اکفراسیس و تصویرسازی: ریشه‌ های نسبت کلمه و تصویر

اکفراسیس و تصویرسازی: ریشه‌ های نسبت کلمه و تصویر

اکفراسیس و تصویرسازی: ریشه‌ های نسبت کلمه و تصویر


در این مقاله از سایت مجله ، می‌خواهیم به بررسی دو مفهوم اکفراسیس و تصویر سازی که در حوزه هنر و ارتباطات نقش مهمی دارند، بپردازیم.اگر علاقه مند به این مبحث هستید مقاله ما را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

اکفراسیس چیست؟

اکفراسیس چیست؟

اکفراسیس چیست؟

اکفراسیس به معنای استفاده از کلام و کلمه برای تاثیرگذاری بر مخاطبان است. در واقع، اکفراسیس یک فن هنری است، که فرد با استفاده از کلام، مخاطبان را متقاعد و تحت تاثیر قرار می ‌دهد. این فن در گذشته تاثیر قوی ‌ای بر هنر داشته و امروزه برای تاثیر گذاری در موضوعات مختلف مانند سیاست، فروش، تبلیغات، دعوت به عمل و… استفاده می‌ شود. ریشه اصطلاح اکفراسیس از رومی ‌ها گرفته شده و یکی از مهارت ‌های سخنوری توانمند محسوب می‌شود.اکفراسیس به معنای ارائه نسخه ‌ای توصیفی از یک تصویر است، که در سطوح بالا سخنران ماهر به دیانوز (Dianose ) می‌رسد. این به این معنی است، که در این سطح، فاصله بین صاحب کلام و مخاطب تقریباً برطرف می ‌شود. اکفراسیس در داستان ‌سرایی و نوشتن در ادبیات، به ویژه ادبیات غربی، نقش مهمی دارد. مثال ‌های بارز از اکفراسیس را می‌توان در کمدی الهی دانته و نمایشنامه طوفان شکسپیر مشاهده کرد. همچنین، در ادبیات فارسی می‌توان شاهنامه حکیم بزرگ فردوسی را به عنوان نمونه بارزی از اکفراسیس نام برد.

تصویر سازی چیست؟

تصویر سازی به معنای استفاده از تصاویر و گرافیک برای ارسال پیام و اطلاعات است. در واقع، تصویر سازی از طریق تصاویر و نمودار ها، اطلاعات را به صورت بصری برای مخاطبان نمایش می ‌دهد. این هنر امروزه نیز در بخش ‌های مختلفی مانند طراحی وب، تبلیغات، کتاب ‌های داستانی و آموزشی و غیره برای انتقال پیام استفاده می‌شود.

ارتباط تصویرسازی و اکفراسیس

ارتباط تصویرسازی و اکفراسیس

ارتباط تصویرسازی و اکفراسیس

در مباحث مرتبط با رابطه کلمه و تصویر، در گذشته مشکل اصلی در هنر های تجسمی، به خصوص تصویر سازی و نقاشی، این بود که بیشتر تحت تأثیر اکفراسیس قرار داشتند. به عبارت دیگر، تصویر سازی به معنای “تصویر کشیدن صرفاً براساس نوشته ‌ها و کلمات” بود و هنرمندان با تکیه بر روایت‌ های تاریخی، رویداد های مهم و داستان ‌های نویسندگان و شعرا، آثار خود را خلق می‌کردند و خلاقیت و احساس مستقل خود در خلق آثار نداشتند. اما هنرمندانی مانند “مانه” و “فلوبر” که از پیشگامان هنر و ادبیات مدرن به حساب می‌آیند، یک رویکرد نوین به رابطه کلمه و ادبیات ارائه دادند. این دیدگاه نو، در واقع واکنشی به همان بحران هویتی در هنر های تجسمی و ادبیات بود. در این دیدگاه نو، کلمه باید رمز ها و خیالات تصویر را از خود دور کرد، و نقاشی و تصویر سازی نیز باید از آلودگی کلمات و روایات پاک شوند. به عبارت دیگر، مانه بود که نخستین تصویر سازی و نقاشی را که قبلاً تحت تسلط ادبیات به‌ صورت سنتی بودند، از چارچوب ادبیات نجات داد و به آن‌ها هویتی مستقل از کلمه و زبان اعطا کرد.تا قبل از این، شغل نقاشی همیشه به مرتبه و ارزش شاعران و نویسندگان نمی‌رسید و در دوران هنر مدرن، تصویر از قید کلمه آزاد شد. ارتباط بین اکفراسیس و تصویر سازی در استفاده از زبان قرار دارد. در اکفراسیس، زبان کلام برای انتقال پیام استفاده می‌شود، در حالی که در تصویر سازی، زبان بصری به معنی تصاویر و گرافیک استفاده می‌شود. در اصل، اکفراسیس و هنر تصویر سازی می‌توانند به عنوان مفاهیم معکوس یکدیگر در نظر گرفت شوند. در گذشته، هنر تصویر سازی تحت تسلط اکفراسیس بود، اما بعد ها از این تسلط آزاد شده و به یک هنر مستقل و پویا تبدیل شد.

منبع:cgie.org.ir

سخن پایانی

در نهایت، هر دو مفهوم اکفراسیس و هنر تصویرسازی به عنوان مفاهیم بنیادی و حائز اهمیت در حوزه هنر ملاک‌گذاری می‌شوند و یک جایگاه ویژه‌ای دارند.سپاسگذاریم که ماه همراه بودیدامیدواریم که مطالب برایتان مفید واقع شده باشد.

امتیاز

دانستنی هافرهنگ و هنر

اکفراسیس و تصویرسازی: ریشه‌ های نسبت کلمه و تصویرتصویر سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *