۵ مورد از ضروری‌ترین وسایل آشپزی برای سفر که باید به همراه داشته باشید

۵ مورد از ضروری‌ترین وسایل آشپزی برای سفر که باید به همراه داشته باشید

۵ مورد از ضروری‌ترین وسایل آشپزی برای سفر که باید به همراه داشته باشید


سفر و تغذیه یکی از مسائل مهم مسافران و گردشگران است. برخی افراد تمایل دارند به جای رفتن به رستوران‌های جاده‌ای، خودشان در طول سفر غذا بپزند. گاهی هم مکان اقامت در سفر یک اقامتگاه محلی یا کمپ است و امکان سفارش غذا از رستوران‌ها موجود نیست. در چنین شرایطی اگر وسایل آشپزی را برای سفر داشته باشید، می‌توانید آشپزی با وسایل کوچک واقعی را امتحان کنید و در طبیعت، مکان کمپ یا اقامتگاهتان غذاهای خوشمزه و سالم بپزید. در این مقاله قصد داریم تجهیزات ضروری و مفید برای آشپزی در سفر را به شما معرفی کنیم و درباره انتخاب نوع این تجهیزات نکات مهم و کاربردی را توضیح دهیم. همراه مجله آنلاین باشید.

وسایل آشپزی مورد نیاز سفر را با توجه به نوع سفر و وسیله نقلیه‌تان انتخاب و جمع‌آوری کنید

وسایل آشپزی مورد نیاز سفر را با توجه به نوع سفر و وسیله نقلیه‌تان انتخاب و جمع‌آوری کنید

وسایل آشپزی مورد نیاز سفر را با توجه به نوع سفر و وسیله نقلیه‌تان انتخاب و جمع‌آوری کنید

وسایل آشپزی مورد نیاز در سفر بسته به نوع سفر و وسیله نقلیه‌ی استفاده شده متفاوت است. زمانی که با خودروی شخصی سفر می‌کنید، انتخاب و جمع‌آوری وسایل آشپزی برایتان آسان‌تر است. در این حالت می‌توانید وسایلی با حجم کوچک و سبک انتخاب کنید، اما در عین حال تنوع وسایل آشپزی که همراهتان ببرید، بیشتر است زیرا فضای بیشتری برای بسته‌بندی وسایل دارید. برای مثال، منقل‌های سفری، گازهای پیک‌نیکی یا یخچال‌های خودرو بسیار کارآمد هستند و به‌راحتی می‌توانید در محل‌های توقف یا طبیعت غذاهایی را پخت‌وپز کنید.

اما زمانی که تنها با یک کوله‌پشتی و بدون خودرو سفر می‌کنید، باید وسایل آشپزی را با دقت انتخاب کنید. این وسایل باید سبک و جمع‌وجور باشند و حجم کمی را اشغال کنند تا بتوانید آن‌ها را به راحتی با خود حمل کنید. به‌عنوان‌مثال، سبدهای پیک‌نیک در این نوع سفرها مفید نیستند و مناسب نیستند، زیرا فضای زیادی را اشغال می‌کنند و سنگین هستند.

در ادامه به معرفی وسایل آشپزی برای هر دو نوع سفر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید : طرز تهیه توپک خرمایی مقوی و خوشمزه برای افطار

۱. ظروف سفری سرو غذا:

۱. ظروف سفری سرو غذا:

۱. ظروف سفری سرو غذا:

برای سفر با خودروی شخصی، سبدهای پیک‌نیک بسیار کارآمد هستند. آن‌ها معمولا از موادی مانند پلاستیک یا استیل ساخته شده و در جای‌هایی ویژه برای جابجایی راحت بسته می‌شوند. همچنین ست‌های ظروف پیک‌نیکی نیز انتخاب خوبی هستند، زیرا ضرر نمی‌بینند و به‌راحتی شسته می‌شوند. اما برای سفرهای با کوله‌پشتی بهتر است از ست‌های کوچک و سبک سفری استفاده کنید که از موادی همچون پلاستیک ساخته شده و حجم کمی را اشغال می‌کنند.

در کل، برای هر دو نوع سفر، انتخاب وسایل آشپزی باید با دقت و به‌طور کارآمد صورت بگیرد تا بتوانید بهترین تجربه را در سفرهای خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید : مقایسه دو جزیره دیدنی کیش و قشم | کدام جزیره برای سفر نوروزی بهتر است؟

۲. وسایل پخت‌وپز در سفر

۲. وسایل پخت‌وپز در سفر

۲. وسایل پخت‌وپز در سفر

ماهیتابه، قابلمه و چای‌ساز سفری جزو ضروریات آشپزی در سفر محسوب می‌شوند. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید می‌توانید وسایل پخت‌وپز معمولی را همراه داشته باشید، اما اگر برنامه‌ریزی دارید که وسایل آشپزی‌تان را در کوله‌پشتی جا دهید و آن را حمل کنید، باید به دنبال ست‌های پخت‌وپز سفری بروید. این وسایل که معمولا از جنس تفلون یا استیل ساخته می‌شوند شامل یک چای‌ساز، یک ماهیتابه و یک قابلمه هستند که به راحتی در هم قرار می‌گیرند و فضای کمی را اشغال می‌کنند. با این قابلمه‌های سفری هم می‌توانید غذاها را روی آتش زغال آماده کنید و هم آن‌ها را روی اجاق‌های سفری کوچک بپزید و پخت کنید.

برای خرید قابلمه سفری تعداد نفرات را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی برای یک تا سه نفر، یک قابلمه ۱.۵ الی ۲.۵ لیتری، برای یک گروه ۶ نفره، ظروف ۲ الی ۳ لیتری و برای گروه‌های ۸ نفر یا بیشتر محصولات سه الی چهار لیتری پیشنهاد می‌شود. چای‌ساز سفری هم یکی از جذاب‌ترین وسایل پخت‌وپز در سفر است که برای پختن غذا روی آتش زغال یک انتخاب عالی و ایده‌آل محسوب می‌شود. این وسیله که از دیرباز توسط عشایر و روستاییان مورد استفاده قرار می‌گرفته است، یک نوع صفحه‌ی فلزی محدب است که معمولا همراه با یک استند و گیره یا پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با قرارگرفتن بر روی آتش زغال می‌تواند برای پخت‌وپز انواع غذاها یا حتی نان به کار بیاید. برای پخت غذا با چای‌ساز کافی است آتش را روشن کنید و پایه یا استند چای‌ساز را روی آتش قرار دهید.

اگر قصد پیاده‌روی در طبیعت و حمل وسایل آشپزی را دارید برای خرید چای‌ساز سفری به سراغ مدل‌هایی بروید که کیف یا ساک مخصوص حمل دارند و سبک هستند. برخی از مدل‌های چای‌ساز سفری یک توری هم همراهشان دارند که آشپزی در طبیعت را ساده‌تر می‌کنند. در کنار قابلمه و ماهیتابه برای پخت غذا ممکن است به چاقو، تخته برش، ظروف حمل ادویه و غیره هم نیاز داشته باشید که می‌توانید این وسایل را هم از بین تجهیزات سفری انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال یک چاقوی تاشوی سفری یا یک ادویه‌پاش کوچک و کم‌حجم می‌تواند برای آشپزی در سفر بسیار کارآمد باشد.

۳. اجاق سفری

۳. اجاق سفری

۳. اجاق سفری

اجاق‌های سفری از مهمترین وسایل آشپزی در سفر هستند. این اجاق‌ها به اندازه‌ها و نمونه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. تصمیم گرفتن درباره اینکه کدام نوع اجاق سفری برای شما مناسب است به نوع سفر، نوع اقامتگاه و وسیله نقلیه‌تان بستگی دارد.

اگر با خودروی شخصی مسافرت می‌کنید و فضای کافی برای حمل وسایل آشپزی دارید، می‌توانید به سراغ مدل‌های ساده‌ی گازی بروید که به عنوان گاز پیک‌نیکی شناخته می‌شوند. این مدل‌های اجاق سفری از یک شعله متصل به یک کپسول گاز قابل‌حمل تشکیل شده‌اند که بدنه‌ی کپسول معمولا آهنی است و وزن نسبتاً زیادتری نسبت به اجاق‌های کوهنوردی یا طبیعت‌گردی دارند. گاز پیک‌نیکی هزینه کمتری دارد و با توجه به اندازه بزرگ کپسولشان برای مدت طولانی‌تری می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند بنابراین برای سفر با خودروی شخصی، گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه و مناسبی به شمار می‌آیند؛ به خصوص اگر بخواهید در اقامتگاه‌های بین‌شهری یا استراحتگاه‌های بین جاده‌ای توقف کنید و آشپزی یا گرم کردن غذا را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که استفاده از گاز پیک‌نیکی در فضای بسته ممکن است خطرناک باشد.اجاق‌های گازی سفری مدل کاستی یا سامسونتی هم جزو مدل‌های کاربردی اجاق‌گاز سفری برای آشپزی در سفر هستند. این اجاق‌گازها که به شکل مستطیل هستند می‌توانند تک‌شعله یا دو شعله باشند. این اجاق‌ها به لحاظ ارگونومیک هم حمل راحت‌تری دارند و جای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. این نوع اجاق‌گازها می‌توانند هم با گاز شهری کار کنند و هم می‌توانید کپسول‌های کوچک گاز را به آن‌ها متصل کرده و به راحتی آشپزی کنید. برای آشپزی در کمپینگ این نوع گازها به خصوص مدل‌های چند شعله بسیار عالی هستند؛ به خصوص اگر در سفرهای کمپینگی میزهای تاشوی قابل حمل هم داشته باشید می‌توانید این گازها را روی میز قرار داده و بدون این که نگران سوختن یا خاموش شدن گاز باشید با تسلط کامل آشپزی کنید.اجاق‌های برقی سفری المنتی هم یکی از گزینه‌های مناسب برای آشپزی در سفر هستند. البته این نوع اجاق‌ها برای سفر در طبیعت و جاهایی که برق موجود نیست مناسب نیستند؛ اما برای آشپزی و گرم کردن غذا در اقامتگاه‌هایی که فاقد وسایل پخت‌وپز هستند، بسیار کارآمد هستند. این نوع اجاق‌های برقی به دلیل ایمن بودن در فضای بسته بهترین گزینه برای آشپزی در اقامتگاه محسوب می‌شود.

۴. منقل و گریل سفری

۴. منقل و گریل سفری

۴. منقل و گریل سفری

گریل یا منقل‌های سفری از عملی‌ترین وسایل پخت‌وپز در سفر به خصوص برای آشپزی در طبیعت هستند. پختن انواع کباب در سفر یکی از سرگرمی‌های جذاب در مسافرت است به خصوص اگر می‌خواهید با یک گروه به دامان طبیعت بروید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند در طبیعت آتش را روشن کرده و به پختن کباب بپردازند. اما در روزهای بارانی یا در مناطقی که چوب یا زغال مناسبی برای روشن کردن آتش در دسترس نیست، منقل‌ها و گریل‌های سفری به کمک شما می‌آیند تا با حمل زغال و مواد آتش‌زنه، به راحتی مواد غذایی دلخواه خود را کباب کنید.

برای تهیه‌ی منقل و گریل‌های سفری هم می‌توانید به منقل‌های ساده مراجعه کنید و هم گریل‌هایی را انتخاب کنید که قابلیت تاشو داشته باشند و جای کمتری را اشغال کنند و هم حمل آن‌ها راحت‌تر باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی منقل سفری کاربردی شیمن +منقلی همه کار و ساده

۵. تجهیزات خنک‌کن و نگهدارنده مواد غذایی

۵. تجهیزات خنک‌کن و نگهدارنده مواد غذایی

۵. تجهیزات خنک‌کن و نگهدارنده مواد غذایی

برای نگهداری مواد غذایی‌تان در سفر نیازمند تجهیزات خنک‌کن هستید. انتخاب نوع تجهیزات خنک‌کن برای نگهداری مواد غذایی‌تان به نوع سفر، وسیله نقلیه و اقامتگاه شما بستگی دارد. در این بخش از مطلب سه وسیله مفید برای شما معرفی می‌شود که مواد غذایی‌تان را در طول سفر به‌خوبی نگهداری کرده و از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

یخچال خودرو

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، تهیه‌ی یخچال خودرو یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید برای خنک نگه‌داشتن مواد غذایی‌تان استفاده کنید. منبع تغذیه‌ی این یخچال‌ها از باتری ۱۲ یا ۲۴ ولتی ماشین است و می‌توانند حتی در دماهای بالا هم عملکرد خوبی داشته باشند. این یخچال‌ها به‌طور خاص برای خودرو طراحی شده‌اند و معمولا به دلیل عملکرد مشابه با یخچال خانگی و قابلیت نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی، هزینه‌ی بالایی دارند.

یخچال‌های سفری برقی

این نوع یخچال‌ها معمولا کوچک‌تر از یخچال خودرو هستند و علاوه بر کابل برق، دارای کابل اتصال به فندکی خودرو نیز هستند. این نوع یخچال‌های کوچک را می‌توانید هم در طول سفر و هم در اقامتگاه‌هایی که در آن مستقر می‌شوید، برای خنک نگه‌داشتن مواد غذایی‌تان استفاده کنید.

یخدان سفری

یخدان‌های سفری معمولا به شکل جعبه طراحی می‌شوند و از مواد عایق حرارت برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. برای نگهداری مواد غذایی‌تان در داخل یخدان سفری، باید لایه‌هایی از یخ یا یخ خشک بگذارید. یخدان‌های بزرگ جعبه‌مانند پلاستیکی برای سفر با خودروی شخصی یا سفرهای کمپینگی مناسب‌اند و شما می‌توانید مواد غذایی‌تان را برای چند ساعت در این یخدان‌ها خنک نگه دارید.

برای سفرهای طبیعت‌گردی که نیازمند پیاده‌روی هستند، می‌توانید از یخدان‌های سفری کوچک و سبک استفاده کنید. این یخدان‌ها معمولا از فلز یا پارچه‌ای ساخته می‌شوند و برای حمل مناسب هستند.

کلام اخر

در اختتامیه این مقاله، ما تجهیزات و لوازم ضروری برای آشپزی در طبیعت را برای شما معرفی کردیم. باز هم تأکید می‌کنیم که نوع سفر، وسیله نقلیه و نوع اقامتگاهی که در آن اقامت می‌کنید، در انتخاب لوازم آشپزی سفری تأثیرگذار است. برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات برای آشپزی در سفر، ابتدا برنامه سفر خود را به دقت بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید به کمپینگ بروید، مسافت پیاده‌روی از محل پارک خودرو تا محل کمپ را در نظر بگیرید یا اگر قرار است در یک اقامتگاه بومی اقامت کنید، بررسی کنید که آیا این اقامتگاه دارای امکاناتی مانند گاز و برق است یا خیر.

برای آشپزی در فضای باز، وضعیت هوایی نیز باید مدنظر قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید در فضای باز آتش برپا کنید و کباب بپزید، باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است با آب و هوای بارانی مواجه شوید. در چنین شرایطی، همراه داشتن منقل و باربیکیو سفری می‌تواند بسیار مفید باشد.

اگر در طبیعت برای پخت غذا آتش می‌اندازید، حتماً از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید. سالانه، جنگل‌های بسیاری به دلیل فراموشی مسافران در خاموش کردن آتش، آتش سوزی می‌شوند.

برای آشپزی در سفر، اگر یخچال سفری در دسترس نیست، سعی کنید مواد غذایی را انتخاب کنید که به‌سادگی خراب نمی‌شوند و هنگام آشپزی، اولویت به مواد غذایی بدهید که احتمال خراب‌شدن آن‌ها کمتر است.

منبع : دی جی کالا مگ

امتیاز

مسافرتآشپزی

مسافرتوسایل مورد نیاز سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *