مشهورترین هنرمندان ایرانی هالیوود

مشهورترین هنرمندان ایرانی هالیوود

مشهورترین هنرمندان ایرانی هالیوود


بیشتر اینان (البته در صورت حذف گلشیفته) فیلمسازانی هستند که به طور قابل توجهی در صنعت سینمایی موفق بوده و به عنوان نامزد جوایز مهمی از جمله جوایز اسکار شناخته شده‌اند، و احتمالاً بسیاری از آن‌ها به شما شناخته شده نباشند. لیست فیلمسازان ایرانی که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند بسیار طولانی است، و ما ۲۹ شخصیت مهم را در این لیست انتخاب کرده‌ایم که با آن‌ها آشنا شدن لذت بخش است.

۱- اردشیر هنگی

او از اولین فیلمسازان بین‌المللی اصلی ایرانی است که در داخل کشور نیز شهرت قابل توجهی دارد. هنگی که در تهران به دنیا آمده و پدری ایرانی و مادری فرانسوی دارد، تحصیلات سینمایی خود را در آمریکا ادامه داده است. او با عکاسی فیلم “هفت” و تیزرهای دیوید فینچر به شهرت رسید و برای عکاسی فیلم “اویتا” نامزد جایزه اسکار شد.

هنگی تاکنون با کارگردانان بزرگی همچون برناردوبرتولوچی، آلن پارکر، رومن پولانسکی، سیدنی پولاک، ونگ کار وای و وودی آلن همکاری کرده است. علاوه بر دو فیلم آخر وودی، آخرین فیلم میشائیل هانکه، کارگردان مشهور اتریشی را هم هنگی عکاسی کرده که جایزه نخل طلایی کن ۲۰۱۲ را به دست آورد.

بیشتر بخوانید : فهرست جوایز و افتخارات بازیگران ایرانی

۲- رامین جوادی

۲- رامین جوادی۲- رامین جوادی

۲- رامین جوادی

این آهنگساز ایرانی ۳۷ ساله و متولد آلمان در حال حاضر به یکی از پرکارترین شخصیت‌های هالیوود تبدیل شده است. جوادی در سال ۱۹۹۸ تحصیلات خود را در رشته موسیقی به پایان رساند. کارهای اولیه جوادی توجه هانس زیمر را به خود جلب کرد و باعث شد تا جوادی به عنوان دستیار زیمر و کلاوس بدلت در آمریکا فعالیت کند.

پس از همکاری در پروژه‌های بزرگی همچون “قراصنه‌های کارائیب” و “شروع بتمن”، جوادی موسیقی متن قسمت سوم سری فیلم‌های “شمشیرباز” را ساخت و پس از آن به ساخت موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌هایی همچون “آهنگر برجسته”، “فصل شکارگر”، “نبرد تایتان‌ها”، “گریز از زندان”، “پیشرو” و “بازی  تاج و تخت” ادامه داد.

۳-فرهاد صفی نیا

فرهاد صفی نیا، یک هنرمند ایرانی که در هالیوود شهرت دارد. او در آلمان به دنیا آمده و در زمینه اقتصاد تحصیل کرده است. سپس به آمریکا رفت و در حوزه سینما فعالیت کرد. او با مل گیبسون در فیلم “مصائب مسیح” همکاری کرد و سپس در فیلم “آپو کالیپتو” نقش داشت. همچنین، او به عنوان تهیه کننده و نویسنده سریالی در هالیوود فعالیت کرده است. قابل ذکر است که صفی نیا در نوشتن فیلمنامه اقتباسی از رمان “دنیای قشنگ نو” هم همکاری کرده است.

۴-حسین امینی

حسین امینی، یک نویسنده فیلمنامه ایرانی است که به شهرت جهانی درآمده است. وی با نوشتن فیلمنامه فیلم‌های معروفی همچون “درایو” و “بال‌های فاخته” شناخته شده است. امینی همچنین فیلمنامه تریلر “شانگهای” را نوشته و در تولید فیلم‌های “۴۷ رونین” و “سفیدبرفی و شکارچی” نقش داشته است.

۵-رامین بحرانی

۵-رامین بحرانی

۵-رامین بحرانی

رامین بحرانی یک کارگردان و فیلمساز آمریکایی است که در سینمای مستقل شهرت دارد. وی با ساخت فیلم‌های بلند و کوتاه خود در جشنواره‌های معتبر جهانی شناخته شده است. بحرانی به عنوان یکی از بهترین کارگردانان دهه گذشته شناخته شده است و آثار او توسط منتقدان معروفی مورد تحسین قرار گرفته است.

۶-حبیب زرگرپور

زرگرپور یکی دیگر از ایرانیانی است که برای جایزه اسکار نامزد شده، و این حتی دو بار رخ داده است! زرگرپور در اوایل دهه ۹۰ به عنوان یک طراح جلوه‌های ویژه به شرکت ILM ملحق شد. او با تعداد زیادی از فیلم‌های مشهور همکاری کرده است، از جمله “ماسک”، “پیشتازان فضا”، “جومانجی”، “اسپاون”، “چشمان مار”، “گردباد”، “جنگ ستارگان: اپیزود اول – تهدید شبح”، “توفان کامل”، “هویت بورن” و “نشانه‌ها”، و برای فیلم‌های “توفان کامل” و “گردباد” هم نامزد اسکار شده است.

زرگرپور از سال ۲۰۰۳ به عنوان مدیر هنری به شرکت بازی‌های کامپیوتری EA پیوسته است و سری بازی “نید فور اسپید” یکی از کارهای برجسته‌اش در این شرکت به حساب می‌آید. زرگرپور در حال حاضر عضو فعال آکادمی هنرها و علوم سینمایی آمریکا (AMPAS) و بفتا در زمینه جلوه‌های ویژه است.

۷-دانیال پاسدار

بازیگران ایرانی که در فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی حضور داشته‌اند، عموماً فقط فرصتی را برای بازی نقش‌های خاورمیانه‌ای به دست آورده‌اند. اما دانیال پاسدار به نظر می‌رسد تنها بازیگر ایرانی الأصل است که نقش شهروندان آمریکایی را در پروژه‌های هالیوودی ایفا کرده است.

پاسدار، که پدرش ایرانی است، با بازی در فیلم کوتاه “تاپ گان” به کار خود آغاز کرد. از جمله کارهای قدیمی پاسدار، فیلم “راه کارلیتو” به کارگردانی برایان دی پالما به عنوان مهم‌ترین فیلم او شناخته می‌شود، اما پاسدار با حضور در سریال‌ها به شهرت رسید. علاوه بر حضور در سریال‌های محبوب مانند “خانه دارهای مستاصل” و “کسل”، وی نقش‌های اصلی در سریال پرطرفدار “قهرمانان” را نیز بازی کرده است.

۸-نسیم پدراد :(به انگلیسی: Nasim Pedrad)

(تولد ۱۸ نوامبر ۱۹۸۱ تهران) بازیگر، هالیوود و عضو کادر برنامهٔ ساتردی نایت لایو است. او اهل ارواین، کالیفرنیا است، و فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس است. نام پدر او پرویز پدراد و مادر او آراسته امانی است، آنها در سال ۱۹۸۴ زمانی که نسیم ۲ ساله بود به امریکا مهاجرت کردند او در سریال ER نقش ایفا کرده است وهمچنین به ترجمه در انیمیشن لوراکس و من نفرت‌انگیز ۲ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : راهکارهای زیبایی معروفترین سلبریتی‌های ایرانی

۹-نادیا بیورلین :(Nadia Björlin)

(تولد ۲ اوت ۱۹۸۰) هنرپیشه سینمای هالیوود می‌باشد. او در نیوپورت ایرلند از پدری سوئدی و مادری ایرانی تبار متولد شده و در دانشکده هنر در نیویورک مشغول به تحصیل می‌باشد. نادیا به زبان فارسی و سوئدی و انگلیسی تسلط دارد.

همچنین از صدای سوپرانو برخوردار است و اغلب در اجراهای اپرا صدا دارد. او به سازهای فلوت و گیتار و پیانو و چنگ تسلط دارد.

۱۰-شهره آ‌غداشلو

البته این بازیگر نیاز زیادی به معرفی ندارد.وی با نام اصلی شهره وزیری‌تبار (تولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۳۱)(عده ای به اشتباه تصور می کنند نام وی پری بوده است.) بازیگر ایرانی-آمریکایی سینما و تلویزیون است.او خانواده آغداشلو را به خاطر مخالفت خانواده پدری اش با داشتن نام خانوادگی آنان وپس از ازدواج با آیدین آغداشلو انتخاب کرد.به گزارش پارس ناز وی در سال ۲۰۰۳ میلادی، کاندید جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم خانه‌ای از شن و مه شد.

شهره آغداشلو همچنین در سال ۲۰۰۹ میلادی، به دلیل بازی در نقش فرعی زن در مجموعه تلویزیونی خاندان صدام، موفق به دریافت جایزه اهمیت‌بخش شد. شهره آغداشلو پیش از انقلاب ایران، در سه فیلم مشهور آن زمان بازی کرد و با سه کارگردان بزرگ سینمای ایران، یعنی عباس کیارستمی، علی حاتمی و محمدرضا اصلانی همکاری داشت. او پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد و به همراه همسرش هوشنگ توزیع در نمایش‌های مختلفی حضور داشت.

۱۱-آهو جهانسوز “سارا” شاهی:

۱۱-آهو جهانسوز "سارا" شاهی:

۱۱-آهو جهانسوز “سارا” شاهی:

(Aahoo Jahansouz “Sarah” Shahi)(متولد ۱۰ ژانویه ۱۹۸۰، اولس، تگزاس) مدل و بازیگر ایرانی‌تبار آمریکایی است.[۱] او از نسل فتحعلیشاه قاجار به دنیا آمده است. شاهی رتبهٔ ۹۰ام را در مجله بالاترین در لیست ۱۰۰ جذاب‌ترین سال ۲۰۰۵ کسب کرده است و در سال ۲۰۰۶ به رتبه ۶۶ام صعود کرده است. او در تلویزیون آمریکا و سینمای هالیوود به فعالیت در زمینه بازیگری مشغول است.

۱۲-بهار سومخ:

(Bahar Soomekh)(متولد ۳۰ مارس ۱۹۷۵ در شهر تهران) بازیگر ایرانی‌تبار آمریکایی-یهودی است که در سینمای هالیوود به فعالیت در زمینه بازیگری مشغول است. وی در فیلم‌های مشهور تصادف، ماموریت غیرممکن ۳ و اره ۳ بازی کرده است.

۱۳-کاترین لیزابل:

(Catherine Lisa Bell) بازیگر انگلیسی-آمریکایی ایرانی-تبار سریال‌های تلویزیونی (JAG) آمریکا است. کاترین در ۱۴ اوت ۱۹۶۸ در لندن به دنیا آمد. او از پدری اسکاتلندی و مادری ایرانی متولد شده است. والدینش بعدها از هم جدا شدند. کاترین سپس در ۳ سالگی به همراه مادرش مینا به لس آنجلس رفت.

او در دوران کودکی در تبلیغات تلویزیونی زیادی حضور داشت و قصد داشت به عنوان پزشک یا مهندس بیومدیکال فعالیت کند و از حرفهٔ مدلینگ تمام وقت دست بکشد. او به زبان‌های انگلیسی و فارسی تسلط دارد. او در فیلم “بروس قدرتمند” با “جیم کری” همبازی است.

۱۴-نازنین بنیادی

وی در تهران به دنیا آمد، والدین نازنین در بیستمین روز پس از تولدش او را از ایران خارج کردند. تا سن ۱۹ سالگی در لندن زندگی می‌کرد و سپس به لس آنجلس در آمریکا نقل مکان کرد. او از یک مدرسه خصوصی در لندن فارغ التحصیل شد. به گفتهٔ پارس ناز، وی دارای مدرک تحصیلی عالی در رشته زیست شناسی از دانشگاه کالیفرنیا، ارواین است. او تحقیقاتی دربارهٔ سرطان انجام داده که به او جایزه چانگ پی چون دانشجوی لیسانس داده است. همچنین، در سنی که در انگلستان بود، در بخش کودکان تلویزیون حضور داشته است. در مصاحبه با بی بی سی، او اظهار داشت: “تنها کار تلویزیونی که در جوانی در لندن انجام دادم، در برنامهٔ کودکان به نام ‘یرلی برث’ بود. ولی در واقع عشق و علاقه‌ام به سینما است.” نازنین در حال حاضر دورهٔ دکترا (PhD) خود را در دانشگاه تورنتو در حال گذرانی است.

۱۵-شان طوباز

بازیگر کلیمی ایرانی است که در تهران به دنیا آمده و در منچستر بزرگ شده است. او بازیگر تلویزیون است و تجربه مهم سینمایی او بازی در فیلم “مرد آهنی” است.

۱۶-مارشال منش

(متولد ۲۵ مرداد ۱۳۲۹ در شهر مشهد) بازیگری ایرانی‌تبار در آمریکا است. پدر و مادر او ایرانی هستند. او در دههٔ ۷۰ میلادی به ایالات متحده آمریکا سفر کرد. او در سریال‌هایی همچون ویل و گریس، همراهان، گروه دست دوم، آشنایی با مادر (در نقش یک رانندهٔ تاکسی بنگلادشی به نام رانجیت)، قانون و نظم: واحد قربانیان ویژه و فرار از زندان به عنوان بازیگر حضور داشته است. او حتی در دقیقه ۱۵ قسمت ۱۷ از فصل ۳ و نیز دقیقه ۸ام قسمت ۱۵ از فصل ۵ سریال آشنایی با مادر به زبان فارسی دیالوگ گفت.

۱۷-امیر مکری

(۲۱ خرداد ۱۳۳۵) یک فیلمنامه‌نویس ایرانی است. وی در سال ۱۹۷۷ به آمریکا مهاجرت کرده و در دانشگاه امرسون تحصیل کرده‌است. از معروف‌ترین فیلم‌هایی که او در آن‌ها نویسندگی کرده‌است می‌توان به پسرهای بد ۲، ارباب جنگ (فیلم)، گنجینه ملی: کتاب راز، سریع و خشمگین ۴، تغییرشکل‌دهندگان: تاریکی ماه و مرد پولادین اشاره کرد.

۱۸-رضا بدیعی

(۲۸ فروردین ۱۳۰۹ در اراک – ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ در لس آنجلس کالیفرنیا)، به نظر می‌آید نام این کارگردان پرکار و پیشکسوت باید در اولین قسمت فهرست قرار می‌گرفت …او یک کارگردان ایرانی بود که بیشتر به خاطر فعالیتش در تولید فیلم و سریال در هالیوود معروف بود. رضا بدیعی از اوائل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی پرداخت و در طول ۶ دهه گذشته بیش از ۴۳۰ قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخت.

به بدیعی لقب «پدرخوانده تلویزیون آمریکا» داده شده بود. از جمله فیلم‌ها و سریال‌هایی که بدیعی کارگردان آن‌ها بوده می‌توان به تغییرمسیر، بالاتر از خطر، هاوایی فایو، بارتا، مرد شش میلیون دلاری، کاگنی و لیسی، بافی قاتل خون آشام و پیشتازان فضا اشاره کرد. بدیعی توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری اتحادیه کارگردانان سینما آمریکا را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال‌های یک ساعته تلویزیونی نیز به دست آورد.

۱۹-بری نویدی

او از والدینی ایرانی متولد شده و در حال حاضر از تهیه‌کنندگان سینما است. «تجارب ونیز» مهمترین تجربه سینمایی او در هالیوود است.

۲۰-ویدا قهرمانی

از نوجوانی بازیگری را در ایران آغاز کرد . پس از مهاجرت به آمریکا در کنار بازیگری به کارگردانی و تهیه آثار کودکان روی آورد.

۲۱-دار دیکسون

او با فیلم «تسلط» به سینمای هالیوود معرفی شد.

۲۲-ماز جبرانی

مهمترین تجربه بازیگری خود را در فیلم «ترجمه‌کننده» کنار «نیکول کیدمن» داشته است.

بیشتر بخوانید : پرطرفدار ترین سریال آمریکایی

۲۳-مرجان نشاط

وی در سریال “تفکر” شناخته شده است.

۲۴-کامی عسگر

صداپیشه‌ای معروف در صنعت صدابرداری است و برای ضبط صدا در فیلم “این دفعه انتهای جهان” اثری از “مل گیبسون” نامزد جایزه اسکار شد. او در گفتگو با “جام جم روزانه” به هویت ایرانی خود افتخار می‌کند.

۲۵-امید جلیلی

در انگلیس به دنیا آمده است و در دانشگاه الستر تئاتر مشغول به تحصیل بوده است. “جنگجو” و “مومیایی” تجربه‌های سینمایی او هستند.

۲۶-یارا شهیدی

هنرپیشه ۱۳ ساله ای است که پدری ایرانی دارد. او در فیلم “نمک” با “آنجلینا جولی” همبازی بود.

۲۷-نوید نگهبان

او در مشهد به دنیا آمده است و از هشت سالگی به بازیگری مشغول شد و فعالیت حرفه‌ای خود را در آلمان و ایالات متحده ادامه داد.

۲۸- پیمان معادی

۲۸- پیمان معادی

۲۸- پیمان معادی

پیمان معادی فرزند یک جفت ایرانی است که در سال ۱۹۷۰ در نیویورک، ایالات متحده به دنیا آمده است. او به عنوان فیلمنامه‌نویس با تدوین فیلمنامه آهنگ قو فعالیت خود را در سینما آغاز کرد و تا چند سال، به نوشتن فیلم‌نامه مشغول بود. به عنوان بازیگر در سال ۱۳۸۷ برای اولین‎بار در فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی ظاهر شد و بازی برجسته‌ای را ارائه کرد.

۲ سال بعد، او جایزهٔ خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را برای فیلم جدایی نادر از سیمین اثر اصغر فرهادی (۲۰۱۱ میلادی) از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دریافت کرد. وی هم اکنون ساکن لس آنجلس است. معادی در سریالی به نام «عدالت جرمی» (به انگلیسی: Criminal Justice) به کارگردانی استیون زایلیان، در کنار رابرت دنیرو بازی کرد. او در این سریال نقش شخصیتی به نام سلطان خان را ایفا می‌کند. زایلیان یکی از نویسندگان فیلمنامهٔ «فهرست شیندلر» اثر استیون اسپیلبرگ است. بازی در فیلم «استراحتگاه اشعه ایکس» اثر پیتر ستلر و فیلم تاریخی «آخرین شوالیه» اثر کازئواکی کی‌ریا نیز در کارنامه پیمان معادی دیده میشود.

۲۹-گلشیفته فراهانی

۲۹-گلشیفته فراهانی

۲۹-گلشیفته فراهانی

احتمالاً تنها شخصی است که نیازی به معرفی ندارد. حضور اخیر او در صحنه‌هایی نااخلاقی فیلمهای غربی نشان می‌دهد که او بخشی از یک پروژه‌ی برنامه‌ریزی شده برای تحقیر فرهنگ شرقی و به خصوص ایرانی-اسلامی است. وی بازیگریست به ظاهر ایرانی که در معمار سینمای غرب غرق شده است.

برای تماشای آثار ارزشمند این بازیگران به سایت دی جی مویز مراجعه کنید !

 

3.2/5 - (34 امتیاز)

چهره ها

بازیگران مشهوربرترین بازیگران ایرانیهنرمندان ایرانی بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *