۱۰ کتاب برتر درباره فراموشی؛داستان هایی که در خاطرات گم می شوند

10 کتاب برتر درباره فراموشی؛داستان هایی که در خاطرات گم می شوند

10 کتاب برتر درباره فراموشی؛داستان هایی که در خاطرات گم می شوند


یکی از نعمت‌های بزرگ انسان، توانایی ذخیره و حفظ خاطرات و تجارب شخصی است. ولی گاهی ممکن است یک خاطره یا حتی یک داستان به طور ناگهانی از ذهن ما محو شود .این فراموشی ، فروپاشی هویت وعدم ارتباط با خاطرات گذشته را به دنبال دارد. در اینجا، کتاب‌ها به عنوان یک وسیله‌ی قدرتمند در برقراری ارتباط با خاطرات و دسترسی مجدد به آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

در این مقاله از مجله آنلاین ، به دنبال کتاب‌های برتر درباره فراموشی هستیم. این کتاب‌ها، ما را به دنیایی از داستان‌ها و تجارب هدایت کرده و کمک می‌کنند تا درک بهتری از فرآیند فراموشی پیدا کنیم . ما به بررسی چندین کتاب معروف در این زمینه می‌پردازیم.اگر شما هم به دنبال کتاب‌هایی هستید که به شما در درک فراموشی و تاثیر آن بر زندگی کمک کنند، همراه ما باشید و در این سفر به دنیایی از داستان و خاطرات سفر کنید.

۱٫آنچه آلیس فراموش کرد (What Alice Forgot)

What Alice Forgot

آلیس لاو در خاطراتش با عشق زندگی خود ازدواج کرده و منتظر به دنیا آمدن اولین فرزندش است .ولی یک روز کف سالن ورزش از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود که واقعیت‌ متفاوت از آن چیزی است که در خاطرات اوست. او در واقع یک زن ۳۹ ساله با سه فرزند است که می‌خواهد از همسرش طلاق بگیرد و رابطه‌اش با خواهرش نیز پر از مشکل است. در این کتاب درباره زنی صحبت می‌شود که بلافاصله پس ازبیدار شدن از خواب به خودش آمده و متوجه می‌شود که دهه‌ی کاملی از زندگی‌اش به فراموشی سپرده شده. او به عنوان یک مادر جوان با سه فرزند، باور دارد که هنوز ۲۹ ساله و در حال تجربه اولین بارداری خود است. این تغییر ناگهانی آلیس را به چالش می کشد و باعث می شود تلاش کند تا گذشته خود را به خاطر بیاورد . هر چه آلیس به حقایق پنهان زندگی خود نزدیک‌تر می‌شود، واقعیت‌های ناخوشایند درباره او و روابط زندگی اش بیشتر به چشم می آید .

فراموشی آلیس او را به یک بحران هویتی عمیق می‌کشاند. با اینکه او سال‌ها خاطره‌های مشترک با همسر و فرزندانش را از دست داده است، باید دوباره نقش خود را به عنوان یک همسر و مادر پیدا کند. یکی از چالش‌های اصلی آلیس درباره رابطه‌اش با خواهرش الیزابت است که در واقع یکی از بخش‌های غم‌انگیز داستان است. این درگیری های درونی منجر به تنش‌های عاطفی و پیچیدگی‌های ماجرا می‌شود و سفر آلیس برای کشف هویت خود از اینجا شروع می‌شود. در همین حال، خواننده نیز در این سفر پر از ابهامات همراه آلیس است تا به دلیل فراموشی او پی ببرد.

تجربه فراموشی آلیس داده‌هایی را درباره هویت او روشن می‌کند که بدون این فراموشی به آن دسترسی نداشت. در واقع، این از دست دادن حافظه به او کمک می‌کند تا در رشد شخصی خود پیشرفت کند. آلیس دراین کتاب سعی میکند نقاط قوت جدیدی در خودش کشف کند و به صفاتی که در گذاشته برای او شناخته بوده دست پیدا کند .

داستان آلیس بر مبنای یک تفکر محوری قرار دارد که شما را وادار به نگاهی جدید به خود می‌کند و شما را به سوی بینشی می‌برد که از خود بپرسید دقیقاً چه کسی هستید و انتخاب‌هایتان در طول زندگی‌ چه کمکی به شما کرده است؟ تلاش آلیس برای پی بردن به  گذشته‌اش نشان می‌دهد که چگونه خاطرات می‌توانند مانند پازل‌هایی تکه‌تکه‌ باشند و نبود یکی از آنها چه مشکلاتی میتواند به بار بیاورد .

۲٫دونده ی هزارتو (The Maze Runner)

The Maze Runner

این داستان درباره یک گروه نوجوان به نام “گلیدرها” است که در منطقه ای به نام “گلید” قرار دارند. منطقه گلید دارای چهار دیوار بلند است که به یک هزارتو می‌رسند و هر شب بسته می‌شوند و در سپیده دم مجدداً باز می‌شوند. در پشت این دیوارها، هزارتویی قرار دارد که پر از موجودات ترسناک و بیومکانیکی به نام “گریورها” است.

در منطقه گلید، یک آسانسور زیرزمینی وجود دارد که هر ماه یک فرد جدید را وارد منطقه می‌کند. اما هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد که راه این آسانسور به کجا ختم می‌شود. فردی که به این منطقه وارد می‌شود، در ابتدا به نام “گرینی” شناخته می‌شود و تمام خاطرات گذشته‌اش به جز زبان گفتاری و مهارت‌های فردی دیگر، از بین رفته است. او تنها نام خود را به یاد دارد اما نمی‌داند از کجا آمده است.

تمامی اعضای گروه گلیدرها تحت نظر شرکتی به نام “WICKED” هستند و هدف اصلی این شرکت پیدا کردن راهی برای گذر از هزارتو است. برخی از گلیدرها به نام “دونده‌ها” هر روز به هزارتو می‌روند تا ساختار آن را بررسی کرده و راه خروجی را پیدا کنند.

در ابتدای داستان، شخصیت اصلی به نام “توماس” وارد منطقه گلید می‌شود. بعد از مدتی، آسانسور یک دختر بیهوش را نیز وارد منطقه می‌کند. این بار اول است که در یک ماه دو نفر وارد منطقه شده‌اند و او همچنین اولین دختر در بین گلیدرهاست. این دختر پیام می‌دهد که “همه چیز تغییر خواهد کرد” و همچنین یک نوشته همراه دارد که می‌گوید او آخرین فردی است که به گلید راه پیدا کرده است.

در کتاب جیمز دشنر از هزارتو به عنوان نمادی از ذهن انسان یاد شده. ذهنیت ما مدام در حال تغییر است که نشان از پویایی مغز است. در عین حال، ایرادات زیادی در ادراکات ما وجود دارد که گاهی مانند تله‌های پنهان در ذهن عمل می‌کنند؛ این‌ها می‌توانند نمونه ای از پیچیدگی‌های حافظه و چالش‌هایی باشند که با آنها مواجه می‌شویم، مثل فراموشی. پیشرفت توماس و دیگران در هزارتو نشان‌دهنده تلاش درونی آنها برای پی بردن به خاطراتی است که کلید کشف هویت آنهاست.

۳٫ایستگاه یازده (station Eleven)

station Eleven

ایستگاه یازده کتابی به نوشته امیلی سنت جان مندل در ژانر علمی – تخیلی است که با یک پایان آغاز می شود .این کتاب بیست سال پس از شیوع جهانی یک ویروس آنفولانزا که منجر به فروپاشی تمدن انسان‌ها شده است را روایت می کند. داستان گروهی از بازماندگان که با دوره گردی امرار معاش میکنند و به نقاط مختلف زمین سفر کرده و برای انسان‌های بازمانده نمایش اجرا می‌کنند و در همین حال با یک فرقه عجیب و خشن روبرو می‌شوند که این فرقه توسط مردی که گذشته‌ ای مشترک با  یکی از اعضای گروه دوره گردها  دارد رهبری می شود .

در یک شب سرد و برفی،یک بازیگر مشهور هالیوود که بر روی صحنه نقش شاه لیر را بازی می کند دچار حمله‌ ی قلبی شده و با وجود تلاش بی وقفه برای نجات او، متأسفانه جان خود را از دست می‌دهد. چند ساعت بعد، همه چیز در جهان به هم می‌ریزد و به سمت فروپاشی پیش می‌رود. ایستگاه یازده به صورت فلش‌بک، با نشان دادن داستانهایی از گذشته و تصاویری از آینده، بخشی از زندگی این بازیگر مشهور را در دوران کار حرفه‌ای‌اش به عنوان ستاره سینما تا پانزده سال آینده به تصویر می‌کشد.

۴٫غول مدفون (The Buried Giant)

The Buried Giant

رمان “غول مدفون” داستانی را روایت می‌کند که در آن بئاتریس و اکسل، دو سالخورده، در تلاش برای کشف گذشته خود و دیگر افراد هستند.

مه، ناشی از نفس غولی به نام گوریک، باعث فراموشی و از بین رفتن حافظه مردم شده است. در این سفر آنها با جنگجویی به نام ویستان، شوالیه‌ای پیر به نام گوئین و یک نوجوان به نام ادوین روبرو شده و با آنها هم مسیر می شوند .در این سفر اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و سرنوشت آنها با تغییرات بسیاری مواجه می‌شود.

این رمان شامل آداب و رسوم، و سرنوشت زندگی مردم در دوران شاه آرتور و پس از آن در انگلستان است. همچنین، در کنار نبرد و شوالیه‌ها زندگی روزمره مردم نیز به تصویر کشیده می‌شود. آن‌ها همواره در معرض جنگ و عواقب آن قرار دارند و زندگی آن‌ها آشفته شده است.اگرچه این رمان بصورت تاریخی-اسطوره‌ای است، اما می‌توان آن را به جهان امروز نیز تعمیم داد. تنها تفاوت این است که ابزارهای جنگی در جهان مدرن تغییر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب های بیل گیتس،فهرست کتاب های پیشنهادی بیل گیتس

۵٫دختری در غبار خاطره ها (The Memory Keepers Daughter)

The Memory Keepers Daughter

کتاب “دختری در غبار خاطره” داستانی که در آن افراد به خاطر ترس از مواجهه با گذشته دردناک خود، تصمیم می‌گیرند خاطرات خود را انکار کنند و ترجیح میدهند گذشته خود را به فراموشی بسپارند .

این کتاب داستان سه خانواده در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی را روایت می کند ،خانواده‌هایی که تحت تأثیر یک تصمیم زندگی‌شان به طور کامل دچار تغییر می شود. در سال ۱۹۶۴ پزشکی به نام دیوید هنری، صاحب دو قلو شده ولی فرزند پسر سالم و فرزند دختر مبتلا به بیماری سندروم داون است .ترس از تأثیر تولد یک فرزند با معلولیت ذهنی بر روی همسرش یعنی نورا و زندگی به نظر بی‌نقص آن‌ها، دیوید را به تصمیمی جسورانه وادار می کند . او فیبی را به کرولاین گین، پرستار کودک می‌سپارد. کرولاین به طور مخفیانه فیبی را با عشق و محبت بزرگ می‌کند و به جای فیبی او را جولیا صدا می‌زند. اگرچه سندرم داون چالش‌هایی پیش روی فیبی می گذارد ولی او از سوی اطرافیانش حمایت شده و با تلاش کرولاین به بهترین نحو ممکن بزرگ می‌شود. با این حال، سوالاتی در ذهن فیبی به وجود می‌آید که او را به سمت یافتن گذشته خود سوق می‌دهد.

در داستان “دختری در غبار خاطره‌ها” نویسنده بر این اصل تأکید می‌کند که با توجه به دو زاویه‌ی دید متفاوت دیوید و نورا، رویدادها را بهتر درک کنیم و نتیجه و پیامد تصمیمات شخصیت‌ها را بفهمیم. همچنین از طریق نامه‌ها و یادداشت‌هایی که توسط کاراکترها نوشته شده‌اند، احساس می‌کنیم که ما با وقایع و انسان‌های واقعی سروکار داریم. راویان داستان، به ویژه دیوید و نورا به یاد آورنده‌هایی از گذشته هستند که نشان می‌دهند دست و پنجه نرم کردن آن‌ها در مبارزه با گذشته و تلاش برای فراموش کردن آن‌ چگونه است.

کتاب “دختری در غبار خاطره‌ها” درباره موضوعاتی مانند خانواده، عشق و هویت صحبت می‌کند و آن‌ها را با فراموشی مخلوط می‌کند. این مسئله زمانی پر رنگ می شود که حقایق درباره گذشته فیبی آشکار می‌شوند و شخصیت‌ها مجبور می‌شوند با گذشته خود روبرو شوند و خاطرات متناقض خود را با یکدیگر هماهنگ کنند. این فرایند دشوار برای فیبی و خانواده حقیقی‌اش است و در نهایت منجر به درک عمیق‌تر احساسات یکدیگر و راهی برای ارتباط دوباره آن‌ها با هم می شود. “دختری در غبار خاطره‌ها” به بررسی کارکردها ، پیچیدگی‌های حافظه ، فراموشی و تأثیر آن بر زندگی و شخصیت‌هایمان می‌پردازد. این کتاب نشان می‌دهد که خاطرات، شیرین یا تلخ ، زندگی و هویت ما را شکل می‌دهند و بر رفتارها و انتخاب‌هایمان تأثیرگذارند بنابراین نمی‌توان قسمتی از خاطرات را یا بخشی از زندگی خود را به دست فراموشی سپرد.

۶٫خدمتکار و پروفسور (The Housekeeper and the Professor)

The Housekeeper and the Professor

“خدمتکار و پروفسور” یک رمان کوتاه از نویسنده معروف ژاپنی، خانم یوکو اوگاوا می‌باشد که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این رمان از یک داستان واقعی الهام گرفته شده که برگرفته از زندگی ریاضیدان برجسته مجارستانی، پاول اردوس (۱۹۱۳-۱۹۹۶) می باشد.

رمان “خدمتکار و پروفسور” یک داستان جذاب درباره یک پروفسور ریاضیدان است که بر اثر سانحه تصادف حافظه کوتاه مدتش را از دست می دهد و حافظه او تنها می تواند ۸۰ دقیقه کار کند و پس از این زمان همه چیز را از یاد می برد.پروفسور برای انجام کارهایش زنی را استخدام می کند ؛ اما کنار آمدن با پروفسور دردسرهای خودش را دارد . خدمتکار هر روز باید خود را به پروفسور معرفی کند .پروفسوری که تمام زندگی اش در اعداد و ارقام خلاصه می شود .

نویسنده این کتاب را به زبانی بسیار روان و صمیمی نوشته است ، به طوری که پس از انتشار این کتاب استقبال بی نظیری از آن شد و خیلی زود به فهرست کتاب های پر فروش ژاپن اضافه شد .

۷٫یادم تو را فراموش

یادم تو را فراموش

در کتاب “یادم تو را فراموش ” دکتر ژان پیر دانژان به بررسی علل مختلف فراموشکاری و عدم تمرکز در زندگی روزمره می‌پردازد. وی ساختار و عملکرد حافظه را به‌طور دقیق توضیح داده و با ارائه نکاتی برای تقویت و بهبود آن، به کاهش احتمال فراموشی زودرس کمک می‌کند. این کتاب نیز آزمون‌ها و تست‌هایی را شامل می‌شود که به شما کمک می‌کند عملکرد حافظه‌تان را ارزیابی کنید.

دکتر دانژان تلاش کرده است تا این مسئله را از نظر علمی مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که هنگامی که حواس‌پرتی واقعیت را نمایان می‌سازد و نیاز به درمان دارد،  چگونه می‌توان حافظه را تقویت کرد. در این راستا، او کتاب را در سه بخش آماده کرده است.

در بخش اول، ساختار و عملکرد حافظه را شرح می‌دهد. در این قسمت با انواع حافظه از حافظه کوتاه‌مدت تا حافظه بلندمدت و همچنین حافظه ادراکی، حافظه حسی و حافظه معنایی آشنا می‌شویم. دانژان همچنین به این نکته اشاره می‌کند که فراموشی یکی از ویژگی‌های طبیعی حافظه است و گاهی باید به‌عنوان یک اتفاق طبیعی در نظر گرفته شود .

بخش دوم کتاب “یادم تو را فراموش ” به بررسی حالات فراموشی می‌پردازد و شیوه‌های تمایز بین فراموشی‌های جزئی و بیماری‌های حافظه را بررسی می‌کند. در این بخش، انواع حواس‌پرتی که ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شویم مورد بررسی قرار می‌گیرد. کتاب به شرح وضعیت‌های حاد مانند بیماری آلزایمر، فراموشی ناگهانی پس از حادثه و سایر شرایط پزشکیمی پردازد تا با آن‌ها و علائم‌شان آشنا شویم.

در بخش سوم، ژان پیر دانژان توصیه‌ها و نکاتی را مطرح می‌کند که می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند. وی در مورد مراقبت‌های بهداشتی و ذهنی صحبت می‌کند که می‌تواند از رخداد فراموشی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید : کمیک بوک چیست؟ معرفی بهترین کتاب های کمیک ایران و جهان

۸٫قدم زدن روی ماه با انیشتن

قدم زدن روی ماه با انیشتن

کتاب قدم زدن روی ماه با انیشتن در زمان کوتاهی پس از انتشار در فهرست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز و آمازون قرار گرفت.بیل گیتس این کتاب را با لفظ ” فوق العاده شگفت انگیز ” توصیف کرده است.

کتاب قدم زدن روی ماه با انیشتن اثر جوشوا فوئر است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد . نویسنده در این کتاب ایده های جذابی را مطرح می کند . او تلاش کرده پاسخ بسیاری از سوالات مهم درباره حافظه را پیدا کند .این کتاب توجه بسیاری را در سراسر جهان جلب کرده و تاکنون به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

دستیابی به هدفی مانند قدم زدن روی ماه با انیشتن، یک تجربه‌ی معمولی نیست بلکه یک سفر هیجان‌انگیز به شمار می‌آید. در کنار یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای، شما به دنیایی جذاب و شگفت‌انگیز خواهید رفت. او در جستجوی افراد با بهترین حافظه در مسابقات علمی است و با ارائه‌ی تصاویر واقعی به همراه اطلاعات عمیق، شما رادر این سفر سحر و جادو میکند. خواندن کتاب “قدم زدن روی ماه با اینشتین” شما را با حقایق جالب درباره‌ی قدرت حافظه آشنا می‌کند و مطالب فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۹٫پیش از آنکه بخوابم (Before I Go to Sleep)

Before I Go to Sleep

پیش از آنکه بخوابم نوشته اس.جی.واتسون است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد .نویسنده این اثر را بر اساس سال ها فعالیت در کنار بیماران آلزایمری خلق کرده آن را به شهرت جهانی رسانده .

کتاب پیش از آنکه بخوابم داستان زنی به نام کریستین است که هر روز صبح در اتاقی که به یاد نمی آورد ، کنار مرد مسنی به نام بن که می گوید شوهر اوست از خواب بیدار می شود .بن برای کریستین توضیح میدهد که پس از تصادف با اتوموبیلی به بیماری فراموشی مبتلا شده است و هر بار که می خوابد اتفاقات روز قبل را به طور کامل فراموش می کند . دکتر نش از او می خواهد اتفاقات روزانه اش  را در دفترچه ای یادداشت کند و از طریق دفترچه تکه های زندگی اش را کنار یک دیگر بگذارد .

۱۰٫پلیس حافظه (The Memory Police)

The Memory Police

کتاب پلیس حافظه اثر یوکو اوگاوا است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد . داستان این کتاب در جزیره ای بی نام اتفاق می افتد ، جزیره ای که پدیده ناپدید سازی در آن امری معمولی است . در این جزیره یک روز گل های رز ناپدید می شوند ، یک روز میوه ها ، یک روز عکس ها . در این جزیره هیچ کس حق حرف زدن در مورد اشیا و مشاغلی که ناپدید شدن را ندارد چرا که توجه پلیس حافظه به آنها جلب می شود .

داستان از زبان راوی ای تعریف می شود که در تلاش است افکار و خاطرات خود را از طریق نوشتن حفظ کند ؛حتی اگر کلمات مورد استفاده آن هر روز فراموش شوند یا معنای دیگری پیدا کنند .

در این فهرست ما ۱۰ کتاب برتر در مورد فراموشی را به شما معرفی کردیم .در صورتی که جای کتابی در این لیست معرفی خالی است نام آن را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید .

منبع : دیجی کالا

امتیاز

دانستنی ها

کتاب هایی درباره فراموشیمعرفی کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *