دلایل لرزش خودرو در شرایط مختلف چیست؟ + نحوه رفع مشکل

دلایل لرزش خودرو در شرایط مختلف چیست؟ + نحوه رفع مشکل

دلایل لرزش خودرو در شرایط مختلف چیست؟ + نحوه رفع مشکل


گاهی اوقات وقوع رخدادهای نادر و بدون اهمیت به نظر می‌آید که نمی‌توانند پیش‌بینی کننده مشکلات جدی و آینده‌ای باشند. به عنوان مثال، لرزش ماشین معمولاً توسط رانندگان به دسته‌بندی مسائل بی‌اهمیت ترتیب داده می‌شود و اغلب به آن توجه نمی‌شود. اما به سرعت می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر شود و هزینه‌های گزافی را به همراه آورد. بنابراین، در این مقاله به بررسی جامع علت‌های لرزش خودرو در شرایط مختلف می‌پردازیم. حتماً تا انتهای این مقاله با مجله همراه باشید، زیرا نکات بسیار مهمی برای شما در انتظار است.

علل لرزش خودرو:

علل لرزش خودرو:

علل لرزش خودرو:

واقعیت این است که موارد متعددی می‌تواند به عنوان دلایل لرزش خودرو مطرح شود و این موضوع باعث می‌شود تشخیص دلیل لرزش خودرو یک وظیفه آسان نباشد. پاسخ به چندین سوال می‌تواند به تعمیرکار در تشخیص دلیل لرزش کمک کند. این پرسش‌ها عبارت‌اند از:

آیا لرزش در حالت توقف خودرو رخ می‌دهد یا هنگام حرکت؟

آیا افزایش سرعت باعث افزایش شدت لرزش ماشین می‌شود؟

لرزش خودرو در چه محدوده سرعتی بیشتر قابل مشاهده است؟

آیا لرزش در ناحیه فرمان یا صندلی احساس می‌شود؟

آیا لرزش خودرو با صداهای غیرعادی همراه است؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند به تعمیرکار کمک کند تا علت را سریع‌تر شناسایی و تعمیر کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده لرزش ماشین، حتماً به این پرسش‌ها فکر کنید. در اینجا دلایل لرزش خودرو را در چند بخش مختلف برای شما توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید عوامل مختلف را راحت‌تر تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید : تکنولوژی خودروهای خودران چیست و معرفی بهترین خودروهای خودران

دلایل لرزش خودرو در حالت توقف:

گاهی اوقات، لرزش ماشین به طور فوری پس از روشن کردن خودرو شروع می‌شود. همچنین، ممکن است بعد از توقف در ترافیک یا توقف کامل خودرو نیز شاهد لرزش باشید. علل اصلی این نوع لرزش‌ها عبارت‌اند از:

مشکلات کلاچ خودرو:

لرزش خودرو در حالت توقف و زمان شروع حرکت معمولاً به دلیل مشکلات کلاچ اتفاق می‌افتد. این مشکلات ممکن است شامل خرابی فنرهای خورشیدی، فرسایش صفحه کلاچ یا نشت روغن باشد. بسته به نوع خودرو و کیفیت کلاچ آن، باید هر ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر یکبار دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید.

گاهی اوقات بعد از تعویض دیسک و صفحه کلاچ همچنان شاهد لرزش ماشین می‌شوید. در این موارد، مشکل ممکن است به دلیل نصب نادرست باشد. به هر حال، در صورت مشاهده این مشکل، باید فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید، زیرا دیسک و صفحه کلاچ بدون تعمیر مناسب خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید خراب می‌شوند.

مشکل در سیستم هیدرولیک خودرو

مشکل در سیستم هیدرولیک خودرو

مشکل در سیستم هیدرولیک خودرو

سیستم هیدرولیک نقش مهمی در تسهیل رانندگی و پایداری خودرو ایفا می‌کند. بخش اصلی این سیستم، پمپ هیدرولیک است که جریان سیال را با فشار به مدار خاصی که در ماشین تعبیه شده است، منتقل می‌کند. به این ترتیب، با نیروی کمتری می‌توان فرمان خودرو را برای تغییر جهت حرکت آن کنترل کرد.

در صورتی که هوا وارد سیستم هیدرولیک خودرو شود، ممکن است لرزش ماشین در حالت توقف رخ دهد. ورود هوا به مقدار زیاد به مدار هیدرولیک باعث ایجاد پدیده کاویتاسیون می‌شود که با لرزش نسبتاً شدیدی همراه است. برای رفع این مشکل، عملیات گیرافت هوا در سیستم هیدرولیک خودرو انجام می‌شود.

شکستن فن رادیاتور

بعضی از افراد به دنبال دلایل لرزش خودرو پس از توقف و ترمزگیری هستند. اگر این اتفاق هنگامی رخ دهد که موتور گرم شده است، ممکن است علت لرزش ماشین شکستگی فن رادیاتور باشد. فن رادیاتور یکی از اجزای سیستم خنک‌کننده خودرو است که با چرخش هوا از محیط اطراف را به سمت رادیاتور می‌کشد.

سیستم خنک‌کننده برای جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد موتور وارد عمل می‌شود. بنابراین، اشاره کردیم که هنگامی که موتور گرم است، علت لرزش ماشین ممکن است شکستگی فن رادیاتور باشد. معمولاً شکستگی فن رادیاتور در اثر برخورد به اشیاء خارجی اتفاق می‌افتد. زمانی که پره‌های فن خراب می‌شوند، از تعادل خارج می‌شوند و لرزش نسبتاً شدیدی در ماشین ایجاد می‌کنند. تعمیر فن شکسته ممکن نیست و باید آن را تعویض کنید.

خرابی شمع خودرو

یکی از دلایل دیگر لرزش خودرو در حالت توقف، خرابی شمع‌های خودرو است. همان‌طور که می‌دانید، شمع‌ها مسئول ایجاد جرقه برای عملیات احتراق ترکیب سوخت و هوا در موتور هستند. اگر شمع‌ها خراب شوند، عملیات احتراق به درستی در موتور انجام نمی‌شود. این خرابی باعث ایجاد اشتباه در سیستم سوخت‌رسانی می‌شود. این اتفاق معمولاً با یک نوع شوک در موتور همراه است و علاوه بر لرزش ماشین، صداهای ناشی از این شوک نیز مشاهده می‌شود. شمع‌های آسیب‌دیده معمولاً قابل تعمیر نیستند و باید آن‌ها را تعویض کنید.

آسیب دیدن شاسی ماشین

آسیب دیدن شاسی ماشین

آسیب دیدن شاسی ماشین

شاسی خودرو را می‌توان به عنوان چارچوب اصلی آن در نظر گرفت. بدنه و سیستم‌های مختلف خودرو بر روی این شاسی قرار دارند. بنابراین، وقوع آسیب به شاسی می‌تواند تاثیر زیادی بر تعادل و کارایی خودرو داشته باشد. به همین دلیل دلایل مختلفی ممکن است باعث لرزش ماشین شوند. از این رو پیشنهاد می‌شود از خرید خودروهای دست دوم که شاسی آن‌ها در نتیجه تصادف تعمیر شده است، خودداری کنید. حتی بعد از انجام عملیات شاسی کشی، خودرو به شرایط ایده‌آل اولیه باز نمی‌گردد. همچنین باید در نظر داشت که برای خودروهای قدیمی تر، احتمال پوسیدگی شاسی نیز وجود دارد.

لنگر خوردن تایمینگ

یکی از دلایل ممکن برای لرزش خودرو هنگام حرکت، لنگر خوردن تایمینگ (تسمه تایم) است. اگر از تایمینگ با کیفیت ناپایدار یا با ابعاد نامناسب در خودرو استفاده شود، هماهنگی بین سوپاپ‌ها و پیستون‌ها در موتور به درستی انجام نمی‌شود. عدم هماهنگی میان قطعات موتور باعث می‌شود که برخورد بین آن‌ها رخ دهد. این مشکل معمولاً با لرزش بدنه خودرو همراه است. برای رفع این مشکل باید تایمینگ تعویض شود. اما باید توجه داشت که برخی از تغییرات نادرست در تایمینگ ممکن است باعث عدم هماهنگی مجدد شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که این کار توسط تعمیرکاران ماهر و با تجهیزات مناسب انجام شود.

ایجاد شکستگی در جعبه‌های ترومبلر

جعبه‌های ترومبلر جزء اجزای مهم سیستم ترمز خودرو هستند. آن‌ها برای ایجاد اصطکاک و توقف ماشین با عملکرد ترمز و کنترل حرکت آن موظف به کار می‌روند. اگر این جعبه‌ها آسیب ببینند یا شکستگی داشته باشند، ممکن است باعث لرزش خودرو شوند. شکستگی در جعبه‌های ترومبلر اغلب به علت ترمز زدن شدید یا ترمز اشتباه در حالت‌های خاصی اتفاق می‌افتد. در صورت وقوع چنین مشکلی، لازم است جعبه‌های ترومبلر تعویض شوند تا لرزش خودرو برطرف شود.

بیشتر بخوانید : چین چگونه به خودروساز تبدیل شد؟

عدم تعادل لاستیک‌های خودرو

یکی از دلایلی که ممکن است باعث لرزش خودرو حین شتاب‌گیری شود، عدم تعادل لاستیک‌ها است. معمولاً در این شرایط، لرزش ماشین تا سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت به حداکثر می‌رسد، اما در سرعت‌های بالاتر دیگر این لرزش واضح نمی‌شود. این مشکل نشان‌دهنده این است که لاستیک‌های خودرو به‌طور صحیح تعادل ندارند.

عدم تعادل لاستیک‌ها به معنای این است که وزن ماشین در یکی از طرفین لاستیک‌ها بیشتر است، که باعث لرزش ناشی از عدم تعادل می‌شود. شرایط جاده و همچنین فرسودگی قطعات داخلی چرخ‌ها مثل بلبرینگ‌ها معمولاً به عدم تعادل لاستیک‌ها منجر می‌شوند. اگر به دنبال دلایل لرزش خودرو در سرعت بالا هستید، باید بدانید که خرابی بلبرینگ‌های چرخ، مهم‌ترین علت این اتفاق محسوب می‌شود.

برای تعادل دهی لاستیک‌ها معمولاً از دستگاه‌های خاصی استفاده می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها به‌صورت استاتیک عمل می‌کنند، اما بعضی دیگر با چرخاندن لاستیک در سرعت خاصی، تعادل‌دهی را انجام می‌دهند. در هر دو روش پس از شناسایی نقاط عدم تعادل لاستیک، وزنه‌ها به آن‌ها اضافه می‌شوند تا لاستیک به‌طور مطلوب تعادل یابد. توصیه می‌شود که به صورت دوره‌ای و یا به ازای هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر، وضعیت تعادل لاستیک‌ها را بررسی و تصحیح کنید.

مشکلات در سیستم تعلیق خودرو

مشکلات در سیستم تعلیق خودرو

مشکلات در سیستم تعلیق خودرو

حتی اگر در سرعت‌های پایین به لرزش ماشین برخوردید، باید به وضعیت سیستم تعلیق خودرو توجه داشته باشید. یکی از اجزاء کلیدی در سیستم تعلیق خودرو، سیبک‌ها هستند. سیبک‌ها نقطه اتصال تعلیق خودرو به چرخ‌ها هستند و آن‌ها وظیفه تحمل انتقال وزن و ارتعاشات جاده را دارند. اگر هنگام رانندگی در خط مستقیم لرزش نامعمول احساس می‌کنید اما وقتی فرمان را بچرخانید این لرزش قطع می‌شود، این نشان‌دهنده آسیب دیدگی سیبک‌های خودرو است. معمولاً این قطعه قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض کنید.

آسیب دیدگی در کمک فنرهای سیستم تعلیق نیز می‌تواند باعث لرزش خودرو در سرعت‌های پایین یا بالا شود. کمک فنرها بخش مهمی از سیستم تعلیق خودرو را تشکیل می‌دهند و به تحمل فشارها و ارتعاشات جاده کمک می‌کنند. آسیب دیدگی در کمک فنرها باعث انتقال غیرعادی ضربات جاده به اتاق خودرو می‌شود و در نتیجه لرزش ایجاد می‌کند. این لرزش معمولاً با صداهای ناشی از کوبش اتاق همراه است. اگر آسیب وارد شده به کمک فنرها جدی باشد، نیاز به تعویض آن‌ها دارید.

یاتاقان زدن خودرو

لرزش خودرو در هنگام حرکت با دنده یک یا بالاتر ممکن است به دلیل یاتاقان زدن باشد. وقتی یاتاقان موتور به دلیل حرارت و اصطکاک بیش از حد خاصیت خود را از دست می‌دهد، عملاً سایش بین میل لنگ و شاتون به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این اتفاق معمولاً با ایجاد لرزش و صداهای زیادی در موتور خودرو همراه است. برای رفع این مشکل باید حتماً یاتاقان آسیب‌دیده را تعویض کنید.

کمبود تعادل فرمان

لرزش خودرو در حال حرکت ممکن است به دلیل کمبود تعادل فرمان باشد. این وقوع ناشی از وقوع اختلال در سیستم فرمان خودرو است. رانندگان با تجربه به راحتی می‌توانند متوجه کمبود تعادل فرمان خودرو شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند که حداقل یکبار در سال و یا به ازای هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر، وضعیت تعادل فرمان را بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل آن را رفع نمایید.

خرابی توربین گیربکس

در خودروهای اتوماتیک که کلاچ حذف می‌شود، توربین گیربکس نقش اصلی را در انتقال نیرو از موتور به گیربکس ایفا می‌کند. علت لرزش خودرو در زمان شروع حرکت ممکن است به خرابی توربین گیربکس باشد. این خرابی باعث می‌شود که عملیات انتقال نیرو بین موتور و گیربکس در زمان شروع حرکت و شتاب‌گیری با مشکل روبرو شود. این لرزش همراه با سروصدای موتور خودرو رخ می‌دهد. توربین گیربکس جزء قطعاتی است که معمولاً قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض کنید.

خرابی مفصل CV

مفصل CV یکی از اتصالات مهم در خودروهای دیفرانسیل جلو است که در نقطه اتصال محورها به چرخ‌ها قرار دارد. این مفصل مسئولیت انتقال نیرو و ارتعاشات جاده به چرخ‌ها را دارد. علت لرزش خودرو هنگام شتاب‌گیری ممکن است به خرابی مفصل CV باشد. با افزایش سرعت، ارتعاشات خودرو بیشتر می‌شود و کنترل آن برای راننده دشوارتر می‌شود.

آسیب دیدن دیسک ترمز

آسیب دیدن دیسک ترمز

آسیب دیدن دیسک ترمز

دیسک ترمز نیز یکی از قطعاتی است که هنگام ترمز گرفتن، لنت به آن می‌چسبد. طبیعی است که این قطعه در معرض استهلاک بالایی قرار دارد. هر بار که ترمز می‌زنید، لنت به دیسک ترمز چسبیده و حرارت زیادی به آن منتقل می‌شود. همچنین اصطکاک نیز به مرور زمان ضخامت دیسک ترمز را کاهش می‌دهد. به همین دلیل دیسک ترمز به مرور زمان فرسوده می‌شود. این اتفاق باعث لرزش ماشین حین ترمز زدن می‌شود.

خراب شدن کالیپر

کالیپر یک قطعه است که لنت را به دیسک ترمز می‌چسباند. خراب شدن این قطعه باعث می‌شود که هنگام ترمز زدن، لنت و دیسک به‌خوبی به هم نچسبند. این اتفاق نیز باعث لرزش ماشین هنگام ترمز زدن می‌شود.

تغییر فرم دیسک ترمز

دیسک ترمز هم مانند دیگر قطعات، با عبور زمان ممکن است تغییر فرم دهد. اگر هنگام ترمز زدن صدایی شبیه به زوزه به همراه لرزش ماشین احساس می‌شود، باید به تغییر فرم دیسک ترمز شک کنید. این مشکل معمولاً به دلیل رفتار نادرست در رانندگی، به ویژه در شرایط شلوغی و سرعت زیاد رانندگی، ایجاد می‌شود.

کاهش ضخامت لنت ترمز

همانطور که دیسک ترمز در اثر تماس با لنت آسیب می‌بیند، لنت‌ها نیز با عبور زمان ممکن است کاهش ضخامت یابند. کیفیت لنت‌ها نقش مهمی در مدت زمان مصرف آن‌ها ایفا می‌کند. برخی از رانندگان ممکن است لنت ترمز خود را هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض کنند، در حالی که لنت‌های دیگر ممکن است تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر هم بدون مشکل کار کنند. کاهش ضخامت لنت ترمز هم ممکن است یکی از دلایل لرزش خودرو حین ترمز زدن باشد که معمولاً با صدایی شبیه به سوت همراه است.

سفت شدن پدال ترمز

سفت شدن پدال ترمز نیز ممکن است باعث لرزش ماشین حین ترمز زدن شود. این اتفاق معمولا به دلایلی مانند نشتی در شیلنگ خلاء، کیفیت پایین بوستر ترمز، آسیب دیدن کفشک‌های ترمز و انقضای روغن ترمز رخ می‌دهد. با فشار دادن پدال ترمز، می‌توان به سفت شدن آن پی برد. برای جلوگیری از بروز خطرات، به‌سرعت با تشخیص این مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید.

کلام پایانی

مجموعه دلایل لرزش خودرو در حالت ثابت، حین حرکت و ترمز زدن را بررسی نمودیم. اگر شما نیز جزء آن دسته از رانندگان هستید که لرزش ماشین را خیلی جدی نمی‌گیرید، پیشنهاد می‌کنیم تجدید نظر نمایید. بعضی اوقات لرزش خودرو، هشدار جدی از آسیب دیدگی ماشین است. پس از مشاهده این اتفاق، فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا علت لرزش ماشین پیدا گردد. اینگونه می‌توانید جلوی وقوع خسارات بزرگتر را بگیرید.

منبع : همراه مکانیک 

امتیاز

خودرو

مکانیک خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *