دلایل حالت تهوع در ماشین + راه‌های درمان

حالت تهوع در ماشین

حالت تهوع در ماشین


حتما شما هم با این مسئله روبرو شده‌اید یا افرادی را دیده‌اید که پس از مدتی در وسایل نقلیه مثل ماشین، موتور، اتوبوس، کشتی و هواپیما، با حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه مواجه می‌شوند. علت این احساسات چیست؟

این وضعیت اغلب باعث می‌شود فرد مبتلا از سفر با وسایل نقلیه منصرف شود. این حالت ممکن است بر روی تمام مسافران درون وسیله نقلیه تأثیر بگذارد. این بیماری که به آن بیماری حرکت یا kinetosis نیز گفته می‌شود، معمولاً علائمی از قبیل عرق سرد، تهوع، خستگی شدید و حتی در برخی مواقع نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی دارد.

علائم دیگر شامل سرگیجه، افزایش ترشح بزاق، از دست دادن اشتها و تغییر رنگ پوست می‌شود. برخی از افراد همچنین ممکن است با سردرد، احساس خستگی و تنگی نفس نیز مواجه شوند. برخی افراد ممکن است حتی از تحریک بیشتری نیز رنج ببرند.

اغلب علائم حالت تهوع در سفر طولانی مدت پایدار نیستند و فرقی نمی‌کند که ناشی از تکان‌های قایق یا حرکت قطار باشد، اما هنگامی که به این شرایط عادت می‌کنید، معمولاً علائم کاهش می‌یابند. اما اگر علائم حالت تهوع در ابتدای سفر از بین نرفته و ادامه یافت، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید! با مجله انلاین همراه باشید .

تمرکز حالت تهوع در خودرو را کاهش می‌دهد

تمرکز حالت تهوع در خودرو را کاهش می‌دهد

تمرکز حالت تهوع در خودرو را کاهش می‌دهد

آرام باشید. چیزی پیدا کنید و تلاش کنید روی آن متمرکز شوید. به عنوان مثال، از ۱۰۰ شروع به برعکس شمردن کنید، نفس عمیق بکشید و چشمانتان را ببندید. تغییر وضعیت یا حواس پرتی زمانی که متوجه بیماری حرکتی می‌شوید ممکن است به کاهش علائم شما قبل از شدت آن‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید : ورزش فیتنس چیست؟ + فواید، شیوه ی تمرین و رژیم غذایی مورد نیاز

رانندگی سبب کاهش حالت تهوع در خودرو می‌شود

رانندگی سبب کاهش حالت تهوع در خودرو می‌شود

رانندگی سبب کاهش حالت تهوع در خودرو می‌شود

یک روش این است که اگر مسافر هستید، فرمان خودرو را در دست بگیرید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اظهار داشته که بیماری حرکت زمانی رخ می‌دهد که حرکتی که چشمان شما می‌بیند با حرکتی که گوش داخلی شما حس می‌کند متفاوت باشد. اگر در حال رانندگی با خودرو هستید، این حواس ممکن است بهتر به هم متصل شوند و علائم شما را کاهش دهند.

نگاه به یک شیء ثابت حالت شما را بهتر می‌کند

به یک شیء ثابت نگاه کنید. اگر در قایق هستید، به افق نگاه کنید. اگر در خودرو هستید، از شیشه جلو بیرون نگاه کنید. این کار ممکن است لازم باشد در وسیله نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید، موقعیت خود را تغییر دهید یا جابجا شوید.

سفر را با معده خالی آغاز نکنید

قبل از سفر معده خود را پر نکنید. البته خالی بودن کامل هم توصیه نمی‌شود. همچنین به هیچ وجه الکل مصرف نکنید.

بیشتر بخوانید : چگونه جوان بمانیم + ۱۰ راهکار برای جوان ماندن

موقعیت نشستن شما در کاهش حالت تهوع اهمیت دارد

در صورت سفر با هواپیما، ترجیحاً صندلی در بخش بالای هواپیما را انتخاب کنید و در آنجا جا بگیرید. در مورد کشتی، اگر ممکن است، کابین در طبقه بالایی آن را انتخاب کنید تا کمتر مورد اذیت قرار بگیرید. در مورد اتومبیل نیز، عموماً صندلی‌های جلو بهترین مکان برای نشستن برای افرادی هستند که به مشکلات حرکتی دچار می‌شوند و با حالت تهوع و استفراغ روبرو هستند.

جهت حرکت وسیله نقلیه را در نظر بگیرید

جهت حرکت وسیله نقلیه را در نظر بگیرید

جهت حرکت وسیله نقلیه را در نظر بگیرید

با جهت حرکت وسیله نقلیه که در آن سفر می‌کنید هماهنگ شوید. این کار ممکن است به هماهنگی حس بینایی و گوش داخلی شما کمک کند. در کشتی، سعی کنید از پشت (عقب) به جلو (کمان) کشتی حرکت کنید. برخی افراد گزارش داده‌اند که نشستن در جلو علائم را کاهش می‌دهد. در مورد اتومبیل، صندلی‌های عقب را با فردی که جلوتر است تعویض کنید. در اتوبوس‌ها یا قطارها، صندلی‌هایی که پشت سرتان به سمت حرکت است را انتخاب نکنید.

تغییر موقعیت و حالت خود را

برخی افراد متوجه می‌شوند که دراز کشیدن در قطار بهبود حالت تهوع آنها را فراهم می‌کند. برای برخی، ایستادن ممکن است موقعیت بهتری را ایجاد کند. گزینه‌های شما به نوع سفر شما بستگی دارد، بنابراین تلاش کنید تا ببینید کدام روش برای شما موثرتر است.در صورتی که در ماشین هستید، تکیه دادن سر به پشتی صندلی و کاهش حرکات سر ممکن است به کاهش حالت تهوع در ماشین کمک کند. به عبارت دیگر، ممکن است نیاز به تجربه و خطا باشد تا بهترین موقعیت برای شما مشخص شود.

تنفس کردن از هوای تازه و خودداری از سیگار کشیدن

احتمالا متوجه می‌شوید که با باز کردن پنجره یا خروج به فضای باز و حضور در آن یا قدم زدن در طبیعت می‌تواند به کاهش حالت تهوع در خودرو کمک کند. اگر شرایط هوا یا محیط سفر اجازه این کار را ندهد، می‌توانید از دریچه‌های هوا به سمت خود بچرخانید یا از یک پنکه برای پراکندن هوا استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : هیپنوتراپی برای لاغری چیست؟لاغری بدون بازگشت با هیپنوتراپی

مصرف کراکر و بیسکوییت‌های نمکی خوراکی به کاهش حالت تهوع در خودرو کمک می‌کند

مصرف یک میان وعده سبک مانند کراکر نمکی ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. مصرف غذاهای سنگین، چرب یا اسیدی به دلیل کندی در هضم ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

با موسیقی یا مکالمه حواس خود را پرت کنید

با گوش دادن به موزیک یا شروع مکالمه، تمرکز خود را از احساسات دور کنید. روشن کردن رادیو یا شروع یک گفت‌و‌گو می‌تواند به شما کمک کند تا ذهنتان را از احساسات خود دور کنید. احتمالا می‌توانید به اندازه کافی تمرکز خود را از این احساسات بیرون ببرید تا احساس بهتری داشته باشید. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۲ نشان داد که گوش دادن به موسیقی ممکن است در کاهش استفراغ پس از عمل کمک کند، اگرچه تأثیر آن بر روی تهوع کمی است. با این حال، گوش دادن به موسیقی ممکن است در جلوگیری از استفراغ در طول سفر مفید باشد.

مقداری آب یا نوشیدنی گازدار بنوشید

مقداری آب یا نوشیدنی گازدار بنوشید

مقداری آب یا نوشیدنی گازدار بنوشید

یک لیوان آب سرد یا نوشیدنی گازدار مانند سلتزر یا نوشابه زنجبیل نیز ممکن است در کاهش تهوع کمک کند. از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید، زیرا مصرف آن‌ها ممکن است باعث کمبود آب در بدن شود که می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند. جایگزین‌های خوب دیگر شامل شیر و آب سیب می‌شوند.

کتابخانه و صفحه نمایش را کنار بگذارید

افرادی که با حالت تهوع در حال حرکت مواجه هستند ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند زمانی که تلاش می‌کنند کتاب یا متون را در دستگاه‌های مختلف بخوانند. بنابراین، اگر به چیزی نزدیک تمرکز کنید، ممکن است علائمتان را تشدید کنید. این مسئله مخصوصاً برای طرفداران بازی‌های ویدیویی یا افرادی که از فناوری واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کنند بدتر است. متوجه خواهید شد که استراحت کردن از فعالیت یا تغییر به کتاب‌های صوتی، موسیقی یا گپ زدن می‌تواند مفید باشد.

استفاده از روایح درمانی با عطرهای مختص مانند اسانس نعنا خالص می‌تواند مفید باشد

یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که قرار گرفتن در معرض بوی نعنا فلفلی می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. روش‌های مختلفی برای استفاده از روغن‌ها وجود دارد، اما استنشاق کم‌ریسک‌ترین روش است، هرچند که توصیه می‌شود به منظور کاهش مخاطرات احتمالی، آن را برای یک ساعت یا کمتر در فضا منتشر کنید. استنشاق مقدار زیادی اسانس برای بیش از یک ساعت ممکن است باعث تهوع شود. همچنین، دست‌بندهایی وجود دارند که با فشار به نقاطی روی مچ از طریق ارسال سیگنال‌های الکتریکی می‌توانند حالت تهوع را در ماشین کاهش دهند، اما هنوز اثربخشی این دست‌بندها به طور کامل مشخص نشده است.

قرص‌های درمانی و داروهای ضد تهوع را امتحان کنید

قرص‌های درمانی و داروهای ضد تهوع را امتحان کنید

قرص‌های درمانی و داروهای ضد تهوع را امتحان کنید

بعضی از داروها برای کاهش حالت تهوع در ماشین گرفتگی یا بیماری حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مصرف موارد زیر حتما باید با پزشک مشورت کنید:

دیمن هیدرینات (درامامین): این دارو از خانواده آنتی‌هیستامین‌هاست و می‌توانید بدون نسخه آن را تهیه کنید. این دارو به درمان حساسیت و حفظ تعادل بدن کمک می‌کند. اولین دوز آن باید ۱ ساعت قبل از شروع سفر مصرف شود و دوزهای بعدی هر ۴ تا ۶ ساعت تکرار می‌شوند.

اسکوپولامین (مالدیمار): این دارو باید با نسخه پزشکی تهیه شود و مصرف آن از طریق یک پَچ پشت گوش انجام می‌شود. باید ۴ ساعت قبل از شروع سفر استفاده شود و تأثیر هر دوز آن ۳ روز در بدن باقی می‌ماند. داروهای دیگری نیز شامل سیکلیزین، مکلیزین، و پرومتازین هستند.

تمام این داروها دارای عوارض جانبی مانند خشکی دهان و خواب آلودگی هستند. حالت تهوع در سفر معمولا به طور خودبخود خوب می‌شود، اما اگر نشانه‌هایی مانند سرگیجه، سردرد، استفراغ، کاهش شنوایی و درد قفسه سینه ادامه داشت، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. برای کودکان، مصرف آنتی‌هیستامین یا اسکوپولامین مناسب نیست و از دیمن‌هیدرینات یا دیفن‌هیدرامین و بنادریل به‌عنوان قرص ماشین گرفتگی کودکان می‌تواند مفید باشد. اما قبل از استفاده باید با پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از کودکان ممکن است حساسیت نسبت به این داروها داشته باشند و آزمایش حساسیت قبل از مصرف ضروری است.

زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید چه است؟

علائم شما باید با توقف حرکت کاهش یابد. بیماری حرکت معمولاً به عوارض طولانی مدت منجر نمی‌شود. حتی ممکن است پس از چند روز سفر در یک مسافت طولانی مانند سفر دریایی، به آن عادت کنید. اما اگر این اتفاق نیافتاد و علائم شما روزها پس از سفر همچنان ادامه داشت، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین، اگر شغل یا شرایط زندگی شما نیازمند مسافرت‌های مکرر است یا اگر احتمال بروز بیماری قبل از سفر شما را نگران می‌کند، با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است داروهای تجویزی یا راهکارهای طولانی مدت به شما کمک کنند تا از حالت تهوع در ماشین و سفر غلبه کنید.

منبع : دنیای اقتصاد 

امتیاز

سلامت

حالت تهوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *