مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO ؛ دو محصول اقتصادی چینی در بازار ایران

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO ؛ دو محصول اقتصادی چینی در بازار ایران

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO ؛ دو محصول اقتصادی چینی در بازار ایران


در این مطلب هدف داریم به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دو خودرو کراس اوور کوچک و جدید، یعنی تیگارد X35 و بک X3 PRO، که به تازگی وارد بازار ایران شده‌اند، بپردازیم. در سال‌های اخیر بازار ایران میزبان تنوع زیادی از خودروهای چینی بوده است و محصولات این کشور در این مدت توانسته‌اند تعداد زیادی از مشتریان را جذب کنند. از طرفی، خودروسازان دولتی و خصوصی هر دو با شرکت‌های چینی همکاری‌های فراوانی را آغاز کرده و محصولات آن‌ها را به بازار عرضه کرده‌اند. این همکاری‌ها به صورت توافق‌های واردات و یا مونتاژ در داخل کشور صورت گرفته‌اند.

تیگارد X35 یکی از خودروهای کراس اوور کوچک است که توسط شرکت سانیار موتور، زیرمجموعه‌ای از دیار خودرو، به بازار عرضه می‌شود. قبلاً دیار خودرو با شرکت بایک همکاری‌های متعددی داشت، اما به دلیل تحریم‌ها قادر به پیشبرد این همکاری‌ها نشد. هم اکنون با معرفی زیربرند جدید به نام سانیار موتور، شرکت دیار خودرو تصمیم دارد دوباره به بازار خودرو بازگردد و مجموعه‌ای از محصولات جدید را ارائه دهد.

بک X3 PRO نیز یک خودروی کراس اوور کوچک محسوب می‌شود که توسط خودروسازان بم معرفی شده است و در نزدیکی آینده وارد بازار ایران خواهد شد. این خودرو نیز مانند تیگارد X35، نام خود را از Maple X3 Pro به BAC X3 Pro تغییر داده است. قبل از این، خودروسازان بم با شرکت جیلی چین همکاری‌های موفقی داشتند، اما با بازگشت تحریم‌ها این همکاری متوقف شد.

در ادامه، تیگارد X35 که با نام تجاری بایک X35 نیز شناخته می‌شود، محصولی از سانیار موتور است و در بازارهای جهانی با این نام فروخته می‌شود. این خودرو با اسم تیگارد (Tigard) معرفی شده که این نام از دو کلمه Tiger و Leopard تشکیل شده و به عنوان زیربرند سانیار موتور برای محصولات جدید انتخاب شده است.

بک X3 PRO نیز به عنوان جدیدترین محصول از خودروسازان بم به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو در واقع نسخه به‌روز‌شده‌ای از جیلی X3 PRO یا Yuanjing V3 محسوب می‌شود. این خودروی کراس اوور کوچک، با طراحی جذاب و مشخصات فنی مناسب، در بازارهای مختلف جهان توانسته جذب تعداد زیادی از مشتریان شود.

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO از منظر طراحی ظاهری

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO از منظر طراحی ظاهری

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO از منظر طراحی ظاهری

در بخش ظاهری با دو خودروی به‌روز مواجه هستیم و اگرچه برخی از ترندهای طراحی معاصر مانند قرار دادن کاسه چراغ در سپر و غیره در آن‌ها مشاهده نمی‌شود، اما طراحی ظاهری این دو خودرو به طور حداقل نسبت به خیلی از خودروهای داخلی جذاب‌تر و جذب‌کننده‌تر است. با این حال، تیگارد X35 طراحی جذاب‌تر و دارای طابعی مهاجمانه‌تر نسبت به بک X3 PRO دارد. در جلوی تیگارد X35، اولین چیزی که به چشم می‌خورد، چراغ‌های مخصوص روز با طراحی بومرنگ بر روی سپر خودرو است. این چراغ‌های اصلی دارای فرمی کشیده و آیینه‌ای هستند و به خودرو ظاهری جذاب می‌بخشند. علاوه بر این، جلوپنجره خودرو با طراحی کشیده و دارای خطوط کرومی است که در بالای آن عبارت “تیگارد” نیز قرار دارد. در نمای پشتی، شباهت‌هایی با جلو وجود دارد. چراغ‌های پشتی نیز کشیده شکل هستند اما اندکی بزرگتر از جلو و دارای گرافیکی مشابه محصولات جدید پژو هستند. عبارت “Tigard” نیز در این قسمت بین دو چراغ قرار گرفته و پلاک هم در زیر این عبارت قرار دارد. سپر عقب نیز با طراحی دورنگ و حاشیه‌دار طراحی شده است و چراغ‌های دنده عقب و مه‌شکن را در بر می‌گیرد. در مقابل، بک X3 PRO طراحی ساده‌تری نسبت به رقیب خود دارد. این امر قابل توجه است زیرا X3 PRO یک خودروی ارزان‌تر از تیگارد X35 است و این ممکن است باعث طراحی ساده‌تر این مدل شده باشد. برای توجه به این نکته، خودروی X3 PRO با وجود تعلق به زیرمجموعه‌ای از جیلی، از خطوط طراحی مشابه جیلی در ظاهر خود بهره‌گرفته است. در نمای جلویی، چراغ‌های اصلی با فرمی جدی و خشمگین دارند که به گوشه‌های خودرو کشیده شده‌اند. جلوپنجره نیز با طراحی کشیده و هماهنگ با چراغ‌های اصلی طراحی شده و با خطوط عمودی مشکی تزیین شده است. روی سپر نیز چراغ‌های مخصوص روز به صورت عمودی در دو طرف قرار دارند و وسط آن ورودی هوای ثانویه موتور قرار دارد. همه این المان‌ها با هم ترکیب شده‌اند تا خودروی X3 PRO اسپرت و دل‌انگیز به نظر برسد. در نمای پشتی هم، طراحی چراغ‌های اصلی با خطوط تیز و دقیقی انجام شده است و مانند نمای جلو، سپر دارای چراغ‌های عمودی مه‌شکن و یک دیفیوزر مشکی اسپرت است که در انتهای آن قرار دارد. نکته‌ی قابل توجه، طراحی چراغ سوم ترمز واقع در وسط باله عقب این خودرو است.

بیشتر بخوانید : خودروی جدید هایما ، هایما ۶P در مشهد رونمایی خواهد شد

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO از نظر ابعاد و اندازه

از نظر ابعاد، تیگارد X35 به اندازه‌ای بزرگ‌تر و گشادتر از بک X3 PRO می‌باشد. ابعاد تیگارد X35 به ترتیب ۴۳۲۵ میلی‌متر طول، ۱۸۳۰ میلی‌متر عرض و ۱۶۴۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن حدود ۲۵۷۰ میلی‌متر است. برخی از ابعاد بک X3 PRO نیز به ترتیب ۴۰۰۵ میلی‌متر طول، ۱۷۶۰ میلی‌متر عرض و ۱۵۷۵ میلی‌متر ارتفاع دارد. همچنین، فاصله بین دو محور این خودرو نزدیک به ۲۴۸۰ میلی‌متر است. به همین دلیل، تیگارد X35 دارای فضای داخلی جادارتری نسبت به بک X3 PRO است. مهم است به یاد داشته باشیم که با این حال، فضای داخلی بک X3 PRO، با ابعادی کمابیش مشابه خودروی سایپا کوییک، به مراتب بزرگ‌تر و کارآمدتر است.

مقایسه طراحی داخلی و کابین تیگارد X35 و بک X3 PRO

مقایسه طراحی داخلی و کابین تیگارد X35 و بک X3 PRO

مقایسه طراحی داخلی و کابین تیگارد X35 و بک X3 PRO

در مقایسه بک X3 PRO و تیگارد X35 از منظر طراحی داخلی و فضای داخل کابین با دو خودروی تقریباً مشابه در مقابل هم قرار داریم. با ورود به داخل کابین بک X3 PRO، با یک طراحی ساده و در عین حال قابل قبول مواجه می‌شویم که نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی دارای طراحی پویا و جذاب‌تری است. در بخش داشبورد میانی، ابتدا یک نمایشگر بزرگ و برجسته از داشبورد بیرون زده شده است و زیر آن دریچه‌های تهویه هوا قرار گرفته‌اند. منطقه مرکزی نیز محل قرار گیری کلیدها و دکمه‌های کنترل سیستم تهویه هوا است. فرمان خودرو به شکل D کات طراحی شده و طراحی جذاب و اسپرتی دارد. این فرمان D کات بودن دارد که باعث می‌شود فضای پای راننده نسبت به حالت معمولی بیشتر باشد. همچنین، صفحه نمایش کیلومترشمار به شکل آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری نیز در نظر گرفته شده است. مصالح مورد استفاده در داخل کابین این خودرو کیفیت مناسبی دارند و تا مدت طولانی تغییر کیفیتی نخواهند داشت. از نظر فضای سر و پا نیز در هر دو ردیف این خودروها فضای مناسب و جاداری وجود دارد، با این حال، در مقایسه با تیگارد X35، به ویژه در بخش صندوق عقب، فضای کمتری داریم. به عبارت دیگر، داخل کابین تیگارد X35 همچنان که در طراحی ظاهری خود نیز پویا و مدرن بوده است. یک نمایشگر لمسی بزرگ که بروز و جدید به نظر می‌رسد، از داشبورد بیرون زده شده و در کنار آن دریچه‌های تهویه هوا قرار گرفته‌اند. زیر نمایشگر، در قسمت جداگانه‌ای، بخش‌های مربعی با خطوط کرومی طراحی شده‌اند که دکمه‌های کنترل سیستم تهویه هوا در آن‌ها قرار دارند. این بخش به زاویه‌ای که به سمت راننده خم شده است، طراحی شده تا ارگونومی کابین بهبود یابد. فرمان خودرو نیز با D کات و غربیلک سه شاخه‌ای طراحی شده است که داخل آن کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کنترل کروز جای گرفته‌اند. از نظر فضای داخل کابین، با توجه به این که با یک خودروی شهری و کراس اوور روبه‌رو هستیم، به طور کلی برآورد ارزیابی‌پذیری را دارد و همچنین فضای پای و سر در هر دو ردیف مناسب است. صندوق عقب نیز به عنوان یک فضای کاربردی و جادار برای خانواده‌ها طراحی شده است. همچنین، مصالح استفاده‌شده در داخل کابین و فضای داخلی خودرو، کیفیت قابل قبولی دارند و تا مدت طولانی نیز کیفیتشان حفظ خواهد شد.

بیشتر بخوانید :تفاوت پیشرانه های XU7 و XU7 پلاس

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

نماینده سانیار موتور در این مقایسه، تیگارد X35، با امکاناتی مناسب تجهیز شده است، اما حضور برخی امکانات در کنار عدم حضور چندین گزینه دیگر در این خودرو، باعث تعجب بسیاری می‌شود. به عنوان نمونه، در این خودرو سقف پانوراما وجود دارد، اما ندارای آینه‌های درخشان در آفتاب‌گیرها است! با این حال، تیگارد X35 به امکاناتی نظیر سقف پانوراما قابل کنترل، سیستم کنترل سرعت، صفحه لمسی ۸ اینچی چندرسانه‌ای با دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، سیستم راه‌اندازی بدون کلید (Keyless Starter)، چراغ‌های جلو با تکنولوژی زنون، تریم چرمی و پارچه بر روی صندلی‌ها، آینه‌های جانبی با قابلیت گرم‌شدن و تنظیم برقی، فرمان D کات، سیستم پایش فشار تایرها (TPMS)، سیستم کمکی شروع حرکت در مماسی‌های بالا (HAC)، ترمز پارک برقی، دو کیسه هوا، چراغ‌های روز (Daylight)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) تجهیز شده است. علاوه بر این، این خودرو موفق به کسب رتبه ۵ ستاره از سازمان تست تصادف چین (C-Ncap) در زمینه ایمنی شده است.

بک X3 PRO نیز از منظر امکانات راحتی و ایمنی، سطح مناسبی دارد و به امکاناتی همچون فرمان D کات، نگهدارنده بار یا روف‌رک، صندلی راننده با تنظیم ۶ موقعیت دستی، سیستم نمایش فشار تایرها، کنترل تهویه برقی و دستی، نمایشگر ۸ اینچی چندرسانه‌ای با اتصال بلوتوث، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کنترل تنظیم ارتفاع فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، خاموشی خودکار سوخت‌رسانی و باز کردن درها پس از تصادف، سیستم کنترل سرعت، چراغ‌های جلو با تکنولوژی هالوژن و تنظیم ارتفاع، سیستم نورروز، حالتی برای ثابت‌نگه‌داشتن صندلی کودک یا ایزوفیکس، قفل اتوماتیک درها با حساسیت به سرعت، هشدار سرعت بالا و اسپویلر عقب برخوردار است.

مدل تیگارد X35 بک X3 PRO
امکانات رفاهی و ایمنی سقف پانوراما برقی، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا ۸ اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سنسور پارک دنده عقب، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید (Keyless Starter)، چراغ های لنزی جلو با سیستم روشنایی زنون، تریم چرم و پارچه صندلی ها، آینه های کناری دارای گرم‌کن و راهنما با قابلیت تنظیم برقی، فرمان دی کات، سیستم پایش باد تایرها (TPMS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، ترمز پارک برقی، دو کیسه هوا، چراغ های روز (Daylight)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) فرمان Dکات، نگهدارنده بار یا روف رک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ۶ حالته دستی، سیستم نمایش فشار باد تایرها، تهویه مطبوع برقی و تنظیم دستی، نمایشگر ۸ اینچی اطلاعات و سرگرمی با قابلیت اتصال به بلوتوث، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، ریموت هوشمند، سانروف، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های کناری با قابلیت تنظیم برقی و گرم‌کن، قطع کردن سوخت و باز کردن درها پس از تصادف، کروز کنترل، چراغ‌های جلو هالوژنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم روشنایی روز، ثابت کننده صندلی کودک یا ایزوفیکس، قفل اتوماتیک درها حساس به سرعت، هشدار سرعت بالا و اسپویلر عقب

 

 

مقایسه مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی نیز با دو خودروی کاملاً متفاوت روبرو هستیم. همان‌طور که تاکنون احتمالاً حدس زده‌اید، تیگارد X35 سانیار موتور خودرویی قوی‌تر اما با چالش‌های بیشتری همراه است! مشابه بیشتر خودروهای چینی در بازار، قلب تپنده تیگارد X35 یک موتور ۴ سیلندره ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را داراست. مأموریت انتقال قدرت پیشرانش به چرخ‌های جلو از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT است که به صورت مصنوعی قابلیت تغییر ۶ دنده دارد. مصرف سوخت ترکیبی این کراس اوور جدید سانیار موتور و دیگر اجزای آن در حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و توانسته استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را نیز به دست آورد. سیستم تعلیق این کراس اوور جدید از نوع مک‌فرسون در چرخ‌های جلو و نیمه‌مستقل در چرخ‌های عقب است که رانندگی نرم و راحتی را فراهم می‌کند. با این که توان موتور این خودرو نسبت به رقیب بالا‌تر است، اما به دلیل وجود توربوشارژ، حتماً باید از بنزین با کیفیت و اکتان بالا استفاده شود؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی در طولانی‌مدت برای موتور ایجاد شود.

 

بک X3 PRO نیز در این بحث دارای مواصفاتی متوسط و مقبول است و با یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی تجهیز شده است که قادر به تولید ۱۰۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور می‌باشد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع اتوماتیک CVT است که توان موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. همچنین، حالت اقتصادی برای کاهش مصرف سوخت به این خودرو افزوده شده است. استاندارد آلایندگی X3 PRO به نوع یورو ۶ می‌باشد که به مقایسه با رقیب، یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. سیستم تعلیق این خودرو نیز در چرخ‌های جلو از نوع مک‌فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع غیرمستقل با استفاده از فنر پیچشی است، که رانندگی نرم و راحتی را فراهم می‌کند. همچنین، با وجود توانایی پیشرانه کمتر، از طبیعی بودن آن نتیجه می‌شود که سطح سوخت‌مصرفی آن پایین‌تر خواهد بود.

مدل تیگارد X35 بک X3 PRO
موتور ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر تنفس طبیعی
حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار ۱۰۹ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
جعبه دنده CVT CVT
وزن ۱۳۴۰ کیلوگرم ۱۱۹۰ کیلوگرم
شتاب حدود ۱۲ ثانیه حدود ۱۶ ثانیه
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر ترکیبی ۶.۹ لیتر ترکیبی

 

تیگارد از کدام نام تجاری تولید شده است؟

تیگارد یکی از محصولات برند “سانیار موتور” می‌باشد. این برند به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت “دیار خودرو” فعالیت می‌کند. تیگارد از ادغام دو کلمه “Tiger” و “Leopard” تشکیل شده است. مشخصات فنی این خودرو چیست؟ تیگارد X35 در واقع یکی از محصولات برند “بایک چین” می‌باشد که با نام‌های مختلفی از جمله “بیجینگ X35” در بازارهای دیگر نیز عرضه می‌شود. همچنین، این خودرو از یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری با ۴ سیلندر بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۴۷ اسب‌برق قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

بک X3 PRO از کدام شرکت سازنده است و مشخصات آن چیست؟

بک X3 PRO یکی از خودروهای “خودروسازان بم” می‌باشد و در واقع از برند “میپل چین” به بازار عرضه شده است. برند “میپل” نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ “جیلی چین” فعالیت می‌کند. این خودرو از یک موتور تنفس طبیعی با ظرفیت ۴ سیلندر و ۱.۵ لیتری استفاده می‌کند که توانایی تولید ۱۰۹ اسب‌برق قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

به روز ترین اخبار خودرو در سایت دنیای خودرو 

امتیاز

خودرو

برسی خودروخودرو جدیدخودرو چینی جدیدمقایسه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *