روانشناسی رنگ ها (Color Psychology )

روانشناسی رنگ ها (Color Psychology )

روانشناسی رنگ ها (Color Psychology )


آیا تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که رنگ اتاق یا محل کارتان چقدر میتواند در روحیه و احساسات شما و همچنین بازدهی کار شما تاثیر بگذارد؟ در پاسخ به این سوال باید از اهمیت رنگ ها و روانشناسی رنگ ها سخن گفت، رنگ ها از دیگر مواردی است که میتوان با آن احساسات دیگران را برانگیخت. امروزه توجه به روانشناسی رنگ ها از موضوعاتی است که طراحان و هنرمندان در کار های خود از آن بهره می گیرند.

اگر میخواهید نسبت به روانشناسی انواع رنگ ها و همچنین تاثیر روانشناسی رنگ ها در مواردی مثل درمان، عملکرد انسان، بازاریابی و فروش و … مطلع شوید در ادامه با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ یا Color Psychology به بررسی تاثیر رنگ ها و ارتباط آن با بدن و رفتار انسان گفته میشود.

جالب است بدانید که برخی صاحبان کار و کسب از روانشناسی رنگ ها برای جذب مشتری استفاده میکنند، زیرا رنگ ها با استفاده از قدرتی که دارند میتوانند بر تصمیماتی که در روز میگیرید تاثیر بگذارند و حتی شما را ترغیب به خرید یک لباس بکنند، البته لازم به ذکر است که بگوییم تاثیر رنگ ها به مواردی مانند فرهنگ، جنسیت ، سن و موارد دیگر وابسته است و برای همه به یک صورت نیست.

تاثیر رنگ ها بر بدن انسان و استفاده از آن در درمان:

تاثیر رنگ ها بر بدن انسان و استفاده از آن در درمان:

تاثیر رنگ ها بر بدن انسان و استفاده از آن در درمان:

با استفاده از آزمایش هایی که روانشناسان انجام دادند به این موضوع پی بردند که تاثیر رنگ ها بر بدن انسان چندان بی اهمیت نیست و میتوان از آن به عنوان روش های درمانی استفاده کرد، به طور مثال ثابت شده که رنگ قرمز میتواند ضربان قلب و گردش خون یک شخص را افزایش دهد و رنگ آبی میتواند بر خلاف آن عمل کند و ضربان قلب را پایین بیاورد همچنین تاثیر رنگ نارنجی برای افزایش انرژی و طیف رنگ های نیلی را برای  کاهش مشکلات پوستی، نام برد.

در ادامه میخواهیم بررسی کنیم که هر رنگ  چه تاثیری بر احساسات و عملکرد ما دارد تا بتوانیم نسبت به آنها آگاهانه تر رفتار کنیم ما با همراه باشید.

رنگ قرمز:

از این رنگ به نماد قدرت ، انرژی ، هیجان، اشتیاق و حتی خشم یاد میشود. درواقع ازاین رنگ بیشتر برای جلب توجه استفاده میکنند به همین دلیل موضوعات مهم یا رنگ آژیر خطر را به رنگ قرمز درآوردند تا توجه مخاطب را به خودش جلب کند همچنین برخی نیز اعتقاد دارند که این رنگ سبب افزایش اشتها میشود حتی شرکت مک دونالد نیز از این رنگ در برند خود استفاده کرده است.

آمار نشان میدهد که خانم ها نسبت به آقایان نسبت به این رنگ علاقه بیشتری دارند درواقع ۷ درصد آقایان و ۹ درصد بانوان به این رنگ علاقه دارند.

رنگ نارنجی:

از این رنگ به نماد شادی،نشاط، دوستی و صمیمیت یاد میشود. این رنگ از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به وجود می آید و احساس صمیمیت ، نشاط و هیجان را به مخاطب القا میکند، حتی وب سایت آمازون نیز از این رنگ در جهت انتقال حس صمیمیت به مخاطب بهره گرفته است.

اما لازم به ذکر است بگوییم که آمار نشان می دهد ۲۲ درصد آقایان و ۳۳ درصد بانوان به این رنگ علاقه ندارند و فقط  ۵ درصد آقایان و ۵ درصد بانوان به این رنگ علاقه دارند.

رنگ زرد:

این رنگ نماد خلاقیت، گرما ، شادی،مثبت اندیشی و برون گرایی است اما استفاده زیاد و افراطی از این رنگ میتواند به مخاطب احساس عصبانیت ، ترس و ناامیدی را القا کند.

این رنگ بر قسمت نیمکره راست مغز انسان تاثیر میگذارد و باعث افزایش فعالیت های ذهنی، سطح انرژی و آگاهی انسان میشود.

جالب است بگوییم که آمار نشان میدهد ۵۷ درصد از آقایان و ۳۵ درصد از بانوان به رنگ زرد علاقه مند هستند.

رنگ سبز:

از نماد های رنگ سبز میتوان به رشد،توازن،سلامت، صلح و سخاوت اشاره کرد.

بی دلیل نیست ک انسان ها طبیعت و فضای سبز را برای تفریح خود انتخاب میکنند رنگ سبز محیط به مخاطب احساس خوبی القا میکند و به او احساس رشد و سرزندگی را میدهد.

آمار نشان میدهد که آقایان به رنگ سبز علاقه بیشتری دارند زیرا ۲ درصد از آقایان و ۱۶ درصد از خانم به رنگ سبز علاقه ندارد و ۱۴ درصد از آقایان و ۱۴ درصد نیز از بانوان به این رنگ علاقه دارند.

رنگ آبی:

رنگ آبی نماد ثبات، صلح،آرامش،اعتماد و حتی افسردگی را القا کند. همانطور که گفتیم رنگ آبی میتواند احساس اعتماد را به مخاطب بدهد بنابراین صاحبان کار مثل وبسایت وردپرس از رنگ آبی برای لوگو های خود استفاده میکنند.

آمار نشان میدهد که ۵۷ درصد از آقایان و ۳۵ درصد از بانوان به این رنگ علاقه دارند.

رنگ سیاه:

رنگ سیاه نماد قدرت، پیچیدگی،غم، ثبات و اقتدار را به مخاطب القا میکند. این رنگ در بین برند های معروف مانند BMW پرطرفدار است.

آمار نشان میدهد ۸ درصد آقایان و ۶ درصد بانوان به این رنگ علاقه دارند.

رنگ سفید:

این رنگ نماد پاکیزگی، بی گناهی،صلح و آرامش را میدهد. از استفاده های این رنگ میتوان در لباس پزشک و عروس اشاره کرد که به مخاطب احساس پاکیزگی،امید و نظم را القا میکند.

آمار نشان میدهد که ۲ درصد از آقایان و ۱ درصد از خانم‌ها به این رنگ علاقه دارند.

رنگ صورتی:

این رنگ نماد حساسیت، جوانی و الهام بخشی است. رنگ صورتی از ترکیب دو رنگ قرمز و سفید به وجود می آید و جزو رنگ های گرم محسوب میشود و مکمل آن رنگ سبز می باشد و در جامعه به عنوان رنگی دخترانه شناخته میشود.

تاثیر رنگ ها بر بازاریابی و فروش:

تاثیر رنگ ها بر بازاریابی و فروش:

تاثیر رنگ ها بر بازاریابی و فروش:

همانطور که پیش تر گفتیم صاحبان کسب و کار میتوانند از روانشناسی رنگ ها در فروش و گسترش کسب و کار خود استفاده کنند در ادامه مواردی را ذکر میکنیم تا شما نیز بتوانید با استفاده از رنگ ها کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

۱. اثر گذاشتن بر ذهن مخاطبان و ایجاد احساس خاص در وجود آنها و ترغیب آنها برای خرید محصولات

۲.استفاده از رنگ در طراحی لوگو و القا کردن احساس های مختلف از طریق آن رنگ به مخاطب

۳.معرفی برند خود با استفاده از رنگ ها در حوزه فعالیت تان زیرا همانطور که گفتیم برخی از رنگ ها مثل رنگ قرمز میتواند باعث افزایش اشتها شود و از آن برای برند محصولات خوراکی استفاده کرد.

۴.متفاوت نشان دادن برند کسب و کارتان با استفاده از رنگ ها و متمایز کردن آن نسبت به دیگر برند ها

روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر کودکان:

روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر کودکان:

روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر کودکان:

رنگ ها میتواند تاثیر به سزایی بر روان و احساسات کودکان شما داشته باشد زیرا کودکان نسبت به رنگ ها واکنش بیشتری نشان میدهند، برفرض شما کودکی دارید که بسیار پر انرژی و بی قرار است برای آرام کردن او کافی است در اطراف او رنگ های سبز، آبی استفاده کنید تا تاثیر آن را بر روان کودک خود ببینید.

جالب است بگوییم، رنگ هایی که کودک شما برای تکمیل کردن نقاشی اش استفاده میکند نیز، بی تاثیر نیست و میتواند تا حدودی بیانگر شخصیت اون باشد برای مثال اغلب کودکانی که درون‌گرا هستند و تنهایی را ترجیح میدهند از رنگ سفید در نقاشی خود استفاده میکنند یا کودکانی که کنجکاو و جاه طلب هستند از رنگ سبز استفاده میکند.

همچنین زمانی که شما برای آموزش کودک خود از رنگ ها استفاده میکنید تاثیر یادگیری دوبرابر را مشاهده میکنید زیرا کودکان برای یادگیری از قدرت بینایی خود استفاده میکنند و از آنجا که رنگ ها نیز با قدرت بینایی انسان سرو کار دارند موجب میشود کودک ،رنگ ها را بهتر به یاد داشته باشد بنابراین زمانی که شما، مطالب درسی را در کنار رنگ ها آموزش میدهید کودک بهتر مطالب را به خاطر می سپارد.

درواقع رنگ ها نه تنها می تواند در یادگیری کودکان تاثیر بگذارد بلکه میتواند برای انها ،الهام بخش خلاقیت باشد.زمانی که شما از رنگ های روشن برای اتاق کودک و یا حتی نوجوان خود استفاده می کنید می توانید حس خلاقیت و نواوری را در وجود آنها تحریک کنید.

تاثیر رنگ ها بر روی پوشاک:

رنگ انتخابی لباس شما میتواند بر روی خلق و خو و احساسات شما تاثیر بگذارد به طور مثال شما اگر از رنگ های روشن برای لباس خود استفاده کنید احساسات مثبت را به شما القا میکند اما زمانی که شما از رنگ های تیره برای لباس خود انتخاب میکند میتواند برعکس عمل کند و احساس منفی را در شما تقویت کند‌. علاوه بر این موضوعات نسبت به تاثیر رنگ ها در نشان دادن شکل و اندام خود غافل نشوید زیرا رنگ لباس میتواند شما را لاغرتر یا چاق تر نشان دهد به طور مثال رنگ مشکی میتواند اندام شما را نسبت به آنچه که می باشد لاغر تر نشان دهد.

با استفاده از اطلاعاتی که پیش تر راجع به روانشناسی رنگ ها سخن گفتیم بهتراست  برای محل کار، منزل و حتی پیاده روی از رنگ لباس بخصوصی استفاده کنید مثلا در منزل از لباس هایی با رنگ آبی یا سبز استفاده کنید تا به شما احساس آرامش را القا کند.

 

روانشناسی رنگ ها دارای گستردگی وسیعی می باشد و میتواند بیانگر شخصیت یک فرد باشد، نباید تاثیر رنگ ها را بر محیط کار، اتاق شخصی و لباسی که میپوشید دست کم بگیرید امیدواریم با استفاده از این مقاله از امروز در انتخاب های خود آگاهانه تر اقدام کنید.

امتیاز

روانشناسی

تاثیر رنگ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *