۱۱ راه ساده برای  اینکه پدر و مادر خوبی باشیم !

۱۱ راه ساده برای  اینکه پدر و مادر خوبی باشیم !

۱۱ راه ساده برای  اینکه پدر و مادر خوبی باشیم !


هیچ والدین کاملی وجود ندارند، اما اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا از شما والدین عالی سازد. در این مقاله، ما راهنمایی‌های جامعی را جمع آوری کرده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد. به طور کلی، این است که متخصصان چگونگی بودن والدین عالی را به شما توصیه می‌کنند:

تعیین مرزها

زمان با کیفیت با فرزندان خود سپری کنید

نمونه خوبی باشید

بچه‌های خود را تشویق کنید

به خودتان اعتماد کنید

مهارت‌های اجتماعی را به فرزندانتان آموزش دهید

امواج شكرگزاری را به آن‌ها یاد بدهید

وقت غذا را به عنوان وقت خانواده اختصاص دهید

عبارت “دوستت دارم” را به او بگویید

فعالیت بدنی را تشویق کنید

مراقبت‌های بهداشتی روزانه فرزندانتان را دنبال کنید

در ادامه با مجله آنلاین همراه باشید .

۱- مرزهای هوشمند را تعیین کنید

۱- مرزهای هوشمند را تعیین کنید

۱- مرزهای هوشمند را تعیین کنید

به عنوان والدین، باید مسئولیت را بپذیرید. کودکان نیاز به محدودیت‌هایی دارند که آنها را در مدیریت دنیای پرگشایششان کمک می‌کند. با تعیین مرزها، به فرزندانتان اجازه می‌دهید که با خیال راحت علاقه‌های خود را کشف کنند. این یک رویکرد موثر برای ایجاد والدین عالی است.

دست‌های فرزندانتان را برنگردانید

استقلال در زندگی کودکان شما مأموریت است. بنابراین، وقتی کودکانتان به سن رشدی می‌رسند که می‌توانند اسباب‌بازی‌های خود را بپاک کنند، میزها را پاک کنند و لباس‌های خود را بپوشند، به آنها اجازه دهید. به واقع، به کودکان دادن مسئولیت، برای احترام به خودشان (و برای سلامت ذهنی شما!) مفید است.

سعی نکنید همه چیز را درست کنید

به کودکان فرصت دهید تا راه حل‌های خود را پیدا کنند. زمانی که با احترام به تلاش‌های کوچک کودکان، بدون شتاب برای حل مسائلشان، اظهار اعتماد به نفس و انعطاف‌پذیری آنها را آموزش می‌دهید.

به خاطر داشته باشید که انضباط تنبیه نیست

به واقع، اعمال مرزها به کودکان یاد می‌دهد که چگونه در دنیای اطراف خود رفتار کنند و آنها را در مسیری که با مهارت، توجه و کنترل است، رهبری می‌دهد. بنابراین، تصور اینکه والدین عالی باید کودکان خود را به صورت کاملاً آزاد و مستقل رها کنند، نادرست است.

۲- زمان با کیفیت خود را ایجاد کنید

۲- زمان با کیفیت خود را ایجاد کنید

۲- زمان با کیفیت خود را ایجاد کنید

یک پدر و مادر عالی با فرزندانش بازی می‌کند. اجازه دهید آن‌ها فعالیتی را انتخاب کنند و نگران مقررات بازی نباشید. با جریان بازی پیش بروید و از آن لذت ببرید. عنوان بازی فقط خود بازی است!هر روز با هم کتاب بخوانید. از زمانی که کودک شما تازه متولد شده، شروع کنید. نوزادان به گوش دادن به صدای والدین خود علاقه‌مندند. آغوش کودک و کتاب خواندن یک تجربه پیوند عالی است که او را برای مطالعه تمام عمر آماده می‌کند و شما را به یک پدر و مادر عالی تبدیل می‌کند.

برای داشتن وقت با کیفیت زمان روزانه ویژه را برنامه ریزی کنید. به فرزندتان اجازه دهید فعالیتی را انتخاب کند که در آن به مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه بدون وقفه با هم باشید. بهترین راه برای نشان دادن عشق به کودک، توجه کافی به او است. خانواده را تشویق کنید. بزرگ‌ترین منبع برای بهبود زندگی فرزندان، گذراندن زمان با والدینشان است. بچه‌هایی که والدینشان وقت می‌گذارند و کنارشان هستند، در مدرسه بهتر عمل می‌کنند، مشکلات را با موفقیت بیشتری حل می‌کنند و به طور کلی با هر چیزی که زندگی به آن‌ها می‌دهد بهتر کنار می‌آیند. همه این‌ها باعث می‌شود والدین بسیار خوب باشند!

برای فرزندان خود خاطرات عمیقی بسازید. احتمالاً فرزندان شما چیزی را که به آن‌ها می‌گویید به خاطر نمی‌آورند، اما آداب و رسوم خانوادگی مانند زمان خواب و شب بازی را که با هم انجام می‌دهید به یاد خواهند آورد.

بیشتر بخوانید :رشته های پولساز در کانادا ۲۰۲۴ کدامند؟ کسانی که میخواهند مهاجرت کنند بخوانند!

۳- الگوی خوبی باشید

نمونه‌ای باشید که فرزندانتان لایق آن هستند. کودکان از رفتار والدینشان الگو می‌گیرند. اقدامات مناسب، محترمانه و خوب را بهتر از توصیه‌های کلامی به آن‌ها نشان دهید. پدر و مادر عالی فرزندان خود را به طور عالی تربیت می‌کنند.

به عنوان مثال، هر روز کمتر زباله تولید کنید، بازیافت کنید، مصرف مجدد کنید و به صرفه‌جویی بپردازید. یک بعد از ظهر را به جمع‌آوری زباله در اطراف محله اختصاص دهید. همیشه حقیقت را بگویید.

یک مثال دیگر این است که شریک زندگی خود را جلوی بچه‌ها بغل کنید و با او در آغوش بگذارید. این شراکت نشانگر یک رابطه صمیمی است که فرزندان شما از آن الگو می‌گیرند، از نظر ظاهری، احساسی و به نظر رسیدن یک رابطه صمیمانه. بنابراین، تعیین یک استاندارد برتری بسیار حائز اهمیت است.

به تفاوت‌های والدین احترام بگذارید. از روش‌های اصلی والدین خود برای تربیت فرزندان حمایت کنید، مگر اینکه این رویکرد خارج از مرزهای استاندارد باشد. انتقاد یا بحث با شریک زندگی‌تان به رابطه شما و احساس امنیت فرزندانتان آسیب زیادی وارد می‌کند.

۴- بهترین راه‌های تشویق را بشناسید

به طور متناسب از کار فرزندتان تشویق کنید. به جای اینکه به سادگی بگویید “خوب بودی”، سعی کنید در مورد اقدامات خاصی که انجام داده است، دقیق صحبت کنید. مثلاً می‌توانید بگویید: “بسیار خوب که صبور بودی و منتظر ماندی تا تماسم تمام شود و سپس خواسته‌ات را مطرح کردی.”

به عنوان والدین عالی، کارها و اقدامات مثبت را تشویق کنید. هر زمان که متوجه شدید که فرزندتان کار خوبی انجام داده است، به او بگویید که چه حس خوبی دارید. این روش بسیار خوبی برای تقویت رفتارهای مثبت است تا آنها با احتمال بیشتری به آن ادامه دهند.

درباره نقاط قوت فرزندانتان صحبت کنید. حقیقت این است که انتقادهای شنیده شده از دیگران قوی‌تر از اظهار نظرهای مستقیم است. با اینکه به فرزندتان اجازه دهید که شنیده کند که در حال تمجید و تعریف از وی در محضر پدربزرگ، مادربزرگ یا حتی عروسک‌هایشان هستید، احساس تشویق و خرسندی را برایش مؤثرتر می‌کنید و احساس خوب غرور را در وی تقویت می‌کنید.

۵- به خودت اعتماد کن

این چند کار ساده و حیاتی را انجام بده:

به خودت استراحت بده! والدین عالی خستگی را می‌فهمند. اضافه کاری در آشپزی زمانی که خیلی خسته‌ای، تبدیل شدن به والدین بد نمی‌شود.

به اطمینان دل خود اعتماد کنید؛ هیچ کس بهتر از شما فرزند خود را نمی‌شناسد. در مورد سلامت و رفاه آن‌ها از دلایل خود پیروی کنید. اگر فکر می‌کنید چیزی اشتباه است، احتمالاً حق با شماست.

فقط بگو نه. در مقابل تمایل به انجام تعهدات اضافی در محل کار یا تبدیل شدن به یک داوطلب دائمی در مدرسه فرزندتان مقاومت کنید. هرگز از گذراندن زمان بیشتر با فرزندانتان پشیمان نخواهید شد.

بی احترامی فرزندتان را نپذیرید. هرگز اجازه ندهید فرزندتان بی‌ادبی کند یا به شما یا هر کس دیگری حرف‌های آزاردهنده بزند. اگر چنین رفتاری از فرزندتان رخ داد، راسخ و بدون هیچ تردیدی بگویید که هیچ گونه بی احترامی را تحمل نمی‌کنید.

۶- آموزش مهارت‌های اجتماعی را فراموش نکنید

هر روز سوالاتی از فرزندانتان بپرسید! هنر گفتگو یک مهارت اجتماعی اساسی است، اما والدین اغلب از آموزش آن غافل هستند. با پرسیدن سوالاتی مانند “امروز چه چیزی در مدرسه برات جالب بود؟”، “در مهمانی چه تجربه‌هایی داشتی؟” یا “فردا بعد از ظهر کجا می‌خواهی بروی؟” با او در ماجراهای روزمره‌اش شریک شوید. یک پدر و مادر برجسته مهارت‌های ارتباطی را می‌آموزد.

شجاعت را به بچه‌ها آموزش دهید. به آن‌ها بگویید همیشه به نگاه چشمان یک فرد توجه کنند. برقراری تماس چشمی به کودک مردد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد و کمک می‌کند که هر کودکی قاطع‌تر و کمتر مورد آزار قرار گیرد. احساسات قوی فرزندتان را قبول کنید. وقتی بحران فرزندتان خاتمه یابد، از او بپرسید: “چطور احساس می‌کنی؟” سپس به آن‌ها گوش دهید. بحث کردن باعث می‌شود او راحت‌تر از یک عصبانیت خلاص شود.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب در مورد لایف استایل و سبک زندگی

۷- بچه‌های سپاسگزار تربیت کنید

نشان دهید که چگونه فرزندتان می‌تواند یک شهروند مسئول باشد. از طریق داوطلبی در جامعه، بچه‌ها احساس ارزشمندی به خود پیدا می‌کنند.

اگر قصد دارید در جمع پدر و مادران برجسته قرار بگیرید، نباید کودکانتان را بی‌انضباطی و رها کنید! به یاد داشته باشید: هر کودکی یک گنج است، اما هیچ کودکی مرکز جهان نیست. بنابراین، به فرزندانتان آموزش دهید.

درباره معنای خوب بودن با آن‌ها صحبت کنید. از ابتدا شروع کنید، به عنوان مثال وقتی داستان‌هایی را قبل از خواب برایشان می‌خوانید، از آن‌ها بپرسید که آیا شخصیت‌ها خوب یا بد بودند و دلیلشان را بررسی کنید.

به فرزندانتان توضیح دهید که چرا ارزش‌ها مهم هستند. پاسخ ساده می‌تواند این باشد: وقتی مهربان، سخاوتمند، صادق و محترم هستید، به دیگران احساس خوبی می‌دهید. مهم‌تر از همه، این باعث می‌شود که شما احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

۸- درباره طبخ غذا نگران نباشید

۸- درباره طبخ غذا نگران نباشید

۸- درباره طبخ غذا نگران نباشید

یک غذا را بارها و بارها ارائه دهید. اگر کودک شما از غذاهای جدید جلوگیری کرد، امید خود را از دست ندهید. ممکن است لازم باشد شش، هشت یا حتی ۱۰ بار دیگر آن را پیشنهاد کنید قبل از آنکه قطعی کنید که آیا آن را می‌پسندد یا نه. یک پدر و مادر برجسته، همه راه‌های تغذیه را از فرزندانشان نمی‌پذیرند.

از نزاع‌های غذایی خودداری کنید. یک کودک به طور طبیعی می‌داند که چقدر باید بخورد. اگر او از خوردن کامل غذا در بشقابش منصرف شد، به او فرصت بدهید. اطمینان حاصل کنید که از گرسنگی نمی‌میرند!

هر روز حداقل یک وعده غذایی را به صورت خانوادگی میل کنید. نشستن با هم به میز غذا راهی آرام برای برقراری ارتباط است – زمانی برای به اشتراک گذاشتن اخبار خوشحال کننده، گپ زدن درباره روز یا گذاشتن یک جوک احمق. همچنین این به کودکان کمک می‌کند که عادات غذایی سالم را در زندگی خود شکل دهند.

به فرزندان خود اجازه دهید تا غذا را انتخاب کنند. هفته‌ای یک بار به فرزندانتان اجازه دهید که شام را انتخاب کنند و برایشان بپزید.

۹- همیشه بگو “دوستت دارم”

باید فرزندان خود را به یکسان دوست داشته باشید، اما به هر کدام به شکل خاص و منحصر به فردی نگریسته شود. آن‌ها افرادی منحصر به فرد هستند. یک پدر و مادر برجسته می‌فهمد چطور با هر یک از فرزندانش رفتار کند.

هر زمان که لازم باشد، بگویید “دوستت دارم”. شما نمی‌توانید فقط با کلمات خیلی محبت آمیز و لبخندهای زیاد، یک کودک را پرورش دهید. به خاطر داشته باشید که مادربزرگ‌ها همیشه این را می‌گویند. بچه‌ها مال شما نیستند، فقط برای مدتی به شما وام داده می‌شوند. در این سال‌های کوتاه، تمام تلاش خود را بکنید تا به فرزندتان کمک کنید که به عنوان یک فرد خوب رشد کند. این هدف یک پدر و مادر برجسته است!

لحظات را از زندگی لذت ببرید! بودن پدر و مادر شاید پرفشارترین شغل دنیا باشد. خانه شما شلوغ است، لباس‌ها انباشته شده‌اند و همه‌چیز گاهی به هم ریخته است. اما با این حال، با خنده فرزندانتان تمام کوشش خود را بکنید تا لحظات لذت‌بخشی را تجربه کنید!

۱۰- تقویت قدرت مغز و فعالیت بدنی

۱۰- تقویت قدرت مغز و فعالیت بدنی

۱۰- تقویت قدرت مغز و فعالیت بدنی

به فرزندتان بیاموزید که امضا کند. اینکه کودک نمی‌تواند حرف بزند به این معنی نیست که نخواهد داشت که چیزهای زیادی برای اعلام داشته باشد. نمادهای ساده می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید که فرزندتان به چه چیزهایی نیاز دارد و حتی قبل از اینکه بتواند کلمات را به کار ببرد، این یک راه بسیار خوب برای کاهش ناراحتی است.

تحقیقات مکرراً نشان داده است که کودکانی که تلویزیون در اتاق خواب خود دارند، وزن بیشتری دارند، کمتر می‌خوابند، نمرات پایین‌تری دارند و در مهارت‌های اجتماعی ضعیف‌تر هستند. آن‌ها را از اتاق خود بیرون بکشید و طبیعت را به آن‌ها نمایش دهید.

کودکان را به حرکت تشویق کنید. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که رشد مغز در کودکان خردسال ممکن است با سطح فعالیت آن‌ها مرتبط باشد. نوزاد خود را چندین بار در طول روز روی شکمش قرار دهید، به فرزندتان اجازه دهید که پیاده‌روی کند به جای سوار شدن در کالسکه، و فرصت‌هایی را برای کودک بزرگتر خود ایجاد کنید تا به اندازه کافی ورزش کنند.

۱۱- به سلامتی کودک اهمیت بدهید

به حرف‌های احمقانه توجه نکنید! فرزندانتان را واکسینه کنید. شیوع بیماری‌های مانند سرخک و دیگر بیماری‌ها همچنان در کشور ما و سراسر جهان وجود دارد.

از لبخند کودکان با مسواک زدن محافظت کنید! تشویق کودک به استفاده از مسواک با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز، به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

مراقب ایمنی فرزندتان باشید. خانه خود را به طور کامل محافظت کنید و هرگز کودک زیر ۵ سال را به تنهایی در وان و حمام نگذارید. اطمینان حاصل کنید که صندلی‌های ماشین به درستی نصب شده‌اند و اصرار داشته باشید که کودکتان هنگام دوچرخه‌سواری یا اسکوتر از کلاه ایمنی استفاده کند. یک پدر و مادر برجسته همیشه احتیاط می‌کنند.

به حرف پزشک گوش کنید! اگر پزشک اطفال فکر می‌کند که تب کودک شما ناشی از یک ویروس است، به دنبال آنتی بیوتیک نپردازید. بهترین درمان ممکن است استراحت، مایعات زیاد و کمی همراهی باشد. تجویز آنتی بیوتیک بیش از حد می‌تواند مشکلات پزشکی را برای کودک شما ایجاد کند.

ضد آفتاب را در کنار خمیر دندان کودک خود نگه دارید. از آن به عنوان بخشی از روتین صبحگاهی استفاده کنید و سعی کنید به همان اندازه که به مسواک زدن دندان‌هایشان اهمیت می‌دهید، ضد آفتاب را بر روی پوستشان بزنید.

کودک خود را به گونه‌ای بخوابانید که آرامش داشته باشد اما همچنان بیدار باشد. این به کودک شما کمک می‌کند تا خودش را در خواب آرام کند و از مشکلات قبل از خواب جلوگیری کند.

منبع :دی جی کالا مگ 

امتیاز

سبک زندگی

تربیت کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *