هر آنچه لازم است راجب کریسمس بدانید

هر آنچه لازم است راجب کریسمس بدانید

هر آنچه لازم است راجب کریسمس بدانید


کریسمس، جشنی است که هر سال در روز ۲۵ دسامبر توسط میلیون‌ها نفر، در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. این جشن که بنیان‌گذاری آن به تاریخ قرن اول میلادی برمی‌گردد، در عرف و رسوم مسیحیت و برگزاری مراسم ‌های دینی مرتبط با تولد عیسی مسیح مرتبط است. اما با گذشت زمان و با تاثیر فرهنگ‌ ها و تقلید های محلی، کریسمس از جشنی مذهبی به جشنی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است که توسط همه افراد، بدون توجه به عقیده دینی خود، جشن گرفته می‌شود.

در مقاله ‌ای که در ادامه از سایت مجله خواهید خواند، قصد داریم تا به صورت جامع و کامل درباره هر چیزی که باید راجع به کریسمس بدانید، بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله از اهمیت و جذابیت کریسمس بیشتر آگاه شوید و از آن به ‌خوبی لذت ببرید.

جشن کریسمس در ایران

جشن کریسمس در ایران

جشن کریسمس در ایران

در ایران، جشن کریسمس توسط جامعه مسیحی ایرانی گرامی داشته می‌شود. بسیاری از مسیحیان ایران از اصلیت ارمنی-ایرانی برخوردار هستند و این آیین مسیحی را در کشور خود جشن می‌گیرند. گرچه اسلام دین رسمی ایران است، اما حدود ۳۰۰ الی ۳۷۰ هزار فرد ایرانی دین مسیحیت را دنبال می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که حضرت مسیح نجات‌ بخش دنیا است و پدر او خداوند است. تعداد مسیحیان در شهرهای تهران، ارومیه، تبریز و اصفهان به طور کلی بیشتر است.

امروزه، جشن کریسمس در ایران فقط توسط مسیحیان جشن گرفته نمیشود بلکه بسیاری از ایرانیان با دین ‌ها و مذاهب مختلف کریسمس را در منازل خود جشن می‌گیرند . در ایران نیز به همراه سایر کشورها، جشن کریسمس در تاریخ ۲۵ دسامبر برگزار می‌شود. در این روزهای خاص، نماد های معروف تازه‌ای مانند درخت کریسمس، هدایا و جوراب‌ های کریسمس، تصویر بابا نوئل، خوراکی‌ها و غذاها و همچنین خوراک بو قلمون، نان زنجبیلی، آبنبات‌ های عصایی و کوکی‌های کریسمسی در بسیاری از خانه ‌ها پیدا می‌شوند. شهرهای تهران و اصفهان، که مناطقی ارمنی نشین دارند، در میان سایر شهرها بیشتر در هوای کریسمس غرق می‌شوند. محله جلفا در اصفهان و محله مجیدیه، نارمک و ونک در تهران از جمله محله‌ های معروفی هستند که در ایام کریسمس ارزش دیدن دارند و می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

تاریخچه کریسمس

مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که جشن روز میلاد خورشید (یا همان سول اینویکتوس) توانسته است به جشن کریسمس جایگزین گردد. در امپراطوری روم، جشن ساتورنالیا در روز ۱۷ دسامبر قبل از جشن کریسمس برگزار می‌شد. اما با ظهور مذهب مسیحیت و به دلیل ابهام در مورد تاریخ تولد حضرت عیسی، تاریخ ۲۵ دسامبر برای جشن میلاد مسیح تعیین شد. این مراسم برای اولین بار در سال ۲۲۱ میلادی برگزار شد.

شخصیت بابا نوئل

شخصیت بابا نوئل

شخصیت بابا نوئل

بابا نوئل، یک شخصیت افسانه‌ای در فرهنگ مسیحیت است که با نام سانتا کلاس یا پدر کریسمس نیز شناخته می‌شود. طبق این افسانه، بابا نوئل در شب جشن کریسمس برای کودکان هدیه می‌آورد. این هدایا بسته به برخورداری از خوبی یا شرارت، شامل اسباب بازی، آبنبات و زغال سنگ است. بابا نوئل با کمک دستیاران خود به نام “الف‌ها”، در خانه خود در قطب شمال این کار را انجام می‌دهد و اسباب بازی‌ها را آماده می‌کند. سپس با کمک گوزن‌ های پرنده‌ که سورتمه او را در آسمان می‌کشند، خانه به خانه پرواز میکند و هدایای کودکان را در زیر درخت کریسمس آنها، قرار می‌دهد.

شخصیت امروزی بابا نوئل، از باورهای سنتی “سنت نیکلاس” الهام گرفته شده ،نیکلاس با قبول هزینه جهیزیه سه دختر، آن‌ها را از سرنوشت ناگواری که در انتظارشان بوده نجات میدهد. او در داخل جوراب سکه ‌ها را قرار میداده و از طریق دودکش خانه دخترها سکه ها را به دستشان می رسانده. جهیزیه دو دختر بزرگتر به این صورت تامین شد، تا آنکه پدر دخترها، به انتظار نیکولاس نشست و در نهایت با نیکلاس صحبت کرد. اگر چه او از پدر دخترها خواست که هویت نیکلاس را فاش نکند، اما بعد از مدتی آن مرد داستان نیکولاس را برای همه روایت کرد.

از آن پس، مردم از ترکیب شخصیت این دو نفر، شخصیتی به نام بابا نوئل را شکل دادند و هر بار که کسی به صورت ناشناس کمکی می‌کرد، آن را به بابا نوئل نسبت می‌دادند. در نتیجه، شخصیت ترکیبی بابا نوئل وارد فرهنگ عمومی شد و از آن پس، هر سال در روزهای خاصی مانند جشن کریسمس، به شکلی شاد و پر رنگ از او یاد می‌شود. او به ‌طور کلی به ‌عنوان مردی خوش ‌تیپ، چاق، ریش سفید، عینک گرد، کت قرمز با یقه خزدار سفید، کمربند و چکمه چرمی شناخته می‌شود.

درخت کریسمس

درخت کریسمس

درخت کریسمس

درخت کریسمس، یک درخت همیشه سبز است و با لامپ‌ها و لوازم تزئینی دیگر زیبا می‌شود. این درخت می‌تواند از درختان تازه‌ بریده شده و حتی مصنوعی باشد. امروزه درخت کریسمس به عنوان قسمت اصلی تزئینات کریسمسی محسوب می‌شود و بسیاری از خانواده ‌ها هدیه های خود را در زیر این درخت می گذارند.

استفاده از درخت کریسمس و تزئینات مشابه در شب کریسمس به معنای حیات جاودانی است و تاریخچه‌ای قدیمی دارد. اما درخت کریسمس مدرن که امروزه استفاده می‌شود، از آلمان به دست آمده است. آلمانی‌ها از درختان کاج و صنوبر به ‌عنوان نمادی از درخت سیب آدم و حوا استفاده می‌کردند. آن‌ها در تاریخ ۲۴ دسامبر، درختی را با لوازم زینتی تزئین می‌کردند تا به یاد آدم و حوا باشند.

ستاره، شمع و کوکی نیز به این درخت افزوده می‌شود تا نمادی از عیسی مسیح را هم نشان دهد. این درخت در قرن نوزدهم توسط همسر ملکه ویکتوریا از آلمان به انگلیس معرفی شد. این درخت کریسمس  با هدایا، شمع‌ها، ریسه های نور،آبنبات ،گوی های رنگی و روبان‌ های قرمز و سبز آراسته می‌شد. اگرچه درخت کریسمس در قرن هفدهم توسط آلمانی‌ها به آمریکا آورده شده بود، اما در قرن نوزدهم به شدت محبوب شد و در سراسر جهان شهرت یافت. به تدریج، این درخت در کشورهای دیگر نیز محبوب شد و به دنیای شرق نیز معرفی شد.

آداب محبوب جشن کریسمس

آداب محبوب جشن کریسمس

آداب محبوب جشن کریسمس

  • تماشای فیلم در رابطه با کریسمس: تماشای فیلم ‌های کریسمسی یکی از فعالیت‌ های محبوب در روز های تعطیلات کریسمس است. این فیلم ‌ها اغلب محبوبیت و بازدید بالایی دارند و خانواده‌ ها از تماشای آن‌ها لذت می‌برند.
  • تزئین محیط پیرامون: تزئین منزل و محیط‌ های دیگر نیز یک راه عالی برای افزایش شادی در این روزهای سرد و زمستانی است. بسیاری از مردم خانه و محیط‌ های خود را تزئین می‌کنند تا علاوه بر خودشان، روحیه همسایه‌ ها و اطرافیانشان را نیز بالا ببرند.
  • استفاده از لامپ های ریسه ایی: از لذت بخش ترین و ضرورتی ترین قسمت های تزیئن محیط استفاده از لامپ های تزئینی یا ریسه ایی است تا در تاریکی شب بتوانید در نور غرق شوید.
  • آویزان کردن حلقه گل بر روی درب منزل: آنها یک حلقه که از گیاه و گل تشکیل شده را به یاد تاج حضرت عیسی از درب منزل آویزان میکنند که این کار نماد حیات و جاودانگی نیز هست. همچنین میتواند تاثیر به سزایی در زیبایی محیط داشته باشد.
  • خواندن سرود های کریسمسی: خواندن سرودهای کریسمسی نیز یک سرگرمی دیگر در این روزها است. این فعالیت ممکن است به نظر ساده و کسل کننده بیاید، اما با دوستان و خانواده خود سرودها را خواندن لذت‌بخش خواهد بود.
  • هدیه دادن:کودکان در این زمان اعتقاد دارند که فردی به نام بابا نوئل در داخل جوراب برای آنها هدیه قرار میدهد و از شومینه به داخل خانه می اندازد و یا در زیر درخت کریسمس کادو های آنها را قرار میدهد. همچنین هر کسی میتواند در این جشن بنابر خواسته خودش برای اطرافیانش هدیه تهیه کند.
  • استفاده از گوی های تزئینی: استفاده از این گوی ها علاوه بر تاثیر زیبایی، نماد های بخصوص نیز دارد به طور مثال گوی سبز رنگ نماد طبیعت،گوی قرمز رنگ نماد خون مسیح و گوی طلایی نماد ثروت است.

خرافات جالب در مورد کریسمس

خرافات جالب در مورد کریسمس

خرافات جالب در مورد کریسمس

در مورد جشن کریسمس، داستان‌ها و خرافه‌ های جالبی وجود دارد. بعضی از این داستان‌ها راجع به خوش‌شانسی و برخی دیگر نقل‌قول به داستان‌ها و مفاهیم جالب برای شنیدن هستند. در ادامه، برخی از جالب‌ترین خرافه ‌ها درباره این جشن را می‌خوانیم.

  • یکی از خرافه ‌های اصلی درباره جشن کریسمس این است که اگر کسی در روز کریسمس به دنیا بیاید، او در زندگی یک فرد بسیار خوش‌ شانس خواهد بود.
  • یکی دیگر از خرافه‌ ها این است که تزئینات کریسمس را پیش از روز دوازدهم از ماه گذشته جمع نکنید، در غیر اینصورت، ممکن است تا پایان سال بدشانسی متعلق به شما باشد.
  • به کسی در روز کریسمس کفش هدیه ندهید چون ممکن است با همان کفش‌ها شما را ترک کند.
  • یکی دیگر از رسوم عجیب و غریب در کشورهای مختلف این است که اگر می‌خواهید سالی عالی را در پیش داشته باشد، در روز کریسمس به هر خانه‌ای که می‌روید، با صدای بلند و رسا بگویید: “سلام پدر کریسمس”
  • در بین مردم این مرسوم است که در شب قبل از کریسمس یک سیب بخورید و آرامش و سلامتی را در این سال از آن خود داشته باشید.
  • شب قبل از کریسمس، یک شمع روشن بگذارید و آن را تا روز جشن خاموش نکنید؛ به عقیده‌ی بعضی، این کار می‌تواند بدشگونی را از خانه دور نگه دارد.

دراین مقاله تلاش کردیم تا به طور کلی هر آنچه که باید راجب کریسمس بدانید را توضیح دهیم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفا اگر شما هم نکته ایی میشناسید حتما برای ما به اشتراک بگذارید.

منبع:https://zima.ir

امتیاز

دانستنی ها

جشن کریسمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *