درمان کمرویی و خجالت

درمان کمرویی و خجالت

درمان کمرویی و خجالت


کمرویی و خجالت در کودکان بسیار شایع است و در اکثر موارد با گذشت زمان حل می‌شود، اما زمانی که در سنین بزرگسالی همچنان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید، باید به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید تا برای درمان آن کمک بگیرید. این کمرویی تاثیرات منفی خود را در همه جوانب زندگی فرد نشان می‌دهد. فردی که با این مشکل دائماً مواجه است، قدرت بیان وجود و نه گفتن را نیز از دست داده و نمی‌تواند به خوبی شخصیت خود را نشان دهد. افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند مهارت‌های لازم را یاد بگیرند تا در زندگی از آن‌ها استفاده کنند و مشکل بطور کامل برطرف شود. خجالت به عنوان احساس عدم امنیت و راحتی در کنار دیگران در موقعیت‌های جدید شناخته می‌شود. در بسیاری از موارد، خجالت و کمرویی رابطه مستقیم با نبود اعتماد به نفس دارد که منجر به مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی می‌شود.

انواع مختلف کمرویی و خجالت

انواع مختلف کمرویی و خجالت

انواع مختلف کمرویی و خجالت

خجالت به مقادیر و اندازه های مختلفی وجود دارد. بسیاری از افراد در بازه های زمانی مختلف احساس عدم راحتی در جامعه را تجربه می کنند که این امر بسیار طبیعی است. اما برخی از افراد به طور کلی از حضور در جامعه و خروج از منزل خود به شدت وحشت دارند و این احساس باعث می شود که از فرصت ها پیش رو استفاده نکنند و لذت نبرند. همچنین، احساساتی مانند اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند باعث ایجاد خجالت در افراد شوند.

شناخت دلایل کمرویی

حدود ۱۵ درصد از نوزادان به صورت مادرزادی دارای گرایش به کمرویی و خجالت هستند. تحقیقات نشان داده است که عملکرد مغز افراد خجالتی از نظر بیولوژیکی کمی متفاوت است. همچنین، تجربیات اجتماعی نیز بر تاثیر خجالت تأثیر گذاشته‌اند. والدینی که بیش از حد حساسیت به موقعیت‌های فرزندان خود دارند و مراقبت زیادی از آن‌ها می‌کنند، ممکن است باعث شوند که فرزندشان به خجالت بیفتد. این نوع والدین اجازه نمی‌دهند که فرزندانشان تجربیات جدیدی را کسب کنند و به طور مداوم آن‌ها را از موقعیت‌های جدید و خطرات احتمالی می‌ترسانند. مدارس، جامعه، خانواده و محل زندگی به شکلی با هم همکاری می‌کنند تا به شکل گیری شخصیت کودک کمک کنند و بیان حس کمرویی در هر یک از این موارد، ممکن است منجر به خجالت در بزرگسالی شود.

بیشتر بخوانید :کودک و نقاشی ،چرا کودکان باید نقاشی بکشند ؟

تشخیص کمرویی

تشخیص کمرویی

تشخیص کمرویی

در اکثر موارد، برای درمان کودکان کمرویی هیچ تلاشی انجام نمی‌شود و این ویژگی با آن‌ها به بزرگسالی همراه است. زمان مناسب و بهترین فرصت برای تشخیص کمرویی دوران کودکی است که درمان آن به راحتی امکان‌پذیر است. با این حال، درمان کمرویی بزرگسالان نیز کاملاً قابل انجام است. احساس عدم راحتی در کنار دیگران، ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران، تنش و اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی و نتوانی در بیان خود، ویژگی‌های مشکل کمرویی هستند که در صورت تشخیص باید به یک روانشناس متخصص مراجعه کرده تا برطرف شوند.

درمان کمرویی و خجالت

درمان کمرویی و خجالت می‌تواند به طور مستقیم و قابل توجهی بر روی افزایش اعتماد به نفس افراد تأثیر داشته باشد. خجالتی بودن در هر موقعیتی، مانند محیط مدرسه یا روابط عاطفی، ممکن است منجر به اثرات منفی شود. جلسات روان درمانی می‌تواند به کودکان کمک کند تا بر خجالت خود غلبه کنند. کودکان به دلیل آموزش پذیری بالا در درجات بالاتری از زندگی قرار می‌گیرند، بنابراین آن‌ها ساده تر می‌توانند آموزش ببینند تا کمرویی خود را کنترل کنند. تکنیک‌های ریلکسیشن، صبر و آرامش نیز در طول درمان بسیار موثر است. با درمان خجالت، به هیچ عنوان به دنبال درمان‌های خودسرانه و دارویی نروید. بهترین راه حل، مراجعه به یک روانشناس متخصص است تا بتواند لازم راهنمایی را ارائه کند و خجالت را درمان کند. با تمرینات برای افزایش اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های بیان خود، همراه با تلاش و پشتکار، می‌توان کمرویی را درمان کرد. در بعضی موارد نادر، نیاز به درمان دارویی و قرص برای درمان خجالت نیز احساس می‌شود، که بستگی دارد به نظر تخصصی روانشناس و مشاور شما.

بیشتر بخوانید :کنترل خشم و عصبانیت در شرایط بحرانی

تاثیرات کمرویی در زندگی افراد

خجالتی بودن در تمام جوانب زندگی افراد، تأثیر گذار است. در ابتدا ممکن است فقط در شرایط خاصی نشان داده شود، اما اگر درمان نشود، به تدریج به قسمتی از شخصیت فرد تبدیل می‌شود. خجالت، اعتماد به نفس افراد را به شدت کاهش می‌دهد و قدرت مخالفت کردن با مواردی که مورد علاقه آن‌ها نیست را از آن‌ها گرفته می‌شود. خجالت، زندگی فردی، شغلی، اجتماعی، عاطفی و خانوادگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع از برقراری ارتباط با دیگران می‌شود.

 

برای درمان این مشکل، باید به یک روانشناس ماهر و تخصصی مراجعه کرد که تجربه کافی در زمینه افزایش اعتماد به نفس و کاهش خجالت دارد. با همکاری با ایشان و شرکت فعال، خجالت قابل درمان است و نیاز به نگرانی وجود ندارد.

 

امتیاز

روانشناسی

چگونه پر رو باشیم ؟خجالت نکشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *