سنسور باران خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور باران خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور باران خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟


رانندگی در شرایط آب و هوای بارانی و برفی نیازمند مراقبت بیشتری است. واقعیت این است که کمترین دوراندیشی در معابر لغزنده ممکن است مشکلات جدی را ایجاد کند. به همین دلیل تولیدکنندگان خودرو همواره سعی می‌کنند تا امکانات جدید و کارآمدی را برای کمک به رانندگان در شرایط آب و هوای ناپایدار ابداع کنند.

سنسور باران خودرو یکی از این امکانات ایمنی است. این امکان در خودروهای خارجی مدت‌هاست استفاده می‌شود؛ اما اخیراً سازندگان داخلی و مونتاژکاران نیز در حال ارائه محصولات جدید خود با این امکان هستند. اگر علاقه‌مندید که با عملکرد سنسور باران ماشین آشنا شوید، دعوت می‌شوید تا تا پایان این مطلب را دنبال کنید.

سنسور باران خودرو چیست؟

سنسور باران خودرو چیست؟

سنسور باران خودرو چیست؟

شرایط آب و هوای بارانی همواره به عنوان ناپایداری جوی شناخته می‌شوند. بارش باران در لحظه آغاز می‌شود و شدت آن تغییر می‌کند. استفاده از برف پاک‌کن به‌صورت دستی می‌تواند در این شرایط باعث حواس پرتی راننده شود. سنسور باران خودرو کمک می‌کند تا کار برای رانندگان آسان‌تر شود. در خودروهای مجهز به این امکان نیازی به تنظیم دستی برف پاک‌کن نیست.

هنگام شروع بارش، این سنسور با صدور سیگنال الکتریکی تیغه‌های برف پاک‌کن را به حرکت در می‌آورد. همچنین سرعت حرکت تیغه‌های برف پاک‌کن نیز با توجه به شدت بارش تنظیم می‌شود. علاوه بر این، ممکن است نقش‌های جانبی دیگری نیز برای سنسور باران ماشین مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال، این سیستم می‌تواند با سنسور اتولایت خودروی شما مرتبط باشد و همزمان روشن و خاموش شدن چراغ‌های روشنایی در روز را نیز کنترل کند. همچنین این امکان وجود دارد که در یک خودرو، فرایند بستن دریچه سانروف و شیشه‌های ماشین در زمان شروع بارش نیز توسط سنسور باران انجام شود.

سنسور باران ماشین کجاست؟

سنسور باران خودرو معمولا درون یک پنل نصب می‌شود. این پنل باید در جایی قرار بگیرد که به‌طور دقیق وجود رطوبت در شیشه جلوی ماشین را تشخیص دهد. در عین حال نباید مانعی برای دید راننده در فضای مقابل خودرو ایجاد کند. به همین دلیل تولیدکنندگان خودرو این سنسور را به‌طور دقیق در روی شیشه خودرو و ناحیه پشت آینه مرکزی نصب می‌کنند. تجربه نشان می‌دهد که قرارگیری سنسور در این ناحیه نسبت به داشبورد خودرو نتیجه به‌مراتب بهتری دارد.

سنسور باران خودرو چه کاربردی دارد؟

مطمئناً شما هم کنجکاو هستید تا با نحوه عملکرد سنسور باران خودرو آشنا شوید. به‌طور کلی سنسور باران ماشین با یکی از دو مکانیزم زیر وقوع بارش و شدت آن را تشخیص می‌دهد:

پرتو‌های فروسرخ یا مادون قرمز

پرتو‌های اولتراسونیک

نکته مهم این است که پرتو‌های مادون قرمز از محدوده دید و پرتو‌های اولتراسونیک نیز از محدوده شنوایی انسان خارج هستند. به‌همین دلیل عملکرد این سنسور هیچ‌گونه مزاحمتی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

سنسور باران با پرتو‌های فروسرخ معمولا از یک فرستنده و گیرنده پرتو مادون قرمز تشکیل می‌شود. فرستنده، پرتوی فروسرخ را به سمت شیشه خودرو می‌فرستد. وقتی شیشه خشک باشد، پرتو به‌صورت کامل به سمت فرستنده برمی‌گردد؛ اما در صورت وجود قطرات باران روی شیشه، بخشی از پرتو فروسرخ منحرف می‌شود. به این ترتیب سنسور وقوع بارش را تشخیص می‌دهد. بر اساس میزان انحراف پرتو نیز شدت بارش مشخص می‌شود. سیگنال الکتریکی توسط سنسور تولید و به سمت ماژول کنترل برف پاک‌کن ارسال می‌شود. به‌این ترتیب تیغه‌های برف پاک‌کن فعال می‌شود و با سرعت مشخص روی شیشه خودرو حرکت می‌کند.

سنسور باران با پرتو‌های اولتراسونیک نیز شرایط مشابهی دارد. این سنسور پرتو صوتی را به سمت شیشه می‌فرستد. اگر شیشه خشک باشد، پرتو به‌طور کامل به سمت گیرنده سنسور برمی‌گردد. در غیر این صورت بخشی از آن منحرف می‌شود. به‌این ترتیب وقوع بارش تشخیص داده شده و دستور فعالسازی تیغه‌های برف پاک‌کن صادر می‌شود.

چطور می‌توان سنسور باران خودرو را تنظیم کرد؟

چطور می‌توان سنسور باران خودرو را تنظیم کرد؟

چطور می‌توان سنسور باران خودرو را تنظیم کرد؟

در خودروهایی که دارای سنسور باران هستند، باید دسته مربوط به برف پاک‌کن در کنار فرمان را در حالت خودکار (Auto) قرار دهید. این کار باعث فعال شدن سنسور باران خودرو می‌شود. در برخی از خودروها امکان تنظیم حساسیت سنسور باران ماشین نیز وجود دارد. بنابراین می‌توانید با توجه به میزان بارش، حساسیت سنسور را افزایش یا کاهش دهید.

نکته مهم دیگر در مورد این سنسورها، زمانبندی عملکرد آن‌هاست. معمولاً دوره زمان فعالیت سنسور در بسیاری از خودروها قابل تنظیم است. به عبارت دیگر، در بازه‌های زمانی مشخص، سنسور، امواج نوری یا صوتی را به سمت شیشه جلو می‌فرستد و وضعیت خشکی شیشه را اندازه‌گیری می‌کند. تنظیم این بازه زمانی نیز در بسیاری از خودروها به راننده واگذار شده است.

مهم‌ترین عیب‌های سنسور باران چیستند؟

سنسور باران خودرو علاوه بر تمام مزایایی که دارد، دارای برخی نقاط ضعف نیز می‌باشد. این سنسورها معمولاً امواج خود را در زاویه ۴۵ درجه به سمت شیشه خودرو می‌فرستند. به همین دلیل ممکن است با توجه به زاویه و موقعیت برخورد قطرات آب با شیشه خودرو، سنسور با تاخیر بارش را تشخیص دهد. همچنین باید در زمان شستشوی خودرو، سنسور را غیرفعال کنید تا به مشکلی برخورد نکنید. همچنین در هنگام خاموش کردن خودرو یا در روزهای آفتابی، ترجیحاً سنسور را خاموش کنید تا از مصرف بی‌جهت باتری جلوگیری شود.

کدام خودروها در بازار ایران سنسور باران دارند؟

بسیاری از اتومبیل‌های خارجی مجهز به سنسور باران هستند. همانگونه که اشاره شد، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به همراه سایر مونتاژکاران در سال‌های اخیر تصمیم به نصب سنسور باران روی خودروهای جدید خود گرفته‌اند. در این راستا، برخی از مهم‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران که مجهز به سنسور باران هستند، عبارتند از:

دنا پلاس با گزینه‌های توربوشارژ دستی و اتوماتیک

تارا با گزینه‌های دستی و اتوماتیک

شاهین

چری تیگو ۷

آریزو ۵

آریزو ۶

ام وی ام X22

ام وی ام X33

پایان‌

در این مقاله، ما سنسور باران خودرو را مورد بررسی قرار دادیم و به کاربردهای آن اشاره کردیم. این ویژگی ایمنی به رانندگان در شرایط آب‌وهوای نامساعد کمک می‌کند تا بهتر و با اطمینان بیشتری رانندگی کنند. همچنین، امکان نصب سنسور باران روی خودروهای قدیمی‌تر نیز وجود دارد. اگر خودروی شما دارای سنسور باران است، بهترین اقدام این است که قبل از وقوع بارش، به عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید تا از آن بهره‌وری کافی را ببرید.

 

 

امتیاز

خودرو

برسی خودروسنسور خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *