۱۸ سنت فرهنگی جالب در سراسر جهان

18 سنت فرهنگی جالب در سراسر جهان

18 سنت فرهنگی جالب در سراسر جهان


فهرست محتوا

هر جامعه‌ای از رسوم فرهنگی خاص خود برخوردار است که تراث آن جامعه را تشکیل می‌دهند و آن را از جوامع دیگر تمیز می‌کنند. با این حال برخی از افراد، به ویژه آنهایی که به یک کشور خارجی می‌روند؛ انتظار دارند که از مردم محلی همانند آنها رفتار کنند.

رسوم فرهنگی مانند زبان، جزء تراث افراد محسوب می‌شوند که در وجود مردمان آن رونق می‌یابند. در واقع اینها عملکردها و باورهایی هستند که از همان زمان بدست آمدن انسان به او آموزش داده می‌شوند. به همین دلیل مردم یک کشور نباید فکر کنند که رفتارهای منطقی و مؤدب، حالات چهره، حرکات دست و سایر رسوم فرهنگی که در کشور خودشان معمول و قابل قبول است؛ در کشورهای دیگر نیز قابل پذیرش باشد.

برای اینکه وقتی در یک کشور خارجی بازدید می‌کنید، هرگونه رفتاری که به عنوان بی احترامی تلقی شود انجام ندهید، باید با برخی از آداب و رسوم محلی در کشورهای مختلف جهان آشنا شوید. بنابراین بهتر است این لیست جامع از آداب و رسوم منحصر به فرد در چهار گوشه دنیا را مطالعه کنید.

 

۱٫ گل هایی که به یک فرد روس می‌دهید را با دقت انتخاب کنید.

اگر یک دوست یا همکار روس دارید و قصد دارید به او هدیه ای بدهید، باید مراقب نوع گلی باشید که انتخاب می‌کنید. اجتناب کنید از هدیه دادن گل هایی با رنگ زرد؛ زیرا در فرهنگ روسیه، این رنگ به پایان یک رابطه یا فریب اشاره می‌کند. همچنین، اهدای گل میخک قرمز نیز مناسب نیست؛ زیرا در این کشور، این گل به جانبازانی که در جنگ جان سالم به در برده‌اند اهدا می‌شود و استفاده از آن در قبرستان‌ها بسیار رایج است.

بیشتر بدانید :سبک زندگی اسلامی چیست ؟ 

۲٫ مراقب هدایا به همکاران چینی خود باشید

2. مراقب هدایا به همکاران چینی خود باشید

2. مراقب هدایا به همکاران چینی خود باشید

اگرچه چین در مسیر توسعه و باز شدن به جهان قرار گرفته است، اما سنت‌ها و فرهنگ آن کشور همچنان بسیار ارزشمند است. چین یکی از باستانی‌ترین تمدن‌های جهان است و به همین دلیل، سنت‌های فرهنگی آن با هزاران سال تکامل یافته‌اند و از نسل به نسل منتقل شده‌اند.

اغلب چینی‌ها باورهای خرافی دارند و به اشیاء مختلف معانی متفاوتی نسبت می‌دهند. بنابراین، وقتی قصد دارید به دوست چینی خود هدیه ای بدهید، باید دقت کنید و از هدیه دادن گل‌های سفید خودداری کنید؛ زیرا در فرهنگ چین، این گل‌ها با ارواح و مرگ در ارتباط است.

البته باید توجه داشت که گل‌های سفید در فرهنگ آمریکا، نماد بی گناهی و پاکی هستند. همچنین بهتر است از هدیه دادن گل‌هایی با ساقه‌های خاردار نیز خودداری کنید. در ضمن، تعدادی از چیزهایی که به چینی‌ها هدیه مناسبی نمی‌باشند عبارتند از:

– ساعت: اهدای ساعت به چینی‌ها به معنی تشییع جنازه است و ارسال ساعت به صورت sòng zhōng در زبان چینی نوشته می‌شود. همچنین، ساعت به معنی زمانی است که به پایان می‌رسد و ممکن است رابطه یا زندگی به پایان برسد.

– دستمال گردن: تلفظ دستمال گردن در زبان چینی شبیه به عبارتی است که وداع رفتن را بیان می‌کند.

– چتر: اهدای چتر به چینی‌ها نشانه انحراف و پایان رابطه است. در صورتی که به دوست چینی‌تان چتری هدیه می‌دهید، باید آن را پس بگیرید.

– هدایایی که در قالب ست چهار قلم ارائه می‌شوند: عدد ۴ در فرهنگ چین با مرگ در ارتباط است.

– صندل یا کفش خیس: این هدیه نشانه جدایی و جدا شدن می‌باشد.

– کلاه سبز: در بسیاری از فرهنگ‌ها، رنگ سبز نماد خوش شانسی و ثروت است.

۳٫ مردم همه کشورها در مورد وقت شناسی مثل هم فکر نمی‌کنند

ارزش وقت شناسی در کشورهای مختلف به صورت متفاوت است. در ونزوئلا، تاخیر به عنوان یک موضوع طبیعی و قابل قبول در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین، اگر به دعوت شام با تاخیر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برسید، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. در واقع، برای ونزوئلایی‌ها، زود رسیدن به معنای بیش از حد مشتاق یا حریص بودن است. اما مردم آمریکا، مانند ساکنان آلمان، کره جنوبی و ژاپن، به وقت شناسی بسیار اهمیت می‌دهند.

به طور جالب، در مالزی، تاخیر ۵ دقیقه (که ممکن است تا ۶۰ دقیقه هم برود) قابل قبول است و نیازی به عذرخواهی نیست. همچنین، در مراکش، ملاقات در زمان دقیق کاملاً بی‌معنی است؛ زیرا یک ساعت تا یک روز تاخیر هم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. چینی‌ها نیز تاخیر ۱۰ دقیقه را بلامانع می‌دانند، در حالی که مکزیکی‌ها و یونانی‌ها در صورت ۳۰ دقیقه تاخیر، به عذر شما نیاز خواهند داشت.

بیشتر بدانید : سبک زندگی مینیمال چیست ؟ 

۴٫ به آداب میز غذا در نروژ توجه کنید

4. به آداب میز غذا در نروژ توجه کنید

4. به آداب میز غذا در نروژ توجه کنید

در برخی از فرهنگ‌ها، خوردن غذا با دست خالی قابل قبول است. اما در اکثر کشورها باید آداب و رسوم صرف غذا رعایت شود و باید از وسایلی مانند قاشق و چنگال، چاقو چینی و کارد استفاده کرد. قبل از سفر به نروژ حتماً باید نحوه صرف غذا با کارد و چنگال را یاد بگیرید؛ زیرا در این کشور اسکاندیناوی، حتی ساندویچ نیز با استفاده از کارد و چنگال خورده می‌شود.

۵٫ در هلند و چین، به کسی اشیای تیز نوک ندهید

آداب و رسوم فرهنگی کشورهای هلند و چین بسیار متفاوت هستند؛ اما در یک مورد با هم توافق دارند و آن قبول نکردن هدایای تیز نوک مانند قیچی و چاقوی آشپزخانه است. به یاد داشته باشید که هدیه دادن اشیای تیز نوک به دوستان و همکاران در هلند و چین، بسیار غیرقابل قبول است. اشیای تیز نوک از دید هلندی‌ها یک نوع هدیه نامطلوب محسوب می‌شوند؛ در حالیکه برای چینی‌ها به معنی پایان یا قطع رابطه هستند.

۶٫ در یونان به گونه‌ای دیگر با از دست دادن دندان برخورد می‌شود

در بسیاری از فرهنگ‌ها، به کودکان توصیه می‌شود دندان‌های شیری خود را زیر بالش قرار دهند تا جانور پری دندان، دندان افتاده را برداشت کرده و در عوض سکه بگذارد. اما به بچه‌های یونانی‌ها گفته می‌شود که دندان‌های شیری‌شان را روی پشت بام خانه خود قرار دهند. این رسم فرهنگی در این کشور به معنای داشتن دندان‌های سالم برای فرزندان و خوشبختی برای خانواده است.

۷٫ ضربه زدن کیک بر روی چهره در جشن تولد مکزیکی‌ها یک رسم است

در فیلم‌های اکشن و انیمیشن، ضربه زدن به کیک تولد فرد بر روی چهره‌اش یک روش برای خنده دار کردن حضار است. برخی افراد این عمل را به عنوان یک شوخی می‌بینند، در حالی که برخی دیگر از آن ناراحت و عصبانی می‌شوند. اما در مکزیک، این عمل یک سنت فرهنگی است و هیچ دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد.

در واقع، این عمل دارای آداب و رسوم خاص خود است؛ کیک به صورت مجللی آورده می‌شود و در روی فرد ضربه زده می‌شود. سپس مهمانان آهنگ “تولدت مبارک” را می‌خوانند و شمع‌ها خاموش می‌شوند. در این هنگام، فرد یک قطعه از کیک را بریده و به عنوان تصویری از چهره‌اش روی کیک، به یک نفر داده می‌شود.

۸٫ سعی نکنید در ترکیه حساب خود را پرداخت کنید

در برخی از فرهنگ‌ها، پرداخت قسمتی از هزینه غذا، حتی اگر ناهار یا شام به افتخار شما سرو شده باشد، قابل قبول است؛ اما در ترکیه، این اقدام مورد تایید قرار نمی‌گیرد. در اینجا، پرداخت نصف هزینه غذا به عنوان رفتار مناسب تلقی می‌شود؛ اما اگر شما تأکید کنید، میزبان شما ناراحت می‌شود. در این صورت، بهتر است میزبان خود را به وعده غذایی بعدی دعوت کنید و این بار هزینه ناهار یا شام را شما پرداخت کنید.

۹٫ نگران رفتن به سونا در فنلاند نباشید

9. نگران رفتن به سونا در فنلاند نباشید

9. نگران رفتن به سونا در فنلاند نباشید

برای بسیاری از افراد، رفتن به حمام آبگرم یک امر شخصی است؛ زیرا یک روش مناسب برای کاهش استرس و دستیابی به آرامش محسوب می‌شود. همچنین در برخی از اجتماعات، این فعالیت به عنوان یک شیوه اجتماعی شناخته می‌شود. فنلاندی‌ها تقریباً به همین نحو فکر می‌کنند. بنابراین، اگر مشتری یا همکار تجاری فنلاندی شما پس از یک جلسه، شما را به حمام آبگرم دعوت کرد، نگران نباشید. این به این معنی است که شما داشتن یک جلسه کاری موفق را تجربه کرده‌اید.

۱۰٫ در استرالیا هنگام نشستن در تاکسی، جلو بنشینید

در فیلم‌ها دیدن افرادی که هنگام سوار شدن به تاکسی در صندلی عقب می‌نشینند بسیار رایج است. احتمالاً در کلاس آداب و رسوم اجتماعی به شما آموخته شده است که اگر تنها سوار تاکسی شدید، در صندلی عقب بنشینید. اما در استرالیا، نشستن در صندلی عقب تاکسی به عنوان خودخواهی تلقی می‌شود؛ به همین دلیل آنها اغلب در صندلی جلو و کنار راننده می‌نشینند.

۱۱٫در کره جنوبی برای نوشتن نام دوستان خود از جوهر یا خودکار سرخ استفاده نکنید

خودکارها، روان‌نویس‌ها و ماژیک‌ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند و گاهی اوقات از آنها برای ایجاد طرح‌های رنگارنگ، نقاشی و سایر فعالیت‌های سرگرم‌کننده استفاده می‌شود. برای بسیاری از افراد مهم نیست که برای نوشتن نامشان از چه رنگی استفاده کنید و تنها کافی است نام آنها را به درستی بنویسید. اما برای نوشتن نام مردم کره جنوبی باید حتما از رنگ‌های دیگری به جز سرخ استفاده کنید؛ زیرا جوهر سرخ برای مردم این کشور نماد مرگ است.

۱۲٫در هنگام خوردن غذا در مصر از درخواست نمک خودداری کنید

در بسیاری از فرهنگ‌ها پرسیدن از نمک در حین سرو غذا یک امر طبیعی است. اما اگر با دوستان و همکارانتان در مصر قرار می‌خورید، به یاد داشته باشید که از درخواست نمک پرهیز کنید. زیرا این عمل به عنوان توهین به میزبان درک می‌شود. در واقع این اقدام به معنای عدم رضایت از طعم غذایی که برایتان سرو شده است.

۱۳٫ با تبریک تولد منحصر به فردی در هلند مواجه خواهید شد

وقتی جشن تولدتان را در هلند برگزار می‌کنید، هیچگاه احساس تنهایی نمی‌کنید. زیرا در این کشور رایج است که در زمان تولد، به خانواده و اقوام نیز تبریک می‌گویند.

۱۴٫ به روش های مختلف سلام و احوالپرسی توجه داشته باشید

14. به روش های مختلف سلام و احوالپرسی توجه داشته باشید

14. به روش های مختلف سلام و احوالپرسی توجه داشته باشید

اگر به یک جمع یا مهمانی در آلمان دعوت شدید، رسم آن است که باید با تمام حاضران در جمع دست بدهید (حتی کودکان هم). احوالپرسی و تشکر در ژاپن نیازمند احترام و تعظیم است. درجه خم شدن در برابر موقعیت اجتماعی و سن فرد مقابل، بستگی دارد.

در آرژانتین، بوسیدن گونه یک رسم رایج احوالپرسی است. در برزیل، رد و بدل سه بوسه بر روی گونه‌ها در دوستی و خوش بینی با یکدیگر بسیار معمول است.

در فرانسه، سنت بوسیدن گونه در مناطق مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، در برست (Brest) فرانسه، بوسیدن گونه به طور کامل قابل قبول است؛ اما در تولوز (Toulouse) می‌توانید هر دو گونه را ببوسید. در نانت (Nantes) نیز، بوسیدن گونه‌ها تا چهار بار هم مشکلی ندارد.

۱۵٫ کشیدن انگشت در اتریش جزء علایق مردم این کشور است

احتمالاً شما تعجب می‌کنید که چرا مردان اتریشی به کشیدن انگشت‌های خود علاقه دارند. جالب است بدانید که این یک سنت رایج ورزشی در این کشور است و قوانین بسیار سختی را رعایت می‌کند. این بازی به نام Fingerhakeln (کشیدن انگشت) شناخته می‌شود و نسخه کوچکی از مسابقات طناب کشی است. هدف در این بازی نیز مشابه است؛ زیرا فرد سعی می‌کند انگشت خود را روی میز بکشد و حریف خود را شکست دهد. این ورزش در منطقه باواریا (Bavaria) نیز رایج است.

۱۶٫ مجردی پس از ۲۵ سالگی در آلمان ریسک است

در بسیاری از فرهنگ‌ها، رسم است که جوانان در سنین پایین به ازدواج می‌پردازند. به عنوان مثال، در آلمان، اگر شخصی پس از سن ۲۵ سالگی همچنان مجرد باشد، دوستانش با استفاده از پودر دارچین او را جشن می‌گیرند. در فرانسه، در روز ۲۵ نوامبر (روز سنت کاترین = Saint Catherine’s Day)، مردم برای دوستان مجرد خود کلاه‌های خنده‌دار تهیه می‌کنند.

در آلمان، اگر فردی در سن ۲۵ سالگی همچنان مجرد باشد، دوستانش با استفاده از یک طناب و جوراب، طرحی را ایجاد می‌کنند. یک سر طناب را به درب منزل او بسته و سر دیگر طناب را به محل برگزاری جشن تولد متصل می‌کنند. سپس در امتداد این طناب حرکت می‌کنند و به ترتیب از چند جوراب عبور می‌کنند و با صدای بلند تولد فرد را تبریک می‌گویند.

بیشتر بدانید : چگونه شاد و سالم زندگی کنیم ؟ 

۱۷٫ رقابت حمل همسر در فنلاند یک ورزش شناخته شده است

چه کسی باور می‌کند که حمل همسر در جایی از جهان یک ورزش باشد! در فنلاند، مسابقه حمل همسر (Eukonkanto) یک ورزش رایج و قابل قبول است و زوج‌های بسیاری از سراسر جهان هر سال به Sonkajarvi سفر می‌کنند تا در این رویداد ورزشی با قدمت قرن نوزدهم شرکت کنند.

این رویداد به عنوان مسابقات جهانی حمل همسر (Wife Carrying World Championships) از سال ۱۹۹۲ شناخته شده است. از سال ۲۰۰۵، این مسابقات در کشورهای دیگر نیز برگزار شده است، از جمله استرالیا، ایالات متحده، انگلستان و برخی کشورهای آسیایی.

۱۸٫ موقعیت مناسبی برای بحث در مورد تجارت در بولیوی انتخاب کنید

اگر برای بحث و تصمیم‌گیری درباره یک موضوع تجاری به بولیوی سفر کرده‌اید و زمان شما محدود است، هرگز این بحث را به یک مهمانی شام یا هر مناسبت اجتماعی دیگری موکول نکنید (زیرا این کار به عنوان یک اقدام بسیار نامناسب محسوب می‌شود). مردم بولیوی باور دارند که شام برای بهبود روابط شخصی است.

بنابراین، اگر دعوت به یک ناهار یا شام کاری دارید، هرگز موضوع تجاری را در میان قرار ندهید، مگر اینکه میزبان شما اولین نفری باشد که این موضوع را مطرح می‌کند. در غیر این صورت، فقط به غذا توجه کنید و سعی کنید با صحبت در مورد خانواده و سایر موضوعات، زمینه را برای آشنایی بیشتر با طرفین فراهم کنید.

 

امتیاز

سبک زندگیفرهنگ و هنر

رسم و رسوم فرهنگیسنت های جالب خارجی هامردم دنیا چه باور هایی دارند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *