آشنایی با ۱۰ موزه برتر ایران ، موزه گردی

آشنایی با ۱۰ موزه برتر ایران ، موزه گردی

آشنایی با ۱۰ موزه برتر ایران ، موزه گردی


یکی از جاذبه‌های دیدنی برجسته در شهرهای ایران، موزه‌های آنها هستند. ایران با غنی بودن از تاریخ و فرهنگ، شهرهای تاریخی فراوانی دارد که در آنها موزه‌های متعددی قرار گرفته است. این موزه‌ها از نمونه‌های برتر فرهنگ و تاریخ ایران به شمار می‌روند. بازدید از این موزه‌ها، فرصت منحصر به فردی است تا با گذشته تمدن و فرهنگ ایران از گذشته تا به امروز آشنا شویم. معروف‌ترین موزه‌های ایران، انبارهایی از آثار ارزشمند و گنجینه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند که تاریخ و تمدن این سرزمین را به تصویر می‌کشند.

ایران که به عنوان گنجینه تاریخ و تمدن جهان شناخته می‌شود، میزبان موزه‌های فراوانی است که شامل تاریخ، هنر، علم، فرهنگ، و مردم‌شناسی می‌باشند. این موزه‌ها به عنوان جاهای دیدنی ایران به شمار می‌آیند و باعث می‌شوند تا با طیف گسترده‌ای از جنبه‌های زندگی در این سرزمین آشنا شویم. ایران به دلیل وجود موزه‌های بسیاری که حاصل تلاش و محافل نخبگان این سرزمین است، از بهترین مقاصد گردشگری در دنیا به حساب می‌آید. هر کدام از موزه‌های ایران داستان‌ها و گفتاوردهای فراوانی از گذشته دارند و با بازدید از آنها می‌توانیم سفری به دنیای گذشته و نخستینان ایرانی داشته باشیم. زمانی که در میان این موزه‌ها گام برمی‌داریم، مانند داستان‌نویسان دوران گذشته، با زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای متنوع تاریخ ایران آشنا می‌شویم.

لیستی از بهترین موزه‌های ایران:

تاریخ ایران پر از شگفتی‌ها و تنوع است و هر موزه نقشی در نگهداری و نمایش این غنای فرهنگی و تاریخی دارد. شما را به یک مسیر گردشگری در شهرهای مختلف ایران دعوت می‌کنیم تا در بهترین موزه‌های این کشور شرکت کنید.

۱- موزه ملی ایران

1- موزه ملی ایران

1- موزه ملی ایران

یکی از بهترین و مهم‌ترین موزه‌های ایران، موزه ملی ایران است که در شهر تهران، پایتخت این کشور واقع شده است. این موزه با بیش از ۱۰۳ سال قدمت و شامل اشیای با ارزشی است که از لحاظ تاریخی بسیار مهم هستند.

موزه ملی ایران در سال ۱۳۱۶ بر روی زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع احداث شد. این موزه دو بخش اصلی دارد: موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی. در موزه ایران باستان، آثاری با قدمت از یک میلیون تا ۱۲ هزار سال پیش به نمایش گذاشته شده‌اند. جالب است بدانید که برخی از این آثار به دوران پارینه‌سنگی برمی‌گردند.

موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی موزه ملی ایران در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و با الهام از طراحی کاخ ساسانی در نیشابور، طراحی شده است. این موزه بسیاری از گنجینه‌های تاریخی و هنر اسلامی ایران را در دوره پادشاهی بعد از اسلام به نمایش گذاشته است.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

ساعات بازدید: بهار و تابستان هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹؛ پاییز و زمستان هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷

شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۷۰۲۰۶۱

۲- موزه ملی ملک

یکی از موزه‌های مشهور تهران، موزه و کتابخانه ملی ملک است که به عنوان یکی از بهترین موزه‌های ایران شناخته می‌شود. این موزه در سال ۱۳۷۵ در خانه ملک در بازار بزرگ تهران تأسیس شد و سپس به محل فعلی خود در باغ ملی تهران منتقل شد.

در این موزه، مجموعه‌های زیادی از دوره‌های مختلف فرهنگی ایران به نمایش گذاشته شده‌اند. این مجموعه شامل نسخ خطی، تمبر، سکه و نشان، منسوجات، فلز، نقاشی، آثار لاکی، فرش، شیشه، سنگ، خوش‌نویسی، چوب، نگارگری، سفال، سرامیک، چینی و آثاری چون عکس و آلبوم، اسناد و فرامین، مطبوعات و نشریات، نقشه، عاج و استخوان، اسناد کتابخانه‌ای و کتاب‌های چاپی است.

کتابخانه موزه ملک از بزرگ‌ترین گنجینه‌های خطی ایران است و در آن مجموعه‌های خطی از خوشنویسان بزرگی چون قبله‌الکتاب، یاقوت مستعصمی و میرزا احمد نیریزی نگهداری می‌شود و در دسترس علاقمندان قرار دارد.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد یا میدان مشق

ساعات بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه: ۹ تا ۱۶:۵۰

شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۷۰۰۹۸۸

۳- موزه جواهرات ملی

3- موزه جواهرات ملی

3- موزه جواهرات ملی

این مجموعه جذاب و دیدنی در انبار بانک مرکزی ایران واقع شده است که علاقه‌مندان برای بازدید، می‌توانند به ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی تهران مراجعه کنند.

موزه جواهرات ملی ایران، مجسمه‌ای شگفت‌انگیز از میراث فرهنگی این کشور را به تصویر می‌کشد که به هنر جواهرسازی ایران مرتبط است. این موزه یک مجموعه گسترده از جواهرات گرانبها و طرح‌های تاریخی پیچیده مانند تاج‌ها و گردنبندها را به نمایش گذاشته است.

از جمله گنجینه‌های جواهرات گرانبهایی که در موزه جواهرات ملی ایران نمایش داده شده‌اند، می‌توان به انواع زیورآلات تزئینی، تاج و نیم‌تاج، جقه یا پیش‌کلاه، گلدان، سرپوش‌های غذا، قلیان، آینه، تنگ‌های مینا، شمعدان، فیروزه، شمشیر، خنجر، سپر، ساعت، قلمدان، انفیه‌دان، اشیاء آراسته به یاقوت و لعل، تفنگ، عصا، مدال، تخت، سنجاق و گل‌سینه، مروارید اشاره کرد. در این موزه همچنین الماس دریای نور که یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی جهان است نیز نگهداری می‌شود.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی (ره)، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ساعات بازدید: روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰

شماره تلفن: ۰۲۱۶۴۴۶۳۰۳۰ – ۰۲۱۶۴۴۶۳۷۹۳ – ۰۲۱۶۴۴۶۳۷۹۰

۴- موزه قالی ایران

یکی دیگر از برترین موزه‌های تهران که جز مشهورترین موزه‌های ایران نیز محسوب می‌شود موزه قالی ایران است. این مجموعه نمایانگر کیفیت و زیبایی قالی‌های ایرانی می‌باشد.

در موزه قالی ایران، تنوع گسترده‌ای از قالی‌ها و فرش‌های مناطق مختلف ایران که شاهکارهایی از طراحی و تکنیک می‌باشند، به نمایش گذاشته شده‌اند. این موزه که به عنوان موزه هنری و موزه تاریخی نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۵۷ در تهران افتتاح شد. باید بگوییم که موزه قالی ایران یک مؤسسه فرهنگی ارزشمند است که تصویر جامعی از تاریخ فرهنگ و اهمیت قالی ایرانی را به نمایش گذاشته است.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی

ساعات بازدید: ۹ الی ۱۸

شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۹۷۷۹۰۳

۵- موزه عاج رامسر

5- موزه عاج رامسر

5- موزه عاج رامسر

از دیگر مشهورترین و بهترین موزه‌های ایران می‌توان به یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها در شمال کشور، یعنی موزه عاج رامسر اشاره کرد. این موزه که اولین موزه تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا است، در یک کاخ دو طبقه که متعلق به دوره پهلوی می‌باشد و به تاج الملوک پهلوی مشهور است، واقع شده است.

این موزه تنها موزه‌ای است که از تمامی نقاط زیستگاه فیل‌ها آثار بسیاری را جمع آوری و به نمایش گذاشته است.

ساعات بازدید: ساعت ۹ الی ۱۷

آدرس: رامسر، خیابان شهید رجایی یا سخت‌سر سابق، غرب هتل رامسر و در مجتمع فرهنگی – موزه‌ای شهدای رامسر

۶- موزه‌های حرم مطهر رضوی

موزه حرم مطهر رضوی در محدوده بارگاه مطهر امام رضا علیه السلام واقع شده و از جمله بهترین موزه‌های ایران به حساب می‌آید. در این مجموعه، اشیا نگهداری می‌شوند که از نظر ارزش مادی و معنوی جایگاه منحصر به فردی در فرهنگ ایران دارند.

مجموعه موزه‌های حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۲۴ افتتاح شده است و اشیایی که در آن نگهداری می‌شوند اکثراً هدایایی هستند که مالکان و مجموعه‌داران به این مجموعه اهدا کردند.

از جمله بخش‌های جالب توجه در موزه حرم مطهر رضوی گنجینه‌های سکه و اسکناس، گنجینه‌های صدف و حلزون دریایی، گنجینه سلاح، موزه ساعت و نجوم و گنجینه مدال‌ها هستند.

ناگفته نماند که در این مجموعه بخشی بزرگ تحت عنوان موزه فرش نیز وجود دارد که بخشی از آن اهدایی از طرف استاد فرشچیان است.

ساعات بازدید: همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل، از ساعت هشت تا ۱۸. در ایام تابستان و عید نوروز از هشت تا ۲۰:۴۵

شماره تلفن: ۰۵۱۳۲۲۴۱۱۰۵

آدرس: مشهد، بارگاه امام رضا (ع)، صحن کوثر، ضلع شرقی

۷- موزه موسیقی اصفهان

7- موزه موسیقی اصفهان

7- موزه موسیقی اصفهان

از جمله منحصر به فردترین و ویژه‌ترین موزه‌های ایران می‌توان به تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور که توسط دو نفر از موسیقی‌دانان علاقمند به موسیقی سنتی ایران در سال ۱۳۹۴ در شهر اصفهان تأسیس شد اشاره کرد.

موزه موسیقی اصفهان که یک موزه کوچک است، نمایانگر بیش از ۳۰۰ نمونه از آلات موسیقی از سراسر ایران می‌باشد. این موزه در مدت زمان کمی که بازگشایی شده است، توانسته دو جایزه کسب کند که آخرین آن از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها به عنوان بهترین موزه خصوصی ایران بوده است.

این موزه دارای دو تالار به نام تالار سازهای ملی و تالار سازهای محلی است که مجموعه بسیار متنوعی از سازهای ایرانی را شامل می‌شود.

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک۷۴

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۵ عصر

شماره تلفن: ۰۳۱۳۶۲۵۶۹۱۲

۸- موزه پارس شیراز

8- موزه پارس شیراز

8- موزه پارس شیراز

یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران که در سال ۱۳۱۴ بنیان گذاشته شده است موزه پارس شیراز است که مکان نگهداری و نمایش اشیا و آثار هنری از دوره‌های پیش از اسلام و پس از آن می‌باشد. در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای متنوع از اشیا را مشاهده کنید که نمایانگر تاریخ و فرهنگ غنی ایران است.

در این مجموعه، آثاری از دوران سلسله زندیه و جوانب مختلف هنر ایرانی از جمله هنر خوشنویسی، نقاشی، سرامیک، و کارهای فلزی به نمایش گذاشته شده‌اند. به علاوه، بخشی از موزه پارس شیراز به نمایش اسناد تاریخی، تصاویر عکس و لباس‌های سنتی اختصاص دارد که همگی به نمایش میراث فرهنگی شیراز و منطقه اطراف این شهر می‌پردازد.

آدرس: شیراز، خیابان زند، نزدیک به ارگ کریم خان

ساعات بازدید: نیمه اول سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰، نیمه دوم سال از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰

شماره تلفن: ۰۷۱۳۲۲۲۴۱۵۱

۹- موزه آب یزد

یکی دیگر از برترین موزه‌های ایران، موزه آب در شهرستان یزد است که از جمله جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد در این شهر محسوب می‌شود. این موزه در واقع نماد اهمیت آب در مناطق کویری است. در موزه آب یزد با تکنیک‌ها و ابزارهایی آشنا می‌شوید که در حفاری قنات‌ها به کار می‌رفتند.

در این موزه مجموعه‌ای گسترده از وسایل اندازه‌گیری حجم آب، تجهیزات روشنایی مورد استفاده در قنات، و اسناد تاریخی مربوط به تهیه آب به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه آب شهر یزد در سال ۱۳۷۸ با هدف بیان ارزش و اهمیت آب در مناطق کویری افتتاح شد.

آدرس: یزد، خیابان امام، شمال میدان امیر چخماق، خیابان قیام

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰

شماره تلفن: ۰۳۵۳۶۲۶۸۳۸۰

۱۰- موزه تاریخ طبیعی همدان

10- موزه تاریخ طبیعی همدان

10- موزه تاریخ طبیعی همدان

این مجموعه دارای یک مجموعه بی‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی مرتبط با اقلیم ایران و جهان است که در سال ۱۳۵۱ تأسیس شده و تحت نظارت استاد جعفر محمد علیزاده در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان قرار دارد. موزه تاریخ طبیعی همدان دارای ۵ سالن اصلی است، که در سالن اول به نام “سالن خلیج فارس” حلزون‌ها، سخت‌پوستان، مرجان‌ها و اسفنج‌های خلیج فارس نگهداری می‌شوند.

در سالن دوم این موزه، انواع حشرات و پروانه‌های جهان و ایران به نمایش گذاشته شده‌اند. در سالن‌های سوم و چهارم نیز، پستانداران، پرندگان، آبزیان و دوزیستان به نمایش درآمده‌اند. سالن پنجم موزه تاریخ طبیعی همدان به مواردی مانند سنگ‌ها، کانی‌ها و فسیل‌ها اختصاص دارد.

آدرس: همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۴۴۲۴۲۰۰

سوالات متداول درباره آشنایی با برترین موزه‌های ایران:

مهمترین موزه‌های ایران کدامند؟

موزه ملی ایران

موزه ملی مل

موزه جواهرات ملی

موزه فرش ایران

موزه عاج رامسر

موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه موسیقی اصفهان

موزه پارس شیراز

موزه آب یزد

موزه تاریخ طبیعی همدان

بهترین موزه‌های تهران کدامند؟

موزه ملی ایران

موزه ملی مل

موزه جواهرات ملی

موزه فرش ایران

تنها موزه موسیقی خصوصی ایران کدام موزه است؟

تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور که توسط دو تن از موسیقی‌دانان علاقمند به موسیقی سنتی ایران در سال ۱۳۹۴ در شهر اصفهان تأسیس شده است موزه موسیقی اصفهان.

جمع‌بندی:

ایران، کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی، در اختیار دارد. مجموعه‌ای از بهترین موزه‌ها در این کشور، به دیدن میراث فرهنگی ایرانی دعوت کرده‌اند. موزه‌های برجسته ای که در این متن معرفی شدند شامل موزه ملی ایران، موزه ملی مل، موزه جواهرات ملی، موزه فرش ایران، موزه عاج رامسر، موزه‌های آستان قدس رضوی، موزه موسیقی اصفهان، موزه پارس شیراز، موزه آب یزد و موزه تاریخ طبیعی همدان هستند. البته، موزه‌های دیگر نیز در شهرهای مختلف ایران وجود دارند که هرکدام به زمینه‌ها و جنبه‌های مختلف فرهنگ و تاریخ ایران اختصاص داده‌اند.

در تلاش برای موزه‌گردی، ما به شما چندین از بهترین موزه‌های ایران از تهران تا همدان را معرفی کردیم و اطلاعاتی درباره آنها ارائه دادیم. در آینده، برنامه داریم تا با بهترین موزه‌های شهرهای دیگر ایران نیز شما را آشنا کنیم.

آیا شما از کدام موزه‌های ایران بازدید کرده‌اید؟ تجربیات خود را از بازدید از موزه‌های مختلف ایران با ما و خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

امتیاز

مسافرت

جاذبه گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *