بررسی مزایای خرید نهال و معرفی انواع باغداری در ایران

بررسی مزایای خرید نهال و انواع باغداری در ایران

بررسی مزایای خرید نهال و انواع باغداری در ایران


در ایران انواع باغداری وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایبی است .در این مقاله از مجله آنلاین ما تصمیم گرفته ایم به بررسی مزایای خرید نهال و انواع باغداری در ایران بپردازیم.

انواع باغداری در ایران

سرمایه‌ گذاری در صنعت کشاورزی و خرید نهال، یکی از سرمایه‌گذاری‌های امن و بدون ریسک تلقی می‌شود که تغییرات ارزی و تحریم ها هیچ تأثیری بر روی آن ندارند. تنها عامل تأثیرگذار بر صنعت کشاورزی، تضمین سرمایه اولیه باغدار است که با خرید نهال‌های با کیفیت و آشنایی با به‌روزترین دانش باغداری و کشاورزی حاصل می‌شود. باغداری در ایران به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱. باغداری سنتی و منسوخ شده

باغداری سنتی

باغداری سنتی یک روش کشاورزی است که براساس تجربه‌ها و روش‌های سنتی انجام می‌شود. این روش کشاورزی در بسیاری از مناطق جهان مانند روستاها و مناطق روستایی رایج است. باغداری سنتی معمولاً براساس تکنیک‌ها و روش‌های محلی و سنتی، آب و هوا، خاک و منابع طبیعی منطقه و نوع کشاورزی مورد استفاده در آن منطقه انجام می‌شود.

یکی از ویژگی‌های باغداری سنتی استفاده از منابع محلی و طبیعی مانند بذرها، کودها و آب است. در این روش، کشاورزان معمولاً از بذرهای محلی و سنتی استفاده می‌کنند که به آب و هوا و شرایط منطقه سازگارتر هستند. همچنین، از کودهای طبیعی مانند کود حیوانی یا کود سبز استفاده می‌شود تا خاک را تغذیه کرده و باروری آن افزایش یابد.

در باغداری سنتی، به منظور محافظت از محصولات در برابر آفات و بیماری‌ها، از روش‌های طبیعی و سنتی مانند استفاده از سموم طبیعی، کنترل بیولوژیکی آفات و استفاده از گیاهان دارویی به عنوان سموم گیاهی استفاده می‌شود.

باغداری سنتی به عنوان یک روش کشاورزی مستدام شناخته می‌شود زیرا در آن تلاش برای حفظ منابع طبیعی و حفظ تنوع زیستی محلی صورت می‌گیرد. همچنین، این روش کشاورزی به دلیل استفاده کمتر از مواد شیمیایی و تأثیر کمتر بر محیط زیست، به عنوان یک روش پایدار و سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود.

اما باید توجه داشت که باغداری سنتی نیز ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود، مانند کمبود منابع آب در برخی مناطق یا کمبود تکنولوژی برای بهبود بهره‌وری و مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها. در نتیجه، برخی کشاورزان به روش‌های مدرن‌تر و صنعتی برای کشاورزی روی می آورند.

مزایا باغداری سنتی

  1. حفاظت از محیط زیست: باغداری سنتی معمولاً بر پایه استفاده از منابع طبیعی و حفظ تنوع زیستی استوار است. در این نوع باغداری، از کشاورزی آلوده به مواد شیمیایی خودداری می‌شود که می‌تواند به حفظ سلامت محیط زیست کمک کند.
  2. ارائه محصولات عالی: باغداری سنتی به طور معمول به روش‌های سنتی و طبیعی تکیه می‌کند. این روش‌ها می‌توانند به ارائه محصولات عالی و بومی کمک کنند. برای مثال، استفاده از کودهای طبیعی مانند کود حیوانی یا کود سبز، می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات کمک کند.
  3. حفظ تنوع ژنتیکی: باغداری سنتی معمولاً بر روی گونه‌های محلی و بومی تمرکز کرده که تنوع ژنتیکی بیشتری دارد. این امر می‌تواند به حفظ تنوع زیستی و مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات کمک کند.

معایب باغداری سنتی

  1. کارآفرینی و سرمایه‌گذاری محدود: باغداری سنتی معمولاً بر پایه تولید کم و کیفیت بالای محصولات استوار است. این می‌تواند کاهش امکانات کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در این صنعت را به همراه داشته باشد.
  2. بهره‌وری پایین: باغداری سنتی معمولاً بهره‌وری پایین‌تری نسبت به روش‌های کشاورزی صنعتی دارد. برای مثال، نیاز به استفاده از زمین بیشتر، نیروی انسانی بیشتر و زمان بیشتر برای دستیابی به عملکرد مشابه، می‌تواند به کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌ها منجر شود.
  3. وابستگی به شرایط آب و هوایی: باغداری سنتی معمولاً بر پایه تجربه و دانش محلی استوار است و به طبع خود از تغییرات شرایط آب و هوایی کمتر تأثیر می‌پذیرد. این ممکن است در مواجهه با تغییرات آب و هوایی ناگهانی و شدید، بخش زیادی از محصولات از بین بروند .
  4. نوع آبیاری : بزرگترین مشکلی که باغات سنتی با آن دست و پنجه نرم می کنند، استفاده از روش‌های آبیاری غرقابی یا کرتی است. در این روش آبیاری، خطر پوسیدگی ریشه‌ها افزایش می‌یابد و به دلیل شستشوی خاک، میزان pH و EC خاک افزایش می‌یابد. علاوه بر این، آبیاری سنتی به طور غیرقابل جبرانی به ذخایر آب‌های زیرزمینی آسیب می‌رساند و در نتیجه بعد از مدتی، خاک باغ قابل استفاده نمی‌باشد.

۲. باغداری حرفه‌ای و مدرن

باغداری حرفه‌ای و مدرن

زمانی که درباره احداث باغ مدرن و حرفه‌ای صحبت می‌شود، منظور ایجاد باغاتی است که محصولاتی با کیفیت بالا و مقدار قابل توجهی تولید نمایند و باغبان با استفاده حداکثری از زمین خود، سود سالانه خود را افزایش دهد. یکی از دلایل اصلی رشد سرمایه‌گذاری در احداث باغ مدرن و خرید نهال میوه در دهه گذشته، افزایش درآمد سالانه کشاورزان و باغبانان بوده است. اگر با روش‌های نوین باغداری آشنا باشید، می‌توانید تمام هزینه‌های اضافی و غیرضروری را کاهش دهید و درآمد سالانه خود را ارتقا دهید. از جمله نکات مهم در احداث باغ مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در باغات مدرن و حرفه‌ای، کشاورزان بدون توجه به سنت‌ها، نهال‌هایی را که سازگاری بالایی با منطقه آنها دارند، خریداری می‌کنند.

کشاورزان در هنگام خرید نهال میوه، از کارشناسان اطلاعات کافی در مورد روش تکثیر نهال، باردهی، عمر اقتصادی و شرایط نگهداری از آنها دریافت می‌کنند.

دریافت اطلاعات جامع در مورد بافت خاک، آماده‌سازی خاک با استفاده از تجهیزات و ابزارهای نوین، عمق‌دهی و لایه‌بندی زمین به عمق ۲ تا ۳ متر باعث می‌شود که ریشه نهال جوان به خوبی با بافت زمین سازگاری پیدا کند و میزان مرگ و میر نهال را در سال اول تا کمتر از ۵ درصد کاهش دهد.

برای کوددهی و سمپاشی سالانه، آنالیز خاک و آنالیز برگ درختان حتماً انجام می‌شود تا از زیاده‌روی در استفاده از کود و سمپاشی جلوگیری شود.

از تجهیزات نوین آبیاری در باغات کشاورزی استفاده می‌شود به طوری که حتی در مناطق کم آب هم میتوان این باغات را احداث نمود .

مزایا باغداری مدرن

  1. افزایش عملکرد باغداری: با استفاده از تکنولوژی های مدرن مانند سیستم های اتوماسیونی، کنترل هوشمند آبیاری و استفاده از مواد شیمیایی و کودهای بهینه، عملکرد باغداری بهبود می یابد. این به افزایش تولید محصول و بهبود بهره وری کمک می کند.
  2. کاهش هدررفت منابع: استفاده بهینه از آب، کود و سایر منابع طبیعی می تواند از هدررفتن منابع بسیار جلوگیری کند. مثلاً با استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای، آب صرفه جویی می شود و نیاز به منبع آب زیادی نیست.
  3. کاهش وابستگی به شرایط آب و هوایی: با استفاده از گلخانه ها و سیستم های آبیاری مدرن، می توان عملکرد باغداری را در شرایط آب و هوایی غیرمساعد نیز بهبود بخشید. مثلاً در مناطق گرمسیری، از گلخانه ها برای تولید محصولات خارج از فصل استفاده می شود.
  4. کیفیت بهتر محصولات: با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، می توان کنترل بهتری بر روی عوامل مختلفی مانند رطوبت، دما و تغذیه گیاهان داشت. این به بهبود کیفیت و ظاهر محصولات کمک می کند.

بیشتر بخوانید : بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا از نظر فنگ شویی

معایب باغداری مدرن

  1. هزینه های بالا: برای راه اندازی و حفظ یک باغ مدرن، هزینه های بالایی در زمینه تجهیزات، تکنولوژی ها و نیروی انسانی نیاز است.
  2. وابستگی به تکنولوژی: در باغداری مدرن، وابستگی به تکنولوژی بالا است. در صورت عدم قابلیت دسترسی به تکنولوژی یا از دست دادن آن، ممکن است عملکرد باغداری تحت تأثیر قرار گیرد.
  3. آسیب به محیط زیست: استفاده از مواد شیمیایی و کودهای صنعتی در باغداری مدرن می تواند در آلودگی خاک و آب نقش زیادی داشته باشد.

بررسی مزایای خرید نهال

بررسی مزایای خرید نهال

در حال حاضر، مهندسین نهالستان به کشاورزان توصیه می‌کنند که نهال‌های پیوندی و اصلاح شده را خریداری کنند. خرید نهال‌های پیوندی و اصلاح شده به دلایل بسیاری توصیه می‌شود و مزایای آن‌ها نیز قابل توجه است.در اینجا چند مورد از مزایای آن ر ا با هم بررسی می کنیم .

  • یکی از مزایای اصلی خرید نهال‌های پیوندی و اصلاح شده، دوره بازدهی کوتاه مدت آن‌ها است. این نهال‌ها معمولاً در سال پنجم ، باردهی اقتصادی خود را آغاز می‌کنند. به عبارت دیگر، باغات مدرن و حرفه‌ای معمولاً در سال پنجم پس از کاشت نهال‌های پیوندی و اصلاح شده، توانایی کسب درآمد مناسب را دارند. این به کشاورزان امکان می‌دهد تا سرمایه‌گذاری خود را در زمان کوتاهتری بازگردانند و به سوددهی سریعتری دست پیدا کنند.
  • به خاطر داشته باشید که خرید نهال‌های پیوندی و اصلاح شده می‌تواند به شما کمک کند تا باغ میوه‌ای با بازدهی بالا و درآمد قابل توجه راه‌اندازی کنید، اما برای دستیابی به نتایج بهتر، توصیه می‌شود قبل از اقدام از منابع معتبر و کارشناسان متخصص راهنمایی دریافت کنید.
  • سیاست اصلی باغات مدرن بر پایه تراکم سازی است. به عبارت دیگر، هدف از طراحی این باغات، بهره‌برداری حداکثری از فضا و انتخاب نهال‌های پایه کوتاه است تا تعداد زیادی از آنها در یک هکتار زمین قرار بگیرند. این روش باعث می‌شود تا هیچ فضای خالی و بدون بهره‌برداری در باغ باقی نماند.پ
  • برای بررسی تفاوت بین میوه‌های درخت پیوندی و درخت بذری، می‌توانید به صورت تجربی این دو را با یکدیگر مقایسه کنید. در این مقایسه، خواهید فهمید که میوه‌های درخت پیوندی از نظر ظاهر و طعم بهتر عمل می‌کنند و کیفیت بهتری نسبت به میوه‌های درختان بذری دارند. این امر نشان می‌دهد که روش تکثیر نهال تاثیر قابل توجهی در کیفیت نهایی محصول درخت دارد.
  • هنگام خرید نهال‌ها، کشاورزان حتما باید به نیاز آبی درختان نیز توجه کنند. درختان اصلاح شده و پیوندی نیاز آبی کمتری دارند و میزان آبیاری آنها در فصل تابستان هر ۱۰ روز یکبار است. دلیل این امر این است که درختان اصلاح شده دارای ریشه‌های قوی هستند و به راحتی می‌توانند رطوبت و مواد مغذی را در ریشه‌های خود ذخیره کنند.در نتیجه، انتخاب نهال‌های پیوندی و توجه به نیاز آبی درختان اصلاح شده می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا محصول با کیفیت تری داشته باشند.

در صورتی که هدف شما از احداث باغ، کسب درآمد است، بهتر است با مراحل احداث باغ مدرن و تجاری آشنا شوید. برای خرید نهال میوه و هر گونه اقدام در این زمینه نیز از کارشناسان معتبر در این حوزه کمک بگیرید.

امتیاز

دانستنی هاسبک زندگی

معرفی انواع باغداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *