زاها حدید: طراحی‌های خلاقانه و منحصر به فرد در دنیای جواهرات

زاها حدید: طراحی‌های خلاقانه و منحصر به فرد در دنیای جواهرات

زاها حدید: طراحی‌های خلاقانه و منحصر به فرد در دنیای جواهرات


طراحی جواهرات یکی از هنرهای قدیمی و فراگیر در تاریخ بشر است. از زمان ‌های تمدن باستان تا امروز، جواهرات همواره جزو اشیاء پرافتخار و مورد علاقه بشر بوده‌ است. طراحی یک جواهر از آغاز تا پایان، یک فرایند سخت و هنرمندانه است که هر جزئی از آن باید با دقت و حساسیت بیشتری طراحی و ساخته شود.

تولید یک جواهر شامل مراحل مختلفی است. از ایده‌پردازی و طراحی اولیه، انتخاب مواد و سنگ‌های قیمتی، تا ساخت و پالیش نهایی، هر مرحله دقت و تجربه طراح را می‌طلبد. هر قطعه جواهر می‌تواند داستانی منحصر به ‌فرد و با شخصیت خاص خود را نشان دهد.

در این مقاله از سایت مجله به بررسی طرح های زاها حدید در دنیای جواهرات و شخصیت او پرداختیم با ما همراه باشید.

زاها حدید کیست؟

تصویر زاها حدید

تصویر زاها حدید

زاها حدید (Zaha Hadid)، در عرصه‌ی معماری و طراحی جهان معروف و فوق‌العاده است. او در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد (عراق) متولد شد و در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۶ در لندن (انگلستان) درگذشت. زاها حدید به عنوان اولین زنی که جایزه Pritzker را دریافت کرد، تاریخ روزمره را تغییر داد و یکی از تأثیرگذارترین طراحان جهان شد.

او به طراحی ساختمان‌ های فراگیر و خلاق با استفاده از فرم‌ های غیرمعمول و تکنولوژی روز، شهرت دارد. طرح‌های زاها حدید از خطوط بسیار پیچیده‌ای تشکیل شده‌اند که به آثارش جرأت می‌بخشد. او برای طراحی کارهایی همچون موزه ‌ها، ساختمان‌ های خدماتی، پل‌ها، مراکز فرهنگی، جواهرات و محصولات دیزاین نیز شناخته شده است.

از جمله آثار بزرگ زاها حدید می‌توان به پل Serpentine Sackler در لندن، The Riverside Museum در گلاسکو، Guangzhou Opera House در چین و Heydar Aliyev Centre در باکو اشاره کرد. طرح‌ های او تأثیر بسیاری در جهان معماری و طراحی گذاشته است و او به عنوان یکی از برترین معماران و طراحان جواهرات در جهان شناخته می‌شود.

طرح های زاها حدید در دنیای جواهرات را بشناسید

به دلیل تعامل زاها حدید با دنیای معماری و همکاری با برند لوکس سوئیسی Caspita، یک انگشتر زیبا به نام Skein ساخته شد. این انگشتر ساختار سلولی طبیعی دارد که از لایه ‌های نازکی تشکیل شده است که به یکدیگر چسبیده ‌اند. هر لایه از یک شبکه توری تشکیل شده است که از اجتماع هندسه‌های سلولی به دست می‌آید. این انگشتر از طلای سیاه، سرخ، سفید یا زرد ساخته شده و در طرح آن از مدل ‌هایی با الماس و بدون الماس استفاده شده است. علاوه بر این، زاها حدید یک دستبند با ساختار سلولی مشابه ، در موجودات زنده طراحی کرده است، که توانایی و هنر بی‌نظیر برند Caspita را به نمایش می‌گذارد. صیقل دادن این دستبند نیز بیش از ۳۰۰ ساعت زمان برده است تا جزییات چالش برانگیز آن به خوبی به رخ بیاید.

جواهراتی که توسط زاها حدید طراحی شده‌اند، نتیجه‌ی الهام گیری از ساختمان‌های بزرگی هستند که قبلاً توسط او طراحی شده‌اند. این جواهرات نه تنها نمایانگر تخیل و هنر در طراحی جواهرات هستند، بلکه انعطاف‌پذیری در تبدیل ایده‌های یک ساختمان ضخیم به قطعات جواهر ظریف است.

در نمایشگاهی که برای عرضه این مجموعه برگزار شده ، از ساختمان‌های ونگ جینگ سوهو در پکن الهام گرفته شده است. این ساختمان‌ها سازه‌ هایی با انحنای نا متقارن هستند و همین الگوی طراحی سه بعدی در جواهرات نیز به کار رفته است. این اقدامات نشان از توانایی زاها حدید در انتقال زیبایی ساختمان به آثار هنری جواهرسازی دارد و صنعت جواهرات را به یک سطح جدید از خلاقیت و زیبایی می‌برد.

در نمایشگاه برجسته بازل ورلد امسال، مجموعه جواهرات جدید زاها حدید به نمایش گذاشته شد. با وجود مرگ ناگهانی این هنرمند، این مجموعه به عنوان آخرین پروژه‌ای که او تکمیل کرده ، مورد توجه قرار گرفته است. این مجموعه شامل پنج انگشتر و سه دستبند و النگو است، که با الهام از ساختمان‌های بزرگی که زاها حدید قبلاً طراحی کرده ، طراحی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:معرفی معروف ترین طراحان جواهرات دنیا

۷ مورد از تصاویر جواهرات با طراحی زاها حدید

طرح 1

طرح ۱

طرح 2

طرح ۲

مجموعه جواهرات گلیس برای سواروسکی به الهام از اشکال و فرم‌های موجود در طبیعت طراحی شده‌اند. این جواهرات با استفاده از رزین به شکل درخشان در آمده و با استفاده از کریستال‌های سواروسکی ساخته شده‌اند. طراحی‌های آنها ارگونومیک است و به راحتی با حرکات بدن و دست همگام می‌شوند.

طرح 3

طرح ۳

طرح 4

طرح ۴

طرح 5

طرح ۵

طرح 6

طرح ۶

در این مجموعه جواهرات، زاها حدید با برند معروف سوئیسی کاسپیتا همکاری کرده و انگشتر طلا و الماس اسکین برای این برند طراحی کرده است. در این جواهرات، از مشبک کاری، خاتم کاری، سنگ‌های قیمتی و بافت طلا استفاده شده. این همکاری باعث شده تا جواهرات این مجموعه به ترکیبی زیبا از الماس و طلا با کیفیت بالا تبدیل شوند.

طرح 7

طرح ۷

در آخر زاها حدید یکی از موفق ترین و برجسته ترین زنان جهان به شمار میرود که آثار مشهوری از خود به جای گزاشته و میتوانیم پشتکار و طرح های او را به عنوان الگو قرار دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد لطفا نظر خود را در مورد طرح های زاها حدید کامنت کنید.

 

 

 

 

 

 

امتیاز

طلا و جواهر

دنیای جواهرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *