کمیک بوک چیست؟ معرفی بهترین کتاب های کمیک ایران و جهان

کمیک بوک چیست؟ معرفی بهترین کتاب های کمیک ایران و جهان

کمیک بوک چیست؟ معرفی بهترین کتاب های کمیک ایران و جهان


فهرست محتوا

در حال حاضر، طرفداران فراوانی کمیک بوک در سراسر جهان وجود دارند و همواره در خصوص بهترین کتاب های کمیک اختلاف نظر وجود دارد. در صورتی که شما نیز علاقمند هستید به گرفتن اطلاعاتی درباره بهترین کتاب های کمیک جهان و ایران، با ما همراه باشید.اصطلاح “کمیک بوک” به طور همزمان با عناوین “مجله کمیک” یا فقط “کمیک” به کتاب هایی اطلاق می شود، که دارای نقاشی های با داستان پیوسته می باشند. اگر چه ادعا شده است .که مبدأ کمیک بوک به قرن هجدهم در ژاپن بر می گردد، اما برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ در آمریکا و انگلیس این مفهوم شهرت یافت. نخستین کمیک بوک مدرن به نام “کارتون های خنده دار” در آمریکا منتشر شد و چاپ آن تا سال ۱۹۵۵ ادامه یافت. در ادامه این مقاله از سایت مجله، ما به معرفی جزئیات بیشتر در رابطه با کتاب های مصور کمیک و بهترین کمیک های تاریخ می پردازیم.

کمیک بوک چیست ؟

کمیک بوک چیست ؟

کمیک بوک چیست ؟

کتاب‌ های کمیک یا همان کمیک بوک، کتاب‌ هایی هستند، که داستان ‌ها را به صورت مصور و در بخش ‌های جداگانه، اما در یک ترکیب کلی بیان می‌کنند. طراحی این کتاب‌ ها عموما شامل جملات و دیالوگ ‌هایی است، که درون ابر هایی ویژه برای دیالوگ نوشته می ‌شوند.

رمان ‌های مصور اولیه کمیک بوک اغلب با مفهوم‌ های طنزی نوشته می ‌شدند و به همین دلیل نام کمیک بوک انتخاب شد. اما این کتاب ‌ها به یک ژانر و سبک خاص محدود نشده ‌اند و در حال حاضر در ژانر ها و سنین مختلف نوشته می‌شوند. بنابراین، اگر این سوال برایتان پیش آمده است که “ژانر کتاب ‌های کمیک بوک چیست؟” باید بگوییم که کمیک بوک ‌ها شامل ژانر های مختلف مثل علمی-تخیلی، فانتزی، کمدی، ماجراجویی، ترسناک، عاشقانه و غیره هستند.

اگرچه Famous Funnies اولین کمیک بوکی بود که در آمریکا به شهرت رسید، اما اطلاعات جالبی درباره بازار بزرگترین کمیک بوک جهان در ژاپن وجود دارد. که به ارزش ۶ الی ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. در ژاپن، کمیک بوک بیشتر با نام “مانگا” شناخته می ‌شود و شامل دو مفهوم کمیک و طراحی کارتونی است. علاوه بر این، هر شخص ژاپنی به طور میانگین ۱۵ مجله کمیک دارد.

ارزش کمیک بوک در سراسر جهان در حدود ۸٫۴۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و توقع می ‌رود تا سال ۲۰۲۸ به ۱۲٫۸۱ میلیارد دلار افزایش یابد. بین بزرگترین ناشران کمیک و مانگا، VIZ Media LLC، DC Comics و Marvel Comics قرار دارند. فرانسه نیز یکی از کشور ‌هایی است، که بازار بزرگی از کمیک بوک را در اختیار دارد. میان کمیک ‌های فرانسوی-بلژیکی و مانگا، به ترتیب ۴۰ درصد را در اختیار دارند و آمریکا ۱۰ درصد از آن را داراست. در این مقاله، به معرفی بهترین کمیک ‌های مارول، بهترین مانگا و بهترین کتاب ‌های کمیک کره ‌ای خواهیم پرداخت.

ساختار کتاب کمیک

کمیک ‌بوک ‌ها بسیار بر ساختار و ظاهرشان تمرکز دارند و نویسندگان کمیک اکثر تلاش خود را برای قالب صفحه، اندازه، جهت و موقعیت قاب تصاویر می‌گذارند. این ویژگی ‌های بومی کتاب کمیک از ضروریات انتقال پیام و هدف در داستان یاد می‌کنند. قاب ‌بندی، ابر های دیالوگ، متن و شخصیت ‌ها از عناصر کلیدی کمیک بوک هستند. همچنین برای ساخت یک روایت مصور، نیاز به نوشتن، طراحی و رنگ ‌آمیزی داریم.

بهترین کمیک های ژاپنی (مانگا)

در این قسمت به معرفی ۸ عنوان برتر و پرفروش کمیک بوک ‌های ژاپنی (مانگا) می‌پردازیم.

۱٫کتاب کمیک  One Pieceاز بهترین کتاب های کمیک

کتاب کمیک  One Piece

کتاب کمیک  One Piece

One Piece کتاب کمیکی است، که توسط نویسنده ژاپنی ایچیرو اودا (Eiichiro Oda) نوشته شده است. این کتاب کمیک در حال حاضر، با بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه فروخته شده در ۴۳ کشور، پر فروش‌ ترین کمیک بوک تاریخ محسوب می ‌شود. ایچیرو اودا از سال ۱۹۹۷ با نوشتن کتاب کمیک One Piece آغاز کرده است و اعلام کرده است که این مجموعه تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید.داستان کمیک بوک One Piece درباره پسری به نام مانکی دی لوفی است، که به دنبال گنجی به نام One Piece می‌گردد تا بتواند پادشاه بعدی دزدان دریایی شود. جالب است بدانیم که با توجه به فروش کتاب، انیمه، فیلم و بازی ‌های مشتق شده از آن، درآمد حاصل از کمیک بوک One Piece به ۲۱ میلیارد دلار می ‌رسد.

۲٫داستان مصور  Dragon Ball

Dragon Ball

Dragon Ball

کتاب کمیک Dragon Ball نوشته آکیرا توریاما (Akira Toriyama) است، که نویسنده ۶۵ ساله ژاپنی می‌  باشد. این کمیک بوک در لیست پر فروش ‌ترین کمیک ‌های سریالی به رتبه دوم رسیده است. تاکنون حدود ۱۶۰ میلیون نسخه از این کمیک‌ بوک در ژاپن و در حدود ۳۰۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است. نوشتن و انتشار کتاب کمیک Dragon Ball در سال ۱۹۸۴ شروع شد و تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت.داستان این کمیک بوک در ابتدا بر مبنای تم کمدی ساخته شد، اما به مرور زمان به تم اکشن تغییر یافت. داستان کمیک Dragon Ball درباره پسری به نام Son Goku و ماجراجویی ‌های او از کودکی تا بزرگسالی می ‌باشد. او در هنر های رزمی آموزش می‌بیند و برای جست ‌و جوی Dragon Ball در سراسر جهان می‌گردد.

۳٫کتاب کمیک Golgo 13 ؛ از برترین کمیک بوک های دنیا

کتاب کمیک Golgo 13

کتاب کمیک Golgo 13

کتاب کمیک Golgo 13 نوشته تاکائو سایتو (Takao Saito) است، که نویسنده ژاپنی بود. انتشار این کمیک بوک از سال ۱۹۶۸ آغاز شده و تا کنون ادامه داشته است. Golgo 13 در رتبه سوم لیست پر فروش‌ترین کتاب ‌های کمیک قرار دارد و تا کنون ۲۸۰ میلیون نسخه از آن فروش رفته است. این کمیک بوک به دو فیلم، یک فیلم انیمه، یک انیمیشن، یک انیمه سریالی و شش بازی منتقل شده است. داستان کمیک بوک Golgo 13 درباره یک قاتل حرفه ‌ای به نام دوک است که هیچ ‌کس اطلاعاتی درباره سن و محل تولد او ندارد.متأسفانه تاکائو سایتو، نویسنده اصلی این کمیک بوک، در سال ۲۰۲۱ به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. اما در وصیت نامه خود، او درخواست کرده است که حتی بعد از مرگش ادامه ‌ای به این مجموعه داده شود. با توجه به تیم حرفه ‌ای از دستیاران سایتو، این امر ممکن به نظر می‌رسد.

۴٫کمیک بوک Naruto ؛ از بهترین کتاب های کمیک

کمیک بوک Naruto

کمیک بوک Naruto

داستان مصور ناروتو، نوشته ماساشی کیشیموتو (Masashi Kishimoto)، نویسنده ژاپنی می ‌باشد. انتشار این کتاب کمیک در سال ۱۹۹۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۴ ادامه یافت. تاکنون حدود ۲۵۰ میلیون نسخه از کمیک ناروتو در سراسر جهان به فروش رسیده است و داستان آن نیز به انیمه سریالی، یازده فیلم، دوازده انیمیشن و ویدئوگیم منتقل شده است. ماجرای این کمیک بوک درباره پسری به نام ناروتو اوزوماکی است، که به دنبال رهبری دهکده خود می‌باشد. داستان ناروتو در دو دوره زمانی، شامل دوران پیش از نوجوانی و دوران پس از آن، روایت می‌شود.

۵٫کمیک  Case Closed

کمیک  Case Closed

کمیک  Case Closed

کمیک Case Closed، که با نام Detective Conan (کارآگاه کونان) نیز شناخته می‌شود، نوشته نویسنده ژاپنی گوشو آیاما (Gosho Aoyama) است. انتشار این کتاب کمیک از سال ۱۹۹۴ آغاز شده و تا کنون ادامه یافته است. تا به حال حدود ۲۵۰ میلیون نسخه از رمان مصور کارآگاه کونان در ۲۵ کشور به فروش رسیده و انیمه ساخته شده بر اساس این کمیک در ۴۰ کشور پخش شده است. داستان کتاب کمیک Case Closed درباره یک کارآگاه دبیرستانی است، که در حین تحقیقات بر روی یک پرونده، به طور عجیبی به یک کودک تبدیل می‌شود.

۶٫مانگا  Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba ؛ از بهترین کتاب های کمیک

مانگا  Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

مانگا  Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

مانگای شیطان‌کش: کیمتسو نا یائیبا، نوشته‌ی کویوهارو گوتوگه (Koyoharu Gotouge)، یکی از مجموعه ‌های مانگای محبوب می‌ باشد. در این مانگا، داستان پسری را دنبال می‌کنیم که به علت قتل خانواده ‌اش و تبدیل خواهر کوچکترش به یک اهریمن، تصمیم می‌گیرد یک شیطان‌کش شود. انتشار این مجموعه مانگا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ادامه یافته است. از آنجا که مانگای شیطان‌کش یکی از بهترین کتاب‌های کمیک است، تاکنون یک مجموعه انیمه، یک فیلم انیمه و دو بازی ویدئویی بر اساس آن ساخته شده‌اند. در سال ۲۰۲۰، کل فرنچایز شیطان‌کش حدود ۸٫۷۵ میلیارد دلار فروش داشته است. این میزان فروش چشمگیر، شیطان‌کش را به یکی از پردرآمدترین فرنچایزهای جهان تبدیل کرده است، به ‌ویژه در بخش کتاب ‌های کمیک مخصوص نوجوانان.

۷٫ مانگا  Attack on Titan

مانگا  Attack on Titan

مانگا  Attack on Titan

مجموعه مصور بی ‌نظیر حمله به تایتان ‌ها، که نوشتهی هاجیمه ایسایاما (Hajime Isayama) است، از بهترین کتاب‌ های مصور جهان به شمار می ‌رود و جایگاه خاصی در قلوب طرفداران دارد. این مانگا در دنیایی تازه روایت می‌شود، که در آن انسان‌ ها ناچاریم در شهری با دیوار های بلند زندگی کنند تا از حملات تایتان ‌ها، غول ‌هایی ترسناک، در امان باشند. بعد از اینکه تایتان‌ها منجر به نابودی خانه و مرگ مادرِ اِرِن یگر می‌شوند، او قسم می‌خورد آنها را برای همیشه از بین ببرد. این مجموعه مانگا همچنین یکی از پرفروش‌ترین و برترین کتاب‌های مصور جهان است؛ تا به امروز بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه از آن به چاپ رسیده است. بر اساس این مانگا، یک انیمه سریال و چند فیلم ساخته شده‌اند

۸٫مانگا Hunter × Hunter ؛ از بهترین کتاب های کمیک

مانگا Hunter × Hunter

مانگا Hunter × Hunter

“هانتر × هانتر” یکی از بزرگ‌ترین کمیک‌های تاریخ به شمار می‌رود. این مانگا توسط یوشیهیرو توگاشی (Yoshihiro Togashi) ایجاد شده است. داستان این مجموعه درباره یک پسربچه است، که متوجه می‌شود پدرش، که او را در کودکی ترک کرده، یک شکارچی مشهور است. پدر او تخصص در مأموریت ‌های فانتزی دارد و حیوانات کمیاب یا ناشناخته را پیدا می‌کند، از دستگاه ‌های نامعلوم عبور می‌کند و حتی گاهی خلافکاران را تعقیب می‌کند. پسر جوان نیز سفری طولانی را آغاز می‌کند تا مانند پدرش یک شکارچی شود و روزی او را ببیند. در این مسیر، او با بسیاری از افراد آشنا می‌شود و تجربیات متعددی کسب می‌کند.اولین جلد از مانگا “هانتر × هانتر” در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و انتشار این مجموعه تا به امروز ادامه داشته است. این مانگا تبدیل به منبع الهام برای ایجاد اقتباس‌های متعددی شده است و به بازی‌ها و انیمه ‌های سینمایی و سریالی مختلفی تبدیل شده است.

بهترین کمیک بوک های مارول

در این قسمت ۶ کمیک بوک مارول (Marvel) را معرفی میکنیم، که آنها شهرت زیادی در میان کمیک‌ خوان‌ ها دارند و در بین فارسی زبانان بسیار محبوب هستند.

  • کتاب کمیک سوپرمن (Superman)

کتاب کمیک سوپرمن (Superman)

کتاب کمیک سوپرمن (Superman)

سوپرمن، یک ابرقهرمان تخیلی است،که به تألیف جرومی سیگل (Jerome Siegel) و طراحی جوزف شاستر (Joseph Shuster) در یک کمیک بوک آمریکایی و تحت لوگوی کمپانی DC منتشر شد. این کمیک بوک اولین بار در سال ۱۹۳۸ رونمایی شد. سپس، سوپرمن به شکل اقتباس‌ های مختلفی مانند سریال‌ های رادیویی، رمان‌ها، فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترها به محبوبیت عمومی رسید. داستان این کمیک درباره‌ی پسری است که در سیاره‌ای به نام کریپتون متولد می‌شود و با فرا رسیدن یک فاجعه طبیعی، مادر و پدر او را با یک فضاپیما به زمین می‌فرستند.

  • کتاب کمیک بتمن (Batman) ؛ از برترین کمیک بوک های دنیا

کتاب کمیک بتمن (Batman)

کتاب کمیک بتمن (Batman)

بتمن، مانند سوپرمن، یک ابرقهرمان است، که در سال ۱۹۳۹ توسط کمپانی DC منتشر شد. میلتون فینگر نویسنده و رابرت کین طراح این شخصیت بودند. این کمیک بوک بتمن با بیش از ۴۸۴ میلیون نسخه فروش، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مصور تاریخ محسوب می‌شود. داستان آن درباره مردی ثروتمند به نام بروس وین است، که پس از قتل والدینش توسط جنایتکاران، به عزمی قوی برای نابودی آنها می‌افتد.

  • کتاب کمیک مرد عنکبوتی  (Spiderman)

کتاب کمیک مرد عنکبوتی  (Spiderman)

کتاب کمیک مرد عنکبوتی  (Spiderman)

کمیک بوک “مرد عنکبوتی” یک شاهکار ابرقهرمانانه است، که توسط استن لی، نویسنده بزرگ، نوشته شده و توسط استفان جان دیتکو طراحی شده است. این کمیک بوک برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ توسط انتشارات Marvel Comics منتشر شد. داستان آن درباره پسری به نام پیتر است، که پدر و مادرش در یک تصادف هواپیمایی جان باخته و او به همراه خاله‌ی بزرگش بزرگ می‌شود. یک روز، او توسط یک عنکبوت رادیواکتیو نیش می‌خورد، که او را به خصوصیات یک عنکبوت مجهز می‌کند. از آن زمان، داستان مرد عنکبوتی با بیش از ۳۸۷ میلیون نسخه فروش، یکی از پرفروش‌ترین کمیک بوک‌ های تاریخ به شمار می‌آید.

  •  داستان مصور مردان ایکس (X-Men) ؛ از برترین کمیک بوک های دنیا

داستان مصور مردان ایکس (X-Men)

داستان مصور مردان ایکس (X-Men)

کمیک بوک “X-Men” توسط استن لی، نویسنده برجسته کمیک بوک “مرد عنکبوتی”، نوشته شده و توسط جیکوب کرتزبرگ طراحی شده است. این کتاب کمیک توسط انتشارات Marvel Comics منتشر شده است. “X-Men” انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد که به دلیل وجود ژن X به دنیا آمده‌اند و دارای قدرت‌های فراانسانی هستند. آن‌ها برای حفظ صلح جهان تلاش می‌کنند. این کمیک بوک با بیش از ۲۶۰ میلیون نسخه فروش، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مصور تاریخ محسوب می‌شود.

  • کمیک کاپیتان آمریکا  (Captain America)

کمیک کاپیتان آمریکا  (Captain America)

کمیک کاپیتان آمریکا  (Captain America)

کمیک بوک “Captain America” نیز در ژانر ابرقهرمانی و تحت لوگوی انتشارات Marvel Comics منتشر شده است. نویسنده این کمیک بوک جوزف هنری سایمون و طراح آن جیکوب کرتزبرگ هستند. با بیش از ۲۱۰ میلیون نسخه فروش، این کمیک بوک داستانی درباره یک ابرسرباز است که برابر قدرت ‌هایی که منجر به جنگ جهانی دوم شده‌اند، می‌ایستد. در دوران جنگ، “Captain America” پیروان بسیاری پیدا کرد و توجه زیادی به خود جلب کرد.

  • چهار شگفت انگیز (Fantastic Four) ؛ از بهترین کتاب های کمیک

چهار شگفت انگیز (Fantastic Four)

چهار شگفت انگیز (Fantastic Four)

مجموعه کمیک بوک “چهار شگفت ‌انگیز”، یکی از محصولات موفق کمیک‌ های مارول است که با موفقیت تجاری قابل توجهی مواجه شده است. این کمیک بوک ‌های برتر، مجموعه‌ای است که توسط جک کربی و استن لی نوشته شده‌اند. اولین جلد از این مجموعه در سال ۱۹۶۱ منتشر شد. داستان این کمیک بوک‌ها درباره چهار محقق است که پس از درگیری با اشعه‌های آسمانی، توانایی‌های فوق‌العاده به دست می‌آورند.

بهترین کمیک بوک کره ای (مانهوا)

نام کمیک بوک های محصول کره‌جنوبی مانهوا (Manhwa) است. در این بخش به معرفی ۴ کمیک بوک کره ای می‌پردازیم.

  •  کمیک Tower of God ؛ از بهترین کتاب های کمیک

“مانهوا Tower of God”، نوشته نویسنده سی. آی. یو (S.I.U)، به صورت وبتون (کتاب کمیک دیجیتال) توسط انتشارات Young Com منتشر شده است. این سریال کمیک از سال ۲۰۱۰ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. این وبتون کره ‌ای در ابتدا به انیمه توسط کمپانی تلکام ژاپن تبدیل شد و سپس در کره جنوبی و ژاپن به نمایش درآمد.داستان “مانهوا Tower of God” درباره یک پسر به نام بام می‌باشد که مدت طولانی در زیرزمینی از زندگی در تپه‌ی یک برج، به عنوان زندانی سپری کرده است. اما ریچل، دوست نزدیک بام، او را از این زندان نجات می‌دهد. حالا بام بر آن است تا حتی با قیمت جانش، ریچل را پیدا کند.

  • مانهوا  Solo Leveling

وبتون “Solo Leveling”، نوشته چوگونگ (Chugong)، در انتشارات D&C منتشر شده است. این وبتون از سال ۲۰۱۸ آغاز و تا به حال ادامه دارد. داستان این وبتون درباره اتصال دنیای انسان‌ها و هیولاها است و در این دنیا، انسان‌هایی با قدرت‌های منحصر به فرد نسبت به هیولاها ایجاد شده‌اند و به شکار آن‌ها می‌پردازند. سانگ جین-وو، یکی از این شکارچیان است، اما به او به عنوان ضعیف‌ترین اشاره شده است.

  • کتاب کمیک Girls of the Wild’s ؛ از بهترین کتاب های کمیک

وبتون “Girls of the Wild’s” توسط نویسنده هان (Hun) نوشته شده و توسط نشر بوهای منتشر شده است. این وبتون در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار منتشر شد و تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت. داستان این وبتون درباره جگو، یک پسر است، که مجبور می شود در یک دبیرستانی که تمامی دانش آموزانش دختران و قهرمانان هنر های رزمی هستند، ثبت نام کند. او باید با مشکلات بسیاری رو به رو شود و همه تلاش خود را بکند.

  • کتاب کمیک  Annarasumanara

یکی از برترین کمیک بوک های جهان، “آناراسومانارا” است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به صورت وبتون کره‌ای منتشر شد. این کمیک بوک داستان یک دختر دبیرستانی فقیر را دنبال می‌کند ،که می‌خواهد به مدرسه برود و همزمان با کار کردن برای تأمین نیاز های خود و خواهرش، زندگی کند. اما یک روز او با یک شعبده‌باز آشنا می‌شود که به طور قطعی زندگی او را تغییر می‌دهد.

بهترین کتاب کمیک ایرانی

اکنون بازار کتاب کمیک ایرانی مدتی است. که طرفداری ندارند، اما در این بخش به معرفی داستان مصور “ایلیا” می‌پردازیم.

  • ایلیا

ایلیا

ایلیا

کتاب کمیک “ایلیا” توسط تیم کمیک ‌نویسی کمیکا نوشته و منتشر می‌شود. تا به حال ۱۴ قسمت از این کمیک ایرانی منتشر شده است. داستان کتاب کمیک “ایلیا” درباره یک پسر به نام امیرعلی است که همراه با دوستانش به گلخانه‌ای غیرقانونی می‌رود تا داروهایی برای مادرش تهیه کند. از این لحظه آغاز می‌شود که زندگی امیرعلی تغییر می‌کند و او به قهرمانی به نام “ایلیا” تبدیل می‌شود و در برابر نیروهای شرور مبارزه می‌کند.

منبع:www.plaza.ir

سخن پایانی

در این مقاله، با مفهوم کتاب کمیک و انواع آن در کشورهای مختلف آشنا شدیم و همچنین به بررسی چندین کتاب کمیک در سبک ‌های مختلف پرداختیم. آیا شما علاقه‌مند به کتاب کمیک هستید؟ آیا کمیک بوک ‌های خاصی را بیش از همه دوست داشته و معرفی می‌کنید؟ اگر نظری یا پیشنهادی دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات زیر مقاله برای ما بنویسید.

امتیاز

دانستنی ها

کمیک بوک چیست؟کمیک بوک چیست؟ معرفی بهترین کتاب های کمیک ایران و جهانمعرفی بهترین کتاب های کمیک ایران و جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *