۱۰ عادت دانش آموزان بسیار موفق، دانش اموزان موفق چه رازی دارند ؟

10 عادت دانش آموزان بسیار موفق، دانش اموزان موفق چه رازی دارند ؟

10 عادت دانش آموزان بسیار موفق، دانش اموزان موفق چه رازی دارند ؟


کلید موفقیت، مطالعه هوشمندانه است نه مطالعه زیاد و دشوار. هرچه در آموزش خود، پیش روید، به درستی این مسئله، بیشتر و بیشتر پی برده خواهید شد

مخاطب عزیز، یک یا دو ساعت مطالعه در روز، برای کسب نمرات قابل قبول در دبستان کافی است اما وقتی وارد دبیرستان می‌شوید، برای انجام همه تکالیف و مطالعات خود، در روز، وقت کافی ندارید، مگر آنکه چگونگی مطالعه و یادگیری هوشمندانه را بدانید.

استثنا است که برخی از دانش‌آموزان می‌توانند، با کمترین تلاش، دوره دبیرستان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

اغلب دانش‌آموزان موفق، موفقیت خود را با یادگیری و کاربرد عادات مؤثر مطالعه به دست می‌آورند.

آنچه در ادامه ارائه می‌شود، ده عادت برتر مطالعه است که طبق نتایج تحقیقات، دانش‌آموزان بسیار موفق از آن‌ها استفاده می‌کنند.

می‌خواهید موفق شوید، امیدوار باشید، دست از این ایده برندارید، کافی است هر یک از این عادت‌ها را یاد بگیرید و به کار بگیرید، آنگاه خواهید دید که نمرات کلاسی شما بالاتر رفته، دانش‌تان افزایش یافته و توانایی جذب و یادگیری اطلاعاتتان بهبود یافته است.با مجله انلاین همراه باشید.

۱- همگی وظایف و مطالعات خود را در یک جلسه به پایان نرسانید.

1- همگی وظایف و مطالعات خود را در یک جلسه به پایان نرسانید.

آیا همیشه شب‌ها به شدت چشمان خود را باز نگه می‌دارید و زمان و انرژی را صرف کرده تا یاد بگیرید؟ اگر این گونه است، وقت تغییر فرا رسیده است.

دانش‌آموزان موفق در بازه‌های زمانی کوتاه، مطالعه می‌کنند و به ندرت تمام مطالعات خود را در یک یا دو جلسه انجام می‌دهند.

اگر می‌خواهید موفق شوید، باید یاد بگیرید که به طور مرتب و پیوسته و در دوره‌های زمانی کوتاه مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید :معرفی کتاب در مورد لایف استایل و سبک زندگی

۲- برنامه‌ریزی مطالعه

دانش‌آموزان موفق، برای مطالعه در طول هفته، برنامه زمانی را تدوین می‌کنند و سپس به آن برنامه اعتقاد وفاداری می‌کنند.

دانش‌آموزانی که به طور بی‌نظم و بدون برنامه مطالعه می‌کنند، نسبت به همتایانی که برنامه‌های زمان‌بندی شده برای مطالعه دارند، عملکرد و یادگیری کمتری از خود نشان می‌دهند.

حتی اگر تماماً مشغول به مطالعه متعدد و متنوع باشید، باید برنامه‌ای هفتگی برای مطالعه‌تان تدوین کنید، در صورت تعیین پاره‌وقت‌های خاص در چند روز هفته و اختصاص درس‌های موردنظر به آن پاره‌وقت‌ها، یک عادت مستمر در شما شکل خواهد گرفت که باعث موفقیت در طول ترم می‌شود.

۳- مطالعه در ساعات ثابت و یکنواخت در هر روز

3- مطالعه در ساعات ثابت و یکنواخت در هر روز

مهم است که در کنار برنامه منظم هفتگی، یک پیوستگی در مطالعات روزانه خود داشته باشید. زیرا وقتی در طول هر هفته در ساعت‌های یکسانی از هر روز، مطالعه می‌کنید، مطالعه به بخشی از روال ثابت زندگی شما تبدیل می‌شود. این باعث می‌شود که ذهن و احساسات شما برای مطالعه در هر بار، آماده‌تر شود و هر جلسه ارزشمندتر و مؤثرتر باشد.

اگر به هر دلیلی نتوانید همیشه برنامه مطالعه‌تان را به دقت پیروی کنید، نگران نباشید، اما حتماً بلافاصله پس از پایان وظیفه، به برنامه خود بازگردید و آن را با تمام اراده دنبال کنید.

۴- تعیین هدف مطالعه

مطالعه بدون هدف مشخص، بی‌ثمر است و به فایده نمی‌رسد. باید اهداف هر جلسه مطالعه‌تان را مشخص کنید. قبل از شروع به مطالعه، هدف مطلوب را برای آن جلسه تعیین کنید. این هدف باید با اهداف تحصیلی شما همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال: (حفظ واژگان انگلیسی برای کسب نتایج بهتر در آزمون بعدی)

۵- هرگز جلسه مطالعه خود را به تعویق نیاندازید

عدم انگیزه نسبت به موضوع، پرداختن به وظایف دیگر و دشواری اجرای تکلیف، از مواردی هستند که باعث می‌شوند تا مطالعه را به راحتی به تعویق بیندازیم. دانش‌آموزان موفق به ندرت، جلسه مطالعه خود را به تعویق نمی‌اندازند. اگر جلسه مطالعه خود را به تعویق بیندازید، مطالعه شما بسیار کم اثر خواهد بود و نخواهید توانست تمام وظایف خود را به‌دقت انجام دهید.

جبران تعویق منجر به شتاب‌زدگی می‌شود و شتاب و عجله می‌تواند عامل اصلی اشتباهات باشد.

۶- با موضوعاتی که به نظرتان بسیار دشوار هستند، مطالعه خود را آغاز کنید

برای مطالعه و یادگیری تکالیف و موضوعات سخت، نیازمند زمان، انرژی و تلاش بیشتری هستیم. بنابراین بهتر است با آن‌ها شروع کنیم. معمولاً با پایان دادن به کارهای سخت، دیگر کارها آسان‌تر می‌شوند.

امتحان کنید! شروع مطالعه با موضوعات دشوار، تأثیرگذاری جلسه مطالعه و عملکرد تحصیلی‌تان را افزایش می‌دهد.

۷- قبل از مطالعه، یادداشت‌های خود از جلسات قبل را بررسی کنید

7- قبل از مطالعه، یادداشت‌های خود از جلسات قبل را بررسی کنید

اگر یادداشتی نداشته باشید، چه چیزی را باید بررسی کنید. بنابراین هوشیار باشید و همیشه یادداشت‌های خوبی از کلاس، بگیرید. قبل از شروع هر جلسه مطالعه یا انجام هر تکلیف، یادداشت‌های خود را به طور کامل بررسی کنید. این کار شما را برای انجام درست مطالعه و تکالیفتان آماده می‌کند.

بررسی یادداشت‌هایتان قبل از جلسه مطالعه، کمک می‌کند تا مطالب مهمی که طی روز یاد گرفته‌اید، به یاد آورید و مطالعه‌ای مؤثر و هدفمند داشته باشید.

۸- در حین مطالعه باید به موضوع تمرکز کنید و اجازه ندهید حواس‌تان پرت شود

هر فرد ممکن است به دلیل مواردی از قبیل تلویزیون، صحبت‌های خانوادگی و حتی سکوت غیرعادی، حواس‌پرتی کند.

برخی افراد وقتی در محیطی کمی صدا وجود دارد، بهتر مطالعه می‌کنند. با انحراف حواس در حین مطالعه، ترکیب افکارتان قطع می‌شود و دیگر نمی‌توانید به طور کامل تمرکز کنید…. و این وضعیت باعث می‌شود مطالعه ناموثر شود. بنابراین قبل از شروع به مطالعه، مکانی را که بدون مزاحمت و حواس‌پرتی، می‌توانید در آن به مطالعه ادامه دهید، پیدا کنید. برای بعضی افراد چنین مکانی، اتاق شخصی یا یک کتابخانه است.

بیشتر بخوانید : عادت های افراد موفق قبل از صبحانه

۹- از گروه‌های مطالعه به طریق موثری استفاده کنید.

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند: “دو سر بهتر از یک سر است”. درستی این ادعا به ویژه در زمان مطالعه آشکار می‌شود. کار با گروه‌ها، شما را قادر می‌سازد تا در فهم مفاهیم پیچیده، در حین مطالعه، از دیگران کمک بگیرید و تکلیفتان را سریع‌تر انجام دهید و همچنین از دیگران یاد بگیرید و به آن‌ها، یاد بدهید. این روش به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را به طور عمیق درون‌سازی کنید. فراموش نکنید که اگر گروه‌های مطالعه سازمان‌یافته نباشند یا اعضای آن‌ها آماده لازم را نداشته باشند، بسیار ناموثر خواهند بود. دانش‌آموزان موفق از گروه‌های مطالعه به طریق موثری استفاده می‌کنند.

۱۰- یادداشت‌ها، تمرین‌های مدرسه و مطالب دیگری که در کلاس‌ها مطرح شده است، را در پایان هفته مرور کنید

دانش‌آموزان موفق به آن‌چه که در طول هفته یاد گرفته‌اند، در پایان هفته مرور می‌کنند. این کار باعث می‌شود که آمادگی برای یادگیری مفاهیم جدید بر اساس مطالب گذشته افزایش یابد. اگر این ده عادت را در خود تقویت کنید، عملکرد تحصیلی‌تان بهبود می‌یابد و به موفقیت‌های بزرگ‌تر دست می‌یابید.

** یکی از عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی، داشتن رفتارها و عادات درست مطالعه و یادگیری است. انجام پرسش‌نامه بررسی مهارت‌های مطالعه و یادگیری (خود ارزیابی)، به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف در عادات مطالعه و یادگیری خودتان را شناسایی کنید و با راهنمایی از مربیان و مشاوران، آن‌ها را بهبود بخشید.

منبع : پایتخت کتاب 

امتیاز

دانستنی هاسبک زندگی

دانش آموز درس خواندرس خواندنموفقیت در تحصیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *