تکنیک های مشاوره فردی چیست؟ ۶ روش که باید بشناسید

تکنیک های مشاوره فردی چیست؟ ۶ روش که باید بشناسید

تکنیک های مشاوره فردی چیست؟ ۶ روش که باید بشناسید


مشاوره فردی یک فرایند است، که شما در آن به صورت یک به یک با درمانگر یا متخصص سلامت روان در یک محیط امن صحبت می‌کنید. این نوع مشاوره به شما اجازه می‌دهد، تا به شناخت عواطف، باورها و رفتارهای خود بپردازید، خاطرات چالش ‌برانگیز یا تاثیرگذار را مورد بررسی قرار دهید، جنبه‌ هایی از زندگی خود را که می‌خواهید تغییر دهید؛ شناسایی کنید، بهتر خود و دیگران را درک کنید، اهداف شخصی داشته باشید و به سوی تغییرات مطلوب پیش بروید. مشاوره فردی با استفاده از روش ‌های مختلفی انجام می‌شود و هر یک از این روش‌ ها مزایا و خصوصیات خاص خود را دارند. برای اطلاعات بیشتر درباره تکنیک ‌های مشاوره فردی، در این مقاله از سایت مجله همراه ما باشید.

هدف از مشاوره فردی چیست؟

هدف از مشاوره فردی چیست؟

هدف از مشاوره فردی چیست؟

هدف اصلی از مشاوره فردی، حل مسئله‌ای است، که شما را به مراجعه به درمانگر وادار کرده است. این نوع مشاوره دارای مزایای فراوانی است. به عنوان مثال، به شما کمک می‌کند تا ابزار های عاطفی لازم را برای شکستن الگو های ذهنی مخرب و افکار و رفتار های آسیب ‌رسان بدست آورید. همچنین، مهارت ‌های مقابله را برای استفاده در موقعیت ‌های چالش ‌برانگیز زندگی یاد می ‌دهد.مسائلی که ممکن است، در جستجوی راه ‌حل به درمانگر مراجعه کنید، شامل استرس ناشی از ارتباط با دیگران، بیکاری، بیماری، افسردگی و اضطراب ناشی از دست دادن عزیزان، اعتیاد و مشکلات مربوط به محل کار، مدرسه یا خانه است. علاوه بر این، در صورت بروز اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی یا فوبیا، نیاز به کمک حرفه‌ای وجود دارد.

هر جلسه مشاوره فردی معمولاً بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه وقت میبرد و تعداد و مدت زمان مراجعه به روانشناس و درمان به طور قابل توجهی به نیاز ها، اهداف و پیشرفت شما وابسته است. برخی از نگرانی‌ ها به راحتی در طی روز های چندین جلسه درمان کوتاه‌ مدت حل می ‌شوند، در حالی که برای مشکلات پیچیده‌تر، نیاز به درمان طولانی ‌مدت و بیشتر دارند.

رایج ترین تکنیک های مشاوره فردی چیست؟

رایج ترین تکنیک های مشاوره فردی چیست؟

رایج ترین تکنیک های مشاوره فردی چیست؟

در حرفه مشاوره، رویکرد های متعددی برای درمان وجود دارد؛ که به متخصصان این حوزه این امکان را می‌دهد ،تا رویکرد مناسبی را براساس نیاز های شما انتخاب کنند. فرآیند تصمیم ‌گیری درباره بهترین نوع درمان پیچیده و حائز اهمیت است و نیازمند بررسی فاکتور های متعددی است. برای مثال، تاریخچه شخصی شما یا تجربه روانشناس ممکن است، بر تصمیم‌گیری درباره رویکرد درمانی مناسب برای شما تأثیر بگذارد.

در مشاوره فردی، رویکرد یکپارچه ‌ای وجود ندارد؛ بلکه وظیفه روانشناس است، که بهترین استراتژی درمانی را برای شرایط منحصر به‌ فرد شما تعیین و به کار گیرد. بنابراین، روانشناس باید با انواع روش ‌های درمانی آشنا باشد، تا بتواند خدمات بهتری به شما ارائه دهد.تکنیک ‌های مشاوره فردی از رویکرد های گوناگونی برای حل مسائل مرتبط با سلامت روان استفاده می‌کنند. این رویکرد ها شامل موارد زیر هستند:

شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) یک روش گفت‌گو درمانی است، که به شما کمک می‌کند تا با تغییر رفتار و افکار خود، مشکلتان را مدیریت کنید. از CBT اغلب برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می ‌شود، اما می‌تواند برای سایر مشکلات نیز مفید باشد، از جمله اختلال دوقطبی، اختلال پانیک و مشکلات خوابCBT. بر این اصل تأکید دارد که افکار، احساسات و رفتار های شما با یکدیگر مرتبط هستند و افکار و احساسات منفی می‌توانند شما را در یک الگوی منفی گیر اندازند. در واقع، CBT به شما می ‌آموزد، که چگونه این الگو های منفی را تغییر داده و احساس بهتری تجربه کنید. در مقابل سایر روش ‌های گفت‌گو درمانی، CBT بر خلاف تمرکز بر مسائل گذشته، بر مشکلات فعلی شما تمرکز دارد.

 رفتار درمانی دیالیتیکی

رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) یک روش گفتگو درمانی یا درمان شناختی رفتاری است، که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود. هدف DBT این است؛ که به شما کمک کند، تا احساسات دشوار خود را درک کنید و بپذیرید، مهارت ‌های کنترل احساسات را بیاموزید و بتوانید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.درمان شناختی رفتاری به شما می‌آموزد، که روش‌ های غیر مفید تفکر و رفتار خود را تغییر دهید. رفتاردرمانی دیالکتیکی نیز همین کار را انجام می‌دهد، اما تمرکز آن بر پذیرش اینکه شما چه کسی هستید است، در حالی که در DBT بیشتر بر تمرکز به آینده و اتکا به زمان حال تأکید دارد.بر اساس تحقیقات، DBT برای مقابله با مشکلاتی مانند خود آزاری، خودکشی و افسردگی مفید است. این روش درمانی برای افرادی که تمایل به ایجاد تغییرات مثبت دارند و می‌توانند روی زمان حال و آینده بیشتر تمرکز کنند، گزینه‌ ای مناسب است.

روان درمانی بین فردی(IPT)

روان ‌درمانی بین ‌فردی (IPT) یکی از تکنیک‌ های مشاوره فردی است، که متمرکز بر بهبود عملکرد بین‌ فردی و کاهش علائم تمرکز آن است. IPT به جای مسائل دوران کودکی، به مشکلات و روابط فعلی می ‌پردازد. مواردی که IPT به آنها می‌ پردازد عبارتند از: درگیری در روابط بالقوه عامل تنش و ناراحتی، تغییرات زندگی (مثل از دست دادن شغل) که بر احساسات نسبت به خود و دیگران تأثیر می‌گذارد، اندوه و فقدان، مشکل در شروع رابطه یا حفظ آن. IPT اغلب در مرحله حاد افسردگی اساسی استفاده می ‌شود، اما می‌تواند به عنوان یک درمان نگهدارنده برای جلوگیری از عود بیماری نیز مفید باشد. همچنین، درمان اضطراب، پرخوری عصبی، خستگی مزمن و اختلالات خلقی مانند اختلال دوقطبی نیز می ‌تواند با استفاده از IPT مدیریت شود. IPT گزینه مناسبی برای درمان بیماران در همه رده‌ های سنی از نوجوانی تا سالمندی است و هم در ترکیب با دارو ها و هم به طور مستقل مؤثر است.

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) یک روش روان ‌درمانی است، که به شما کمک می‌کند، تمرکز خود را بر لحظه حال نگه دارید و افکار و احساسات خود را بدون قضاوت پذیرفته و قبول کنید.هدف ACT این است، که به جای تمرکز بر احساسات منفی، انرژی خود را برای درمان معطوف کنید. در این روش، با همکاری یک متخصص سلامت روان، مکانیسم ‌های مقابله ‌ای که به طور خاص برای موقعیت شما طراحی شده ‌اند را انتخاب کرده و آن‌ها را برای مدیریت تجربیات چالش‌ برانگیز در زندگیتان استفاده می‌کنید.درمان ACT تمرکز خود را بر پذیرش تجارب زندگی در زمان وقوع، بدون ارزیابی یا تلاش برای تغییر آن‌ها، قرار می ‌دهد. این مهارت با تمرینات ذهن ‌آگاهی تقویت می ‌شود و شما را ترغیب می‌کند با تجارب دشوار رابطه ‌ای جدید و متعهد ‌تر برقرار کنید. این عملکرد می‌تواند شما را از افکار منفی وسواسی آزاد کرده و به تجربه آرامش بیشتری برساند.

درمان هیجان مدار (EFT)

درمان هیجان ‌مدار (EFT) می‌تواند برای شما مفید باشد، اگر تصمیم دارید احساسات خود را به قدری سرکوب کنید که سلامتی ‌تان در معرض خطر قرار بگیرد. EFT بر این اصول تأکید می‌کند:

  1. عدم آگاهی عاطفی مضر است.
  2. اجتناب از احساسات ممکن است منجر به پیامدهای منفی در زندگی شود.
  3. مدت زمان طولانی نادیده گرفتن احساسات یا اجتناب از واکنش احساسی می‌تواند توانایی پردازش آن‌ها را تغییر دهد.

متخصص سلامت روان می‌تواند با تمرکز بر EFT به شما کمک کند، تا احساسات خود را آگاه شوید و آن‌ها را درک کنید. در واقع، درمانگر به شما راهکار های مقابله با احساسات و مدیریت آن‌ها را آموزش می‌دهد.

روان درمانی پویشی

رواندرمانی پویشی، یک نوع گفتگو درمانی است، که به شما کمک می‌کند برای کسب مهارت‌ های لازم برای حل مشکلات، درباره آنها صحبت کنید. روان درمانی پویشی به شما کمک می‌کند کیفیت زندگی‌تان را با درک بهتر احساسات و افکارتان بهبود بخشید. این روش معمولا بر روابط و درک افکار و احساساتی تمرکز دارد ،که شما ممکن است از رویارویی با آنها اجتناب کرده باشید و برای درمان آن نیاز به مدت طولانی‌تری دارد.

منبع:درمانکده

سخن آخر

سلامت روانی، یک حالت از بهزیستی روانی است، که به شما قدرت می‌ دهد تا با استرس‌ های زندگی مقابله کنید، توانایی ‌های خود را درک کنید، یاد بگیرید، عملکرد خوبی داشته باشید و در جامعه مشارکت کنید. سلامت روانی یک حق اساسی انسانی است و برای توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد.اگر با مشکلی روبه‌رو هستید که سلامت روانی‌تان را تحت تأثیر قرار داده است، بهتر است به روانشناس یا درمانگر مراجعه کنید. درمانگر می‌تواند از طریق مشاوره فردی به شما راه حل ‌هایی برای حل مشکلاتتان ارائه دهد. مشاوره فردی یک شکل خاص از درمان است، که در آن مشاور تمرکز خود را فقط بر روی یک نفر قرار می‌دهد.سپاسگذاریم که با ما همراه بودید امیدواریم که مطالب برایتان مفید واقع شده باشد.

امتیاز

روانشناسیسلامت

تکنیک های مشاوره فردی چیست؟ ۶ روش که باید بشناسیدرایج ترین تکنیک های مشاوره فردی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *