بیوگرافی هنگامه قاضیانی | از زندگی شخصی تا مرور زندگی‌ حرفه‌ای او

بیوگرافی هنگامه قاضیانی | از زندگی شخصی تا مرور زندگی‌ حرفه‌ای او

بیوگرافی هنگامه قاضیانی | از زندگی شخصی تا مرور زندگی‌ حرفه‌ای او


هنگامه قاضیانی، یکی از هنرپیشگان برجسته ایرانی، که تاکنون در حوزهٔ سینمای این کشور فعالیت‌های چشمگیری داشته است. در این مقاله، قصد داریم به بررسی جزئیات زندگی هنگامه قاضیانی بپردازیم.

هنگامه قاضیانی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۹ در شهر مشهد متولد شد. او برندهٔ جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنوارهٔ فیلم فجر شده و این افتخار را برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های “به همین سادگی” (۱۳۸۶) و “روزهای زندگی” (۱۳۹۰) کسب کرده است. او دارای مدرک کارشناسی جغرافیای انسانی اقتصادی از دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناسی ارشد فلسفه غرب از دانشگاه سانفرانسیسکو است.

اطلاعات شخصی هنگامه قاضیانی:

اطلاعات شخصی هنگامه قاضیانی:

اطلاعات شخصی هنگامه قاضیانی:

نام و نام خانوادگی: هنگامه قاضیانی

تاریخ تولد: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۴۹

محل تولد: مشهد

سن: ۵۳ سال

قد: ۱۶۸ سانتی‌متر

وضعیت تاهل: مجرد

صفحه اینستاگرام: hengamehghaziani@

بیوگرافی هنگامه قاضیانی:

در این بخش، به زندگی‌نامه هنگامه قاضیانی می‌پردازیم تا تازه‌ترین اطلاعات و جزئیات زندگی این هنرپیشه را بررسی کنیم.

زندگی شخصی هنگامه قاضیانی

زندگی شخصی هنگامه قاضیانی

زندگی شخصی هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی، در روز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۴۹ در مشهد به دنیا آمد. او یک هنرپیشه چندگانه است که در زمینه‌های تئاتر، سینما، تلویزیون، مترجمی و خوانندگی فعالیت دارد و اهل ایران می‌باشد. ایشان دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ جغرافیای انسانی اقتصادی از دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناسی ارشد در زمینهٔ فلسفه غرب از دانشگاه سانفرانسیسکو هستند. هنگامه قاضیانی از سنین نوجوانی در تئاتر مدرسه به‌صورت فعّال شرکت داشته و آمفی تئاتر را می‌چرخاند، اما در لحظه‌ای که پیشنهاد بازیگری به او داده شد، با مخالفت خانواده مواجه شد و آنها می‌خواستند تا تحصیلات خود را ادامه دهد. به همین دلیل، در سن ۲۲ سالگی به آمریکا برای تحصیل رفت.

خانوادهٔ قاضیانی نسبت به هنر دید باز داشته و حتی مادربزرگ هنگامه، زنی هنرمند از نسل خود، همواره مشغول به ادبیات، موسیقی و سینما بوده است. اما پدر هنگامه قاضیانی باور داشت که دخترش نیاز به پشتوانهٔ قوی‌تری برای ورود به عرصهٔ سینما دارد. این باور باعث شد که هنگامه، از سن ۳۰ سالگی وارد صنعت سینما شود.

هنگامه قاضیانی در سنین جوانی ازدواج کرده و اطلاعات زیادی دربارهٔ همسرش موجود نیست. او در سن ۱۹ سالگی مادر تنها فرزندش، اشکان، می‌شود. پس از ۵ سال ازدواج، از همسرش جدا می‌شود. ایشان دربارهٔ زندگی شخصی خود اظهار می‌کند که در یک دوران زندگی، با داشتن یک فرزند ۵ ساله، تمام آرزوهای خود را به‌دست آورده است. اما این تجربه شکست، به او فرصتی بزرگ برای رشد و تغییر زندگی خود فراهم کرد. پس از طلاق، تبدیل به یک زن و مرد همزمان شد و این تجربه برای او بسیار سخت و تلخ بود. در طول سال‌ها و پس از مدتی، دربارهٔ رابطه با پسرش اشکان صحبت می‌کند و تاکید دارد که در این رابطه، هیچگونه دروغی وجود ندارد و این رابطه یک ارتباط صادقانه است. او به عنوان یک مادر، خواهر، دوست صمیمی و فردی که در هر زمانی نیاز به حمایت و پشتیبانی پسرش دارد، ادامه می‌دهد.

زندگی حرفه‌ای هنگامه قاضیانی

فعالیت هنری هنگامه قاضیانی از سال ۱۳۷۹ در سن ۳۰ سالگی با ایفای نقش در فیلم سینمایی “سایه‌روشن” به کارگردانی حسن هدایت آغاز شد. سپس او به تئاتر روی آورد و با نمایش “مثل خون برای استیک” از گروه تئاتر لیو، برای اولین بار به روی صحنه تئاتر رفت. در زمینه تئاتر، قاضیانی در اجراهای متعددی شرکت داشت، از جمله “خرس”، “مثل خون برای استیک”، “دفتر یادداشت”، “قضیه تراخیس”، “خرس و خواستگاری” که نمونه‌هایی از فعالیت‌های او در این حوزه بوده است.

در سال ۸۵، در سه فیلم سینمایی “نیلوفر”، “زن دوم”، و “به همین سادگی”، به ایفای نقش پرداخت. در فیلم “به همین سادگی” که به کارگردانی رضا میرکریمی بود، به ایفای نقش یک زن خانه‌دار شهرستانی که در مناسبات شهری تهران امروزی دچار تردید در زندگی با همسرش شده است، پرداخت. این اجرا باعث دریافت جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۶ شد.

در سال ۱۳۹۰، با بازی در دو فیلم سینمایی “میگرن” به کارگردانی مانلی شجاعی فرد و “روزهای زندگی” به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی، مجدداً به ایفای نقش پرداخت و برای بازی در فیلم “روزهای زندگی” جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰ به دست آورد. این فیلم علاوه بر جایزهٔ هنگامه قاضیانی، در ۱۰ بخش دیگر نیز کاندید شد و جوایزی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین چهره‌پردازی، و بهترین صداگذاری را کسب کرد.

در سال ۱۳۹۱، با حضور در فیلم سینمایی “بشارت به یک شهروند هزاره سوم” به کارگردانی محمدهادی کریمی، به جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر کرمان نیز دست یافت.

فعالیت‌های جانبی هنگامه قاضیانی

فعالیت‌های جانبی هنگامه قاضیانی

فعالیت‌های جانبی هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی، به جز فعالیت‌های هنری اصلی خود، دو کتاب ویلکومب واشبرن به نام‌های “سرزمین مرد سرخپوست” و “قانون مرد سفیدپوست” را ترجمه کرده است. علاوه بر این، در دی ماه ۱۳۹۴، در تالار وحدت، کنسرت موسیقی بانوان را به عنوان خواننده با اجرای قطعاتی بیادماندنی از موسیقی ایران با تنظیم رضا تاجبخش به روی صحنه برده است. وی همچنین به عنوان داور در جشنواره وارنا در بلغارستان شرکت نموده است.

فیلم‌ها و سریال‌های هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی، با پشت سر گذاشتن سال‌های انتظار، کارنامه‌ای پرافتخار در عرصه بازیگری دارد. در ادامه، به معرفی تمامی فیلم‌ها و سریال‌های این بازیگر ویژه می‌پردازیم.

برادرم خسرو (۱۳۹۴)

یک فیلم ایرانی به کارگردانی احسان بیگلری و نویسندگی پریسا هاشم‌پور.

حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر.

در جشنواره فیلم یاری سوئد، جایزه بهترین فیلم بلند را به خود اختصاص داد.

سعادت‌آباد (۱۳۸۹)

یک فیلم به کارگردانی مازیار میری و نویسندگی امیر عربی.

بازیگران: لیلا حاتمی، امیر آقایی، حامد بهداد، مهنار افشار، حسین یاری و …

به همین سادگی (۱۳۸۶)

یک فیلم سینمایی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی.

برگزیده بهترین فیلم بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر.

هنگامه قاضیانی در هر یک از این فیلم‌ها نقش‌های چشمگیری ایفا کرده و به ویژه برای “به همین سادگی” با دریافت جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، مهارت و استعداد خود را به نمایش گذاشته است.

فیلم های هنگامه قاضیانی

سال عنوان کارگردان
۱۳۸۰ سابه روشن حسن هدایت
۱۳۸۳ بازنده قاسم جعفری
۱۳۸۴ به آهستگی مازیار میری
۱۳۸۵ روایت های ناتمام پوریا آذربایجانی
۱۳۸۵ اقلیما محمدمهدی عسگرپور
۱۳۸۵ نیلوفر سابین ژمایل
۱۳۸۶ به همین سادگی رضا میرکریمی
۱۳۸۷ طاووس های بی پر جواد مزدآبادی
۱۳۸۸ بیداری رویاها محمدعلی باشه آهنگر
۱۳۸۸ آینه های روبه رو نگار آذربایجانی
۱۳۸۹ سعادت آباد مازیار میری
۱۳۸۹ برف روی شیروانی داغ محمدهادی کریمی
۱۳۸۹ من مادر هستم فریدون جیرانی
۱۳۹۰ میگرن مانلی شجاعی فرد
۱۳۹۰ روز های زندگی پرویز شیخ طاعی
۱۳۹۱ زندگی مشترک آقای محمودی و بانو روح‌الله حجازی
۱۳۹۱ بشارت به یک شهروند هزاره سوم محمدهادی کریمی
۱۳۹۲ به تهران خوش آمدید رضا سبحانی
۱۳۹۲ با دیگران ناصر ضمیری
۱۳۹۲ جینگو تورج اصلانی
۱۳۹۲ آزادی مشروط حسین مهکام
۱۳۹۳ ساکن طبقه وسط شهاب حسینی
۱۳۹۳ پدر آن دیگری یدالله صمدی
۱۳۹۳ هاری امیراحمد انصاری
۱۳۹۴ دلبری سیدجلال دهقانی اشکذری
۱۳۹۴ برادرم خسرو احسان بیگلری
۱۳۹۵ یک قناری یک کلاغ اصغر عبداللهی
۱۳۹۶ اردک لی بهروز غریب پور
۱۳۹۶ به وقت خماری محمدحسین لطیفی
۱۳۹۷ زعفرانیه ۱۴ تیر سیدعلی هاشمی
۱۳۹۸ سازهای ناکوک علی حضرتی

سریال های هنگامه قاضیانی

سال عنوان کارگردان
۱۳۸۷ سرزمین مادری کمال تبریزی
۱۳۹۸ هم گناه مصطفی کیایی
۱۴۰۰ آمستردام مسعود قراگزلو
۱۴۰۰ جزیره سیروس مقدم
۱۴۰۱ پدر گواردیولا سعید نعمت‌الله

تئاترهای هنگامه قاضیانی

سال عنوان کارگردان
۱۳۸۳ در انتظار گودو _
۱۳۸۸ خنکای ختم خاطره حمیدرضا آذرنگ
۱۳۸۹ کالیگولا همایون غنی‌زاده

 

جوایز و افتخارات هنگامه قاضیانی

این هنرپیشه محبوب و دوست‌داشتنی در طول سال‌های فعالیت درخشان خود در عرصه سینما و تلویزیون، به عنوان یک بازیگر توانمند، جوایز و افتخارات فراوانی کسب کرده و از سوی منتقدان تقدیر یافته است. در جدول زیر می‌توانید جوایز و افتخارات بی‌شمار هنگامه قاضیانی در طول چندین سال فعالیت هنری‌اش را مشاهده نمایید.

 

سال عنوان جشنواره اثر
۱۳۸۶ برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به همین سادگی
_ برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره وارنا به همین سادگی
_ _ جشنوارهٔ دنیای تصویر به همین سادگی
۱۳۹۰ نامزد بهترین بازیگر زن بخش فیلم اول سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر میگرن
۱۳۹۰ برنده بهترین بازیگر نقش اول زن سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز های زندگی
_  برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دفاع مقدس روز های زندگی
_ نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشن خانه سینما سعادت آباد
_ برنده جایزه بهترین بازیگر زن تندیس حافظ بیداری رویاها
_ برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر کرمان بشارت به یک شهروند هزاره سوم

 

حواشی هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی، بازیگر معروف سینمای ایران که به نسبت به حواشی شهرت دارد و نام او در اخبار متعددی ظاهر شده است، در ادامه با برخی از حاشیه‌ها و واقعیات جنجالی این بازیگر محبوب آشنا می‌شویم.

خداحافظی ناگهانی از سینما:

هنگامه قاضیانی، با ۲۲ سال فعالیت در عرصهٔ هنر، با انتشار یک استوری جنجالی، به طور ناگهانی اعلام کرد که از بازیگری کناره‌گیری خواهد کرد و تصمیم به بازگشت ندارد. علت این خداحافظی ناگهانی توضیح داده نشده است.

حالا هنگامه قاضیانی دربارهٔ علت ماندن خود اظهار می‌کند: “اگر من اینجا ماندم، در حالی که می‌توانستم بروم، دلیل آن این نیست که اگر ایرانی‌ها مهاجرت کردند، کار خطایی انجام دادند. آن‌ها هم جای دیگری جز ایران در قلبشان ندارند. زمین خدا پهناور است. خیلی از مردم علی رغم میل خود رفته‌اند.”

توقیف سریال‌ها و پاسخ هنگامه:

توقیف سریال‌ها و پاسخ هنگامه:

توقیف سریال‌ها و پاسخ هنگامه:

هنگامه قاضیانی، پس از توقیف سریال‌های “پدر گواردیولا” و “آمستردام”، علت توقیف را نمی‌داند و اعلام می‌کند که ۱۱ ماه است در هیچ پروژه تصویری نمایشی حضور نداشته است.

انتقاد تند هنگامه قاضیانی از ترانه علیدوستی در خصوص جنبش “می‌تو”

ترانه علیدوستی با انتشار یک استوری درباره یک بازیگر فیلم “برادران لیلا” که به اتهام آزار جنسی متهم شده است، بازخوردهای مختلفی در فضای مجازی ایجاد کرد. او یکی از رهبران جنبش “می‌تو” در ایران بوده و این رفتار او به نظر مخاطبان تناقض آشکاری به نظر می‌آید. در این زمینه، هنگامه قاضیانی واکنش نشان داد و در استوری اینستاگرامی خود نوشت: “زیبا نیست آدم‌ها را بی‌آبرو کنیم، با پست‌ها و استوری‌های بی‌پایه و بعدازآن عکس همان شخص را استوری کنیم. مردم را هوشمندانه گیج نکنیم. این کار جالبی نیست. شک ندارم شما همکاران عزیز که این متن را می‌خوانید، دلتان می‌خواهد سوال کنید چرا؟ و از احتمال از دست دادن‌ها نگران باشید. اما من سال‌هاست بی‌باند و پارتی، مسیر باشکوهی را طی کرده‌ام که اصل شفافیت و جسارت بود. این اقدام او باعث شده است که همیشه به هر جنبش فمینیستی – نه بگویم – مردم بازیچه نشوند. آبروی افراد نیز همین‌طور.”

آشنایی با جنبه‌های پنهان هنگامه قاضیانی

در ادامه به حقایق جالب زندگی این هنر پیشه خواهیم پرداخت .

حمایت هنری خانواده

نگرانی‌هایی که امروزه نسبت به حضور زنان در فضای هنری و اجتماعی وجود دارد، در خانواده من وجود نداشت. مادربزرگ من در دوران خود یک عالم بزرگ بود و هیچ محدودیتی برای شرکت زنان در اجتماع و هنر برای او وجود نداشت. ادبیات، موسیقی و سینما در خانواده پدری و مادری من همیشه مورد توجه بوده‌اند. این اهتمام و پشتیبانی خانوادگی باعث شد که آرزوهای من در حوزه هنر در زمان مناسب‌تری محقق شوند. با این حال، علاقه و حمایت خانواده نقش مهمی در تأسیس و شکل‌گیری شخصیت و مسیر زندگی من ایفا کرده‌اند.

بزرگترین آرزو

آرزوهای زندگی در زمینه‌های مختلف ممکن است در طول زمان تغییر کنند. من در گذشته به کشاورزی علاقه‌مند بوده‌ام و آرزوی داشتم در پایان عمر یک مزرعه بزرگ داشته باشم. اما در زمان حال، آرزوها و اولویت‌های من تغییر کرده‌اند و اکنون دوست دارم شرایط به گونه‌ای باشند که بتوانم بدون استرس و فشار زیاد مسافرت و سفر کنم. این تغییر در آرزوها نشان‌دهنده تحولات طبیعی و رشد شخصی من است.

وصیت نامه و تصمیم‌گیری از جوانی

وصیت‌نامه یک ابزار مهم در مدیریت زندگی و تصمیم‌گیری در مواقع حساس است. من وصیت‌نامه خود را در سن ۲۸ سالگی نوشتم و به مرور زمان آن را به‌روز کرده‌ام. تغییرات در وصیت‌نامه من بیشتر به تطابق با تغییرات در دیدگاه و ارزش‌های زندگی من مرتبط هستند. این وسیله مهم به من کمک می‌کند تا مسئولیت‌ها و تصمیم‌های زندگی‌ام را به دقت و با شفافیت مدیریت کنم. برای مثال، تصمیم به سهم‌داری اعضای بدنم را در سن ۲۹ سالگی گرفتم و این تصمیم به ویژه به افرادی که در زمینه پزشکی درگیر هستند، کمک می‌کند تا به نحو بهتری به درخواست‌ها و نیازهای من پاسخ دهند.

چین و چروک صورتم

چین و چروک صورتم

چین و چروک صورتم

من دیوانه‌ی سینما هستم، عاشق خطوطی هستم که بر روی چهره‌ام رخ می‌دهند. این خطوط نشانه‌هایی از گذشته‌ام هستند و به من نشان می‌دهند که زندگی کرده‌ام. به همین دلیل از عکس‌هایی که در این یک یا دو سال گرفته‌ام بیشتر لذت می‌برم، چون این عکس‌ها داستان زندگی من را بیان می‌کنند. این خطوط، جوانی کودک درونم را همچنان زنده نگه می‌دارند.

اشتیاق به هنر ترانه‌سرا

در فیلم “به همین سادگی” آقای رضا میرکریمی واقعاً گامی مهم در زندگی من برداشتند. از آن زمان که به یادم می‌آید، دغدغه و اهمیت موسیقی در خانواده‌ام وجود داشته است. اما در سنین خیلی کمتر، درک کردم که چیزی که آرامش و شادابی را به من می‌آورد، موسیقی است.

رقص و آواز

از سن پنج یا شش سالگی علاقه‌مند به موسیقی شدم و شروع به رقصیدن و خواندن آواز کردم. با گذر زمان و بزرگ‌تر شدن، این علاقه به یک موضوع جدی تبدیل شد و من دوست داشتم خودم را در آن بهبود بخشم. وقتی به سن چهارده یا پانزده سالگی رسیدم، این مسئله برایم به قدری جدی بود که دوست داشتم خانه‌ام خالی باشد تا بتوانم در آن خواندن را تمرین کنم.

عشق به خدا

باید صادقانه بگویم که ایمان بسیار زیادی به این موضوع دارم که نیروهایی وجود دارند که به من کمک می‌کنند تا راه را به درستی پیش ببرم. در غیر اینصورت ممکن بود راه را اشتباه بروم، اعتقاد دارم که خدا به شدت مرا دوست دارد و این نیروها به من کمک می‌کنند تا مسیر صحیح را دنبال کنم.

کلام آخر

در این مقاله، زندگی‌نامه هنگامه قاضیانی از دوران کودکی تا رسیدن به شهرت و محبوبیت او به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفت. قاضیانی، بازیگر، مترجم و خواننده برجسته در عرصه‌های سینما، تلویزیون و تئاتر است که آثار ماندگاری در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. نظر شما در مورد این هنرمند با اهمیت چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز

چهره ها

بازیگر ایرانیبازیگران زن ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *