی خود می‌کند. در لادیز علاوه بر جذابیت‌های روستا و زندگی روستایی، شما می‌توانید از قلعه، رودخانه و غار لادیز هم دیدن کنید. غار لادیز با طول ۱۵ کیلومتر در آب‌وهوای خشک و گرم این استان، یکی از بهشت‌های زیرزمینی است. غار لادیز آب‌وهوایی خنک دارد و از دیوارها و سقفش پیوسته آب روان جریان دارد و هوای اینجا به غایت مطبوع است. قدمت این غار را حدود صد هزار سال تخمین می‌زنند.

در نزدیکی غار لادیز، آبشار و رودخانه زیبایی با آب گوارا و زلال در جریان است که زیبایی روستا را صد چندان می‌کنند. اما دیدنی‌های این روستای کوچک به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ قلعه لادیز، بناهایی که قدمتش به دوره ساسانی بازمی‌گردد. اما امروز در این قلعه آثار زوال و بی‌توجهی را به وضوح می‌توانیم ببینیم، اما هنوز هم ردپای شکوه در آن پیداست و از بلندای تپه‌ای که قلعه لادیز در آن بنا شده، چشم‌انداز زیبایی از تمام روستا، آبشار و رودخانه دارید.

روستای تمین:

روستای تمین، یکی از نقاط ییلاقی سیستان و بلوچستان است که در تابستان، هوایی مطبوع و دل‌چسب دارد. روستای تمین در فاصله ۶۵ کیلومتری از بخش میرجاوه قرار گرفته است و یکی از جاهای دیدنی زاهدان است و به‌دلیل تغییرات آب و هوایی موقعیت خاصی دارد. علت اصلی از رویش گیاهان دارویی و شفابخشی که در این روستا یافت می‌شود، وجود چشمه‌هایی مثل چشمه آب معدنی موسی است. چشمه‌های این منطقه به‌دلیل باورهای مردمان محلی، به مکان‌های مقدس محسوب می‌شوند. قدمت این چشمه هم به ۲۵۰ سال پیش بازمی‌گردد.

علاوه بر آب‌وهوای خوش و چشمه‌های گوارای تمین، باید وجود یک قلعه و یک قبرستان تاریخی را هم اضافه کنیم. قلعه تمین به ۲۵۰ سال قبل برمی‌گردد و از مصالحی مانند سنگ و خاک رس ساخته شده است. همچنین قبرستان تمین، گورستانی باستانی است که به‌دلیل نبود قبور به جهت قبله، احتمالاً قدمت این گورستان به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. به این ترتیب، با دیدن مقاصد دیدنی زاهدان، روستای تمین نیز یکی از مقاصد دیدنی و دل‌انگیز خواهد بود.

ریگ یلان:

ریگ یلان یکی از آن جاذبه‌های زاهدان است که برای فرار از شلوغی و ازدحام شهر، تجربه سکوت مطلق کویر و بازگشت به خود، می‌تواند بهترین انتخاب باشد. با پا گذاشتن به ریگ یلان زاهدان، تپه‌ها و کوه‌های ماسه‌ای بلند را می‌بینید و تا چشم تواند کویر و سکوت. ریگ یلان، برای تفریحاتی مانند آفرود، گزینه بسیار خوبی است، زیرا تپه‌های اینجا بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان هستند. اگر هم علاقه‌مند به تماشای آسمان شب و رصد ستارگان باشید، در اینجا از هرجای دیگری به آسمان و ستاره‌ها نزدیکید.

مساجد زاهدان:

زاهدان از نظر تنوع مساجد و اماکن مذهبی، شهری بسیار جذاب است. از مساجد قدیمی که دارای قدمت چند صد ساله هستند، مانند مسجد زرنج، تا مساجد جدید و باشکوهی مانند مسجد مکی که در نوع خود بی‌نظیر است. در ادامه، به معرفی مساجد زاهدان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های این شهر پرداخته‌ایم.

مسجد مکی:

مسجد مکی زاهدان با ظرفیت ۵۵ هزار نفر، یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان اسلام و مشهورترین مسجد اهل سنت در ایران است. معماری باشکوه، چشم‌نواز و زیبای مسجد مکی نگاه هر بیننده‌ای را به خود می‌کشد و فضای معنوی حاکم بر آن هم به جذابیتش اضافه می‌کند. معماری مسجد مکی زاهدان، تلفیقی از معماری ایرانی، اسلامی و عثمانی است. ساخت این مسجد با هزینه اهالی شهر و استان انجام شده و یکی از زیبایی‌های خیره‌کننده شهر زاهدان، همین مسجد مکی است که هر بازدیدکننده‌ای را مبهوت خود می‌کند.

مسجد زرنج:

مسجد زرنج یکی از آن مکان‌های دیدنی زاهدان است که قدمتش به قرون اول و دوم هجری بازمی‌گردد. مسجد زرنج توسط فردی به نام عبدالرحمن بن سمره، به‌عنوان مکانی برای آموزش احکام و مسائل دینی ساخته شد. مسجد زرنج درست مقابل زندانی به همین نام بنا شد و دارای دو مناره است که یکی از آن مناره‌ها با مس پوشیده شده است. این مسجد در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین مساجد بوده و معماری آن هماهنگ با اقلیم بومی و سنتی منطقه و ترکیبی از معماری اسلامی و در عین حال معماری دوره‌های ساسانی و اشکانی دارد.

مسجد فیض الرحمان:

بنیان‌گذار ساخت مسجد فیض الرحمان زاهدان، یک مرد به نام فیض الله گرگیج بوده که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، ایده‌ ساخت مسجد را عملی کرد. مسجد فیض الرحمان در زمینی مستطیلی به مساحت ۲۱۰ متر با استفاده از مصالح ساده مانند خشت و گل، طراحی و ساخته شده است و در سال ۷۹ هم به ثبت ملی رسیده است و یکی از جاذبه‌های دیدنی زاهدان است که نباید به‌راحتی بازدید از آن را از دست داد.

بیشتر بخوانید : معرفی چند کشور آسیایی برای مسافرت خارجی

حسینیه یزدی‌های زاهدان:

حسینیه یزدی‌های زاهدان، در سال ۱۳۱۲ ایجاد شده و وجه تسمیه نام‌گذاری‌اش هم این است که معماران ساختمان حسینیه از اهالی یزد بوده‌اند. در این حسینیه، مراسم‌ و مناسک مذهبی مانند نخل‌گردانی هم برگزار می‌شود و این مکان دیدنی زاهدان، علاوه بر ارزش تاریخی خود، ارزش معنوی هم دارد.

مسجد شاه علی زاهدان:

مسجد شاه علی یکی از جاذبه‌های دیدنی زاهدان است که قدمت آن به سال ۸۴۷ هجری برمی‌گردد. ساخت این مسجد به دستور ملک شمس الدین علی انجام شده است و با دو کتیبه روی سر در، تاریخ دقیق ایجاد این مسجد ثبت شده است. مسجد شاه علی در کنار فضای معنوی‌اش، از معماری زیبا نیز برخوردار است و توصیه می‌کنیم سر زدن به این مسجد تاریخی را در سفر خود فراموش نکنید.

بازار‌های زاهدان:

سفر کردن بدون سر زدن به بازار‌های محلی و قدم زدن و دیدن هیاهوی کسبه و خریداران، انگار چیزی کم دارد و زاهدان هم از این قاعده مستثنا نیست. سر زدن به بازارها، خصوصاً بازارهای محلی و سنتی که محل رفت‌وآمد مردم بومی است، حال‌وهوای جذاب و منحصربه‌فردی دارد و فرصتی است که مسافران بدون واسطه در تعامل با جامعه محلی قرار بگیرند و شناختی عمیق‌تر از آن شهرها پیدا کنند. زاهدان برای مسافران کنجکاوی که علاقه‌مند به قدم زدن در بازار‌های محلی هستند، شهر بسیار جذابی است. در ادامه مطلب، می‌توانید فهرستی از بازار‌های محلی تا بازارهای هفتگی و مراکز خرید جدید را ببینید و در سفر خود به زاهدان با لیستی مفصل به سراغ گردش در بازار بروید.

بازار رسولی زاهدان:

بازار رسولی یکی از آن مکان‌های دیدنی زاهدان است که به‌هیچ‌وجه نباید از دستش داد. در بازار رسولی زاهدان، انگار حقیقتاً همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید پیدا کنید! از کالاهای خارجی و لوکس تا میوه‌های استوایی کمیاب. داستان تأسیس این بازار هم برمی‌گردد به شخصی به نام حاج رضا رسولی که از یزد عزم سفر به هندوستان را کرد، اما در میانه راه به‌دلیل مشکلات و دشواری مسیر، در زاهدان اقامت کرد و ماندگار شد و با تأسیس چند دهنه مغازه، سنگ بنای یکی از مهم‌ترین بازار‌ها و مراکز خرید زاهدان را گذاشت.

بازار مشترک زاهدان:

اگر علاقه‌مند به قدم زدن در بازار‌های سنتی که کسبه با شور و هیجان، اجناس خود را در آن‌ها تبلیغ می‌کنند و حس و حال قدیمی، سنتی و محلی در آن‌ها حاکم است، بازار مشترک زاهدان را در سفر خود از قلم نیندازید. با پا گذاشتن به بازار مشترک، انگار هم‌زمان در یکی از بازارهای هند و پاکستان هم قدم گذاشته‌اید؛ بوی ادویه و ترشی، لباس‌های سنتی و پارچه‌های رنگارنگ، همه حواس آدمی را درگیر می‌کنند. این بازار محلی، به شما امکان این را می‌دهد که در سفر خود، با جامعه محلی بدون واسطه در تعامل قرار بگیرید و به تجربه زیسته ساکنان شهر نزدیک شوید. البته باید یادآوری کنیم که زاهدان، معدن انواع غذاهای هندی و پاکستانی در ایران است و از چشیدن طعم‌های جدید و ماجراجویی در مزه‌ها هم در این سفر نباید غافل بود.

بازارچه تقیی زاهدان

بازارچه تقیی، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی زاهدان است که توصیه می‌کنیم برای کامل کردن تجربه سفرتان به این شهر، به‌هیچ‌وجه از قلمش نیندازید. تاریخچه بازارچه تقیی تقریباً متقارن با تاریخ شهر زاهدان است و تأسیس آن به حدود ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و متشکل از ۳۵ حجره است. این بازار الگویی مشابه بازارهای سرپوشیده شهرهای دیگر ایران دارد، اما مصالح به کار رفته در آن، نزدیک به اقلیم بومی زاهدان است. در این مکان دیدنی زاهدان، از طلا و جواهر تا لوازم خانگی و پوشاک به فروش می‌رسد.

پاساژ لیپار زاهدان

پاساژ لیپار یکی از مراکز خرید زاهدان است که در سفر خود می‌توانید به آن سر بزنید. توصیه می‌کنیم اگر همراهی در جمع خود دارید که با دیدن طلا و جواهرات عنان از کف می‌دهد، در سر زدن به این مکان دیدنی زاهدان، کمی احتیاط کنید؛ چراکه از طلا و جواهرات تا کالاهای لوکس وسوسه‌کننده در پاساژ لیپار زاهدان به‌وفور پیدا می‌شود.

بازار سلمان زاده زاهدان

اگر به‌دنبال خرید با بودجه اقتصادی هستید، پس حتماً باید سری به بازار سلمان زاده زاهدان بزنید. این مکان دیدنی زاهدان را با نام بازار لته یا بوتیک سلمان زاده هم می‌شناسند و اجناس دست دوم خارجی، اما با کیفیت بالا در این بازار به‌وفور یافت می‌شود و بعید است که کسی قصد خرید داشته باشد اما از این بازار دست خالی برگردد.

دوشنبه بازار زاهدان

دوشنبه بازار زاهدان، یکی از بازارهای محلی و هفتگی است که عموماً اهالی شهر به آن سر می‌زنند و و مایحتاج روزمره را خریداری می‌کنند؛ اما ممکن است شما از آن دست مسافران کنجکاوی باشید که در سفر خود، به‌دنبال سرک کشیدن به زندگی روزمره و واقعی اهالی آن شهر هستید. پس در این صورت بازدید از این بازار می‌تواند برای شما تجربه جذابی باشد. دوشنبه بازار زاهدان در روزهای دوشنبه در منطقه زیباشهر برپا می‌شود.

جاهای تفریحی زاهدان

اگر در سفر خود به زاهدان هوس تفریح کنید، به چه انتخاب‌ها و امکاناتی دسترسی دارید؟ گاهی در سفر شاید دوست داشته باشید به جای بازدید از یک مکان دیدنی، کمی در شهر پرسه بزنید و تفریح کنید. در ادامه مطلب ما با معرفی جاهای تفریحی زاهدان به همین موضوع پرداختیم، با ما همراه باشید.

پارک ملت

پارک ملت که با نام کلاته رزاق زاده زاهدان هم شناخته می‌شود، یکی از مکان‌های تفریحی زاهدان است. این پارک با مساحت ۱۲۰ هکتار، یکی از فضاهای شهری برای سپری کردن اوقات فراغت شهروندان زاهدانی است که به همت شخصی به نام حاج محمد رزاق زاده پایه‌گذاری شده است.

پارک لاله

پارک لاله زاهدان، اولین شهربازی این شهر است که در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد و به یکی از مکان‌های تفریحی زاهدان تبدیل شد. پارک لاله زاهدان، وسایل بازی برای سنین مختلف را دارد و اگر نیت تفریح در این شهر را دارید، این مکان دیدنی زاهدان برای شما مناسب است.

مرکز تفریحی گراناز

مرکز تفریحی گراناز یکی دیگر از جاهای دیدنی زاهدان است که در بین شهروندان این شهر، محبوبیت زیادی دارد. از امکانات این مجموعه تفریحی باید به مواردی مثل، دریاچه مصنوعی، امکان قایق‌رانی، پینت بال، سکوهای مخصوص پیک‌نیک و رستوران‌های متنوع با غذاهای محلی اشاره کرد.

مجتمع تفریحی براسان

مجتمع تفریحی براسان

مجتمع تفریحی براسان

مجتمع تفریحی براسان هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری زاهدان است که در بین اهالی شهر، شهرت زیادی دارد. براسان در زبان محلی به معنای برادران است و از امکانات مجتمع تفریحی براسان زاهدان باید به مواردی مثل باغ وحش، فضای سبز، سالن پذیرایی سنتی در داخل سیاه چادر، پارکینگ و حتی سالن برگزاری مراسم عروسی اشاره کرد.

مجتمع تفریحی لادیز

مجتمع تفریحی لادیز یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان است که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شد. این مجتمع با مساحت ۱۵ هکتار یکی از کامل‌ترین مکان‌های تفریحی زاهدان است. از امکانات مجتمع تفریحی لادیز باید به مواردی مثل پارک آبی، سالن ورزشی، هتل، پارک و شهربازی، استخر و سونا، سالن تئاتر و سینما و جایگاه سوخت اشاره کرد. در این جای دیدنی زاهدان شما به کافه و رستوران لادیز هم دسترسی دارید و می‌توانید با سر زدن به رستوران و چشیدن یک غذای محلی لذت سفر خود را دوچندان کنید.

مجتمع تفریحی هامون

با رفتن به مجتمع تفریحی هامون به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی زاهدان، درواقع با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ چراکه در این مجموعه، هم می‌توانید خرید و پاساژگردی را تجربه کنید و هم از امکانات تفریحی اینجا استفاده کنید. در بخش مرکز خرید این مجموعه می‌توانید به اجناس لوکس و باکیفیت برای خرید و تهیه سوغات، دسترسی داشته باشید و در بخش تفریحی این مجموعه هم به امکاناتی مثل شهربازی، کافه و رستوران دسترسی دارید.

سینما هلال

سینما هلال زاهدان، درحال‌حاضر بهترین سینمای این شهر است که متعلق به سازمان هلال احمر است. ظرفیت این سینما ۵۶۰ نفر است و در سال ۱۳۹۶ کار خودش را شروع کرده است و از نظر تجهیزات صوتی و تصویری هم سینمای به‌روزی محسوب می‌شود.

سخن آخر

شهر زاهدان، یکی از مناطق کمتر شناخته شده کشور ما است که به‌خاطر بُعد مسافت و شاید ناشناختگی، در گذشته کمتر کسی به آن سفر می‌کرد. در سال‌های اخیر اما، به‌عنوان یک مقصد توریستی با جاذبه‌های کم‌نظیر و بکر، مورد استقبال و توجه قرار گرفته و هر مسافری را در بدو ورود مجذوب خود می‌کند. امیدواریم اگر عزم سفر به شهر زاهدان را کردید، معرفی جاهای دیدنی زاهدان بتواند برای شما راهگشا باشد. اگر هم قبلاً مهمان این شهر بوده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربیات سفر خود را با ما و بقیه عاشقان سفر در میان بگذارید که از قدیم گفته‌اند، وصف العیش نصف العیش!

تهیه بلیت سفر فقط از سایت فلایتیو 

امتیاز

مسافرت

جاذبه توریستیجاذبه گردشگریشهر زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *