بررسی مرسدس بنز CLA180 و مرسدس‌ بنز C180

بررسی مرسدس بنز CLA180 و مرسدس‌ بنز C180

بررسی مرسدس بنز CLA180 و مرسدس‌ بنز C180


بازگشت مرسدس بنز به بازار ایران با ورود دو مدل C180 و CLA180 انجام خواهد شد. این خودروها پیشرانه و ویژگی‌های مشابهی دارند. مرسدس بنز، بدون تردید، از محبوب‌ترین نام‌های خودروسازی در کل دنیا شناخته شده است. این شرکت با اصالت آلمانی، در حال حاضر کارخانه‌های مختلفی در کشورهای گوناگون جهان دارد. حتی ایران نیز، در دهه ۸۰ خورشیدی میزبان تولید خط کلاس E یا الگانس مرسدس بنز بود. حالا با فعالیت صنعتی مرسدس بنز در کشور چین و آسانی مراودات تجاری ایران با تاجران چینی، فرصت خرید از این کشور آسیایی برای طرف ایرانی ایجاد شده است. هنوز مشخص نیست که خودروهای مرسدس بنز وارداتی، دقیقاً در کدام کشور تولید می‌شوند اما می‌توان اطمینان داشت که محصولات این برند آلمانی در سراسر جهان، کیفیت یکسانی دارند. کارخانه مرسدس بنز در بژینگ چین (Beijing Benz) مدل‌های برقی را تولید می‌کند؛ همچنین CLA فقط در آلمان و مجارستان ساخته می‌شود. کلاس C یکی از محصولات قدیمی و پرفروش مرسدس بنز است. نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۳ با سری W202 به بازار جهانی معرفی شد و حالا نسل پنجم از سری W206 در دسترس است. در ایران، این خودرو با نسخه‌های دوم و سوم وارد شد. از نظر ابعاد بدنه، CLA کمی کوچک‌تر از C کلاس است و برای بسیاری از مردم، سدان (صندوق‌دار چهار در) محسوب می‌شود. به طور کلی، CLA در رده خودروهای فست‌بک کوپه قرار دارد و از نظر ظاهر، با C کلاس سدان تفاوت‌هایی دارد. اولین نمونه CLA از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ تولید شد و به تعداد محدودی در ایران عرضه شد. از اواخر ۲۰۱۹ تاکنون، نسل دوم CLA تولید می‌شود. شرکت ستاره ایران، مشابه سال‌های گذشته، برای واردات C180 و CLA180 آماده است. این شرکت دارای سابقه بسیار خوبی در ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی در ایران است.با مجله آنلاین همراه باشید.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی C180 و CLA180 وارداتی

طراحی ظاهری و نمای بیرونی C180 و CLA180 وارداتی

طراحی ظاهری و نمای بیرونی C180 و CLA180 وارداتی

طراحی ظاهری و نمای بیرونی مرسدس بنز C180 و CLA180 وارداتی را قبلاً بحث کردیم. به این نکته اشاره داشتیم که CLA به علاوه از اندازه‌های کوچک‌تر نسبت به C کلاس، فرم کوپه را در پایان بدنه هم دارد. این شرایط باعث می‌شوند CLA180 برای رانندگی در مسیرهای پرترافیک شهری و ارائه حس اسپرت پشت فرمان، جذاب‌تر از C180 به نظر برسد. در طراحی اصلی C کلاس امروزی، چشم‌های خاص با طراحی تهاجمی دیده می‌شوند. این سبک طراحی که با کمی تفاوت در CLA نیز وجود دارد، حالت چشم عقاب را تداعی می‌کند. جلوپنجره در هر دو خودرو، نشان ستاره سه پر را تاکید می‌کند و یک خط نقره‌ای در راستای افق دارد. حجم‌دهی جذاب سپر با دو حفره‌ی بزرگ سیاه در طرفین، دیگر نکته‌ی جالب در ظاهر C180 و CLA180 وارداتی هستند.

از دید جانبی، شیب‌دار بودن سقف در CLA180 تفاوت اصلی با C180 را نشان می‌دهد. هر دو خودرو در نسخه پایه مجهز به رینگ ۱۸ اینچ هستند اما همراه چرخ‌های ۱۷ اینچ هم در کشورهای مختلف وجود دارند. قاب کروم پنجره‌ها و عدم استفاده از ادوات پلاستیک در قاب گلیرها و رکاب، نکات مثبت CLA و C کلاس هستند. دیگر نکته‌ی جالب اینکه، حجم‌دهی عجیب برای ظاهر جانبی دیده نمی‌شود و هر دو خودرو، صرفاً خط کم عمق روی درهای ورودی دارند. در نمای پشت مشابهت طراحی چراغ‌ها با تفاوت جزئی دیده می‌شود. اجزای بدنه شامل کاپوت عقب و سپر برای CLA 180 هم‌سطحی و یک‌نواختی بیشتر نسبت به C180 ارایه می‌دهند. هم‌چنین حس اسپرت در سپر عقب CLA بیشتر از C کلاس مدرن، القا می‌شود. با این شرایط می‌توان جوان‌گرایی CLA و گرایش به سبک خودروهای لوکس در کلاس C را متوجه شد.

مرسدس بنز C180 با طول ۴۷۵۱ و عرض ۲۰۳۳ و ارتفاع ۱۴۴۲ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲۸۶۵ میلی‌متر عرضه می‌شود. مرسدس بنز CLA180 طول و عرض و ارتفاع ۴۶۹۲ و ۱۹۹۹ و ۱۴۳۰ میلی‌متر با فاصله محوری ۲۷۲۹ میلی‌متر دارد.

بیشتر بخوانید : فونیکس بهتره یا دیگنیتی؟ مقایسه دیگنیتی پرستیژ با فونیکس FX

طراحی داخلی و نمای کابین C180 و CLA180 وارداتی

طراحی داخلی و نمای کابین C180 و CLA180 وارداتی

طراحی داخلی و نمای کابین C180 و CLA180 وارداتی

طراحی داخلی و نمای کابین خودروهای مرسدس بنز C180 و CLA180 وارداتی، تا حدودی متفاوت است. ساختار داشبورد و چیدمان ادوات در داخل اتاق برای CLA و کلاس C امروزی، به طرزی متفاوت انجام شده است. هر دو خودرو از سه خروجی هوای مدور در مرکز داشبورد استفاده می‌کنند اما محل نصب نمایشگر لمسی، نقش تعیین‌کننده برای کابین CLA180 و C180 دارد. در داخل C180، چیدمانی کوچک‌تر از مدل S کلاس مدرن دیده می‌شود. نمایشگر و پنل لمسی زیر آن، ساختار پیوسته با کنسول دارند. برای مدل وارداتی، از یک مانیتور ۱۲ اینچی استفاده شده و پنل پشت فرمان هم دیجیتال تمام رنگی است. فرمان این خودرو مشابه CLA حالت دایره‌ای با کمی خمیدگی در پایین دارد. در CLA 180، نمایشگرهای پیوسته از بالای داشبورد تا پشت فرمان استفاده شده است. برای این خودرو، کنسول میانی با کلیدهای متعدد و محل شارژ بی‌سیم گوشی همراه، جدا از بخش بالای داشبورد خواهد بود.

طبق برنامه‌های موجود، مدل‌های CLA180 و C180 با امکانات نسخه پایه وارد ایران می‌شوند. بنابراین، صندلی‌های برقی برای این خودروها ارایه نخواهد شد و تودری‌ها، نمای ساده خواهند داشت. البته چرم مرغوب برای صندلی و داشبوردها، همراه تهویه مطبوع خودکار و گرم‌کن داخل صندلی برای سرنشینان جلو ارایه خواهد شد؛ اما CLA180 و C180 وارداتی، فاقد سانروف خواهند بود. برای CLA180، به دلیل ابعاد کوچک‌تر، افراد بلند قد ممکن است راحتی کافی را در صندلی عقب نداشته باشند و حس مناسبی برای سفرهای بلند مدت بین شهری را نداشته باشند. این شرایط برای کلاس C هم ایده‌آل نیست اما قابل قبول است. حجم صندوق عقب C180 وارداتی، ۴۵۵ لیتر فضا دارد اما CLA180 برای حمل بار، ۴۶۰ لیتر فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید : راه های جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر پژو در تابستان

پیشرانه و تجهیزات فنی C180 و CLA180 وارداتی

پیشرانه و تجهیزات فنی C180 و CLA180 وارداتی

پیشرانه و تجهیزات فنی C180 و CLA180 وارداتی

بر خلاف پیش بینی، کد ۱۸۰ برای خودروهای مرسدس بنز جدید در بازار ایران، نوع پیشرانه‌ای مشابه را نشان نمی‌دهد. این خودروها از نوع نیمه هیبرید (mild hybrid) با موتورهای ۱٫۳ و ۱٫۵ لیتری توربو به بازار ایران عرضه خواهند شد؛ همچنین گیربکس‌های متفاوتی نیز خواهند داشت. یکی از موضوعات مهم، ساختار دیفرانسیل عقب خودروی C180 و محرک جلو برای CLA180 است. مرسدس بنز C180 با موتور ۱٫۵ لیتری توربو، محرک برقی مشابه CLA 180 دارد. پیشرانه بنزینی به تنهایی، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور ارایه می‌دهد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت فراهم شود. این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته دبل کلاچ است. مصرف متوسط ​​سوخت C180 نیز ۶٫۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که با توجه به کیفیت بنزین در ایران، به طور خوش‌بینانه و در برابر واقعیت به نظر می‌رسد. برای CLA180 از موتور ۱٫۳ لیتری، ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور استخراج می‌شود. همچنین یک محرک برقی در زمان شروع حرکت، ۱۴ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر را به پیشرانه بنزینی اضافه می‌کند. این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته و سیستم دبل کلاچ، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در ۱۰ ثانیه و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. مصرف متوسط ​​سوخت CLA180 وارداتی نیز ۶٫۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

قیمت مرسدس بنز C180 و CLA180 وارداتی

در بازار بین‌المللی، قیمت تقریبی خودروهای C180 و CLA 180 با ویژگی‌های مشابه نسخه‌های وارداتی به ایران، از ۴۲ و ۳۷ هزار دلار آغاز می‌شود. این شرایط، همراه با هزینه‌های مالیاتی و گمرکی، معادل ۴٫۵ تا ۵ میلیارد تومان برای خرید مرسدس بنز C180 و CLA180 وارداتی را نشان می‌دهد که بدون شک برای خریداران در بازار آزاد، بسیار پرهزینه خواهد بود. در حال حاضر برای خودروی C200 مدل ۲۰۱۴ با کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر، قیمت تقریبی ۶ میلیارد تومان وجود دارد. تعداد محدودی از خودروهای CLA موجود در ایران، از جمله مدل ۲۰۱۷ از سری CLA45، به قیمت تقریبی ۷ تا ۷٫۵ میلیارد تومان عرضه شده‌اند.

منبع : پدال

امتیاز

خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *