برخی اوقات یک جمله میتواند سرنوشت یک فرد یا حتی یک کشور را تغییر دهد و نقشی مهم در دگرگونی زندگیها ایفا کند؛ خلق اژدهای چینی از گربههای سیاه و سفید نتیجه همین تفکر است، تفکری که چین را به یکی از مراکز تولید و اقتصادی جهان تبدیل کرده است، و خودرو نیز یکی از ابزارهای مهم این پیشرفت کشور است.
با آغاز فرآیند صدور مجوز استاندارد خودروهای وارداتی، به زودی این خودروها وارد خیابانهای کشور خواهند شد؛ البته همچنان در مورد تعداد، زمان عرضه و اثرگذاری بر قیمتها به خصوص با توجه به تعرفههای بالا، گزارشها و گمانهزنیها وجود دارد، اما بدون توجه به این مسائل و با امیدواری به ورود این خودروها، باید به یک نکته بسیار مهم توجه کرد؛ اینکه ورود خودروهای تولیدی توسط برندهای معتبر مانند کیا، هیوندا، میتسوبیشی، اشکودا، اوپل، سئات، ونوسیا (نیسان – دانگ فنگ)، تویوتا و نیسان، قطعی است. در مقابل این برندها، تعداد زیادی از خودروهای چینی غیر از این که در خطوط تولید خودروسازان قرار دارند، بخش عمدهای از واردات خودروهای صفر را نیز به خود اختصاص دادهاند، به نحوی که حتی دو غول بزرگ جاده مخصوص با قدمتی بیش از ۵۰ سال هم جزء واردکنندگان محصولات چینی شدهاند. نکته مهم اینجاست که میتوان این جنبه را مورد تأمل قرار داد و از این نقطه شروع کرد که چگونه چین به جایگاه تولیدکننده خودروهای جهان تبدیل شده است؟ چه عواملی باعث شدهاند که خودروهای چینی حتی به نیمی از خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۲ هم برسند؟
آمار تولید خودرو چین در ۲۰۲۲
![آمار تولید خودرو چین در ۲۰۲۲](https://majaale.ir/wp-content/uploads/2023/08/major-chinese-automakers-1-1024x576.jpg)
آمار تولید خودرو چین در ۲۰۲۲
برای درک بهتر موضوع، به آمار تولید خودروی چین در سال ۲۰۲۲ نگاهی میاندازیم؛ در سال ۲۰۲۲، ۱۳۱ خودروی جدید در نقاط مختلف جهان معرفی شدند؛ این تعداد شامل خودروهای بازسازیشده، بهروزرسانیها و طرحهای کانسپت نمیشود و فقط خودروهای جدید در این آمار در نظر گرفته شدهاند. نکته جالب در مورد آمار خودروهای جدید این است که ۴۷ درصد از کل این محصولات توسط کمپانیهای چینی معرفی شدهاند و این پیشرفت چشمگیر کمپانیهای خودروساز چینی در طراحی و توسعه خودروهای جدید را نشان میدهد. آمار نشان میدهد که چینیها بهطور میانگین ماهانه پنج خودروی جدید معرفی میکنند. در میان شرکتهای خودروساز چینی، سایک با معرفی ۱۰ مدل جدید، بیشترین تعداد محصولات جدید را دارد، جیلی و گریت وال به ترتیب با معرفی ۸ و ۶ مدل در جایگاههای بعدی قرار میگیرند. بر اساس دادههای موجود، ده شرکت خودروساز چینی، در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۸۳ میلیون خودروی برقی تولید کردهاند. بهعبارت دیگر، ۲۳ درصد از فروش خودروسازان چینی مربوط به مدلهای تمامالکتریکی است. چین با اختلاف بسیار زیاد نسبت به آمریکا، بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. تولید خودرو در چین در این سال ۲۷ میلیون و ۲۰ هزار دستگاه گزارش شده است. تولید خودرو در چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد رشد داشته است.
بیشتر بخوانید : بررسی جادهای امویام X55 پرو: ۵۰۰ کیلومتر رانندگی در شرایط سخت |
آمار تولید در ایران
آمار تولید ۱.۵ میلیون دستگاهی در ایران به صورت واضح و روشن مشخص است و نیازی به توضیح و تفسیر ندارد، البته شاید برخی تحریمها را بهانه کنند، اما در دوران رونق هم تولید خودرو در ایران کمتر از ۲ میلیون دستگاه بود.
اما چگونه کشور چین، که در دوره حکومت مائو بیش از حدی مردمانش زیر خط فقر قرار داشتند، امروز نه تنها در زمینه تولید خودرو، بلکه در سایر صنایع نیز برتری دارد؟
تغییر دیدگاه بعد از مائو
رهبر و نخست جمهوری خلق چین در سال ۱۹۷۶ درگذشت؛ بر اساس اسناد و آمار، مجموع حکومت ۲۷ ساله مائو با تفکراتی که داشت، مرگ ۷۰ میلیون نفر بوده است. بعد از وی، دنگ شیائوپینگ نخستین نفر کشور میشود، فردی که بارها مورد انتقاد مائو بوده بود، با تغییر تفکر و درک صحیح از حرکت جهان و جایگاه کشورش، ریشههای چین امروزی را تجدید کرد.
برای درک این دیدگاه نیاز چندانی به مطالعات طولانی و بررسی نظرات و اندیشههای کارشناسان نیست، بلکه تنها تأمل عمیق در همین جمله کافی است؛ شیائوپینگ با عبارت “گربه باید موش بگیرد، سیاه و سفیدش مهم نیست” چین را در مسیری متفاوت از جهت قبلی قرار داد.
تأمین حداکثری منافع ملی
![تأمین حداکثری منافع ملیتأمین حداکثری منافع ملی](https://majaale.ir/wp-content/uploads/2023/08/chery-concept-1-800x520-1.jpg)
تأمین حداکثری منافع ملی
در واقع، شیائوپینگ با شناخت کافی و اصولی از جهان سیاست و اقتصاد آن دوران و درک وضعیت و پتانسیلهای کشور، در اولین قدم تکلیف خود و کشورش را با تفکرات واپسگرایانه مشخص کرد، به عبارت دیگر در عین وفاداری به ریشهها و ایدئولوژی کمونیسم، به تغییر دیدگاه و پیروزی جدید اقدام کرد. همین جمله نشان میدهد که وی به درک و ضرورت تغییر دیدگاه رسیده بود. به طور ساده، متوجه شده بود که از یک سو، کشور در معرض نابودی قرار دارد و از سوی دیگر، برای برونرفت از این وضعیت نیاز به تغییر دیدگاه دارد. درک و فهم مشکلات و عدم اصرار بر برخی اندیشههای پوسیده و نخنما و انعطاف پذیری در نقطه ضعف کشور، او را به ضرورت تغییر نگاه و راه و روش با سایر کشورها رسانده بود.
جستوجوی حقیقت در واقعیت
شیائوپینگ را از شعارگرایی منع کرد، زیرا اعتقاد داشت که باید از میان واقعیتها حقیقت را جستوجو کنیم. او متوجه بود که سرکوب، روبرو شدن و مواجهه با دنیا، چین را به جایی نمیرساند. بنابراین، رابطه کشورش با جهان را عادی کرد و روشهای گذشته را تغییر داد. دنگ شیائوپینگ، نقطه ضعف حکومتی خود را شناسایی کرد و آن را پذیرفت. او مشغول دشمنیابی نشد و با توضیح دیدگاه خود نسبت به گربه، امکانات کار را فراهم کرد؛ اکنون دیگر برای چین اهمیتی ندارد که گربهها سفید یا سیاه هستند، بلکه تأکیدش بر تحقق منافع ملی است.
به نظر میرسد ایران نیز میتواند از این الگو استفاده کند، زیرا اصلیترین شریک تجاری کشور، در زمانی که وضعیت کشورش بدتر از ایران بود، تغییر را آغاز کرد و با پذیرش واقعیتها و نیاز به تغییر، به سمت تحقق منافع ملی حرکت کرد و امروزه شریک تجاری تمام دنیا شده است. با یک مقایسه ساده، فاصله و نیاز به تغییر دیدگاه و روش بیش از پیش ضروری است؛ فقط کافی است به تولید خودرو در ایران و تولید خودروی برقی نگاهی دوباره داشته باشیم.
منبع اسب بخار